Fejl på iMac
Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 13:24

Pludselig lød en regelmæssig klokkelyd, som den messingklokke man slår på
ved et bord for at holde en tale. Jeg var mystificeret. Lukkede og
genstartede.
Skærmen vågnede langsomt op og løftede ligesom en "blinkhinde" hvorpå der
på flere sprog -endda kinesisk, stod et skilt midt på skærmen om at jeg
var nødt til at lukke og genstarte min computer, eventuelt ved at holde
slukknappen inde i en del sekunder.

Det gjorde jeg, men ved genstart gentog sceneriet sig. Hvad er der i
vejen? Den virker noget varm kan jeg sige og jeg havde 3 harddiske
tilsluttet den, samt en Blu-ray- og en DVD brænder.

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-08-09 13:29

Lyrik wrote:

> Det gjorde jeg, men ved genstart gentog sceneriet sig. Hvad er der i
> vejen? Den virker noget varm kan jeg sige og jeg havde 3 harddiske
> tilsluttet den, samt en Blu-ray- og en DVD brænder.

Det er kernel panic. Kan skyldes hardware fejl. Prøv at hive alt
eksternt udstyr fra, boot den fra installations-mediet og kør en
hardware test.

Har du dimset med rammene i den?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 13:42

Den 19.08.2009 kl. 14:28 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

> Det er kernel panic. Kan skyldes hardware fejl. Prøv at hive alt
> eksternt udstyr fra, boot den fra installations-mediet og kør en
> hardware test.
>
> Har du dimset med rammene i den?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har ikke rørt den fysisk!
Det der er sket i dag er:
En opdatering af Adobe Reader
En film redigeret i FCExpress og eksporteret til ekstern harddisk.
En ændring af en smtp adresse.
Men man kunne forestille sig at en af de eksterne varmeapparater, kaldet
harddiske har fået et flip.

Nu gør jeg som du siger. Jeg tager alle eksterne enheder ud. Sætter
leoparden i og kører en hardwaretest.

Foreløbig tak!

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 14:59

Den 19.08.2009 kl. 14:41 skrev Lyrik <lyrik@live.dk>:

> [...]
> harddiske har fået et flip.
>
> Nu gør jeg som du siger. Jeg tager alle eksterne enheder ud. Sætter
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den kører igen upåklageligt. jeg har ikke kørt hardwaretesten, for
Windows7 startede op inden jeg nåede det. Den rettede noget i bootsektoren
og genstartede.
Jeg kølede den med en hårtørrer på kold luft og den luft der kom fra
iMac-en var gloende varm.
Så startede jeg den op i leopard igen, uden de tre harddiske.
Jeg tror faktisk at den har forslugt sig i indeksering af for mange diske
på samme tid, samtidig med at den har renderet film.
Jeg skal have slået indeksering af eksterne diske fra! det er ren idioti!

Jeg tror jeg har overbebyrdet den. Det er jeg slem til! jeg har nogle
gange tre maskiner kørende på en gang hvor jeg render rundt imellem dem og
skifter plads mens de foregående arbejder på højtryk så de ikke kan tilgås.
Så bliver det 2 på overarbejde og en der har så mange ressourcer tilbage
at den kan bruges.

Nå nu må jeg se om der kommer mere panik fra den. tak foreløbig!

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-09 15:59

Lyrik wrote:

> [...]
> at den kan bruges.
>
> Nå nu må jeg se om der kommer mere panik fra den. tak foreløbig!

Har du kørt den seneste BootCamp update ver. 2.1 på den? - Skal kun
bruges, når der også er en bootable Windows på maskinen. - Det kan være
den, de har lavet ged i den. - Jeg har set 2 posts i en engelsk gruppe,
der har beskrevet, at de fik kernel panic efter BC opdateringen. Begge
var iMacs 20" og 24". - Men du bør nok køre en hardwaretest på den for
en sikkerheds skyld...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-08-09 17:55

Lyrik wrote:
> Den kører igen upåklageligt. jeg har ikke kørt hardwaretesten, for
> Windows7 startede op inden jeg nåede det. Den rettede noget i
> bootsektoren og genstartede.

Kør hardwaretesten for go' ordens skyld?

