To mac "books på net sammen
Fra : Henrik Enslev

Dato : 18-08-09 14:05

Hej

I huset har vi to 12" powerbooks, 10.4, de kan ikke (umiddelbart ) se
hinanden. Ikke noget stort problem.

I dag havde jeg en MBP med 10.5 med hjemme, og mindsanten om ikke min
powerbook poppede lige op i Findervinduet. Lige til at logge på.

Min kones identiske PB dukker ikke op på MBP.

Så er det jeg spørger mig selv - og jer (selvom jeg har haft Mac i mange
år har jeg aldrig dyrket det med net så meget), Hvad foregår der?

Hvis der er en der vil forklare lidt fundamentalt så jeg kan følge med
ville jeg blive glad.

De er alle på samme trådløse net, og internet forbindelsen fungerer
uproblematisk.

På forhånd tak

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 14:13

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> ville jeg blive glad.
>
> De er alle på samme trådløse net, og internet forbindelsen fungerer

er arkivdeling slået til på dem der ikke dukker op ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 14:25

> [...]

> Så er det jeg spørger mig selv - og jer (selvom jeg har haft Mac i mange
> år har jeg aldrig dyrket det med net så meget), Hvad foregår der?

Min erfaring er, at netværk fungerer delvis ved magi. Der er ingen
rationel forklaring på, hvorfor en given computer gør, som den gør. Man
må bare bede en lille bøn og håbe, det virker. Ellers må man pløje
indstillingerne igennem. Hvis der er lukket på den ene computer,
forklarer det jo, at de ikke kan se hinanden, og at kun den anden dukker
på hos den nye Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 16:13

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> Hvis der er en der vil forklare lidt fundamentalt så jeg kan følge med
> ville jeg blive glad.

Sammenlign Systemindstillinger -> Deling på de to maskiner. Jeg er
ret sikker på der er et flueben til forskel.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Enslev

Dato : 18-08-09 19:40

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Sammenlign Systemindstillinger -> Deling på de to maskiner. Jeg er
> ret sikker på der er et flueben til forskel.

Tak. Der var krydset af i personlig arkivdeling. Desuden stod en IP (? )
afp:// adresse. Da jeg tastede den i "opret forbindelse til seerver"
poppede de alle lystigt op.

Jeg synes det er et råddent æble at man ikke bare kan trykke "gennemse"
for at se de computere som står på bordet ved sidden af. (derfor kan der
jo godt være adgangskode). Jeg mindes svagt at jeg en gang har fået en
teknisk forklaring om, at det ikke er sådan ligetil, men på windows XP
var det da herrenemt at dele sine mapper for 6 år siden, så måske blir
det også tilgængeligt for godtfolk på Mac en dag. - og så en

Og til Henriks kommentar: Facinerende at man stakker en god del "ren
logik I/0" og får irationalitet ud af det, der må være kilet en lille
anelse stjernestøv ned i harddisken, som gør, at to "ens" computere
(biler/ gadget) kan opføre sig forskelligt. (Det var så ikke tilfældet
hos mig denne gang).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 20:04

no@spam.nix (Henrik Enslev) writes:

> Jeg synes det er et råddent æble at man ikke bare kan trykke "gennemse"
> for at se de computere som står på bordet ved sidden af. (derfor kan der

Tjah. Smag og behag. Spørgsmålet er jo HVORFOR du vil se dem - og
der giver det jo ikke mening hvis der ikke er noget at se.

Husk OS X bruger Bonjour til aktivt at annoncere printere og alt
muligt andet, så ting har det med at dukke op af sig selv de rigtige
steder, i stedet for at man skal søge efter dem.

> [...]
> var det da herrenemt at dele sine mapper for 6 år siden, så måske blir
> det også tilgængeligt for godtfolk på Mac en dag. - og så en

Tjoh. Jeg kan godt se fidusen i at kunne dele en mappe her og nu, men
nu har OS X jo dueslag (hvor du kan smide filer af). Kan det ikke
ligesom modvirke lidt

> [...]
> anelse stjernestøv ned i harddisken, som gør, at to "ens" computere
> (biler/ gadget) kan opføre sig forskelligt. (Det var så ikke tilfældet

Pjat - der er ALtID et eller andet der er pillet ved - eventuelt af
den forrige ejer :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-08-09 21:17

> [...]

> Tjoh. Jeg kan godt se fidusen i at kunne dele en mappe her og nu, men
> nu har OS X jo dueslag (hvor du kan smide filer af). Kan det ikke

Tak. Fruen er lige kommet på mini Mac, og jeg har også rodet lidt rundt
med hvor jeg skulle lægge vores fælles ting. Det er ikke altid jeg huske
dueslaget.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon

Dato : 18-08-09 21:07

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Jeg synes det er et råddent æble at man ikke bare kan trykke "gennemse"
> for at se de computere som står på bordet ved sidden af. (derfor kan der
> jo godt være adgangskode).

Det kan man da også, men det vel også ganske logisk at dersom tillatelse
til deling ikke er slått til på en maskin, så kan naboen heller ikke se
den? I gamle Windows-verden var det slik at deling var aktiv som
standard, og det er jo ikke noen sikkerhetsmessig genistrek...

> [...]
> var det da herrenemt at dele sine mapper for 6 år siden, så måske blir
> det også tilgængeligt for godtfolk på Mac en dag. - og så en

Det kan man da også. Meget, meget enkelt. Og i 10.5 kan man også enkelt
styre hvilke mapper og hva slags rettigheter de skal gis helt detaljert.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 23:53

> [...]

> var det da herrenemt at dele sine mapper for 6 år siden, så måske blir
> det også tilgængeligt for godtfolk på Mac en dag. - og så en

Som det fremgår er netværk ikke min stærke side, men her hos os dukker
husets andre Mac'er da op i venstre spalte i Finder-vinduer, når de
bliver tændt. Så kan jeg klikke på dem og oprette forbindelse til dem.
Det burde da også ske hos dig. Du mener måske, at man skal kunne
gennemse efter computere, hvor arkivdeling ikke er slået til?
--
Henrik Münster
Esbjerg