Hvordan virker "Find"
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-08-09 16:41

Jeg forstår ikke funktionen cmd F

Hvorfor udpeger den ikke alle de dokumenter, som svarer til et givet
kriterium.

Jeg har f.eks. et Word-dokument, der indeholder teksten til "Hist hvor
vejen slår en bugt". Det er også dokumentets navn. Det skriver jeg i
søgefeltet. Men der kommer intet frem, selvom jeg lige har konstateret,
at dokumentet findes på computeren.

Spotlight kan vise andre dokumenter, hvor ordene forekommer i indholdet.
Men ikke det dokument, jeg søger. Har Find og Spotlight et problem med
Word?

Forresten ærgrer det mig også, at man ikke kan søge på alle gængse
grafikformater. Eps kan således ikke vælges på listen.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-09 18:18

On 2009-08-11 17:41:25 +0200, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
>
> Forresten ærgrer det mig også, at man ikke kan søge på alle gængse
> grafikformater. Eps kan således ikke vælges på listen.

hvis du tjekker i topppen af æble f vinduet, kan du se at du kan vælge
en række parametre..
Har du et Dk system og OS 10.5.xxx burde der default stå:
denne mac skrivebord indhold arkivnavn..
Du kan så ellers supplere med en lille million andre "dafault" ting, så
du - f.eks - søger efter .rar eller hvad du nu vil, på bestemte
harddiske, i bestemte mapper og uendeligt meget mere..
selv mens maskinen leder kan du - f.eks - vælge mellem at skifte
mellem indhold/arkivnavn..
for på den måde at se det .doc der har titlen og det .doc der
indeholder teksten..
håber du kan bruge forkalring til noget?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-08-09 19:14

<ecozyz> wrote:

> [...]
> for på den måde at se det .doc der har titlen og det .doc der
> indeholder teksten..
> håber du kan bruge forkalring til noget?

Det, du skriver, har jeg allerede benyttet mig af i forvejen.
Søgekriterier er sat til "Type er alle".

Siden første indlæg har jeg erfaret, at det, som Find har problemer med,
er gamle dokumenter - så gamle, at Word 2008 ikke bliver foreslået ved
"Åbn i..." Når dokumentet så er gemt i den nye programversion, kommer
det frem i "Find".
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Esben

Dato : 11-08-09 20:41

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Forresten ærgrer det mig også, at man ikke kan søge på alle gængse
> grafikformater. Eps kan således ikke vælges på listen.

Når jeg lige skal finde noget bruger jeg spotlight. Skal jeg arbejde
seriøst bruger jeg EasyFind...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-08-09 21:54

> [...]

> Forresten ærgrer det mig også, at man ikke kan søge på alle gængse
> grafikformater. Eps kan således ikke vælges på listen.

Jeg er glad for du stiller spørgsmålet. Jeg har undret mig over nogle
resultatløse søgninger. Men har ikke haft tid til at konkretiserer hvad
jeg oplever. Men jeg har foranlediget af dit spørgsmål lige undersøgt om
jeg, på indhold, kunne finde et nyligt oprettet pages eller numbers
dokument. Det gik fejlfrit.

Jeg har haft mistanke til at spotlight, som jeg mener er motoren bag ved
søgekommandoen, find: cmd+F, at den ikke var opdateret. Men man kan ikke
længere, som almindelig bruger, aktiverer indexeringen, så vidt jeg kan
se.

Men vi kan jo opfordre til at folk giver den lidt mere opmærksomhed, og
se om vi kan inddæmme hvor det er den fejler.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-08-09 06:08

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men vi kan jo opfordre til at folk giver den lidt mere opmærksomhed, og
> se om vi kan inddæmme hvor det er den fejler.

Som sagt i et andet indlæg:

Der kan være problemer med dokumenter, der er gemt i gamle
programversioner. Hvis man får dem åbnet og gemt i en ny programversion,
kan Find finde dem.

Det er irriterende, at man kun kan bruge et meget begrænset antal
grafikformater som søgekriterium. Eps burde ikke mangle. Jeg har en del
store InDesign-dokumenter. Nogle af dem er født i PageMaker og har en
ret høj alder. Når man så åbner dem efter længere tid, passer det altid,
at dokumentet har tabt sporet af en stor mængde lænkede billeder, fordi
man har ommøbleret lidt i arkiverne. Og så vil Find ikke hjælpe. Det
burde være nok at begynde at skrive billedets navn. Ja, i betragtning
af, hvad Spotlight kan præstere, burde eftersøgningen ske helt
automatisk.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 08:33

> [...]

