Ny MagSafe strømforsyning
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-09 11:00

Min strømforsyning er knækket ved stikket og selvom det er en kendt
fejl, har jeg åbenbart fået den ind for sent, så de ville ikke bytte den.

Nå, pyt, jeg fik en god ven til at svinge loddekolben men det er kun en
nødløsning, og jeg skal købe en ny.

shg.dk har en 85 Watt til 648 kroner, men hvis der var nogen der havde
kendskab til en bedre handel (den jeg har er vist kun 60 W) vil jeg da
gerne høre om det.

Gode forslag?

/Thorbjørn

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-09 11:05

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> shg.dk har en 85 Watt til 648 kroner, men hvis der var nogen der havde
> kendskab til en bedre handel (den jeg har er vist kun 60 W) vil jeg da

Jeg købte en ekstra strømforsyning til dock'en, så jeg har to. En i
computertasken, en permanent til hjemmekontoret. Så slipper jeg for at
skulle kravle rundt på gulvet når jeg skal have MacBook'en med til møde

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 25-08-09 15:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg købte en ekstra strømforsyning til dock'en, så jeg har to. En i
> computertasken, en permanent til hjemmekontoret. Så slipper jeg for at
> skulle kravle rundt på gulvet når jeg skal have MacBook'en med til møde

Støttes! Og har man fast kontorplass andre steder enn hjemme, kan man
vurdere tre (3!): Hjemme, kontoret, og i reisetasken.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-09 17:30

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Støttes! Og har man fast kontorplass andre steder enn hjemme, kan man
> vurdere tre (3!): Hjemme, kontoret, og i reisetasken.

Jep.

Med Apples nye 24" skærm er det dog ikke nødvendigt med en ekstra
strømforsyning, da den indeholder en MacSafe strømforsyning til ens
MacBook ... men jeg har den gamle skærm som ekstern skærm.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-08-09 12:32

> [...]

> shg.dk har en 85 Watt til 648 kroner, men hvis der var nogen der havde
> kendskab til en bedre handel (den jeg har er vist kun 60 W) vil jeg da

Henrik fortalte engang om en adapter der kunne bruges til alt. Den var
dyrere, omkring 800,- kr. og den har jeg været varm på siden, uden at
kunne indkredse den herhjemme eller på Applestore.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-09 12:37

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Henrik fortalte engang om en adapter der kunne bruges til alt. Den var
> dyrere, omkring 800,- kr. og den har jeg været varm på siden, uden at
> kunne indkredse den herhjemme eller på Applestore.

Du kan sagtens bruge en 85W selvom maskinen er "født" med en 60W ... jeg
har ihvertfald iikke haft problemer

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-08-09 12:57

> Du kan sagtens bruge en 85W selvom maskinen er "født" med en 60W ... jeg
> har ihvertfald iikke haft problemer

Tak, smart.
Den adapter jeg tænkte var vist en Kensington. Den havde intelligent
styring, og kunne oplade mobilen, din bærbare Mac, og klippe dig i
nakken.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-09 13:10

> Tak, smart. Den adapter jeg tænkte var vist en Kensington. Den havde
> intelligent styring, og kunne oplade mobilen, din bærbare Mac, og klippe
> dig i nakken.

hmm .. problemet er at Apple ikke har frigivet specs til MagSafe så der
er ingen 3.rd party produkter der understøtter magsafe

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-08-09 14:12

> hmm .. problemet er at Apple ikke har frigivet specs til MagSafe så der
> er ingen 3.rd party produkter der understøtter magsafe

Ah ha, det giver god mening, siden den pludselig er bleven så svær at
finde. Så svaret er at den ikke findes pt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-09 06:45

> Ah ha, det giver god mening, siden den pludselig er bleven så svær at
> finde. Så svaret er at den ikke findes pt.

