ny mac
Fra : wolle@webmail.com

Dato : 21-08-09 22:36

Så fik jeg bestilt mbp'en , og det endte med en 2.26ghz opgraderet til
250 gb hd og 4 mb ram, - samt Iworks som jeg glæder mig til at prøve.
Vil dog også have Ms Office, men i en Windows-version, sammen med Win
7, som jeg også vil have lagt på den.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-08-09 09:34

wolle@webmail.com wrote:
> Så fik jeg bestilt mbp'en , og det endte med en 2.26ghz opgraderet til
> 250 gb hd og 4 mb ram, - samt Iworks som jeg glæder mig til at prøve.

Tillykke med det!

> Vil dog også have Ms Office, men i en Windows-version, sammen med Win
> 7, som jeg også vil have lagt på den.

Hvorfor /skal/ det være en Windows version af Office? Office 2008 til
Mac er ganske glimrende. Hvis det er din grund til at installere Windows
på maskinen, synes jeg du skal genoverveje.

Hvis du vil have Windows på maskinen, bør du sætte dig godt ind i
forskellen på at køre det gennem BootCamp og virtuelt (igennem Fusion,
VirtualBox eller Parallels). Jeg kan personligt ikke lide BootCamp, men
det er jo bare mig ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-09 10:12

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> Mac er ganske glimrende. Hvis det er din grund til at installere Windows
> på maskinen, synes jeg du skal genoverveje.

Outlook måske? Har hørt om en der kylede sin Mac fordi Entourage ikke
duede som Outlookklient.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-08-09 10:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Outlook måske? Har hørt om en der kylede sin Mac fordi Entourage ikke
> duede som Outlookklient.

Mjaeh. Fair nok. Det er vel i virkeligheden en OK grund. Spændende om
det lykkes Mac BU at få porteret Outlook til Mac. Og endnu mere
spændende om det overhovedet giver mening, når Snow Leopard kommer med
indbygget support for Exchange.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : wolle@webmail.com

Dato : 22-08-09 11:00

>Hvorfor /skal/ det være en Windows version af Office? Office 2008 til
>Mac er ganske glimrende. Hvis det er din grund til at installere Windows
>på maskinen, synes jeg du skal genoverveje.
Fordi jeg har en Ms Office 07 pakkke til Win allerede, og umiddelbart
syntes jeg at Mac versionen ser noget anderledes ud i brugerfladen.

> [...]
>forskellen på at køre det gennem BootCamp og virtuelt (igennem Fusion,
>VirtualBox eller Parallels). Jeg kan personligt ikke lide BootCamp, men
Kan man ikke både køre Win via Bootcamp eller VmFusion/Parrallels,
eller udelukker den ene måde den anden. Jeg mener, at hvis man ved at
man udelukkende vil arbejde i Win, så vælger man at boote op i win ved
hjælp af Bootcamp, hvilket vel giver bedre perfomance end hvis Win
kører virtuelt via Vmfusion/Parrallels, - og hvis man mens man
arbejder i MacOs, pludselig får brug for Win, så bruger man
Vmfusion/Parrallels ??? Hvilket virtuelt system vil i iøvrigt
anbefale??

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-08-09 11:14

wolle@webmail.com wrote:
> Fordi jeg har en Ms Office 07 pakkke til Win allerede, og umiddelbart
> syntes jeg at Mac versionen ser noget anderledes ud i brugerfladen.

Fair nok. Brugergrænsefladen er anderledes, men det virker rigtig fint.
Når du bliver forelsket i OS X, tror jeg, du bliver irriterret over
GUI'et i Windows, men den tid den udgift ;)

> [...]
> arbejder i MacOs, pludselig får brug for Win, så bruger man
> Vmfusion/Parrallels ??? Hvilket virtuelt system vil i iøvrigt

Jo. Jeg har ikke selv prøvet, men der har været skrevet om det flere
gange i gruppen. Med XP er der vist nok noget med at man skal aktivere
et par gange, men så burde det virke derfra.

Jeg foretrækker selv Fusion. Det virker mindre bloated end Parallels.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-09 11:20

wolle@webmail.com skrev:

> [...]
> arbejder i MacOs, pludselig får brug for Win, så bruger man
> Vmfusion/Parrallels ??? Hvilket virtuelt system vil i iøvrigt

vmware fusion kører ok her. Jeg her ikke erfaringer med Parallels.

Vær opmærksom på at XP og nyere ikke kan lide man skifter mellem to
maskiner (boot camp hardware er forskellig fra virtuel hardware) hvis
ikke licensen passer dertil.

I praksis har jeg fundet at Boot Camp ikke er nødvendigt for mig. Det
vil nok være anderledes hvis jeg spillede, da 3D understøttelse stadig
er i sin vorden.

Fra : Lyrik

Dato : 22-08-09 11:24

<wolle@webmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> arbejder i MacOs, pludselig får brug for Win, så bruger man
> Vmfusion/Parrallels ??? Hvilket virtuelt system vil i iøvrigt
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tillykke med den!
Og god fornøjelse.
Jeg kører selv Win7 i en boot camp installation. Ud over det kører jeg en
Windows 2000 via VMWARE i selve OS-X.
VMWARE kan af en eller anden grund ikke starte boot camp win7 op på OS-X
skrivebordet. Måske fordi den er i NTFS filsystem? jeg ved det ikke.

Under alle omstændigheder så er Windows 2000 den lækreste lækre at køre i
VMWARE. Den fylder ingenting og den kører bedre end næsten alle andre
Windows. Den kører så godt som alle programmer. Og W2000 er solid!
Fordelen ved de virtuelle maskiner er at de kan gemmes og flyttes, på en
udvendig harddisk.
De forsøg jeg har lavet med VMWARE og Parallels viser at VMWARE var noget
hurtigere, men Parallels er den ubetinget flotteste! Det der er så flot i
Parallels, er når man skifter fuld skrivebord, fra Windows til OSX og
omvendt.
Så drejer der en tredimensionel kube med Windows på den ene kubeside og OSX
på den anden. tager man et screenshot af det drej! Så er folk stumme af
beundring!))

Endnu engang tillykke!
Hilsen
jens