NTFS-3G og Macfuse
Fra : Poulsen

Dato : 26-08-09 06:52

Hej
Jeg vil høre om der er nogen der har erfariger med NTFS-3G og
Macfuse?
Min plan er at formatere en ext. harddisk til brug på PC og min mac
(NTFS formateret).
Vil installeringen "sløve" min Mac, og vil risikoen for datatab bliver
forøget?
Jeg er nød til at bruge NFTS, da jeg bl.a skal bruge den til store
filmfiler, hvilket udelukker FAT32.
Det er en WD 500GB elements.
pft
Finn

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 15:09

Hej,

> Jeg vil høre om der er nogen der har erfariger med NTFS-3G og
> Macfuse?

Ja.

> Vil installeringen "sløve" min Mac, og vil risikoen for datatab bliver
> forøget?

Nej.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 15:18

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja.

> Nej.

både og ... filoverførsler til disken vil ikke gå så hurtigt som hvis
disken var HFS+ formateret ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 15:20

Hej,

> både og ... filoverførsler til disken vil ikke gå så hurtigt som hvis
> disken var HFS+ formateret ...

Hvilket jo er irrelevant, da disken i så fald ville ubrugelig for manden.

(Medmindre du følger op med et forslag om, at han skal installere
HFS-software på hans Windows-PC)

--
Jens Kristian Søgaard, Memraid Consulting ApS,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 15:41

> [...]

> Hvilket jo er irrelevant, da disken i så fald ville ubrugelig for manden.
>
> (Medmindre du følger op med et forslag om, at han skal installere

det er jo pest eller kolera .. :)

Jeg nævner det bare, fordi det næste indlæg plejer at være "brok" over
at performance ikke er hvad man evt. forventer

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 26-08-09 16:42

Thomas von Hassel skrev:

> det er jo pest eller kolera .. :)
>
> Jeg nævner det bare, fordi det næste indlæg plejer at være "brok" over
> at performance ikke er hvad man evt. forventer
Og Poulsen spørger jo faktisk om det vil sløve hans Mac, hvilket det så
gør ved overførelser til disken. Så må Poulsen jo vurdere om det er nok
til, at han vil bruge en anden løsning.

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-09 18:52

Thomas von Hassel wrote:

> både og ... filoverførsler til disken vil ikke gå så hurtigt som hvis
> disken var HFS+ formateret ...

Der er ingen forskel ved overførsler til/fra en ekstern NTFS disk med
hverken Firewire 400 eller Firewire 800!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 18:59

> Der er ingen forskel ved overførsler til/fra en ekstern NTFS disk med
> hverken Firewire 400 eller Firewire 800!

ok

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 19:03

> ok

Så udviklerne ved ikke hvordan deres eget program opfører sig ?

<http://code.google.com/p/macfuse/wiki/FAQ>

"ntfs-3g
Q 3.1. Why is ntfs-3g's write performance so poor with MacFUSE on OS X?
A: The ntfs-3g program opens and does I/O to the block device
(/dev/diskN) of the NTFS volume in question. Mac OS X does not have a VM
buffer cache for block devices when they are accessed in this way.
That's the most overwhelming factor, because both metadata operations
and file data I/O boil down to read/writes by ntfs-3g to the block
device.
Suppose we somehow automagically provided unified buffer caching for
block devices by essentially making a disk look like a giant file. Even
then, OS X and its buffer cache is really happy only when you do I/O
that is in units of page size (4KB) and aligned on a page boundary. To
get the most out of the I/O subsystem in OS X, ntfs-3g (or any other
program for that matter) would really want to do I/O in multiples of
4KB.
For comparison, you should try writing to an NTFS disk image--you will
see that it's considerably faster because you do have some caching in
that case.
There are versions of ntfs-3g available that have additional user-space
caching with drastically improved performance. (See
http://macntfs-3g.blogspot.com/)."

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-09 20:09

Thomas von Hassel skrev:

> Så udviklerne ved ikke hvordan deres eget program opfører sig ?
>
> <http://code.google.com/p/macfuse/wiki/FAQ>
>
> "ntfs-3g
> Q 3.1. Why is ntfs-3g's write performance so poor with MacFUSE on OS X?

Det er ikke NTFS-filsystemets skyld, men en uheldig implementering.

Tror jeg det betyder :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-09 20:11

> Det er ikke NTFS-filsystemets skyld, men en uheldig implementering.
>
> Tror jeg det betyder :)

korrekt .. at skrive en filsystem driver er ikke bare sådan ligetil ..
Paragons løsning er lidt hurtigere ..

/thomas

Fra : N/A

Dato : 29-08-09 15:25

Fra : N/A

Dato : 29-08-09 15:25

Fra : N/A

Dato : 29-08-09 15:25

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-09 17:51

Poulsen skrev:
> [...]
> forøget?
> Jeg er nød til at bruge NFTS, da jeg bl.a skal bruge den til store

Hvis det er vigtigt, så køb en NTFS-driver. Der var tilbud på en for
nyligt - den virker fint her. Erik har sikkert linket et sted.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-09 19:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis det er vigtigt, så køb en NTFS-driver. Der var tilbud på en for
> nyligt - den virker fint her. Erik har sikkert linket et sted.

Og det tilbud er der ikke mere... - Der er faktisk to forskellige...

Paragon NTFS 7.0.2 (shareware/commercial)
Full read & write access to NTFS partitions.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187
NTFS-3G 2009.4.4 (freeware)
Mount, read & write to NTFS-formatted drives under OS X.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782

Under alle omstændigheder skal man have en driver, hvis man både vil
kunne læse og skrive til disken med NTFS tabellen. Jeg bruger selv
Paragon (giver mlighed for både NTFS og NTFS-3G), og med den er der
ingen forskel i overførsler til/fra via Firewire. Har ikke prøvet med USB.

Der er delte meninger om NTFS-3G 2009. Nogle siger, der er god nok,
andre siger, den sløver ad en vis ting til. Har ikke selv prøvet den, da
jeg er godt tilfreds med paragons...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-09 19:34

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Paragon (giver mlighed for både NTFS og NTFS-3G), og med den er der
> ingen forskel i overførsler til/fra via Firewire. Har ikke prøvet med USB.

Tilføjelse: - Driver kræves, hvis man vil læse/skrive til/fra en
NTFS/NTFS-3G disk på OS X.

Fra : Poulsen

Dato : 27-08-09 12:28

Takker for svarene.
Kiggede lige på Paragon, som lignede det jeg gik efter.
vh

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:25

Poulsen skrev:
> Takker for svarene.
> Kiggede lige på Paragon, som lignede det jeg gik efter.

Jeg har indtil videre været yderst tilfreds med den gratisversion der
kunne hentes (men som var forrige version).

Det gør det meget nemmere at dele store filer via USB-diske med
Windows-maskiner.

Fra : N/A

Dato : 29-08-09 15:25