Æbler til masserne, eller masser af æbler
Fra : Morten Lind

Dato : 09-08-09 00:19

En tanke strejfede mig forleden - er det iPod´en, der har trukket Mac´en
ind i "almindelige" danskeres hjem?

I løbet af de to år, jeg har været på busværkstedet, er det gået helt
utroligt.

Først købte en af smedene en iPod - senere købte souschefens kone en
iBook.

Så købte souschefen en iPhone, og controlleren(60 år+) købte en 24"
iMac.

Så købte smeden(iPod-smeden) en iPhone, og lagerchefen(60 år+) købte en
20" iMac.

Og fornylig kom Nicky(vores meget dygtige "skruetrækker- &
svejse"mekanikerlærling/næsten -svend) og fortalte mig, at kæresten
havde bestemt, at de skulle have en iMac.

Tidligere idag sagde en lokal havekolonibeboer, at et familiemedlem
havde erhvervet den nye iPhone 3G S.

Har vi gang i en trend her?

M.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 09-08-09 09:33

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tidligere idag sagde en lokal havekolonibeboer, at et familiemedlem
> havde erhvervet den nye iPhone 3G S.
>
> Har vi gang i en trend her?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Generelt er danskerne blevet lidt rigere og det udmønter sig i at de
begynder at fokusere på de lidt dyrere ting, som de før ikke havde råd til.
Noget andet tror jeg er længslen efter "sikkerhed". En Mac ved man er
sikrere imod virusangreb. Systemet starter sikrere op og holder sig kørende
i årevis, kun afbrudt af opdateringerne.

I vores tid bliver man hele tiden afbrudt i det man er ved at koncentrere
sig om. Det er helt ekstremt eskaleret på en PC.

Jeg prøvede W7 af på min laptop og lagde Vista tilbage ved system recovery.
Men! I en uge! Har den været optaget af at tage opdateringer ned igen, da
recovery-er er så åndsvagt konstrueret at de ikke kan inkludere opdateringer
(undtagen den jeg lige har investeret i, gnæk! Gnæk!-og af samme grund!)
I den uge har jeg været stort set forhindret i at foretage mig noget
produktivt på den! Den plager hele tiden med vigtige opdateringer. Så er den
nødt til at lukke ned og genstarte. Og genstarterne har udviklet sig til
kvarterlange episoder efterhånden.
Men! det bliver sidste gang! 7-9-13! Nu ligger der en system recovery med
alle opdateringerne og alle programmerne og alle aktiverede softwarepatenter
som i et snuptag kan retablere en syg maskine med ét eneste klik på F11
under opstart!

Sådan noget sker ikke på en Mac! (Men de er ved at ødelægge noget af glansen
omkring det. iTunes er blevet en lille opdateringsdjævel! Hver uge skal den
opdateres! Jeg forstår deres grådighed omkring iTunes som pengemaskine, men
den er ved at være a pain in the arse! Deres webdisk eller hvad den hedder
trænger sig ligeledes noget anmassende på.)

Men så er der jo alle dem der har fulgt "fløjtespilleren" direkte ind i "
iTunes concentration camp" hvor man kæmper for Apples rettigheder i stedet
for sine egne-"
Her har man ikke opdaget sine nye "æselører og hale!" Man er bare hype og
smartass og med på beatet! Og hvorfor så ikke prøve Apples andre produkter?

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 09-08-09 10:08

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> smartass og med på beatet! Og hvorfor så ikke prøve Apples andre produkter?

Danskerne er blevet /meget/ rigere, og derfor er danskerne blevet
/meget/ nærigere, men jeg mente egentlig, hvor og hvornår danskerne
/opdagede/ Macintosh´en? Altså, den jævne, almindelige
Windowsbrugerdansker.

Hold da op - du kommer godt nok rundt omkring

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-08-09 10:35

> [...]
> /opdagede/ Macintosh´en? Altså, den jævne, almindelige
> Windowsbrugerdansker.
>
> Hold da op - du kommer godt nok rundt omkring

Mit bud: Da "Alt om Data" begyndte at omtale Apple-produkter.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-09 10:36

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Mit bud: Da "Alt om Data" begyndte at omtale Apple-produkter.

hvem fanden læser stadig alm. trykte "EDB blade" ? det virker helt
baglæns ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-08-09 11:15

> hvem fanden læser stadig alm. trykte "EDB blade" ? det virker helt
> baglæns

Cirka 225.000 årligt, læser Alt om Data.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-09 11:58

> Cirka 225.000 årligt, læser Alt om Data.