Det er nemlig problemet. Apple har patent på MagSafe, så man kan ikke
bare købe en uoriginal. Jeg havde engang den omtalte Kensington, som de
lavede i flere forskellige udgave. Der var bl.a. en sort til pc og en
hvid til Mac. Forskellen lå i de medfølgende stik. Der var flere stik
til bl.a. iPod med til den. Man kunne købe ekstra stik til bl.a.
Nintendo DS og mobiltelefoner, men jeg ved godt nok ikke hvor. Der var
også forskellige stik til netstikket. Det benyttede jeg engang på en tur
til England, hvor de har nogle meget stor, trebenede stik i væggen. De
laver den skam stadig (bare synd den ikke kan bruges til de nuværende
Mac bærbare):

<http://dk.kensington.com/html/11061.html>

Faktisk var det lidt af en nødløsning, at jeg købte den. Det var
den eneste, jeg kunne skaffe i farten, og den er skam købt i Apple Store
på nettet. Kort forinden havde jeg set, at de havde originale Apple
strømforsyninger, men de var væk, da jeg skulle brug en. I dag kan man
bare købe en MagSafe strømforsyning fra Apple nede i Fona. Det ville jeg
nok gøre, hvis jeg stod og manglede en i dag.
Jeg ødelagde engang i strømforsyning til en PowerBook på
Bornholm i 1999. Dengang kunne man ikke bare købe sådan en, og
netbutikker var der vist ikke så meget af. Jeg måtte ringe til Humacs
forgænger i København og bestille en, som vi så hentede på vej gennem
København på hjemvejen. Den blev leveret i en papæske, hvor det tydeligt
var markeret, at det var en reservedel, der kun måtte sælges til
autoriserede reparatører og ikke i almindelig detailhandel. Det er godt
nok blevet nemmere siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 25-08-09 14:39

> hmm .. problemet er at Apple ikke har frigivet specs til MagSafe så der
> er ingen 3.rd party produkter der understøtter magsafe

jeg har en og den fungerer glimrende.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-09 14:42

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> jeg har en og den fungerer glimrende.

købt hvor ? .. hvilket mærke ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 25-08-09 15:06

> købt hvor ? .. hvilket mærke ?

Købt på ebay, noname men funger uden problemer.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-09 15:08

> Købt på ebay, noname men funger uden problemer.

ok, fair nok. Min pointe var at ingen af de "store" som f.eks. Griffin
Technology, Kensington etc. etc. tør at lave en fordi Apple kommer efter
dem ..

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 25-08-09 13:11

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> shg.dk har en 85 Watt til 648 kroner, men hvis der var nogen der havde
> kendskab til en bedre handel (den jeg har er vist kun 60 W) vil jeg da
> gerne høre om det.
Er det ikke sådan en du skal bruge ?
<http://www.amazon.co.uk/Replacement-MagSafe-magnetic-Macbook-Compatible/dp/B001EB58ZG/ref=sr_1_10?ie=UTF8&s=electronics&qid=1251202052&sr=1-10>

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-09 16:24

KentBM skrev:

> Er det ikke sådan en du skal bruge ?
> <http://www.amazon.co.uk/Replacement-MagSafe-magnetic-Macbook-Compatible/dp/B001EB58ZG/ref=sr_1_10?ie=UTF8&s=electronics&qid=1251202052&sr=1-10>

Den er jo 1) uoriginal (problemer *uha*) og 2) grim.

Men billig :)

Fra : KentBM

Dato : 26-08-09 16:54

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Den er jo 1) uoriginal (problemer *uha*) og 2) grim.
Det så jeg først efter afsendelse. Men Amazon har også alle originale.
Dog er jeg ikke sikker på, hvilke stik som følger med.

--

Kent

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-08-09 18:36

> Den er jo 1) uoriginal (problemer *uha*) og 2) grim.
>
> Men billig :)

Jagge fremkom med dette fine link:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270442724926

Den holder nok lidt længere da den er dimensioneret højere.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-08-09 13:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> fejl, har jeg åbenbart fået den ind for sent, så de ville ikke bytte den.
>
> Nå, pyt, jeg fik en god ven til at svinge loddekolben men det er kun en

Jeg fandt en brugt på Gul & Gratis. Fik den for 300,- incl. forsendelse ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-09 16:24

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg fandt en brugt på Gul & Gratis. Fik den for 300,- incl. forsendelse ;)

Jamen du sender bare :)) Det er jo billigt

Fra : jagge

Dato : 25-08-09 16:26

incl. forsendelse ;)

> Jamen du sender bare :)) Det er jo billigt

Hør nu her jeg har svaret dig. Den jeg har ligner den originale kig på
ebay.

