filformat m.m.
Fra : wolle@webmail.com

Dato : 26-08-09 19:06

Jeg har bestilt en mbp, og vil i ventetiden forberede de filer osv.
jeg vil flytte over på den fra min pc. Og til det vil jeg købe en 2,5"
hd. Jeg har kigget på apple.dk og kigget på iomega. Jeg kan imidlertid
se at jeg kan vælge mellem "kun usb" og "både usb & firewire"
modeller. Hvilken model er at foretrække, hvis man ser bort fra
prisen. Desuden kan jeg se at de leveres formateret til HFS+, - dette
filsystem kan vel ikke arbejde med en pc ?? Og hvis ikke, hvordan
formaterer jeg den til Fat32, som jeg mener både en mac og en pc kan
arbejde med, - når jeg nu ikke har fået min mbp endnu. Og et sidste
spørgsmål: jeg har en del dvd-film på min pc liggende, som jeg gerne
vil have over på mac'en, - de ligger både som imagefiler og som vob
filer, - skal de konverteres for at jeg kan se dem på mac'en, og til
hvilken filtype og hvilket program bruger i til det. Jeg regner nemlig
med at se dem via i-tunes, men det er måske ikke optimalt, -
ihvertfald ønsker jeg ikke at kvaliteten skal forrringes, da jeg også
vil have mulighed for at se dem på en 40" fladskærm.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 19:23

Hej,

> jeg vil flytte over på den fra min pc. Og til det vil jeg købe en 2,5"
> hd. Jeg har kigget på apple.dk og kigget på iomega. Jeg kan imidlertid

I øvrigt: Du kan sagtens købe en disk fra andre steder end Apple. Evt.
tag et kig på edbpriser.dk for en nem måde at finde en billig en.

> se at jeg kan vælge mellem "kun usb" og "både usb & firewire"
> modeller. Hvilken model er at foretrække, hvis man ser bort fra
> prisen.

Hvis du ser bort fra prisen er modellen med begge tilslutningsmuligheder
naturligvis at foretrække (forudsat at alle andre specifikationer er ens).

> Desuden kan jeg se at de leveres formateret til HFS+, - dette
> filsystem kan vel ikke arbejde med en pc ??

Kun ved installation af ekstra software.

> Og hvis ikke, hvordan
> formaterer jeg den til Fat32, som jeg mener både en mac og en pc kan

Det nemmeste er nok at formattere den med NTFS, da du snakker om at
opbevare store filer på disken.

Du kan blot formattere disken fra din Windows-maskine. Hvis du køber en
USB-disk fra en alm. forhandler vil den dog typisk være formatteret, når
du får den.

> spørgsmål: jeg har en del dvd-film på min pc liggende, som jeg gerne
> vil have over på mac'en, - de ligger både som imagefiler og som vob
> filer, - skal de konverteres for at jeg kan se dem på mac'en, og til

Nej, der kræves ikke konvertering.

> hvilken filtype og hvilket program bruger i til det. Jeg regner nemlig
> med at se dem via i-tunes, men det er måske ikke optimalt, -

Njarh, det synes jeg ikke. Det normale er at se film via et program som
fx QuickTime (leveres med din Mac). En anden mulighed er at hente det
gratis program VLC Player, som kan håndtere stort set alle filformater.

--
Jens Kristian Søgaard Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-09 20:17

wolle@webmail.com skrev:
> Jeg har bestilt en mbp, og vil i ventetiden forberede de filer osv.
> jeg vil flytte over på den fra min pc. Og til det vil jeg købe en 2,5"

Der er noget med at Apple godt vil hjælpe dig med sagen med et Apple
Genius. Men det er måske kun i USA og ikke DK?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 20:22

> Der er noget med at Apple godt vil hjælpe dig med sagen med et Apple
> Genius. Men det er måske kun i USA og ikke DK?

I Danmark kan købe udemærket support fra en af flere autoriserede
forhandlere ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-09 20:19

wolle@webmail.com skrev:

> [...]
> ihvertfald ønsker jeg ikke at kvaliteten skal forrringes, da jeg også
> vil have mulighed for at se dem på en 40" fladskærm.

VLC kan spise dem umiddelbart, men du kan bruge Handbrake til at
konvertere dem til et passende format og herefter putte dem ind i
iTunes, så får du frontrow og alting.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 20:22

> VLC kan spise dem umiddelbart, men du kan bruge Handbrake til at
> konvertere dem til et passende format og herefter putte dem ind i
> iTunes, så får du frontrow og alting.

Med mere eller mindre synbart kvalitetstab til følge ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-09 21:24

Thomas von Hassel skrev:

> Med mere eller mindre synbart kvalitetstab til følge ...

Jeg er overbevist om at Handbrake kan lave en MPEG-4 fil uden synligt
kvalitetstab, bare opløsning og bithastighed vælges korrekt.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 26-08-09 22:08

<wolle@webmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> se at jeg kan vælge mellem "kun usb" og "både usb & firewire"
> modeller. Hvilken model er at foretrække, hvis man ser bort fra
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Firewiremuligheden er god. Man har masser at bruge sine få USB-stik til,
mens firewirestikket står som et ensomt og gabende hul!
En firewiredisk kan man endda starte op på og den er meget hurtigere i
praksis til at overføre filer til.
En firewiredisk har endvidere et firewirestik i røven så du kan sætte mere
firewire til den. Så du mister ikke engang firewirestikket!

> [...]
> formaterer jeg den til Fat32, som jeg mener både en mac og en pc kan
> arbejde med, - når jeg nu ikke har fået min mbp endnu.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle mine diske fungerer i Mac. Den første købte jeg meget nøje til Mac, de
andre købte jeg bare i Aldi!))
Den fra Aldi var vist FAT32 formatteret, ellers kan du gøre det på din PC.

> [...]
> ihvertfald ønsker jeg ikke at kvaliteten skal forrringes, da jeg også
> vil have mulighed for at se dem på en 40" fladskærm.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Imagefiler er superbe i Mac for den kører dem lige fra harddisken som om de
sad i et virtuelt drev! Der er en "DVD Player" bygget ind i Mac og den kører
dvd filmen når du har klikket på imagefilen. Den kører også VOB filer.
Måske skal imaget konverteres fra .iso til .dmg? jeg kan ikke huske det, men
det er en sekunders-operation.

Så du har intet at være nervøs for!

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 22:37

Jens Erik Bech <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> mens firewirestikket står som et ensomt og gabende hul!
> En firewiredisk kan man endda starte op på og den er meget hurtigere i

du kan også starte fra en USB disk ...

> [...]
> Måske skal imaget konverteres fra .iso til .dmg? jeg kan ikke huske det, men

ikke nødvendigt .. men Apple's DVD player er ikke glad for enkeltstående
..vob filer så vidt jeg husker .. den vil gerne tage en VIDEO_TS mappe
dog ..

/thomas