TomTom til iPhone er kommet
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 11:07

Undskyld, at jeg skriver om iPhone. Jeg synes, det er ved at være længe
siden sidst
Som mange sikkert ved, er TomToms længe ventede
navigationsprogram til iPhone netop blevet frigivet i går. Det blev
annonceret til WWDC i juni, og mange har ventet spændt på det. Navigon
kom faktisk TomTom i forkøbet og frigav et navigationsprogram for nogle
uger siden. Et navigationsprogram giver jo navigation, der følger ens
rute ligesom i en bil. Samtidig har det indbygget kort, så man ikke skal
betale i dyre domme for at downloade kort med sit dataabonnement, som
man skal i Apple eget "Kort". Der er især dyrt i udlandet.
Prisen for den store udgave med Vesteuropa er kr. 749,-. Man kan
nøjes med Norden til kr. 529,-. Som altid med en GPS skal man virkelig
overveje, om det er værd at spare de penge. Man risikerer let at komme
til Tyskland eller videre sydpå på ferie. TomTom har ligeledes
annonceret en rigtig smart holder med forstærket GPS-antenne, mikrofon
og højttaler til håndfri telefon samt stik til lyd og strøm. Prisen
kendes endnu ikke.
Spørgsmålet er bare, om det kan "betale sig". Man kan jo få en
glimrende GPS fra f.eks. Garmin til kr. 799,- i Elgiganten. Den kan også
vise trafikmeldinger, selv om det vist kræver en ekstra antenne til kr.
400,-. Den har vist også noget med at vise de rigtige vognbaner. Det har
jeg ikke selv i min gamle GPS, men mange mener vist, det er en meget
vigtig funktion. Samtidig undgår man, at iPhone skal bruges til alt for
meget. Man vil måske høre musik eller tale i telefon i bilen. Selv om
det skulle kunne lade sig gøre, kan det hele vel godt blive lidt
forvirrende.
Omvendt synes vi nørder jo, det er meget sjovt at vores iPhone
kan bruges til alt muligt. Det kan jo også have en værdi altid at have
en GPS på sig. Hvis man er ude at rejse uden bil, gider man jo ikke
altid at slæbe sin GPS med. Man kan også være ude at køre med nogle
andre og pludselig få brug for en GPS. Bevares, så kan man jo bruge
Apples funktion "Kort", der er rigtig god til at finde vej. Man skal
godt nok manuelt trykke sig frem fra kryds til kryds, men det kan man jo
godt gøre som passager. Til gengæld henter den hele tiden kortdata. Det
er gratis med mange abonnementer, men i udlandet er det meget dyrt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-09 11:32

> [...]
> hele tiden kortdata. Det er gratis med mange abonnementer, men i udlandet

Kan man overhovedet bruge en sådan til noget fornuftigt, hvis man er til
hest [apostlenes] eller jernhest?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 11:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kan man overhovedet bruge en sådan til noget fornuftigt, hvis man er til
> hest [apostlenes] eller jernhest?

eh .. ja, hvorfor ikke ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 12:22

> eh .. ja, hvorfor ikke ?

Selvfølgelig KAN den bruges. Jeg synes bare ikke, den er optimal, og så
er det jo dumt at give kr. 750,- for sådan en. En GPS er jo optimeret
til bilkørsel. Når man er til fods, virker det lidt fjollet at få at
vide, at man skal dreje til højre om 800 m, for der går 10 minutter, før
man er derhenne. Er man i en fremmed storby, og har man alligevel sin
GPS med, så er den helt fin at bruge også til fods. Så koster det jo
ikke ekstra. På samme måde, hvis man skal bruge den meget i udlandet, så
vil det hurtigt blive dyrt at hente kortdata til iPhone, så en GPS vil
snart have tjent sig hjem. Her kan det så være det samme, om man køber
TomTom til kr. 749,- eller en Garmin GPS i Elgiganten til kr. 799,-.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 12:26

> [...]
> sig hjem. Her kan det så være det samme, om man køber TomTom til kr. 749,-
> eller en Garmin GPS i Elgiganten til kr. 799,-.

jeg synes at have set en "on foot" setting på tomtom's iphone app .. men
det er muligt jeg har set syner

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-09 13:02

> jeg synes at have set en "on foot" setting på tomtom's iphone app .. men
> det er muligt jeg har set syner

Kan du ikke undersøge det nærmere?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 13:11

> Kan du ikke undersøge det nærmere?

nu har jeg ikke selv programmet .. og har ikke tænkt mig at købe det da
jeg har en fin fin Garmin GPS til bilen.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 14:22

> nu har jeg ikke selv programmet .. og har ikke tænkt mig at købe det da
> jeg har en fin fin Garmin GPS til bilen.