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-08-09 16:41

jagge skrev:
> incl. forsendelse ;)
>
> Hør nu her jeg har svaret dig. Den jeg har ligner den originale kig på
> ebay.

Jeg kigger på Ebay...

Fra : jagge

Dato : 25-08-09 18:46

> Jeg kigger på Ebay...

se her aner ikke om det er den men det er den type jeg har

http://cgi.ebay.co.uk/85W-Adaptor-For-APPLE-MacBook-Pro-MagSafe-POWER-SU
PPLY_W0QQitemZ270442724926QQcmdZViewItemQQptZUK_Computing_LaptopAccessor
ies_PowerSupplies?hash=item3ef7a47e3e&_trksid=p3286.c0.m14

forfardeligt link :0)

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-08-09 04:21

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> se her aner ikke om det er den men det er den type jeg har

Tak. DKR 212,- leveret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : jagge

Dato : 26-08-09 08:18

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak. DKR 212,- leveret.

Ja. Det er selvføligelig en bambus version så jeg har den ikke tændt om
natten ;0), men har købt den til min arbejdsplads og det er sgu fedt
ikke at slæbe frem og tilbage mere, glemte den OFTE ;0)

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-09-09 11:07

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak. DKR 212,- leveret.

Modtaget d. 04.09.09.

Den bliver meget varm, og jeg tror den er meget lettere, men den virker
som den skal. Plastikken er ikke højglanspoleret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : jagge

Dato : 25-08-09 14:37

> Gode forslag?
>
> /Thorbjørn

Købte en fra kina via ebay til et par hundrede kroner mener jeg. Jeg
giver selvføligelig ingen garantier men den jeg har fungerer udemærket.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-09 17:41

> [...]
>
> shg.dk har en 85 Watt til 648 kroner, men hvis der var nogen der havde
> kendskab til en bedre handel (den jeg har er vist kun 60 W) vil jeg da

Nå, det blev Fona der fik lov at sælge mig en ny, da stikket stod helt
af i går, og så køber jeg et par uoriginale på Ebay en af de kommende dage.

Når så det bliver vinter skal jeg have fat i vinkelsliberen og skille
det syge stik af, så det kan blive grovloddet :)

Tak for alle indspark :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-09 08:52

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Min strømforsyning er knækket ved stikket og selvom det er en kendt
> fejl, har jeg åbenbart fået den ind for sent, så de ville ikke bytte den.

Hvor- og hvordan ved stikket?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-09 08:59

> Hvor- og hvordan ved stikket?

Det sker både ved selve laderen og ved stikket der går i maskinen .. det
er en konksutionsfejl som Apple normalt anerkender og bytter uden ret
meget brok...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-09 17:07

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvor- og hvordan ved stikket?

Inderlederen kunne bukke "for meget" og gik til sidst i stykker. Den jeg
har købt har stivere ledning og stivere kappe for enden, så jeg tror
ikke den kan bukke så meget og så er problemet nok mindre.

Jeg er dog stadig utilfreds med at de mener det er min egen skyld, men
sådan er der så meget.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-09 14:13

> Inderlederen kunne bukke "for meget" og gik til sidst i stykker. Den jeg
> har købt har stivere ledning og stivere kappe for enden, så jeg tror
> ikke den kan bukke så meget og så er problemet nok mindre.

Tak for svar. Grunden til jeg spør' er, at jeg gerne vil undgå det.

Men jeg kan stadig ikke se det for mig. Hvordan sker det?

Når jeg fjerner stikket fra Macbooken, ta'r jeg fat i selve det
magnetiske stik.