> burde være nok at begynde at skrive billedets navn. Ja, i betragtning
> af, hvad Spotlight kan præstere, burde eftersøgningen ske helt

Spotlight skulle gerne kunne finde filerne hvis du søger på filnavn,
uanset hvad type de er ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 14:25

> Spotlight skulle gerne kunne finde filerne hvis du søger på filnavn,
> uanset hvad type de er ...
>
> /thomas

Ove Steen har ret - Spotlight medtager ikke .epsfiler.

M.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-08-09 15:22

In article <1j4cdgb.n4pgkyz79nnxN%mortenlind@gmail.com>,
mortenlind@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Ove Steen har ret - Spotlight medtager ikke .epsfiler.
>
> M.

Så forstår jeg ikke hvad problemet er. Jeg kan sagtens finde eps-filer
med Spotligt.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 15:43

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Så forstår jeg ikke hvad problemet er. Jeg kan sagtens finde eps-filer
> med Spotligt.

Hmm... Mac OS X, 10.5.8 - Ahh....he, he....ja, når man medtager
filendelsen, men det er jo ikke det, Ove Steen efterspørger

Jeg har tre filer, der henholdsvis hedder kattegrus.ai, kattegrus.eps og
kattegrus.pdf.

Disse er placeret i deres respektive filendelsesmapper, og søger jeg i
Spotlight på ka, får jeg kun .AI og .PDF med i søgningen.

Søger jeg på opslagEPS får jeg min .EPSmappe frem og kan der finde min
..epsfil.

Søger jeg derimod på det komplette filnavn, incl. filendelse, har du ret
- så får jeg min kattegrus.eps frem i Spotlight.

Men som sagt - det er ikke øvelsen.

Kan du med de to første bogstaver af navnet på en .epsfil få den vist i
Spotlight?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 15:51

> Kan du med de to første bogstaver af navnet på en .epsfil få den vist i
> Spotlight?

ja

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 16:21

> ja
>
> /thomas

Hvordan er søgekriterierne i Spotlights indstillinger?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 16:29

> Hvordan er søgekriterierne i Spotlights indstillinger?

ingen .. bruger spotlight menuen ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-08-09 22:15

> ingen .. bruger spotlight menuen ...
>
> /thomas

Til mit arbejde med musik har jeg en hel del billedfiler, bl.a. med
musikinstrumenter. F.eks. har jeg fem billeder af en tuba, som jeg har
kaldt Tuba 1, Tuba 2, Tuba 3, Tuba 4, Tuba 5 (for at kunne skelne
sikkert, når de er lænket til InDesign-dokumenter).

Hvis jeg søger i Spotlight eller i Find (på Arkivnavn), får jeg kun Tuba
5. Den er oprettet i 2009. De andre er fra mellem 1998 og 2003. Der er
både JPEG og Tiff imellem.

Jeg tager Tuba 1 fra 1998, åbner den i Photoshop, slår en streg og
visker den ud igen, gemmer.

Jeg skriver igen "Tuba" i Find. Nu kommer Tuba 1 frem. Den kommer også i
Spotlight.

Nå. Hvad siger I så?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 22:18

> [...]
> den ud igen, gemmer.
>
> Jeg skriver igen "Tuba" i Find. Nu kommer Tuba 1 frem. Den kommer også i

Det er fordi fsevents fortæller spotlight at der er skrevet til en fil
med de og de metadata, filtype etc. etc.

De gamle filer har ikke deres metadata liggende på spotlight kan forstå
dem. Og hvis de ikke engang hedder noget til efternavn så er spotlight
lidt på herrens mark ...

Man kan prøve at slette spotlights index, men jeg ved ikke om det
hjælper.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 16:26

> ja
>
> /thomas

Rigtigt - jeg må have for mange - den dukker op i/under dokumenter. Jeg
skal bruge lidt flere bogstaver.

Så bliver Ove Steen glad.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-08-09 22:01

> Rigtigt - jeg må have for mange - den dukker op i/under dokumenter. Jeg
> skal bruge lidt flere bogstaver.
>
> Så bliver Ove Steen glad.
>
> M.

Bliver glad? For hvad?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-08-09 16:06

In article <1j4cgji.tta0bdzap2jqN%mortenlind@gmail.com>,
mortenlind@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Kan du med de to første bogstaver af navnet på en .epsfil få den vist i
> Spotlight?
>
> M.

