Digital signatur til Safari kører
Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-09 14:21

Ifølge:

<https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/vejledninge
r/installation_paa_mac/>

understøttes nu også Safari med digital signatur, men ses længere nede
ad vejledningen ses kun hvordan det gøres med FireFox. Når man ringer
til DanID får man så at vide at det er rigtigt nok at Safari nu også
understøttes - men at man ikke yder support på det.

Jeg kan konstatere at det ikke er nok at lægge signaturen ind i sin
hovednøglering [login] - er der nogen der ved hvordan det gøres?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-08-09 14:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan konstatere at det ikke er nok at lægge signaturen ind i sin
> hovednøglering [login] - er der nogen der ved hvordan det gøres?

De kan desværre ikke rigtig blive enig med sig selv, om hvorvidt Safari
understøttes eller ej.

<https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/krav_til_di
n_computer/> står der: "Bemærk venligst at Safari ikke understøtter
Digital Signatur."
Jeg har sendt dem en mail og spurgt, hvilket af de to udsagn man skal
tro, men det har de ikke kunnet eller gidet svare på.

Jeg har ikke fået det til at fungere i Safari siden forrige opdatering
for to år siden, så jeg må have fat i FF, når jeg skal bruge signaturen.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-09 17:37

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke fået det til at fungere i Safari siden forrige opdatering
> for to år siden, så jeg må have fat i FF, når jeg skal bruge signaturen.

Og fungerer det kunne de i hvert fald have lagt en
installationsvejledning ind på hjemmesiden, af samme art som den der
viser FireFox installationen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-08-09 18:35

> [...]

> Jeg kan konstatere at det ikke er nok at lægge signaturen ind i sin
> hovednøglering [login] - er der nogen der ved hvordan det gøres?

Tja. Jeg gjorde det på den måde, at jeg kopierede vores digitale
signaturer over i en pkcs12 fil.

Man skal lede godt og grundigt på deres hjemmeside for at finde
opskriften. Det er noget med at bruge noget online software hos dem og
kører som Administrator under Windows med IE.

Har man først fået signaturen over i en pkcs12 fil kan man gøre næsten
hvad som helst - f.eks hos os, at installere den i Windows under en
konto med begrænsede rettigheder og bruge signaturen under Mac OS X med
Safari.

Bagefter, når signaturen er kopieret over i pkcs12 filen kan man slette
de nøgler der ligger i IE under Administrator kontoen.

Det skal lige siges, at vores digitale signaturer er af samme type som
dem man får gennem et firma. Vores er udleveret af kommunen, på en USB
pen.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-08-09 19:43

> Tja. Jeg gjorde det på den måde, at jeg kopierede vores digitale
> signaturer over i en pkcs12 fil.

Ja, det fik jeg også gjort første gang jeg talte med DanID - men det var
så en anden [mandlig] medarbejder jeg havde fået fat i, end hende der
fortalte om den manglende support.

> [...]
>
> Det skal lige siges, at vores digitale signaturer er af samme type som
> dem man får gennem et firma. Vores er udleveret af kommunen, på en USB

Ja, men hvordan med Safari under Mac ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-08-09 20:14

> [...]

> fortalte om den manglende support.

> Ja, men hvordan med Safari under Mac ...

Når jeg bruger Safari må jeg oftest hente den pkcs12 fil jeg har
liggende til formålet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-09 10:15

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Når jeg bruger Safari må jeg oftest hente den pkcs12 fil jeg har
> liggende til formålet.

Men det betyder vel at Safari spørger efter den først? Safari burde
hente nøglen i Hovednøgleringen. Helt af sig selv - men jeg kan intet
finde om emnet, heller ikke på de engelsksprogede sider.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-08-09 10:38

> [...]

> nøglen i Hovednøgleringen. Helt af sig selv - men jeg kan intet finde om
> emnet, heller ikke på de engelsksprogede sider.

Fx Sundhed.dk efter du har sagt ja til at logge dig på med digital
signatur:

"Nedenfor skal du logge ind med din digitale signatur for at få adgang.

Hvis du ikke har en digital signatur, kan du bestille den her. "
(...) Så ser man en dropdownbox med teksten 'Ingen certifikater' jeg
trykker herefter på 'Gennemse' og finder min pkcs12-fil frem. Den er
skudsikker. Forskellige opdateringer har lært mig at have denne i
baghånden når tingene ikke kører optimalt. Husker jeg forresten rigtigt
når jeg tror det var dig som lærte mig om pkcs12?

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-09 12:20

> [...]

> skudsikker. Forskellige opdateringer har lært mig at have denne i
> baghånden når tingene ikke kører optimalt.

Ja, jeg ser.

> Husker jeg forresten rigtigt når jeg tror det var dig som lærte mig om
> pkcs12?

Det kan godt være; jeg lægger den dog ind i Hovednøgleringen, hvor
Safari ærligt talte burde hente den fra, helt automatisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-08-09 13:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg ser.

> Det kan godt være; jeg lægger den dog ind i Hovednøgleringen, hvor
> Safari ærligt talte burde hente den fra, helt automatisk.

Men det er netop det som Safari ikke kan.

Den dialogboks med "Gennemse" der kommer frem stammer fra noget open
source software (OpenOCES) som Peter Lind-Damkjær et al har brygget
sammen.

For at kunne bruge det skal hjemmesiden være sat op til det. Det er ikke
alle hjemmesifer der er det.

Du kan læse mer' om det her:

<http://www.openoces.org/opensign/documentation/design_principles.html>

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-09 16:59

> [...]
> sammen.
>
> For at kunne bruge det skal hjemmesiden være sat op til det. Det er ikke

OK; så er det jo Apples skyld. Mon digitale signaturer er for avancerede
til USA?

