Imovie grotesk langsom
Fra : jagge

Dato : 13-08-09 16:43

Hey

Har lige opdaget en MEGET irreterende krøbling af Imovie. Hvis jeg ber
den om at eksportere en quicktime movie ud fra noget HD så tager det 30
min for 4 min film.....

I FCP tager det samme 2 minutter. Det er da lidt af en joke.

Imponerende at de kan få Imovie til at være så langsom, men det betyder
jo også at den er helt ligegyldig.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 17:25

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> I FCP tager det samme 2 minutter. Det er da lidt af en joke.
>
> Imponerende at de kan få Imovie til at være så langsom, men det betyder

nøh .. det er bare forskellen på et consumer produkt og et pro produkt.
hvilken maskine ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 13-08-09 22:05

> nøh .. det er bare forskellen på et consumer produkt og et pro produkt.
> hvilken maskine ?

Sludder.

Og det er så på en hvid macbook med 4 gb ram.

Men hvis det er Apples strategi er den MEGET forfejlet. Forskellen på et
pro og ikke pro program er IKKE hastigheden det er selvfølgelig
features, udvalg af codecs og mulighed for høj høj kvalitet i FCP.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 22:27

> [...]
> pro og ikke pro program er IKKE hastigheden det er selvfølgelig
> features, udvalg af codecs og mulighed for høj høj kvalitet i FCP.

har du lagt mærke til om den udnytter begge kerner på CPU'en når du
exporterer via iMovie ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 13-08-09 22:35

> har du lagt mærke til om den udnytter begge kerner på CPU'en når du
> exporterer via iMovie ?

Øhh næhh hvordan dælen checker jeg det ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 22:56

> Øhh næhh hvordan dælen checker jeg det ??

Aktivitets Overvågning under "Hjæleprogrammer"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-08-09 00:10

> Aktivitets Overvågning under "Hjæleprogrammer"

Tog lige et check på min egen maskine .. her bruger iMovie kun 1 til 1,5
kerne ...

/thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-08-09 17:54

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> [...]
> min for 4 min film.....
>
> I FCP tager det samme 2 minutter. Det er da lidt af en joke.

Samme codec?

/Thorbjørn

Fra : jagge

Dato : 13-08-09 21:54

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Samme codec?

jep, klippene er endda importeret via imovie, til deres intermediate
codec i noget 954 gange et eller andet eller hvad imovie nu foreslår.

Fra begge programmer har jeg prøvet at lave en quicktime export, uden at
ændre størrelse eller codec.

Hygge

Jakob

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 13-08-09 20:18

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> I FCP tager det samme 2 minutter. Det er da lidt af en joke.
>
> Imponerende at de kan få Imovie til at være så langsom, men det betyder
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er det HDV kameraet? Der var nogle ny-opkomne problemer med iMovie 09 og
HDV, kan jeg svagt huske. Noget med at det kom groft interlacet ud i forhold
til de tidligere iMovie.
Måske kan du forklare mig noget. jeg har Final Cut Express 4. der står på
pakken at den er AVCHD kompatibel. men det er den ikke. Den kan ikke
genkende mts filer.
Jeg skal importere dem med iMovie 09 og serve klippene over til FCexP

Den kan overhovedet ikke eksportere AVCHD så vidt jeg kan se. Så den kan
hverken tage det ind eller eksportere det. Hvorfor står der så AVCHD
kompatibel på pakken?

Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 13-08-09 22:05

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Er det HDV kameraet?

Nej det er ikke vores HDV det er det legria 200 fra canon i AVCHD du
anbefalede mig :0), og det laver nogle meget meget fine filer.

>Der var nogle ny-opkomne problemer med iMovie 09 og
> HDV, kan jeg svagt huske. Noget med at det kom groft interlacet ud i forhold
> til de tidligere iMovie.

Ok det har jeg ikke mødt, men det er måske fordi jeg ikke har rodet så
meget med det.

> [...]
> genkende mts filer.
> Jeg skal importere dem med iMovie 09 og serve klippene over til FCexP

OK det er da meget irreterende. Alså med FCP kan jeg bare kopiere AVCHD
mappen over på drevet vi en kortlæser og herefter importere filerne til
det codec jeg vælger via "log and transfer" funktionen i FCP. Det
funger fint, MEN det sjove er lidt at folk ikke gider HDV pga
importeringstrinnet, tidsmæssigt er der godt nok ikke noget sparet med
AVCHD men det er da OK ikke at rode med bånd.