Ja. Jeg har lige prøvet igen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 16:22

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-08-09 16:34

In article <1j4civk.10mjcvb1eeinrlN%mortenlind@gmail.com>,
mortenlind@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Hvordan er søgekriterierne i Spotlights indstillinger?

De er som standard, jeg har ikke ændret i dem.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 16:27

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-08-09 15:27

> Ove Steen har ret - Spotlight medtager ikke .epsfiler.

Jeg plejer at bruge:

Type -> Andet [og så indsætte endelsen].

Dette har spotlight/Find også fået problemer med.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-08-09 22:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg plejer at bruge:
>
> Type -> Andet [og så indsætte endelsen].
>
> Dette har spotlight/Find også fået problemer med.

Indsætte endelsen? - Det er da Macintosh-platformen, vi taler om?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 22:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Indsætte endelsen? - Det er da Macintosh-platformen, vi taler om?

Filer uden endelser har været ilde set længe ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-08-09 15:47

> Filer uden endelser har været ilde set længe ...
>
> /thomas

Hvordan det? Jeg kan ubesværet indsætte billeder uden endelse i Word og
InDesign og åbne dem med Photoshop og Illustrator. Kun hvis jeg ved, at
dokumenterne skal bruges på Windowsplatformen, sikrer jeg mig, at de har
en endelse. Hvis jeg vil kende filformatet, kan jeg altid se i vinduets
oversigt eller Info.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 16:27

> [...]
> dokumenterne skal bruges på Windowsplatformen, sikrer jeg mig, at de har
> en endelse. Hvis jeg vil kende filformatet, kan jeg altid se i vinduets

Nu har jeg ikke tid til at pløje Apple's udvikler portal igennem, men
jeg mener at der er et par guidelines til hvordan filer og deres
metadata skal håndteres .. og en af dem er at det opfordres kraftigt til
at give dem en endelse. Og der er jo ingen lov nu der siger at de skal
være 8+3 ... der er f.eks. .plist .. eller .indd ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-09 16:42

> [...]
> endelse. Og der er jo ingen lov nu der siger at de skal være 8+3 ... der

Det er helt klart min erfaring, at endelser er vigtige. Min kone har et
system der udfordre endelser helt vildt. "Havde" håber jeg. Men noget
med tekst fik endelsen .doc

Jeg slår "vis endelser til", når der er problemer. Finder ->
Indstillinger -> Avanceret, "Vis alle arkivendelser"

Er der gået rod i det, så sørger jeg for at have en af de som er under
observation rigtigt registreret, og sikrer mig samtidigt at det er det
rigtige program som filen åbnes i.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-08-09 11:43

Thomas von Hassel skrev:

> Nu har jeg ikke tid til at pløje Apple's udvikler portal igennem, men jeg
> mener at der er et par guidelines til hvordan filer og deres metadata skal
> håndteres

http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/BPFileSystem/
Articles/FilenameExtensions.html

> .. og en af dem er at det opfordres kraftigt til at give dem en endelse.

Jeps.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-08-09 22:01

> Ove Steen har ret - Spotlight medtager ikke .epsfiler.
>
> M.

Og heller ikke tiff.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 22:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Og heller ikke tiff.

er vi enige om at dine filer ender på hhv. .eps og/eller .tif ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-08-09 15:47

> er vi enige om at dine filer ender på hhv. .eps og/eller .tif ?
>
> /thomas

Nej, det gør de ikke altid. På Mac kan programmerne åbne eller indsætte
de dokumenter, de kan åbne og indsætte, uden at de har en endelse.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-09 16:43

> Nej, det gør de ikke altid. På Mac kan programmerne åbne eller indsætte
> de dokumenter, de kan åbne og indsætte, uden at de har en endelse.

Alle filer har en endelse, men du ser dem ikke medmindre "Vis
arkivendelser" er slået til.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 17:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Alle filer har en endelse, men du ser dem ikke medmindre "Vis
> arkivendelser" er slået til.

eller det er gamle filer fra OS 9 dagene ....

/thomas

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-08-09 11:43

Flemming Rubini skrev:

> Alle filer har en endelse, men du ser dem ikke medmindre "Vis
> arkivendelser" er slået til.

Nej, man kan sagtens have dokumenter uden en endelse på en Mac. Som
regel fungerer det da også fint - så længe dokumenterne ikke bevæger sig
uden for Mac'en. Men generelt er det nu en god ide at sørge for, at ens
dokumenter har en endelse.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-08-09 16:04

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> regel fungerer det da også fint - så længe dokumenterne ikke bevæger sig
> uden for Mac'en. Men generelt er det nu en god ide at sørge for, at ens

Tak du har selvfølgelig ret. Der skulle ikke have stået alle.