FireFox kan dog godt klare det, dog i sin egen database.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-08-09 20:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> OK; så er det jo Apples skyld. Mon digitale signaturer er for avancerede
> til USA?

Eller det modsatte?

> FireFox kan dog godt klare det, dog i sin egen database.

Det samme gælder faktisk IE, osse med egen database. Og det er den der
sætter standarden, som bekendt.

Hvorfor Apple har valgt en anden løsning ved jeg ikke.

Er der ikke noget med at FF og IE har fælles ophav - Mosaic?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-08-09 20:29

> [...]
>
> Hvorfor Apple har valgt en anden løsning ved jeg ikke.
>
> Er der ikke noget med at FF og IE har fælles ophav - Mosaic?

jo .. men det har intet med deres implementering af certifikater at
gøre. Problemet er at der er så mange forskellige måder at håndtere
certifikater på ... og i Danmark har vi måske opfundet den dybe
tallerken mht. digital signatur.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-08-09 03:25

> [...]

> gøre. Problemet er at der er så mange forskellige måder at håndtere
> certifikater på ... og i Danmark har vi måske opfundet den dybe

Helt forkert! De (DanID og før det, TDC) valgte en måde, som passer til
IE (og FF) men ikke til Safari. Længere er den altså ikke...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 06:19

> <snip>

> Helt forkert! De (DanID og før det, TDC) valgte en måde, som passer til
> IE (og FF) men ikke til Safari. Længere er den altså ikke...

Hvad snakker vi om ? .. udstedelsen elller den efterfølgende godkendelse
med certifikatet ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-09 07:26

> Hvad snakker vi om ? .. udstedelsen elller den efterfølgende godkendelse
> med certifikatet ?

Ja, den digitale signatur kan uden problemer lægges ind i
hovednøgleringen - men hvorfor henter Safari så ikke automatisk denne?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-08-09 07:58

> Ja, den digitale signatur kan uden problemer lægges ind i
> hovednøgleringen - men hvorfor henter Safari så ikke automatisk denne?

det gør den også .. på visse sider. Andre sider bruger ikke browserens
indbyggede certifikat funktioner men skal have den ind via en Java
control ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-09 08:59

> det gør den også .. på visse sider. Andre sider bruger ikke browserens
> indbyggede certifikat funktioner men skal have den ind via en Java
> control ...

Og jeg så at det java-program der brugtes til DanID var fra Ålborg. Det
virkede på sundhed.dk, men ikke på andre danske sider.

Når FireFox kan finde ud af det burde Apple altså også kunne klare det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 15-08-09 17:27

In article <1j4c2st.1obrkxs7kpmo0N%012008fr@gmail.com>,
012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> [...]
> (...) Så ser man en dropdownbox med teksten 'Ingen certifikater' jeg
> trykker herefter på 'Gennemse' og finder min pkcs12-fil frem.

Virker ikke for mig. pkcs12 fil og nyeste safari. Har aldrig virket i
øvrigt.

--
Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-09 17:59

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Virker ikke for mig. pkcs12 fil og nyeste safari. Har aldrig virket i
> øvrigt.

Virker ikke alle steder, men virker på sundhed.dk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 16-08-09 15:25

In article <1j4i61f.18jeei11msoc7uN%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Virker ikke alle steder, men virker på sundhed.dk.

Nix.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-08-09 18:14

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Virker ikke for mig. pkcs12 fil og nyeste safari. Har aldrig virket i
> øvrigt.

<https://www.tastselv.skat.dk/index.htm>

Vælg "Adgang med digital signatur NEM LOG-IN"

Giv tilladelse og vent mens der bliver hentet noget Java, som lægges
under mappestrukturen: /users/dit_bruger_navn/.oces - den er skjult,
punktum foran, så du skal bruge en terminal med UNIX for at se den, men
vent til bagefter.

Tryk så på knappen 'Gennemse' - naviger hen til der hvor din pkcs12 fil
befinder sig og udpeg filen. Indtast dit DanID password i dialogboksen.

Så skulle du komme ind på der hvor din skattemappe ligger.

Skat er den offentlig tjeneste der virker bedst. Det er heller ikke alle
offentlige tjenester der understøtter NEM LOG-IN.

Fra : Palle

Dato : 16-08-09 15:29

In article <1j4i7he.co8easwfc3q4N%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>
> Skat er den offentlig tjeneste der virker bedst. Det er heller ikke alle
> offentlige tjenester der understøtter NEM LOG-IN.

Sker fuldstændigt det samme som på sundhed.dk.

Virker ikke. Beklager.

Der kommer en lille boks op der beder om password. Jeg indtaster dette
og så kommer bokser blot op igen klar til indtastning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-09 16:07

> [...]

> Der kommer en lille boks op der beder om password. Jeg indtaster dette
> og så kommer bokser blot op igen klar til indtastning.

du skal klikke på knappen med musen og ikke bruge "enter" tasten ...
java er noget skammel ..

/thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 16:21

> du skal klikke på knappen med musen og ikke bruge "enter" tasten ...
> java er noget skammel ..

Bare for en god ordens skyld - Java er fint. Det er programmørerne der
skal have tæv :)

Du skyder vel heller ikke skylden på OS X hvis et program ikke virker
som forventet, vel?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-09 16:27

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Bare for en god ordens skyld - Java er fint. Det er programmørerne der
> skal have tæv :)
>
> Du skyder vel heller ikke skylden på OS X hvis et program ikke virker
> som forventet, vel?

joda ;)

/thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 17:28

> joda ;)

Skide brugere :p

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"