Hvordan låner I bøger på biblioteket?
Fra : thohei

Dato : 25-08-09 11:40

Har netop fundet ud af at man nu kan streame eller downloade bøger fra
biblioteket.
Streamingen er ret træls fordi man ikke kan stoppe den eller finde hen
til hvor man sidst hørte, hvis man stopper.
Download er også ret træls. Den kommer i wma med drm-beskyttelse.
Jeg prøver at afspille i QT som ikke duer og selv ikke VLC kommer der
lyd ud af (somom det ser ud som om den spiller filerne). Er der ingen
mulig måde at få lyd ud af en sådan fil.
På forhånd tak.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-09 19:33

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> lyd ud af (somom det ser ud som om den spiller filerne). Er der ingen
> mulig måde at få lyd ud af en sådan fil.

ikke på en mac ... med mindre du bruger VMware/Parallels + en windows
installation

/thomas

Fra : thohei

Dato : 25-08-09 13:24

> ikke på en mac ... med mindre du bruger VMware/Parallels + en windows
> installation
>
> /thomas

trist, men tak

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-08-09 20:51

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Streamingen er ret træls fordi man ikke kan stoppe den eller finde hen
> til hvor man sidst hørte, hvis man stopper.

En løsning, om end noget omstændelig, kunne være at optage den stream du
får og så gøre brug af den.

--
Mvh Martin

Fra : thohei

Dato : 25-08-09 16:15

> En løsning, om end noget omstændelig, kunne være at optage den stream du
> får og så gøre brug af den.
>
> --
> Mvh Martin
> mailto://s...@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
> Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ja tak, god ide.
Det bliver dog lidt langt med en 9 timers oplæsning af en bog
Thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-09 00:15

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Ja tak, god ide.
> Det bliver dog lidt langt med en 9 timers oplæsning af en bog
> Thomas

Ja, det er lidt af et problem. Især da bøgerne er delt op i mange filer
og man derfor skal vælge ny fil med jævne mellerum.

Men du efterlyser også en play/pause funktion. Den kan du få hvis du får
"flip for Mac" til at åbne quicktime når den skal afspille en wma fil i
stedet for at afspille den direkte i browseren. Det gøres ved at gå ind
i systemindstillinger og der vælge indstillinger for Flip og herunder
browser/Launch QuickTime Player. (Det kan være at din browser skal
lukkes ned før det tager effekt. På den måde får du i hvert fald
play/pause funktion. Måske er det også muligt at gemme en stream når den
er helt læst ind i QuickTime. Det er jeg selv ved at afprøve.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-09 00:34

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det er jeg selv ved at afprøve.

Det viser sig at man fint kan sætte quicktime op til at hente flere
afsnit på en gang. Hvad man så gør derfra er jo op til ens snilde... og
moral

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-08-09 06:41

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Det bliver dog lidt langt med en 9 timers oplæsning af en bog

Du BEHØVER vel ikke kigge på den imens? Du kunne jo snuppe en god nattesøvn :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-09 04:06

> [...]

> lyd ud af (somom det ser ud som om den spiller filerne). Er der ingen
> mulig måde at få lyd ud af en sådan fil.

Taler du om folkebibliotekerne, kan det godt afhænge af hvilken kommune
du bor i ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : thohei

Dato : 26-08-09 13:53

> [...]
> play/pause funktion. Måske er det også muligt at gemme en stream når den
> er helt læst ind i QuickTime. Det er jeg selv ved at afprøve.

Tak for den. Jeg prøver om jeg kan sætte det op. Det er jo dog
uhensigtsmæssigt at klassiske kvindelige dyder som at låne bøger på
bib, nu også er afhængige af en god portion teknisk snilde.
Det er vist fra Gentofte bibliotek, tror jeg.
Igen tak.
Thomas

Fra : thohei

Dato : 26-08-09 14:29

On Aug 26, 9:52 pm, thohei <heine...@mail.dk> wrote:

> [...]
> bib, nu også er afhængige af en god portion teknisk snilde.
> Det er vist fra Gentofte bibliotek, tror jeg.

Det lykkedes ikke så godt.
Lige meget om jeg downloader i zip (som biblioteket giver mulighed
for) eller downloader mva-filen direkte bliver resultatet at F4Mac
siger at den ikke kan afspille drm-beskyttet materiale. Jeg har endda
QTpro, men det hjælper mig vist ikke.
Hvad mon jeg gør galt nu?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-09 22:27

> [...]

> for) eller downloader mva-filen direkte bliver resultatet at F4Mac
> siger at den ikke kan afspille drm-beskyttet materiale. Jeg har endda

Du skal vælge at høre streamen direkte. Hvis du så har indstillet flip
for mac som tidl. beskrevet så vil quicktime åbne og begynde at afspille
streamen. Tricket er at mens den gør det henter den faktisk hele stykket
ned på din Mac, så så snart du kan se at den har hentet hele afsnittet
kan du vælge at gemme lydklippet lokalet. Du kan faktisk godt hente
flere klip på en gang på denne måde. Her til morgen satte jeg den til at
hente 23 afsnit på en gang og den var færdig da jeg var færdig med at
lave madpakker til familien... okay jeg er ikke den hurtigste i et
køkken men det går pænt hurtigt... altså at downloade hele bøger på
denne måde.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-08-09 12:03

> [...]

> lyd ud af (somom det ser ud som om den spiller filerne). Er der ingen
> mulig måde at få lyd ud af en sådan fil.

Hvad havde du forventet? Det er jo en offentlig IT løsning - de virker
sjældent på Mac og er ofte mindst 10 år gamle i tankegangen.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Niels poulsen

Dato : 28-08-09 13:01

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Hvad havde du forventet? Det er jo en offentlig IT løsning - de virker
> sjældent på Mac og er ofte mindst 10 år gamle i tankegangen.

Nej det har jeg opgivet jeg låner musik og lyd bøger på biblioteket så
tager jeg dem med hjem og kopier over til min Mac og på biblioteket hvid
godt at det hænger sådan sammen jeg ved ikke om det er lovlig, men det
hænget findt sammen for mig og ind til de finder en løsning på vors
problem bliver jeg ved med at låne musik og lyd bøger
--
http://www.facebook.com/npoulsen1

http://www.youtube.com/watch?v=tZmDWltBziM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=DryEmFCJLYM&feature=related

http://socialdemokraterne.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-09 13:06

Niels poulsen <nisse_885@hotmail.com> wrote:

> Nej det har jeg opgivet jeg låner musik og lyd bøger på biblioteket så
> tager jeg dem med hjem og kopier over til min Mac og på biblioteket hvid
> godt at det hænger sådan sammen jeg ved ikke om det er lovlig,

det er det ikke ...

/thomas

Fra : Niels poulsen

Dato : 28-08-09 13:44

Thomas von Hassel skrev:

> det er det ikke ...
>
> /thomas
så kan biblioteke baree finde en løsnig på deres problem så os der bruge
mac og så har en mulighed for og låne på vores Bibliotteket med vor mac
eller det er måske kun den som har en pc som har lov til at låne på
vores alles biblioteke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-09 14:23

> [...]

> mac og så har en mulighed for og låne på vores Bibliotteket med vor mac
> eller det er måske kun den som har en pc som har lov til at låne på

? .. sålænge du kan låne materialerne som hhv. bøger, cd'er, dvd'er m.m.
har bibliotekerne opfyldt deres forpligtelse.

/thomas

Fra : Niels poulsen

Dato : 28-08-09 14:46

Thomas von Hassel skrev:

> ? .. sålænge du kan låne materialerne som hhv. bøger, cd'er, dvd'er m.m.
> har bibliotekerne opfyldt deres forpligtelse.
>
> /thomas
Det spørsmål blive aldrig enige om

Fra : thohei

Dato : 27-08-09 11:07

> [...]
> lave madpakker til familien... okay jeg er ikke den hurtigste i et
> køkken men det går pænt hurtigt... altså at downloade hele bøger på

Virker helt som beskrevet!
Brilliant - 1000 tak.
Thomas