"A bag of Candy!"
Fra : Lyrik

Dato : 26-07-09 05:43

I skal have en "pose slik" fordi det nu er søndag. Og denne dag som grækerne
kalder "Herrens dag" grundet Kristi opstandelse, skal kaste sit lys over
Jeres gamle uskyldshvide MacBook med bundkortsgrafik.

Den skal genfødes! Det kan den blive ved en ægte dualboot med det indtil 20.
august gratis Windows 7, 32 bit styresystem som først udløber 1. juni 2010.
Men ikke mere snak, god søndag og her er din pose slik:

http://www.luen.dk/bluraymacbook.mp4

mvh
Jens

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-07-09 08:04

On 2009-07-26 06:42:34 +0200, "Lyrik" <lyrik@live.dk<fjern>> said:

> [...]
> udløber 1. juni 2010.
> Men ikke mere snak, god søndag og her er din pose slik:

*plonk*

Thomas Schreiber
http://mayfly.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-09 06:31

"Thomas Schreiber" <fornavn@mayfly.dk> skrev i meddelelsen

> *plonk*
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der er dem der fornægter frelsen! De står udenfor hvor der er gråd og
tænders gnidsel!))

MvH
Jens

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-07-09 08:32

"Lyrik" <lyrik@live.dk<fjern> wrote:

> [...]
> august gratis Windows 7, 32 bit styresystem som først udløber 1. juni 2010.
> Men ikke mere snak, god søndag og her er din pose slik:

Dælme god værkstedshumor.

Og tak for oplysningen.

Og sikke et blålys ))

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-09 08:17

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Dælme god værkstedshumor.
>
> Og tak for oplysningen.
>
> Og sikke et blålys ))
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Her er linket:
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/download.aspx

God søndag og kram herfra.
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-07-09 09:17

Lyrik <lyrik@live.dk skrev:

> Den skal genfødes! Det kan den blive ved en ægte dualboot med det indtil
> 20. august gratis Windows 7, 32 bit styresystem som først udløber 1.
> juni 2010.

Det første fix er altid gratis.

> Men ikke mere snak, god søndag og her er din pose slik:

Hele dit BlueRay-korstog understreger blot at computere er værktøj.
Nogen er bedre egnet til nogen opgaver end andre.

Du beklager dig vel heller ikke over at din MacBook ikke kan afspille
kassettebånd, vel?

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-09 07:43

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> er bedre egnet til nogen opgaver end andre.
>
> Du beklager dig vel heller ikke over at din MacBook ikke kan afspille
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvor godt jeg end kan lide dig, så synes jeg at alle dine "Fort
Alamo"-konklusioner kommer til kort overfor "Santa Annas angreb"

En computer er først og fremmest legetøj, web og e-mail for de fleste
mennesker. For de sidste er den en distributor af legetøj, web og e-mail for
de fleste mennesker.

Steve Jobs plejer at sige at hvis man kan lide software skal man producere
hardware som passer dertil, eller visa versa.
Så er det en kæmpebet at hans konkurrent som han har forbudt at køre OSX og
ikke laver hardwaren, kan få bedre ydelse ud af Steve Jobs hardware!-Not?

Ikke alene Blu-Ray, men også Windows-driverne til MacBookens *forbavsende*
dårlige lyd under OSX, får pludselig et kæmpe-boost og transformeres til
lødige højttalere på den kære lille maskine.

Med hensyn til det første måltid gratis, så tænk på iTunes! At få et
styresystem forærende er ikke en lille gave.
Mine to Macs har fået super bootcamp mulighed-gratis, takket være Bill
Gates!))

Jeg må indrømme at det eneste jeg ikke havde forestillet mig på baggrund af
dette indlæg var "hadet"
Ikke dig men ham lystfiskeren som plonkede mig omgående, jeg filosoferer
over hvad der er i vejen DK.

Det sociale samvær visner lige så stille bort. for folk hader hinanden! Og
hvorfor hader de hinanden?
Hvis nogen har en anden mening end deres, så lægges de for had! Det er et
samfund af sekterere der hver især kæmper til døden for hver deres
sekteriske mening!
Det er et talibansamfund hvor der kun er "dødsstraf!"