Jeg er godt nok fristet til at prøve. Ligesom computeren er iPhone jo
også lidt af en hobby og noget legetøj for mig. Vi er i den heldige
situation, at vi lige har købt en bil mere, og så har spørgsmålet jo
meldt sig, om vi skulle købe en GPS også til den. Alternativt kunne vi
jo deles om den gamle GPS og så have GPS i en af vores iPhone.
Nå, men jeg har ledt lidt på nettet. Den almindelige side om
TomTom til iPhone er jo:

<http://iphone.tomtom.com/>

Jeg har så fundet en engelsk support-side ved at klikke på linket i
iTunes:

<http://uk.support.tomtom.com/cgi-bin/tomtom_uk.cfg/php/enduser/std_alp.
php?prod_lvl1=2349&prod_lvl2=2430>

Ærligt talt virker den ikke helt gennemarbejdet. Mange af svarene på
spørgsmålene har åbenlyst ikke noget med iPhone at gøre, men handler om
TomToms produkter generelt. Der omtales bl.a. en antenne til TMC
(frafikmeldinger), og det tror jeg ikke, man kan sætte til en iPhone.
Det er faktisk den mangel, jeg synes er størst ved TomTom til iPhone.
Går man ind under TomTom program til mobil og PDA, som kører
under noget Windows, nævnes der et "Pedestrian centric map". Det skulle
være et kort egnet til fodgængere, som ligner et rigtigt kort med nord
opad. Sådan har jeg nu også altid haft min GPS i bilen indstillet.
Esjberg er jo en søfartsby, så måske er det indflydelse derfra. Søkort
har normalt ikke 3D-view
Alternativt er der jo Navigons program til iPhone. Udgaven med
Europa er på udsalg til kr. 599,- indtil 31. august. Jeg kender ikke
mere til det program, men der står: "Whether in the car, by bike og on
foot, NAVIGON hopes you have fun navigating". Det kunne jo tyde på, at
den kan bruges til fods eller på cykel. Bevares, så kan det også betyde
det modsatte. De skriver jo bare, at de håber, det går godt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 14:27

> [...]
> den kan bruges til fods eller på cykel. Bevares, så kan det også betyde
> det modsatte. De skriver jo bare, at de håber, det går godt

Navigon har jo en gratis demo udgave hvor man kan lege med interfacet ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-09 18:32

> Navigon har jo en gratis demo udgave hvor man kan lege med interfacet ..

Hvor dog?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 18:47

> Hvor dog?

ja .. flot .. den er ikke i AppStore mere ...

/thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 16:32

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> til bilkørsel. Når man er til fods, virker det lidt fjollet at få at
> vide, at man skal dreje til højre om 800 m, for der går 10 minutter, før
> man er derhenne. Er man i en fremmed storby, og har man alligevel sin

Jeg kan høre at din løbeteknik stadig er på sommerferie :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 17:02

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Jeg kan høre at din løbeteknik stadig er på sommerferie :)

Nu var det jo Per, der spurgte, om han kunne bruge den
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-09 12:32

> eh .. ja, hvorfor ikke ?

Det jeg har set af den virker nu temmelig 'bilagtig'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 12:12

> Kan man overhovedet bruge en sådan til noget fornuftigt, hvis man er til
> hest [apostlenes] eller jernhest?

Så synes jeg såmænd, Apples indbyggede "Kort" er rigeligt god. Jeg er
især imponeret over, hvor hurtigt den kan finde alting i hele verden.
Hvis jeg skal på kursus i udlandet og finde ud af, hvordan et givent
hotel ligger i forhold til universitetet, så tager det ikke mange
sekunder at finde det i "Kort". På den måde kan jeg hjemmefra se,
hvilket hotel det er smartest at bo på.
Hvis man ikke kører bil, kan man jo godt klikke sig manuelt frem
fra kryds til kryds. Det gør jo ikke noget, det tager lidt opmærksomhed,
når man er til fods. På cykel skal man nok passe mere på, men man kan jo
stoppe og orientere sig om det næste stykke af ruten, før man kører
videre. Man skal dog hele tiden huske, at "Kort" konstant henter
kortdata, så ens abonnement skal helst have "gratis" dataforbindelse. I
udlandet er det normalt meget dyrt.
"Kort" på iPhone er et rigtigt kort, hvor man kan zoome ind og
ud og flytte billedet rundt. En traditionel GPS som i en bil viser bare
en rute. Man kan ikke bare flytte rundt på kortet. Det kan man måske
være interesseret i, hvis man er i en storby. Man kan sagtens bruge en
GPS til fods eller på cykel, men jeg ville nok foretrække "Kort" til den
slags. Men mindre måske det er lange cykelture, som minder mere om
bilture i distance. Det samme gælder, hvis man skal bruge det i
udlandet. Så bliver det hurtigt dyrt at skulle hente kortdata.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-08-09 09:20

On 18 Aug., 13:21, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Selvfølgelig KAN den bruges. Jeg synes bare ikke, den er optimal, og så
> er det jo dumt at give kr. 750,- for sådan en. En GPS er jo optimeret
> til bilkørsel.

Du kan vælge mellem "Bil", "Motorcykel", "Lastbil, "Cykel" og
"Fodgænger" i Navigons App.

Når man er til fods, virker det lidt fjollet at få at
> vide, at man skal dreje til højre om 800 m, for der går 10 minutter, før
> man er derhenne.

Se ovenfor. Anvisningerne tilpasses efter den "Hastighedsprofil" der
er valgt.

> Er man i en fremmed storby, og har man alligevel sin
> GPS med, så er den helt fin at bruge også til fods. Så koster det jo
> ikke ekstra.

Den slipper du jo så for at slæbe rundt på, ligesom du slipper for at
slæbe på både en telefon, en netbook, en mp3-afspiller, et (dårligt!)
kamera, en kalender osv.
Det er vel det der er smarte ved en smartphone - at det hele er samlet
i én enhed. Med alt hvad det fører med sig af kompromiser, ja, men det
gælder jo ikke kun for GPS-delen.

> [...]
> snart have tjent sig hjem. Her kan det så være det samme, om man køber
> TomTom til kr. 749,- eller en Garmin GPS i Elgiganten til kr. 799,-.

Eller Navigon til 600,- på tilbud i App-store
Iøvrigt kan du jo have din GPS-App på alle de iPhones som du syncer
til det iTunes-library hvor App'en ligger!
Så er prisen pludselig en anden.

Som det fremgår af ovenstående har jeg selv Navigons app. og jeg er
meget tilfreds. Også med ikke at skulle slæbe rundt på min GPS når jeg
er gået fra bilen eller cyklen. Den virker nemlig også fint på cykel.
Der var godt nok et par der gloede da jeg nærmede mig et kryds på en
markvej midt på Bornholm og der pludselig var en damestemme fra
cykeljakken der sagde "Drej til højre nu" . Glæder mig til at prøve
den på gåben i Rom i efterårsferien.

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 17:02

Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:

> Du kan vælge mellem "Bil", "Motorcykel", "Lastbil, "Cykel" og
> "Fodgænger" i Navigons App.

Nu tænkte jeg mere på GPS-apparater i almindelighed. I min lidt ældre
Garmin i bilen mener jeg kun, man kan vælge mellem korteste rute og
hurtigste rute. Så kan man også vælge at undgå visse typer veje som
f.eks. betalingsveje. Om motorveje er med, kan jeg ikke huske. Men det
er da fint, der er kommet flere muligheder i de nye modeller.

> [...]
> Det er vel det der er smarte ved en smartphone - at det hele er samlet
> i én enhed. Med alt hvad det fører med sig af kompromiser, ja, men det

Det er jo det, man skal overveje. Faktisk tror jeg, de kombinerede
apparater er vanskeligere at bruge for mange. De fleste gider jo ikke
læse brugsanvisningen. Min kone kan sagtens bruge den GPS, vi har i
bilen. Jeg er sikker på, at hvis jeg lagde et navigationsprogram på
hendes iPhone og bad hende bruge den i bilen, så ville de give bøvl. Så
ringer telefonen, så kommer der en SMS, så vil hun høre musik fra
telefonen. Vi andre nørder kan nok bedre tackle det, men ærligt talt så
er det på mange måder nemt at starte sin GPS i bilen og så lade den
klare sig selv. Man skal trods alt ikke distrahere sig selv mere end
nødvendigt, når man kører bil.

> Iøvrigt kan du jo have din GPS-App på alle de iPhones som du syncer
> til det iTunes-library hvor App'en ligger!
> Så er prisen pludselig en anden.

Prisen er da den samme OK, den er fordelt på flere personer. Jeg er
ikke helt sikker på, at det er tilladt at dele programmer på den måde,
hvis man skal følge bestemmelserne helt bogstaveligt. For os gør det
ikke nogen vild forskel. Men bevares, der kan da være situationer, hvor
en GPS er smart at have på sig. Ellers har man jo en glimrende
kortfunktion i iPhone.
Jeg må lige spørge konen, om hun vil have en GPS i sin nye bil.
Der skal jo købes holdere, der passer til. Jeg skal nok også selv have
ny bil og dermed ny holder. Vores gamle GPS er jo langt fra ny, så jeg
kunne da godt finde på at bruge min iPhone i stedet. Der er bare lige
det med trafikmeldinger (TMC), der lader til at mangle. Og så har TomTom
sådan en rigtig sød feminin GPS, der lige passer til konen. Den har
indbygget fortegnelse (POI) over steder til powershopping

> [...]
> markvej midt på Bornholm og der pludselig var en damestemme fra
> cykeljakken der sagde "Drej til højre nu" . Glæder mig til at prøve

Så kan du sætte den over på italiensk. Jeg satte engang vores over på
fransk. Man ender de mest spændende steder på den måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 19-08-09 14:02

Henrik Münster skrev:
> [...]
> f.eks. betalingsveje. Om motorveje er med, kan jeg ikke huske. Men det
> er da fint, der er kommet flere muligheder i de nye modeller.
Har du hente opdateringer til din Garmin? Der kom en firmware opdatering
for lidt mere end et år til min Garmin Zumo 550. Efter denne opdatering
var det muligt at vælge motorveje fra og ikke kun betalingsveje og
hovedveje.

> [...]
> er det på mange måder nemt at starte sin GPS i bilen og så lade den
> klare sig selv. Man skal trods alt ikke distrahere sig selv mere end

For alle disse ting gælder det vel "træk ind til siden og betjen enhed".
Man skal hverken læse/skrive SMS, lede efter musik på sin MP3-afspiller
eller taste adresser ind på sin GPS medens man kører.

Og ringer telefonen så er det bare at tage den håndfri og så viser
telefonen stadigvæk GPS. Det gør i hvert tilfælde min Windows Mobile med
TomTom. Og godt er iPhone bagud på mange måder (ahem), men mon ikke
iPhone fungere på samme måde på dette punkt.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-09 21:03

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> for lidt mere end et år til min Garmin Zumo 550. Efter denne opdatering
> var det muligt at vælge motorveje fra og ikke kun betalingsveje og

Det kan såmænd godt være, jeg ikke har set efter. Når først GPS'en
kører, så går man jo ikke ud i indstillingerne hele tiden. Til gengæld
ved jeg, at den er helt opdateret, og jeg har endda købt nyt kort til
den 3-4 gange. Faktisk kan det ikke betale sig, sådan som priserne er
faldet på GPS'er. Men til gengæld er prisen på kort også faldet. Jeg
bruger også kortet på computeren til men Garmin Forerunner 305, jeg
bruger, når jeg løber og cykler. Hvis jeg ikke havde købt et ekstra
Garmin kort, ville jeg ikke kunne se mine ruter ordentligt bagefter.

> For alle disse ting gælder det vel "træk ind til siden og betjen enhed".
> Man skal hverken læse/skrive SMS, lede efter musik på sin MP3-afspiller
> eller taste adresser ind på sin GPS medens man kører.

Ja i teorien. Men du ved sikkert godt, hvordan det er. Man prøver om
ikke det går, for det er faktisk besværligt at skulle køre ind til siden
og holde stille. Men jeg prøver naturligvis at være forsigtig, og jeg
betjener kun apparaturet, når trafikken er rolig. Jeg laver heller ikke
hvad som helst. Jeg kunne ikke drømme om at sender SMS, mens jeg kører.
Men uanset det, så er en GPS lavet til at kunne bruges, mens man
kører. Man skal i hvert fald kunne se på den og høre den. Skærmen skal
altså være let at aflæse i en fart, mens man kører. Derfor kan det vel
være en fordel, at man bare kan lade den passe sig selv, når man en gang
har tastet destinationen ind ved køreturens start. Hvis man skal bruge
det samme apparat som telefon, musikanlæg og måske mere, så er der vel
altid en risiko for, at man får trykket på noget forkert og afbryder
navigationen. Når den slags uventet sker, kan man blive befippet og begå
fejl i trafikken. Det skal man helst undgå.

> [...]
> TomTom. Og godt er iPhone bagud på mange måder (ahem), men mon ikke
> iPhone fungere på samme måde på dette punkt.