Hvor for du det tal fra .. Dansk oplagskontrol har kun registreet i
gennemsnit 9000 i oplag pr. udgivelse i sidste halvår, det giver i min
hurtige hovedregning ca. 160.000 pr. år. og hvis du ser på udviklen så
går det helt galt. fra 13.000 i 2006

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-08-09 12:45

www.gallup.dk/Laesertal/Læsertal4k1k08.pdf

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-09 22:19

> www.gallup.dk/Laesertal/Læsertal4k1k08.pdf

Læsertal er jo ikke det samme som oplag. Der som regel mere end en, der
læser hvert eksemplar af et blad. Det er vel sjældent, medlemmerne i en
husstand får hver sit eksemplar af f.eks. Politiken hver dag. De større
blade laver meget omhyggelige læserundersøgelser. Heriblandt undersøger
man, hvor mange der læser hvert blad. Derfor kunne BT i årevis kalde sig
Danmarks mest læste avis, selv om Ekstra Bladet havde større oplag. Der
var nemlig flere, der læste hvert eksemplar af BT end af Ekstra Bladet.
Jeg forstår nu ikke helt, hvordan man kommer fra 9.000 til
160.000. Jeg forstår heller ikke det med 225.000 årligt. Man måler da
ikke læsere pr. tid. Hvis et blad kommer en gang om måneden i 100.000
eksemplarer, og hvert eksemplar har to læsere, så er der 200.000 læsere.
Det er vel stort set de samme mennesker, der køber bladet hver månede.
Hvis der f.eks. er tale om et computerblad, er det vel ikke 200.000 nye
mennesker, der læser det hver måned, så man bare kan addere dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-08-09 09:59

> Man måler da ikke læsere pr. tid.

Jeg tror din intuition er rigtigt, men at det er praktiske forhold der
afgør at læsertal opsamles over seks måneder hos Gallup. Så jo, læsertal
måles pr. tid.

Hos Gallup kan man læse at de er i gang med et forsøg hvor en gruppe
mennesker spørges hver dag. I den undersøgelse vil det næppe give god
mening, at gange op på populationsniveau da hensigten var at afdække
dynamikken bag læsertallene.

> Det er vel stort set de samme mennesker, der køber bladet hver månede.
> Hvis der f.eks. er tale om et computerblad, er det vel ikke 200.000 nye
> mennesker, der læser det hver måned, så man bare kan addere dem.

Og jo man kan lægge frekvenser sammen. Det ved du selvfølgelig godt. Men
det Gallups stillede spørgsmål er ikke det som du behandler. Du spørger
jo hvor mange unikke læsere der er. Og det vil rigtigtnok ikke give
mening at lægge dem sammen.

I læsertalsundersøgelsen giver det god mening at lægge frekvenserne
sammen. Det forventes ligefrem af en standard deskriptiv statistisk
undersøgelse, at den opgiver summen.

Gallup oplyser at empirien indsamles over seks måneder, angiveligt fordi
den enkelte måned har så store udsving, at det ikke vil give mening at
opgive læsertallet for en måned. Formentlig er det først rimeligt at
gøre det for et halvt år. Det er jo ikke praktisk for de fleste, så jeg
mener det er rimeligt at dele med seks eller gange med to, for at få
henholdsvis det månedlige og det årlige gennemsnit.

Det store sptøgsmål i dette er om Niels har ret i, at undersøgelsen
reelt kun laves to gange om året. Hvordan defineres to gange om året
her? Men det rammer validiteten, mere end den deskriptive statistik.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 09-08-09 14:10

> [...]
> /meget/ nærigere, men jeg mente egentlig, hvor og hvornår danskerne
> /opdagede/ Macintosh´en? Altså, den jævne, almindelige
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen det er jo sådan en som mig! Jeg tror det var i december 2006 vi fik
den første Mac. Det kunne have været begyndelsen til den trend du snakker
om.
Grunden var utilfredshed med XP. Virus buldrede ind af dobbelte svingdøre!
Pirat-Windows kopier begyndte at falde for MS valideringskontroller. Man
måtte enten investere yderligere i virussystemet, eller se sig om efter
noget andet.
Det var også tid til ny hardware. Nyt system? Ny Hardware? MS KGB i
haserne....!
Flygte! Flygte ind i en ny havn hvor system og hardware var på
plads................hvad med Mac? Spørge rundt.....så går
jungletrommen...skidegodt1..Skidegodt...solidt!...solidt!...Virker!.....fungerer....smart....flot!...elegant!
they cut You some slack! Man mærker ikke meget til KGB på en Mac.

ud og investere!