> Den kan overhovedet ikke eksportere AVCHD så vidt jeg kan se. Så den kan
> hverken tage det ind eller eksportere det. Hvorfor står der så AVCHD
> kompatibel på pakken?

Altså jeg kan heller ikke eksportere som AVCHD, tror jeg....... Men jeg
har ikke overblikket. Altså jeg kan jo eksportere i H264 codec, er det
AVCHD ?? Nok ikke. MEN der er jo lige kommet en stor opgradering til FCP
så måske...

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 14-08-09 15:15

> Nej det er ikke vores HDV det er det legria 200 fra canon i AVCHD du
> anbefalede mig :0), og det laver nogle meget meget fine filer.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Godt du er glad for det.

> Ok det har jeg ikke mødt, men det er måske fordi jeg ikke har rodet så
> meget med det.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sikkert derfor.

> [...]
> importeringstrinnet, tidsmæssigt er der godt nok ikke noget sparet med
> AVCHD men det er da OK ikke at rode med bånd.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har haft paranoia over den FCP expressversion. men den skulle jo være
næsten magen til fuldversionen.
"log and transfer?" hvad er det? Jeg sidder og glor på den som et stort
spørgsmålstegn.
Jeg må finde brugsanvisningen.

Der er først rigtig meget sparet når man arbejder med et program der kan
tage filerne ind uden at omkode dem. Jeg bruger NERO 9.
Bagefter kan den aflevere dem i "AVCHD" alt sammen uden at omkode andet end
menuer og overgange.
Det eneste suk er at Mac ikke kan gøre det samme. Men det kommer måske?

> [...]
> har ikke overblikket. Altså jeg kan jo eksportere i H264 codec, er det
> AVCHD ?? Nok ikke. MEN der er jo lige kommet en stor opgradering til FCP
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den kan eksportere i mp4 med samme codec.

Du kan sammenligne problematikken hvis vi sagde at et program først kunne
behandle en DVD når den var omkodet til avi. For derefter ikke at kunne
eksportere den i DVD-VOB, men gerne i mpeg2.

Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 14-08-09 19:55

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> næsten magen til fuldversionen.
> "log and transfer?" hvad er det? Jeg sidder og glor på den som et stort
> spørgsmålstegn.

Hey

Det er den funktion man bruger i FCP til at importere/recode avchd filer
til et redigeringsformat. Det er analogt til den funktion i FCP hvor man
importere fra DV bånd (log and capture) og de er under hinanden i
"file"" menuen.

Det fungerer fint men tager lige så lang tid som hdv import.

Men du har helt ret i at det ville være fedt at kunne flytte rundt på
lidt simple filer UDEN at skulle recode. Det ville spare megen tid til
simple projekter.

Har du foriøvrigt nogle gode links til avchd hvor man kan få lidt mere
info omkring slægtskabet til blueray etc. Som jeg kan forstå på dig
ligger de meget tæt og blueray afspillere kan afvikle dette ??

Jeg skal have kigget mere på det da vi til vores undervisningsbrug skal
have noget nyt og jeg vil gerne basere vores filmfremvisning på en HD
projektor med film der afvikles fra en macmini, eller noget blueray men
kan ikke finde ud af hvad der giver det bedste arbejdsflow.

MVH

Jakob

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 14-08-09 22:44

> Men du har helt ret i at det ville være fedt at kunne flytte rundt på
> lidt simple filer UDEN at skulle recode. Det ville spare megen tid til
> simple projekter.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
NERO Vision

> Har du foriøvrigt nogle gode links til avchd hvor man kan få lidt mere
> info omkring slægtskabet til blueray etc. Som jeg kan forstå på dig
> ligger de meget tæt og blueray afspillere kan afvikle dette ??
Slægtsskabet er at det er ens og det samme.
Det er slet ikke noget du skal gå op i lige så lidt som du kender alle filer
i mapperne på en DVD.
Du kan valgfrit færdiggøre dine film i AVCHD eller Blu-ray og begge kan
brændes på en DVD efter normerne der er UDF 2.5 og mapperne liggende på
bestemte måder som NERO kan brænde for dig.

> [...]
> projektor med film der afvikles fra en macmini, eller noget blueray men
> kan ikke finde ud af hvad der giver det bedste arbejdsflow.
Det skal være en MacMini der kører Windows.

Hilsen
jens

Fra : jagge

Dato : 16-08-09 15:08

> Det skal være en MacMini der kører Windows.

Det harmonerer bare ikke ret godt med at jeg arbeder i FCP/quicktime det
bliver vel afviklet bedst i macos

MVH

Jakob