Og man skal tilføje til mit råd, om eventuelt at tilføje endelse i sine
søgninger, at det ikke nytter, hvis filen ikke har nogen endelse ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-09 14:34

> Spotlight skulle gerne kunne finde filerne hvis du søger på filnavn,
> uanset hvad type de er ...
>
> /thomas

Det kan omgås ved at organisere alle sine .epsfiler i en EPSmappe -
spotlight medtager mapper. Sådan har jeg gjort: opslagEPS, tegningerEPS
o.s.v., men det hjælper jo ikke på det enkelte dokument, men når man så
fra Spotlight kommer til mappen, virker mappens Spotlight.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-08-09 12:26

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Men vi kan jo opfordre til at folk giver den lidt mere opmærksomhed, og
> se om vi kan inddæmme hvor det er den fejler.

Spotlight kan hos mig ikke finde: Hovednøglering.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-08-09 07:38

> Filer uden endelser har været ilde set længe ...

Skal vi ikke blive enige om, at 1970'erne var det rigtige årti, og også
i fremtiden begrænse vores filnavne til 8+3 tegn?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 08:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Skal vi ikke blive enige om, at 1970'erne var det rigtige årti, og også
> i fremtiden begrænse vores filnavne til 8+3 tegn?

Nu er det faktisk Apple der siger at filer skal have endelser .. og der
var vist ingen der sagde 8+3 ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-08-09 09:02

Thomas von Hassel skrev den 13-08-2009 09:56:

> Nu er det faktisk Apple der siger at filer skal have endelser .. og der
> var vist ingen der sagde 8+3 ....

Thomas er gammel nok til at vide at før MS-DOS fandtes der CP/M og _DET_
havde en 8+3 konvention :)

Iøvrigt et godt lille operativsystem - forbløffende hvad man kunne få
det til. Det var den gang ligeså dominerende som Windows er i dag.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-08-09 15:47

> Nu er det faktisk Apple der siger at filer skal have endelser .. og der
> var vist ingen der sagde 8+3 ....
>
> /thomas

Under besættelsen var der vist også noget med, at alle skulle have et
legitimationskort. Og hunde skal hundetegn.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-08-09 16:35

> Nu er det faktisk Apple der siger at filer skal have endelser .. og der
> var vist ingen der sagde 8+3 ....

Jeg finder ofte en fil ved at tilføje endelsen. Spotlight bliver hjulpet
på den måde er min erfaring.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-08-09 10:09

> Nu er det faktisk Apple der siger at filer skal have endelser .. og der
> var vist ingen der sagde 8+3 ....

Filendelser er jo en fallit erklæring, hvor man blander metadata i en
stor pærevælling. I forvejen ligger tidsstempler mm. i inode'n, og
filnavnet i directory-filen (jeg ved godt, at det hedder noget andet i
HFS), og nu skal filtype så åbenbart eksponeres for den almindelige
bruger i filnavnet. Det er decideret tåbeligt. Hvis Apple vil love
mig, at jeg så kan konvertere et vilkårligt dokument blot ved at rette
fil-endelsen fra xls til mp3, så vil jeg til nød acceptere det, men
indtil da er det et skridt væk fra den kompromisløse kurs, som Apple
har ført hvad angår brugervenlighed og nem betjening.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-08-09 10:48

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg kan vældig godt lide filendelser, men det er måske bare en
> vanesag. I min opfattelser er der kun en grund til at de kan være
> nødvendige at vise. Softwareproducenterne har fået lov til at hi-jacke
> ikonet, som jeg synes burde afspejle filtypen og ikke det program
> filen vil åbne i, så der er ikke anden måde at vise om en fil er en
> html- eller js-fil.

Der er faktisk en kolonne i liste-visning, der udelukkende anvendes
til fil-type visning. Dermed kan du også få sorteret din liste efter
filtype, hvilket er lidt mere besværligt, når filtypen (måske, i visse
tilfælde) er en del af filnavnet. Men jeg er enig, der må meget gerne
være en visuel indikation af filtypen i ikon-oversigten, udover
producentens markedsførring. Nogle programmer lægger et "emblem" på
ikonet, for at angive hvad filtypen er, men det er dels ikke
påkrævet, og dels er der ikke nogen standard for hvordan det skal se
ud.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH