Erfaring med TechTool Pro 5 eller tilsvare~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-08-09 19:39

Hej derude.

Er der nogen der har erfaring med Tech Tool Pro 5 eller andre
optimeringsprogrammer - deres nødvendighed eller mangel på samme.
TTP koster $ 98.

Eventuel et andet program der kan downloades i s.f. at vente på CD/DVD
materiale og evt. told m.m..

Jeg arbejder meget med video (FCP m.m.) og har altid materialet på
externe diske - Macintosh HD er forbeholdt styring og programmer etc..

Michael C.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-08-09 20:02

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> Er der nogen der har erfaring med Tech Tool Pro 5 eller andre
> optimeringsprogrammer - deres nødvendighed eller mangel på samme.
> TTP koster $ 98.

Jeg købte en bundle for US$49, der indeholdte TTP5. Jeg har
installeret den på min Mac Book, men har endnu aldrig brugt den.

Jeg fik vist i øvrigt TTP4 i en anden $49 bundle, den blev installeret
på min iMac, men heller ikke den har der været brug for.

Med mindre du oplever problemer, så tror jeg ikke, at det er værd at
bruge penge på den slags programmer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 20:12

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
>
> Jeg arbejder meget med video (FCP m.m.) og har altid materialet på
> externe diske - Macintosh HD er forbeholdt styring og programmer etc..

I så fald vil jeg ikke anbefale TTP. Den kan stadig finde på at opbygge
dens temporary database og glemme at slette den. Sker det, er din
harddisk pludselig bare fyldt op...

Til dit formål vil jeg faktisk kun anbefale 2-3 programmer.
- Intech Speedtools 2.8.x til optimering backup m.m.. den er lige så dyr
som TTP og kan ikke stå alene. kan købes som download.
http://www.speedtools2.com/
- DiskWarrior 4.1.x er nok det bedste harddisk værktøj på markedet og
kan vel i 99% af tilfældene redde diske, der er ved at gå ned, så man
kan nå at få kopieret sine data. www.alsoft.com - og den kan købes som
download.
- coriolis iDefrag er det bedste defragmenteringssystem til OS X. Kan
bl.a. også defragmenterre 'anchored files' uden at flytte dem, optimere
diskstruktur og er et rigtig godt stykke værktøj sammen med DiskWarrior.
http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Defragmentering kan være en meget god idé, når du arbejder meget med
video - eller audio for den sags skyld. Jo færre fragmenter, o hurtigere
kan man fx. rendere. Det betyder ikke så meget ved forholdsvis små
filer, men kan godt betyde en del ved store filer.

mvh. Erik Richard

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-08-09 21:11

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> kan man fx. rendere. Det betyder ikke så meget ved forholdsvis små
> filer, men kan godt betyde en del ved store filer.

Hej Erik

Hvem "fupper" - coriolis iDefrag eller Apple.

Apple hævder at defragmentering automatisk sker i 10.3 og op?:

Defragmenting and Optimizing Mac OS X Hard Drives:
http://8help.osu.edu/1563.html

About disk optimization with Mac OS X:
http://support.apple.com/kb/HT1375
Citat: "...
You probably won't need to optimize at all if you use Mac OS X. Here's why:
For these reasons, there is little benefit to defragmenting.
Mac OS X 10.3 Panther can also automatically defragment such
slow-growing files. This process is sometimes known as
"Hot-File-Adaptive-Clustering."
...."

March 01 2007 Does Mac OS X need a disk defragmenter/optimizer?
http://www.macfixit.com/article.php?story=20070301091515843

/Glenn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 21:59

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> "Hot-File-Adaptive-Clustering."
> ..."
> March 01 2007 Does Mac OS X need a disk defragmenter/optimizer?

Jeg véd ikke, om der er nogen, der 'fupper' nogen. Faktum er ihvertfald,
at der stadig er en hel del fragmentering også i OS X. Men det er også
et faktum, at det ikke betyder nær så meget ved almindeligt brug, som
det gjorde på de klassiske systemer. - På Os 8.x og 9.x kørte jeg Norton
SpeedDisk ca. hveranden/-tredie uge, når jeg arbejdede med store
lydfiler. Men nu kører jeg iDefrag ca. 1 gang hver tredie måned.

Men ved rigtig tungt video og audio arbejde med meget store filer, så
_har_ det en del at sige. Jeg har en bekendt, der arbejder professionelt
med video, og han hævder, at det kan betyde op til flere minutters
længere renderingstid, hvis disken(e) er alt for meget fragmenteret.

Det er nok også tydereligere at mærke på de langsommere computer end på
de nye og væsentlig hurtigere maskiner som MacPro QuadCore og større. -
Fx. kører jeg iDefrag ca. hveranden måned på min MDD dual 1ghz. Det
holder den maksimalt optimeret...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-08-09 22:06

> Apple hævder at defragmentering automatisk sker i 10.3 og op?:

Hvis det er tilfældet er det OK på Macintosh HD - men mine arbejdsfiler
er på externe diske - her hjælper OS 10.5.7 da ikke.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-09 22:10

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hvis det er tilfældet er det OK på Macintosh HD - men mine arbejdsfiler
> er på externe diske - her hjælper OS 10.5.7 da ikke.

Automatisk defragmenting sker på alle HFS+ diske .. men kun på filer op
til ca. 10MB ... så hvis du har store filer kan det i visse tilfælde
betale sig at køre defragmentering.

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 06-08-09 08:00

> Automatisk defragmenting sker på alle HFS+ diske .. men kun på filer op
> til ca. 10MB ... så hvis du har store filer kan det i visse tilfælde

nogle specielle du tænker på

> betale sig at køre defragmentering.

HFS+ diske ?. Mine diske er La Cie og er format Mac OS / Mac OS
(journaled), det er vel bare HFS+ diske - jeg er ikke særlig teknisk
funderet.

3 sek. film er ca. 10MB, så filer over 10MB er der mange af selv i et
lille filmprojekt på måske kun 5 min.

Er iDefrag da en god løsning.

Skal/kan man starte fra iDefrag og så køre defragmenteringen på de
enkelte diske - incl. Macintosh HD.

Der er vel også altid en lille risiko for at ødelægge filerne ved en
defragmentering - men jeg har en rimelig god diciplin med at
sikkerhedskopiere til separate disk, så den risiko er jeg ikke nervøs
for.
Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-09 09:17

> [...]
> lille filmprojekt på måske kun 5 min.
>
> Er iDefrag da en god løsning.
>
> Skal/kan man starte fra iDefrag og så køre defragmenteringen på de

Hver disk skal defragmenteres for sig, men jeg mener nu ligesom mange
andre, at det ikke er nødvendigt bortset fra måske i meget specielle
tilfælde. Det vigtigste er at holde en god portion af disken fri.
Problemerne opstår som regel, når disken er ved at være fuld. Jeg har
fundet en meget gammel artikel om emnet her:

<http://db.tidbits.com/article/7254>

Jeg er nu heller ikke sikker på, at grænsen for automatisk
defragmentering i Mac OS X går ved filer på 10 MB, men jeg kan godt nok
ikke finde noget om det nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-08-09 09:26

Michael Corfitsen skrev:

> [...]
> defragmentering - men jeg har en rimelig god diciplin med at
> sikkerhedskopiere til separate disk, så den risiko er jeg ikke nervøs

Som udgangspunkt er defragmentering ikke nødvendig under OS X, og
sikkerhedskopieringen gøres med Time Machine.

Du kan selvfølgelig altid nørkle, men jeg har endnu ikke haft behovet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-08-09 17:09

Michael Corfitsen wrote:

> nogle specielle du tænker på

> HFS+ diske ?. Mine diske er La Cie og er format Mac OS / Mac OS
> (journaled), det er vel bare HFS+ diske - jeg er ikke særlig teknisk
> funderet.

Mac OS(Journalized) er HFS+...

> 3 sek. film er ca. 10MB, så filer over 10MB er der mange af selv i et
> lille filmprojekt på måske kun 5 min.
>
> Er iDefrag da en god løsning.

Ja, iDefrag er den bedste og sikreste til OS X 10.4 og 10.5.x.

> Skal/kan man starte fra iDefrag og så køre defragmenteringen på de
> enkelte diske - incl. Macintosh HD.

Hvis du vil defragnetere og optimere eksterne diske, kører du blot
iDefrag fra din startdisk. I princippet kan du endda arbejde på den
disk, der defragmenteres, men det frarådes - også fra Coriolis. Hvis du
vil defragmentere / optimere startdisken skal du køre iDefrag fra en
anden bootable enhed - enten en disk eller en oprettet bootbar DVD med
iDefrag installeret. Coriolis giver anvisning på, hvordan en sådan
startdisk kan laves.

> [...]
> defragmentering - men jeg har en rimelig god diciplin med at
> sikkerhedskopiere til separate disk, så den risiko er jeg ikke nervøs

Jeg har kørt med iDefrag siden ver. 1.0.1 og har aldrig oplevet, at den
har ødelagt noget. iDefrag er 'intelligent' på den måde, at hvis den
støder på en problematisk fil, den ikke véd, hvad eller hvordan skal
behandles, springer den ganske enkelt over filen.

Et eksempel på en sådan 'problemfil' kan være en 'acnhored file', der
/skal/ ligge på et bestemt sted i diskhieraket. Støder iDefrag på en
sådan, checker den om filen er i ét stykke eller i flere stykker. Er den
i ét stykke, springer den bare over, men er den i fx. 5 stykker, finder
den de fire andre og flytter dem til den placering, hvor filens første
stykke, der indeholder header og entry codes, ligger. - Altså bliver
filen på den plads i diskhierakeiet, hvor den skal være.

Her arbejder iDefrag anderledes end Intech QuickDefrag (fra Speedtools).
QuickDefrag flytter under alle omstændigheder fx. en anchored fil, når
den defragmenterer, men lægger så den samlede fil tilbage, hvor filens
header og entry code lå. Problemet kan bare være, at hvis headerens
entry code oprindelig ligger på sector #12345, så er det ikke givet at
QuickDefrag placerer den dér igen, men kan godt finde på at lægge den på
#12346, - og /det/ kan være nok til at skabe problemer på en systemdisk,
men _ikke_ på en ekstern datadisk uden startsystem.

Grunden til, jeg fx. har både iDefrag og Intech Speedtools er, at
Speedtools er hurtigere 'on-the-fly' end iDefrag. - QuickDefrag bruger
ca. 15 min. på en 500gb disk, der er fyldt 50%, mens iDefrag bruger 1:30
time på en hurtig-defragmentering af samme disk...

mvh. Erik Richard