Det siges det, at den gør. Jeg har ikke prøvet det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-09 16:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Kan man overhovedet bruge en sådan til noget fornuftigt, hvis man er til
> hest [apostlenes] eller jernhest?

Kommer vel an på om du når i ukendt terræn. Herudover kan man vel slå
motorveje fra i vejfinderen.

Tror det er et vældigt hit hos spejdere...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-08-09 10:58

On 18 Aug., 18:01, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
>
> Det er jo det, man skal overveje. Faktisk tror jeg, de kombinerede
> apparater er vanskeligere at bruge for mange.

Så er en smartphone nok ikke det rigtige valg
Aj, jeg forstår godt hvad du mener. Et sted skal man sige stop og det
er naturligvis individuelt hvornår
Mange kan dog nok blive enige om at ved iPhonens kamera er grænsen
nået.

> [...]
> er det på mange måder nemt at starte sin GPS i bilen og så lade den
> klare sig selv. Man skal trods alt ikke distrahere sig selv mere end

Hehe, tænkte nok at der ville komme en kommentar på den.

> OK, den er fordelt på flere personer. Jeg er
> ikke helt sikker på, at det er tilladt at dele programmer på den måde,
> hvis man skal følge bestemmelserne helt bogstaveligt.

Mente selvfølgelig indenfor husstanden! Må man ikke installere de apps
man køber på flere enheder!?

> For os gør det
> ikke nogen vild forskel. Men bevares, der kan da være situationer, hvor
> en GPS er smart at have på sig. Ellers har man jo en glimrende
> kortfunktion i iPhone.

Enig, den er smart. Men den koster penge at bruge, medmindre man har
fri datatrafik, hvilket langtfra er billigt.

Forhåbentligt kommer det. Noget er der ihverfald på vej: http://l.dk/baf57d

> Og så har TomTom
> sådan en rigtig sød feminin GPS, der lige passer til konen. Den har
> indbygget fortegnelse (POI) over steder til powershopping

OK! Så er Navigons måske mere til mænd. Her kan du vælge hvilke
motorcykelmærkers butikker du vil se

> Så kan du sætte den over på italiensk. Jeg satte engang vores over på
> fransk. Man ender de mest spændende steder på den måde.

Sprogundervisning "the hard way". Det vil så kræve at man skifter
sprog for iPhonen generelt, da Navigon følger denne indstilling.

Henrik Rasmussen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-09 23:53

Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:

> Mente selvfølgelig indenfor husstanden! Må man ikke installere de apps
> man køber på flere enheder!?

Betingelserne for iTunes og App Store er mildt sagt omfattende. Jeg
orker ikke at læse dem, men jeg har dog skimmet mig frem til følgende
for App Store som tyder på, at det er i orden:

ii) De vil kunne lagre Produkter fra op til fem forskellige konti på
samme tid på visse udstyrsenheder, herunder iPod touch eller iPhone.
iii) De er til enhver tid berettiget til at anvende Produkter på op til
fem udstyrsenheder (såsom en computer) med iTunes-applikationen
installeret.

> Enig, den er smart. Men den koster penge at bruge, medmindre man har
> fri datatrafik, hvilket langtfra er billigt.

Jeg har det der billige abonnement hos Telia, man kan gå over til efter
6 måneder. Det koster kr. 149,- om måneden. Det er vel ikke galt. Der er
godt nok en grænse for datatrafik, men den er sat så højt, at det er
umuligt at nå derop. Der er kun en grænse for at hindre, at pirater
udnytter sådan en konto. I praksis har man altså fri datatrafik.

> Forhåbentligt kommer det. Noget er der ihverfald på vej: http://l.dk/baf57d

Trafikmeldinger sendes normalt ud over FM-båndet, og det kan iPhone jo
ikke tage. Sådan virker almindelige TMC-modtagere i GPS'er. Der er vist
noget om, at TomTom har en service, der virker via dataoverførsel. Det
vil iPhone kunne gøre, men igen så bliver det dyrt i udlandet.

"Skal det være Harley eller Ducati?"

TomToms er en rigtig kvindemodel:

<http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=910&Category=0&Lid=14>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-09 05:45

> Jeg har det der billige abonnement hos Telia, man kan gå over til efter
> 6 måneder. Det koster kr. 149,- om måneden.

Jeg er gået over til 3. For reelt det samme betaler jeg nu 69,00 om
måneden, idet grænsen for datatrafik ligger på 100 MB i stedet for 10 GB
om måneden. Og som med Telia er der betaling for sms og telefon efter
forbrug. Jeg forventer aldrig at overskride de 100 MB om måneden, da jeg
på 3/4 år hos Telia kun kom op på 400 MB.

I begge selskaber betragtes Sverige i øvrigt som »indland«.

Jeg kan komme ned på 29.00 om måneden, men så er der også betaling for
forbrug af data.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-08-09 00:33

> [...]

> forbrug. Jeg forventer aldrig at overskride de 100 MB om måneden, da jeg
> på 3/4 år hos Telia kun kom op på 400 MB.

Jeg ved godt, at iOn er dyrt (det der de første seks måneder hos Telia)
men det er altså en befrielse ikke altid at skulle tænke i forbrug. Jeg
sms'er og mms'er med de unge i familien som aldrig før. Hurra for at
have kontakt med dem på _deres_ platform. De gider ikke rigtigt at maile
mere (de gider heller ikke Skype mere, desværre).

Datatrafik: 100 MB lyder af for lidt for mig. Bare et par søgninger
eller tre på krak.dk koster nemt lige så mange MB. Det er bare et
eksempel, men nogle hjemmesider er jo så fyldte med informationer (Kb og
Mb), at det tærer på de 100 Mb.

> I begge selskaber betragtes Sverige i øvrigt som »indland«.

Mit iOn for netdelen/datadelen hos Telia virkede ikke i Sverige i sommer
(så jeg koncentrerede mig om at holde ferie). En medarbejder i en
Teliabutik i Karlskrona fortalte osse nogle skrækkelige historier om
svenske borgere i Hälsingborg, der blev bonnet for udlandstakst
(Helsingørsendere). Men mon ikke du tænker på HomeRun (wifi) der funger
i Sverige?

Hvis du har ret, vil jeg gerne have en vejledning (eller vide hvor den
findes) for jeg skal forhåbentlig snart til Sverige igen.

--
v.h. Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-09 04:16

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> (så jeg koncentrerede mig om at holde ferie). En medarbejder i en
> Teliabutik i Karlskrona fortalte osse nogle skrækkelige historier om

Byen er forlængst vendt tilbage til dansk stavemåde, Helsingborg, og det
er vel at mærke blevet anerkendt af den svenske stat i Stockholm.

Skyldes brugen af en [forældet] svensk stavemåde at du stadig åndeligt
talt har muret vinduerne mod Skåne til? Skåneland er jo gammelt dansk
land.

> der blev bonnet for udlandstakst (Helsingørsendere). Men mon ikke du
> tænker på HomeRun (wifi) der funger i Sverige?

Nej. Men jeg kunne godt forestille mig at Telia ikke fuldt ud dækker
alle omtåder af Sverige, og at man derfor roamer til et andet selskab.

> Hvis du har ret, vil jeg gerne have en vejledning (eller vide hvor den
> findes) for jeg skal forhåbentlig snart til Sverige igen.

Ifølge såvel Telias som 3s materiale så betragtes Sverige som hjemland,
også for os danskere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-08-09 21:26

> [...]

> Skyldes brugen af en [forældet] svensk stavemåde at du stadig åndeligt
> talt har muret vinduerne mod Skåne til? Skåneland er jo gammelt dansk

Muret vinduerne til stadig? Har jeg nogen sinde det? Om de staver deres
by som Hälsingborg eller Helsinborg interesseret mig ikke, men jeg skal
nok prøve at bruge den gamle-nye stavemåde, eller den nye-gamle, om du
vil.
Men som jeg vist bemærkede har jeg faktisk lige været i Skåne (som vel
snart skal omdøbes til pre-1948 stavemaaden: Skaane?

> Nej. Men jeg kunne godt forestille mig at Telia ikke fuldt ud dækker
> alle omtåder af Sverige, og at man derfor roamer til et andet selskab.

Det er muligt, jeg bemærkede ikke noget usædvanligt, så den har vel
været oppe hos Telia i Karlskrona-området?

> Ifølge såvel Telias som 3s materiale så betragtes Sverige som hjemland,
> også for os danskere.

Ja, det var osse mit indtryk. Men det virkede altså ikke og i
Teliabutikken i Kalrskrona, sagde eksepdienten, at jeg var i udlandet
(!) altså osse telefonisk set.

--
v.h. Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-09 04:22

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Muret vinduerne til stadig?

Den historisk forkerte myte siger af Frederik III i 1660 lod de
østvendte vinduer på Kronborg mure til, så han slap for at se på de
tabte landsdele, og tænke på det pågående svenske folkemord mod de
dansktalende og dansksinde skåninger.

> [...]
> Men som jeg vist bemærkede har jeg faktisk lige været i Skåne (som vel
> snart skal omdøbes til pre-1948 stavemaaden: Skaane?

Nutidsdansk og svensk: Skåne.

> Det er muligt, jeg bemærkede ikke noget usædvanligt, så den har vel
> været oppe hos Telia i Karlskrona-området?

Aner det ikke; jeg har aldrig været i Blekinge.

> Ja, det var osse mit indtryk. Men det virkede altså ikke og i
> Teliabutikken i Kalrskrona, sagde eksepdienten, at jeg var i udlandet
> (!) altså osse telefonisk set.

Telia har netop indført en ny prisstruktur, der bl.a. betyder et hav af
gebyrer [bl.a. for at betale regningerne!], og som tilsyneladende også
betyder at man nu i Sverige skal betale udlandsgebyr.

Jeg bliver gladere og gladere for at jeg har skiftet til 3.

<http://telia.dk/mobil/kundeservice/udland/priser/zoner/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-08-09 10:08

Her kan I se en videogennemgang af både TomToms "TomTom Western
Europe" og Navigons "MobileNavigator Europe":
http://www.youtube.com/tonnyjoost

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-09 05:52

Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:

> Her kan I se en videogennemgang af både TomToms "TomTom Western
> Europe" og Navigons "MobileNavigator Europe":
> http://www.youtube.com/tonnyjoost

Findes der er brugervejledning / manual tilgængelig på nettet, som man
ikke skal betale for? Jeg har ikke kunnet google mig frem til en.

Og så synes jeg at Navigons understøttelse af Kontakter virker noget
primitiv. Hvorfor kan man i »Indtast adresse« [forekommer flere steder]
ikke vælge en adresse fra Kontakter?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 20-08-09 10:05

On 20 Aug., 06:51, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Findes der er brugervejledning / manual tilg ngelig p nettet, som man
> ikke skal betale for? Jeg har ikke kunnet google mig frem til en.

Navigon har, så vidt jeg ved, kun denne side:
http://kortlink.dk/6vrk

> Og s synes jeg at Navigons underst ttelse af Kontakter virker noget
> primitiv. Hvorfor kan man i Indtast adresse [forekommer flere steder]
> ikke v lge en adresse fra Kontakter?

Fordi det er meningen at man skal vælge "Favoritter" i bundmenuen.
Medmindre du vil planlægge en rute, fordi den starter et anden sted
end der hvor du er, og/eller skal indeholde flere punkter undervejs. I
så fald skal du vælge "Mere>Rute>Ny rute>Fastlæg
rutepunkt>Foretrukne", hvilket selvfølgelig er inkonsekvent
navngivning.

Man kan også vælge "Seneste destinationer", "Seneste ruter" og "Gemte
ruter".

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : jagge

Dato : 18-08-09 20:20

> Spørgsmålet er bare, om det kan "betale sig". Man kan jo få en
> glimrende GPS fra f.eks. Garmin til kr. 799,- i

Ja det virker lidt grotesk. Men som det meste iforhold til prissætning
og iphone ser det ud til at prisen er underordnet for mange.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 20:24

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja det virker lidt grotesk. Men som det meste iforhold til prissætning
> og iphone ser det ud til at prisen er underordnet for mange.

Sikker noget sludder (igen) Regnestykket holder naturligvis ikke hvis du
_ikke_ har en iPhone i forvejen og udelukkende køber en iPhone for at
installere TomTom eller Navigon på den. Men hvis du har en iPhone i
forvejen _og_ mangler en GPS _og_ gerne vil have det hele i en samlet
pakke som er fix og handy så giver det masser af mening.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 18-08-09 21:47

> Men hvis du har en iPhone i
> forvejen _og_ mangler en GPS _og_ gerne vil have det hele i en samlet
> pakke som er fix og handy så giver det masser af mening.

Det giver kun mening hvis det er for kun at have en enhed. Som andre har
skrevet kan man til næsten samme pris få en seperat GPS som du kan lade
side i bilen, i en medfølgende holder (som skal købes seperat til
iphone) sikkert med medfølgende billader (som skal købes seperat til
iphone).

Så jo det er en langt dyrere løsning, der matcher den meget dyre Iphone
fint.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-09 22:40

> Det giver kun mening hvis det er for kun at have en enhed. Som andre har
> skrevet kan man til næsten samme pris få en

> seperat GPS som du kan lade
> side i bilen,

Det er vist kun en god idé hvis du gerne vil have indbrud ...