> Hold da op - du kommer godt nok rundt omkring
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
.........men bliver derfor ikke længe samme sted....

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-09 14:21

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Pirat-Windows kopier begyndte at falde for MS valideringskontroller.

og ve og skræk ... betale for software ?

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 09-08-09 16:42

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> og ve og skræk ... betale for software ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har vendet mig til det!

Jeg har købt for mange tusind kroner software, hvis det at købe værdiløse
CD-er er et prestigeincitament for dig.

Det handler om hvorfor folk skiftede til Mac som tråden begynder. Jeg kommer
med nogle bud. Ikke en liste over piratsoftware jeg har brugt igennem tiden,
som du kan indlevere hos IFPI, sammen med en tilståelse om dine
pirat-TV-show!
Du vil selv bestemme om du har ret til det. Det vil andre også.

De gulvkasser man selv samlede havde brug for styresystem. I dag får man et
styresystem i nakken når man køber en maskine. Der er ikke længere gode
grunde til piratsystemer.

Men jeg tror at det at komme "under ordnede forhold" har betydet noget for
valget af Mac.

Du kan jo så tro noget andet.

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-09 17:30

Jens Erik Bech skrev:

> Jeg har købt for mange tusind kroner software, hvis det at købe
> værdiløse CD-er er et prestigeincitament for dig.

Var det ikke dig der lovpriste at have musik på cd? Hvorfor så ikke
software?

> De gulvkasser man selv samlede havde brug for styresystem. I dag får man
> et styresystem i nakken når man køber en maskine. Der er ikke længere
> gode grunde til piratsystemer.

Du får det ikke i nakken. Det er med i prisen. Og prisen er faktisk en
faktor - se hvor billigt netbooks med Linux var inden Microsoft fik
kvalt tendensen.

Nå, det er ligemeget. Køber du en PC i dag giver du penge til Microsoft.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 09-08-09 17:58

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Du får det ikke i nakken. Det er med i prisen. Og prisen er faktisk en
> faktor - se hvor billigt netbooks med Linux var inden Microsoft fik kvalt
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har lige læst at MS var nødt til at dumpe XP til netbooks. Anyway prisen
er så lav at du kan få netbooks med styresystem billigere end uden, udvalget
taget i betragtning.

Hilsen
jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-09 20:26

Jens Erik Bech skrev:

> Jeg har lige læst at MS var nødt til at dumpe XP til netbooks. Anyway
> prisen er så lav at du kan få netbooks med styresystem billigere end
> uden, udvalget taget i betragtning.

Du mener vel ikke i ramme alvor at Microsoft hægter penge bagpå XP? DET
tror jeg ikke på. Jeg tror til gengæld de har vredet armen om på
hardwarefabrikanterne.

Nå - det er et overstået kapitel. Desværre. Artsdiversitet er en god ting.

Nu afventer jeg hvad resultatet af Googles tynde browsermaskine bliver.
Der tror jeg omsider vi snakker om en kunde der er henrivende ligeglad
med om Microsoft ikke vil sælge Windows til deres øvrige portefølje.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-08-09 16:21

> [...]

> ngerer....smart....flot!...elegant! they cut You some slack! Man mærker

Tak Jens For at oplyse en indforstået gammel nar

> ........men bliver derfor ikke længe samme sted....

Sådan en rullestenting er du?

> Hilsen
> Jens

M.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 09-08-09 19:38

> Tak Jens For at oplyse en indforstået gammel nar

> Sådan en rullestenting er du?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Da dit mod måske ikke kan holde til et besøg, så kan du aflægge os et
virtuelt besøg her:
http://luen.dk/hosjens.mp4
Kan åbnes i VLC mediaplayer om ikke andet.
Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 17:44

> [...]

> virtuelt besøg her:
> http://luen.dk/hosjens.mp4
> Kan åbnes i VLC mediaplayer om ikke andet.

Tak, tak.....du bliver ikke ked af det, fordi jeg blot trykkede på
henvisningen og så var jeg hos dig i Safari?

Fin lille intro Giver du kaffe næste gang?