Jeg syntes iøvrigt magnetets styrke er for stærk. Så jeg overvejer om
det ikke var en god ide at varme lidt på det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-09 14:54

Axel Hammerschmidt skrev:

> Tak for svar. Grunden til jeg spør' er, at jeg gerne vil undgå det.
>
> Men jeg kan stadig ikke se det for mig. Hvordan sker det?

Mit bud er at ledningen kan bøje for meget fordi den ikke er stiv nok og
derved "vrider" helt nede i bunden af forbindelsen, og efter et stykke
tid simpelthen knækker. Det er for at sige det på godt jysk, træls.

Der er lidt sniksnak på http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-09 15:55

> [...]
> derved "vrider" helt nede i bunden af forbindelsen, og efter et stykke
> tid simpelthen knækker. Det er for at sige det på godt jysk, træls.

Av!

: Unfortunately, due to its magnetism the MagSafe's plugin on the actual
: product itself (As of August 20th, 2009 solely the line of MacBooks)
: can absorb tiny particles made of metal into the socket, shorting out
: the computer out if you attempt to plug in the MagSafe power supply.
: Due to the foreign debris' magnetic nature it is also intensely
: difficult to get out.

Den var (heller) ikke go'.

Jeg husker Jobs var så stolt da han præsenterede den. Han nævnte noget
med at Apple ville ta' patent, men bagefter kom det frem at sådanne stik
allerede havde været i brug på elektriske frituregryder.

Men er skaden ikke sket hos dig fordi du trækker i kablet, når stikket
skal ud?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-09 16:27

Axel Hammerschmidt skrev:

> Men er skaden ikke sket hos dig fordi du trækker i kablet, når stikket
> skal ud?

Næppe, men jeg er da skvattet i ledningen et par gange.

Jeg er som skrevet overbevist om at det er fordi der ikke har været
stivhed nok og derfor har ledningen kunnet bukke for meget der.

Men det er blot et rent gæt.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-09 18:23

> Jeg er som skrevet overbevist om at det er fordi der ikke har været
> stivhed nok og derfor har ledningen kunnet bukke for meget der.

Så ikke så mange phthalater i isoleringen. Så kan kattene og kaninen
heller ikke bide kablet i stykker så hurtigt.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:10

Morten Lind skrev:

> Så ikke så mange phthalater i isoleringen. Så kan kattene og kaninen
> heller ikke bide kablet i stykker så hurtigt.

Den slags kabelgnaskende kryb har vi ikke her i huset.

Har du overvejet at gå over til trådløs, hvis dine kabler forsvinder?

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-09 13:11

> [...]
>
> Jeg er som skrevet overbevist om at det er fordi der ikke har været
> stivhed nok og derfor har ledningen kunnet bukke for meget der.

Nu er stivhed jo ikke det samme som holdbarhed. Se bare på glas eller
porcelæn. En blød ledning vil måske bedre kunne holde til at blive
bukket mange gange. Ellers er sagen jo, at ledningen knækker pga.
metaltræthed efter at være bukket samme sted mange gange. Så det er ikke
et spørgsmål om, hvorvidt ledningen knækker eller ej, men om hvornår den
knækker. Alle ledninger vil jo på et tidspunkt knække, hvis man bliver
ved med at bøje dem. En ledning er således et kompromis mellem
holdbarhed, tykkelse, stivhed, håndterbarhed og pris. Man kan
selvfølgelig diskutere, hvor holdbar en ledning bør være. Det er klart,
at fabrikant og forbrugere hurtigt kan blive uenige på det punkt.
Jeg har også selv været ude for en knækket ledning på den
forrige type oplader. Derfor er jeg blevet meget forsigtig med at rulle
ledningen stramt sammen eller på anden måde lave skarpe knæk eller bøj.
På de senere modeller kom der en forstærkende krave omkring ledningen,
hvor den kommer ud af strømforsyningen.
Ellers har der været blandet kritik af MagSafe, og jeg er lidt
tilbøjelig til at give nogle af kritikerne ret. Jeg synes, MagSafe er
rigtig dejlig at bruge i det daglige, men spørgsmålet er, om den lever
op til sit formål om at falde ud, så man ikke ved et uheld trækker
computeren på gulvet. Trækker man lige i et MagSafe-stik, sidder det
rigtig godt fast. Man kan faktisk trække computeren hen over bordet i
stikket. Trækker man omvendt lidt skævt i stikket, falder det ud så let
som ingenting. I starten var der flere anmeldere, der klagede over, at
stikket faldt ud, uden de opdagede det, når de f.eks. sad med computeren
i sofaen. Når de så skulle hjemmefra og troede, de havde et fuldt
opladet batteri.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 15:17

Henrik Münster skrev:

> [...]
> bukket mange gange. Ellers er sagen jo, at ledningen knækker pga.
> metaltræthed efter at være bukket samme sted mange gange. Så det er ikke

Jeg sagde stivere, ikke stiv. Herudover kan du se på jernplader for at
overveje noget stift der ikke sårn bøjer for bollemælk.

Min formodning er at ledningen er stivere i det hele taget og pga den
ekstra plastikkappe ved stikket, simpelthen bøjer mindre helt inde ved
stikket. Men jeg er ikke læge, og har derfor ikke forstand på den slags
pjat.

Har du iøvrigt set hvad man kan bruge en Mac til som kirurg og får
lirket sine DICOM billeder ud af radiologen:

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=318652717

Episoden "Creating Roadmaps for Surgeons".

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-09 16:33

> [...]
> ekstra plastikkappe ved stikket, simpelthen bøjer mindre helt inde ved
> stikket. Men jeg er ikke læge, og har derfor ikke forstand på den slags

Nu er det mere fordi, jeg interesserer mig for cykler, jeg har læst lidt
om den slags. Men det er rigtigt, at løsningen ofte er at lave en krave
eller lignende forstærkning om lednigen, så den ikke bøjer så meget ved
stikkene.

> [...]
>
> http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=318652717
>
> Episoden "Creating Roadmaps for Surgeons".

Hov-hov. Jeg er jo radiolog, og kirurgerne skal ikke prøve at lirke mine
billeder ud af mig! Jeg er klar over, at det er smart. Jeg har også
Osirix liggende på min computer. Problemet er bare, at sygehusene som
regel har nogle ret lukkede systemer, så jeg kan ikke bare tage billeder
med hjem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-09 21:22

Henrik Münster skrev:

> [...]
> om den slags. Men det er rigtigt, at løsningen ofte er at lave en krave
> eller lignende forstærkning om lednigen, så den ikke bøjer så meget ved

Nu får vi se. Jeg er i hvertfald utilfreds med at man ikke i det
mindste kunne bytte til en ny til en favoritpris. Nå, hul i det.

Hobbyer koster.

> [...]
> Osirix liggende på min computer. Problemet er bare, at sygehusene som
> regel har nogle ret lukkede systemer, så jeg kan ikke bare tage billeder

Nu legede jeg lidt med det med det thoraxsæt der var. Nørj, det
begynder hurtigt at gå langsomt, men jeg kan godt se at
3D-visualiseringen må være guld værd for en kirurg. Der er virkelig en
verden til forskel fra en stabel billeder og så en 3D-model.

MERE ram, FLERE kerner! Gad vide hvad der sker når OsiriX bliver
GrandCentral tilpasset.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-09-09 00:06

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Osirix liggende på min computer. Problemet er bare, at sygehusene som
> regel har nogle ret lukkede systemer, så jeg kan ikke bare tage billeder

Jeg hentede det hjem og legede lidt med de eksempelbilleder der kan
hentes - jeg synes visualiseringen er rigtig flot til at separere
tingene der blot kan ses som gråtoner på snitbillederne. Men en 4 Gb
MacBook var ikke rigtigt nok til at løfte opgaven tilfredsstillende.
Gad vide om flaskehalsen var CPU-kraft? Der har vi virkelig et program
der vil vinde ved at blive omskrevet til de nye faciliteter i 10.6 og
kørt på Eriks Mac Pro.