> i en medfølgende holder (som skal købes seperat til
> iphone)

Er der nogen der ved hvad den kommer til at koste ?

> sikkert med medfølgende billader (som skal købes seperat til
> iphone).

Følger med TomTom's holder ...

> Så jo det er en langt dyrere løsning, der matcher den meget dyre Iphone
> fint.

Ja, hvis du sammenligner med de absolut billigste GPS'er på markedet ..
men hvis du gerne vil have en større skærm så begynder prisen også at
tikke opaf ..

Det der mangler nu er at TomTom eller Navigon laver noget "rigtig
smart™" som de ikke nemt kan lave på deres "rigtige" GPS'er.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-08-09 05:34

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> der matcher den meget dyre Iphone
> fint.
>
> MVH
>
> Jakob

Min iPhone har kostet 4700,- over seks måneder. En Nokia N97 hos Telia
koster kr.: 5800,- over seks måneder.

En PDA ligger åbenbart i det prisleje.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 06:18

> Min iPhone har kostet 4700,- over seks måneder. En Nokia N97 hos Telia
> koster kr.: 5800,- over seks måneder.
>
> En PDA ligger åbenbart i det prisleje.

tak .. det er klart den er dyr hvis du sammenligner med en pap nokia med
taletids abb ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 19-08-09 09:24

> tak .. det er klart den er dyr hvis du sammenligner med en pap nokia med
> taletids abb ...
>
> /thomas

Øhh...ikke forstået?

I forskellige reviews sammenlignes iPhone med Nokia N97, jeg har ikke
taget stilling til abonnementstyper.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 09:30

> Øhh...ikke forstået?
>
> I forskellige reviews sammenlignes iPhone med Nokia N97, jeg har ikke
> taget stilling til abonnementstyper.

nåh nej .. det var til Jakob ...

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-08-09 05:35

> TomToms længe ventede
> navigationsprogram til iPhone netop blevet frigivet i går

Jeg fandt en dansk anmeldelse af 4 GPS-sogt til iPhone, og købte derpå
Navigon. Der er tilbud på Europa (599,-) frem til 31/8.

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-08-09 05:36

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> GPS-sogt

edit:
tidlig morgen: software

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-09 21:03

Jeg ser netop nu hos MediaMac, at TomToms navigationsprogram ikke blot
kan bruges til iPhone, men også til iPod Touch. Det kræver bare, at man
køber TomToms holder. Den indeholder nemlig en GPS-antenne, som iPod
Touch åbenbart kan benytte. Det er i øvrigt en god idé med en
GPS-antenne i holderen. Det er min erfaring, at antennen i en iPhone har
brug for al den hjælp, den kan få.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 21:07

> [...]
> Touch åbenbart kan benytte. Det er i øvrigt en god idé med en
> GPS-antenne i holderen. Det er min erfaring, at antennen i en iPhone har

man bliver træt i armen af at holde den ude i forruden i hvertfald ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-09 21:22

> man bliver træt i armen af at holde den ude i forruden i hvertfald ...

Man kan jo få holdere fra andre mærker. Jeg kan nævne det svenske mærke
Brodit, der laver holdere til næsten alle biler. Ofte er det noget hø at
have en GPS i forruden. Den kan tage udsyn, og den er svær at nå. Bruger
man sin GPS som BlueTooth-enhed til sin mobiltelefon, så er mikrofonen
meget langt væk. Sugekopholderen er bare en billig standardholder, der
følger med alle GPS'er. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg har købt en
holder, så vores GPS kommer tættere på.
TomTom Car Kit til iPhone er åbenbart noget lidt andet og mere
avanceret. Det indeholder GPS-antenne, højttaler og mikrofon, så det
også kan fungere som håndfri telefon. Endelig har det strømstik og
linie-udgang, så man kan høre sin musik gennem bilens anlæg. Det bliver
spændende at høre prisen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-08-09 21:09

> [...]
> Touch åbenbart kan benytte. Det er i øvrigt en god idé med en
> GPS-antenne i holderen. Det er min erfaring, at antennen i en iPhone har

Er der indbygget GPS i Touch?

Eller er TomToms antenne en GPS-enhed med antenne?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 21:10

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er der indbygget GPS i Touch?
>
> Eller er TomToms antenne en GPS-enhed med antenne?

jeg havde læst det i starten som om TomTom's holder bare var en antenne
+ forstærker .. men hvis det virker med Touch'en så må der sidde en
komplet GPS receiver i den ...