M.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 10-08-09 21:08

> Tak, tak.....du bliver ikke ked af det, fordi jeg blot trykkede på
> henvisningen og så var jeg hos dig i Safari?
>
> Fin lille intro Giver du kaffe næste gang?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så skal du møde op in vivo!
Send en mail hvis du kan akkumulere modet og viljen.
lyrik@live.dk

Hilsen
Jens

Fra : Niels

Dato : 09-08-09 20:35

On Aug 9, 11:18 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> Danmarks mest læste avis, selv om Ekstra Bladet havde større oplag. Der
> var nemlig flere, der læste hvert eksemplar af BT end af Ekstra Bladet.

Og det var der vist ikke alligevel. Der var færre, der ville indrømme,
at de læste EB ved den interviewundersøgelse, der ligger til grund for
opgørelse af antallet af læsere. EB indrykkede nogle annoncer hos sig
selv, som et eller andet antal læsere så angav, at de havde set i BT
ved andre interviewundersøgelser. På den måde kunne EB overfor
potentielle annoncører dokumentere, at deres læsertal skulle forhøjes
med en eller anden faktor. Ugens Rapport havde på et tidspunkt mindre
læsertal end oplagstal. Hvis man så ikke er kritisk overfor empiri,
skulle det altså betyde, at nogen købte bladet og smed det ulæst ud.
Oplagstal er stort set uinteressante - det er lærsertal, annoncører
vil vide noget om.

>         Jeg forstår nu ikke helt, hvordan man kommer fra 9.000 til
> 160.000. Jeg forstår heller ikke det med 225.000 årligt. Man måler da
> ikke læsere pr. tid.

Nej, det er det rene vrøvl. Men man opgør selvfølgelig læserantallet
på et tidspunkt: ved interviewundersøgelsen. Da jeg var i den branche,
var det to gange om året.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-09 10:28

> [...]
> havde bestemt, at de skulle have en iMac.
>

> Tidligere idag sagde en lokal havekolonibeboer, at et familiemedlem

ja ... Apple kalder det selv "the halo effect" ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 09-08-09 14:06

> ja ... Apple kalder det selv "the halo effect" ...

> /thomas

Hvilket er så præcist, som det kan være, hvis mit første spørgsmål
besvares bejaende.

Du undlod at kommentere min lærlingebeskrivelse?
(Schwamm d´rüber - jeg driller ).

M.

Fra : Esben

Dato : 09-08-09 12:17

> [...]
> havde bestemt, at de skulle have en iMac.
>

> Tidligere idag sagde en lokal havekolonibeboer, at et familiemedlem

Jeg bemærker i min perifære omgangskreds (de nærmeste bruger stort set
alle mac) virkeligt hærdede PC-brugeres teenagedøtre, der begynder at
bede om MacBooks når de skal have bærbar. Tror ikke altid de får det,
men Apple har - sikkert qua iPod/iPhone - et godt tag i den generation.

Man skulle mene det en dag ville sætte sig et aftryk i Apples samlede
andel af computermarkedet i DK og lignende lande....

Blandt mine venner er de der ikke bruger Mac dem der nærmest ikke
vil/kan bruge penge på computerudstyr - eller som mest bruger det til at
børnene (og pludselig også dem selv) spiller WoW på det.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-08-09 17:32

Morten Lind skrev:
> [...]
> havde bestemt, at de skulle have en iMac.
>

> Tidligere idag sagde en lokal havekolonibeboer, at et familiemedlem

Tjah. Er man glad for sin iPod (hvilket er det primære valg for
andengangskøbere) så har Apple jo demonsteret de kan lave et godt
produkt. Den slags plejer at have indvirkning på hvad man mener om
deres øvrige produkter. Herudover tror jeg iPhone har en endnu større
virkning.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 17:49

> [...]
> produkt. Den slags plejer at have indvirkning på hvad man mener om
> deres øvrige produkter. Herudover tror jeg iPhone har en endnu større

Hvad så med de to pensionister, lærlingen,
havekolonibeboerfamiliemedlemmet og souschefen? De havde jo ikke en iPod
først, vel? - det var kun smeden.

Fjollethor.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-09 20:56

Morten Lind skrev:

> Hvad så med de to pensionister, lærlingen,
> havekolonibeboerfamiliemedlemmet og souschefen? De havde jo ikke en iPod
> først, vel? - det var kun smeden.

De har vel bare ladet være med at være bedrevidende og spurgt deres
omgangskreds eller børnebørn hvad de skulle købe...

Du ved, det er ikke alle der er overbevist om egen dømmekrafts
ubetingede fortrinlighed

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-09 22:19

> [...]
> havde bestemt, at de skulle have en iMac.
>

> Tidligere idag sagde en lokal havekolonibeboer, at et familiemedlem

Helt bestemt. Det begyndte, da den første iMac kom. Siden har Steve Jobs
kørt et langt og sejt træk for at gøre Apples produkter smartere, så
folk får øjnene op for dem. Her har iPod spillet en helt central rolle.
Den er betydeligt billigere og i de flestes øjne langt fra så vigtig som
en computer. En computer er jo vigtig, og noget af det vigtigste har i
manges øjne været, at den er kompatibel med omgivelserne. Det vil
naturligvis sige, at den bruger Windows. Folk var simpelthen bange for
at købe noget andet, for sæt det ikke kunne bruges.
Som kom iPod, der bare var en lille og i den forbindelse mindre
vigtig spillemaskine. Her var der ikke nogen vigtige købskriterier som
f.eks. kompatibilitet. Millioner af især unge købte iPod og syntes, at
den var rigtig lækker. Mange har så spurgt sig selv, om ikke Apple så
var i stand til at lave lige så lækre computere.
Apple har parallelt med iPod udvilket lækre og tiltalende
computere og software. Sidstnævnte specielt i den lette genre, der
sikkert tiltaler iPod-køberne. Det har været smarte bærbare computere,
der var helt perfekte til studerende. Mange har derfor vovet springet og
købt en Mac i stedet for en Windows-pc. Det havde de ikke turdet for ti
år siden.
Det er jo heller ikke bare staffage og smart design. Mange af
problemerne med kompatibilitet er virkelig forsvundet. De fleste gængse
dokumentformater kan bruges på både Mac og Windows. Tilbehør som
printere og digitalkameraer skal ikke længere være lavet specielt til
Mac. Livet som Mac-bruger er virkelig blevet langt lettere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 18:02

> [...]
> printere og digitalkameraer skal ikke længere være lavet specielt til
> Mac. Livet som Mac-bruger er virkelig blevet langt lettere.

Jo, alt dét har du ret i, og det véd jeg udmærket - min undren går mere
på sammensætningen af "de nye brugere", listet ovenover, hvoraf mindst
tre(og de er den ældre generation) /ikke/ har haft en iPod.

Og /alle/ er normbrugere af Windows, og alle er bondet født og kvajet
opdraget, altså ikke akademiske Bo Bedre voyeure

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-09 21:31

> [...]
>
> Og /alle/ er normbrugere af Windows, og alle er bondet født og kvajet
> opdraget, altså ikke akademiske Bo Bedre voyeure

Hvis folk ikke har forstand på computere, spørger de jo en, de kender,
som ved noget om det. De ældre vil typisk spørge nogen yngre. Forældrene
vil typisk spørge deres børn. Hvis børnene begynder at bruge Apple
computere, så vil mange forældre da nok være nysgerrige og spørge til
den. Det gælder især, hvis forældrene skal have en ny computer. Måske er
de endda trætte af den gamle, ustabile computer. Så vil de måske være
endnu mere fristede til at købe noget andet.
Jeg har da hørt folk på mit arbejde tale om, at de har overvejet
en Mac. Nu har deres datter f.eks. fået en MacBook, som hun bruger i
skolen, og den synes de jo er smart. Før i tiden var en Mac noget
mystisk, som man aldrig stødte på i hverdagen. Man havde bare læst lidt
om den. Nu ser folk andre med en Mac og kan se, at den faktisk fungerer
i dagligdagen uden de store problemer med kompatibilitet. Hvis de så
også kan se, at den fungerer godt, så vil de naturligvis tage den med i
overvejelserne, når de skal købe ny computer.
Jeg læste engang, at det netop er det centrale, som Apple har
arbejdet på de sidste ti år. Alle reklamekampagnerne osv. har ikke som
sådan villet fremstille Mac'en som overlegen. Meningen har været, at den
skulle være ligeværdig, så folk tog den med i overvejelserne på lige fod
med andre computere, når de skulle købe ny. Den skulle simpelthen være i
folks bevidsthed på linie med de andre mærker. Det vil jo være et enormt
fremskridt i forhold til før, hvor kun nogle meget få fanatikere kunne
finde på at købe Mac. Jeg tror, det er lykkedes. Apple er blevet et
computermærke, som folk kender på lige fod med de øvrige kendte mærker.
--
Henrik Münster
Esbjerg