> Jeg kølede den med en hårtørrer på kold luft og den luft der kom fra
> iMac-en var gloende varm.

Kan du tjekke at din køler virker? Brug evt. iStat eller lign. Jeg ved
ikke om man kan komme til at rense den slags på en iMac, men jeg har
tidligere set en MBP, hvor blæseren var så fyldt af en kage af nikotin
og støv, at den ikke trak nogen luft igennem. Ryger du (inde)?! ;)

> [...]
> diske på samme tid, samtidig med at den har renderet film.
> Jeg skal have slået indeksering af eksterne diske fra! det er ren idioti!

Muligt, det kan også være en død/dårlig usb-dims. Det har jeg oplevet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 20:13

Den 19.08.2009 kl. 18:54 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

> [...]
> tidligere set en MBP, hvor blæseren var så fyldt af en kage af nikotin
> og støv, at den ikke trak nogen luft igennem. Ryger du (inde)?! ;)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej jeg ryger ikke, men jeg støver!
Du rører ved et ømt punkt, for jeg har faktisk ikke hørt blæseren køre!
Den er ildevarslende stille. Jeg har arbejdet lidt ved den og nu har jeg
slukket og sidder ved en anden maskine.
Den iMac 20" jeg har er den som skulle være et mareridt at skille ad, den
med sølvpapir pakket omkring indre dele o.s.v. Så jeg gruer for at skulle
skille ad.
Åh jammer....det er blæseren,...hulk!;-(

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 20:18

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> skille ad.
> Åh jammer....det er blæseren,...hulk!;-(

prøv lige at chekke med f.eks. iStat Menu's inden du bryder helt sammen
.... de siger ikke så meget selv når blæseren virker ..

*thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 20:37

Den 19.08.2009 kl. 21:17 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> prøv lige at chekke med f.eks. iStat Menu's inden du bryder helt sammen
> ... de siger ikke så meget selv når blæseren virker ..
,,,,,,,,,,,,

Nu har jeg tændt for den igen. Den er oppe i OS-X og jeg har installeret
iStat. Blæseren ser ud til at køre....
CPU fan 831 rpm.
CPU 37 grader
Er der andre blæsere end CPU-fan?

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 20:41

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,
>
> Nu har jeg tændt for den igen. Den er oppe i OS-X og jeg har installeret
> [...]

det mener jeg ikke ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 20:39

Den 19.08.2009 kl. 18:54 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

> Muligt, det kan også være en død/dårlig usb-dims. Det har jeg oplevet.
,,,,,,,,,,,,,

Jeg vil gerne have historien om den dårlige USB-dims, for jeg har mange,
mange USB dimser...derfor kan jeg rigtig lære noget af den historie.

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-08-09 22:10

Lyrik wrote:
> ,,,,,,,,,,,,,
>
> Jeg vil gerne have historien om den dårlige USB-dims, for jeg har mange,
> mange USB dimser...derfor kan jeg rigtig lære noget af den historie.

Det var en HUB. Min MBP led af kernel panic. Jeg købte en ny HUB.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 21:02

Den 19.08.2009 kl. 21:40 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> det mener jeg ikke ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
CPU 46 grader efter en mpg capture fra Eyetv. Da jeg slukkede faldt den
til 43 grader. Ser det ikke meget normalt ud? Fan har været oppe omkring
900 rpm, men er nu 848rpm.

--
Hilsen fra:
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 21:07

Lyrik <lyrik@live.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> CPU 46 grader efter en mpg capture fra Eyetv. Da jeg slukkede faldt den
> til 43 grader. Ser det ikke meget normalt ud? Fan har været oppe omkring
> 900 rpm, men er nu 848rpm.

det ser fint ud .. bare se min:

<http://photos-1.getdropbox.com/i/o/APB5zXSLRz08rXtJFQQxwmzcc0OwVeyxKmFy
Dw236BY>

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 21-08-09 15:23

Den 19.08.2009 kl. 23:09 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

> Det var en HUB. Min MBP led af kernel panic. Jeg købte en ny HUB.
Samme fejl! Jeg havde to USB hub's tilsluttet, fuldt besat med eksterne
harddiske med mere, det var problemet. Tak for svaret!

--
Hilsen fra:
Jens