Det politisk korrekte er til enhver tid sharia. Måske var det referancer
til"Herren" Jesus er efterhånden på skafottet hele tiden i det før så
kristne samfund Danmark.

God Søndag fra Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-07-09 10:21

Lyrik <lyrik@live.dk skrev:

> [...]
> Hvor godt jeg end kan lide dig, så synes jeg at alle dine "Fort
> Alamo"-konklusioner kommer til kort overfor "Santa Annas angreb"

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår analogien (men du forklarer
sikkert udførligt) men jeg ved da at Santa Anna tabte krigen så det er
sikkert helt fint :)

> En computer er først og fremmest legetøj, web og e-mail for de fleste
> mennesker. For de sidste er den en distributor af legetøj, web og e-mail
> for de fleste mennesker.

Ah'va?

> [...]
> Så er det en kæmpebet at hans konkurrent som han har forbudt at køre
> OSX og ikke laver hardwaren, kan få bedre ydelse ud af Steve Jobs

Den eneste grund til at Microsoft kan køre på en MacBook er fordi Apple
har lavet drivere. Prøv du at installere XP direkte på en tom harddisk
og se hvor sjovt dét er.

Herudover mener jeg ikke at Apple har forbudt Microsoft at køre OS X.
Dell ville gerne sælge det, det måtte de ikke for Apple, og det har nok
været en klog beslutning. Mac'er sælger som varmt brød - selvom de ikke
understøtter BlueRay. Jeg tror faktisk at det er fuldstændigt
ligegyldigt, ligesom at det i praksis er ligegyldigt at en MacBook ikke
har pccard/express/whatever indgang (men det havde været rart med et
eSATA stik).

Fremtiden er streamede film. Ikke film med 117 forskellige ting og
sager og menuer man skal igennem og ting man ikke kan springe over og
tåbelige oversigter.

Hvis du betvivler det, så fint med mig, men jeg ved godt hvilken
brugeroplevelse jeg foretrækker, og det er ikke "du SKAL se 30 sekunders
DUMÅINGENTING" osv osv osv. Det skal iøvrigt være en europæisk udgave
- du må ikke se amerikanske eller asiatiske film.

Men der er kun en ting for dig at gøre - købe alle de BlueRay skiver du
kan, så platformen bliver holdt i live længst muligt.

> Med hensyn til det første måltid gratis, så tænk på iTunes! At få et
> styresystem forærende er ikke en lille gave.

Det holder op med at virke, og så SKAL du til lommen. Det er faktisk en
anerkendelse af at Vista i praksis fungerer dårligt, at Microsoft har
valgt Try-before-you-buy udgaven. I gamle dage stod folk på nakken af
hinanden for at få det nyeste - i dag er Microsoft nødt til at tilbyde
det gratis i et år.

> Jeg må indrømme at det eneste jeg ikke havde forestillet mig på baggrund
> af dette indlæg var "hadet"
> Ikke dig men ham lystfiskeren som plonkede mig omgående, jeg filosoferer
> over hvad der er i vejen DK.

Jeg tror bare han synes du er lidt båtnakket og rillet at høre på.

Du har din grundlovssikrede ytringsfrihed, men der er ikke nogen der er
tvunget til at høre på dig. Det gælder os alle.

> Det sociale samvær visner lige så stille bort. for folk hader hinanden!
> Og hvorfor hader de hinanden?

Det er en kunst at omgåes hinanden socialt. Jeg har en asperger i
familien og selvom han er sød og rar er det anstrengende at kommunikere
fordi han åbenlyst ikke er i stand til at lure at ANDRE ikke
nødvendigvis gider snakke mere om det han brænder for. På samme måde,
er der måske nogen herinde der synes at din yndlingskæphest måske er en
smule skamreden.

> [...]
> sekteriske mening!
> Det er et talibansamfund hvor der kun er "dødsstraf!"

Næh, det er et demokrati med ytringsfrihed. Der er en gradsforskel.

> Det politisk korrekte er til enhver tid sharia. Måske var det referancer
> til"Herren" Jesus er efterhånden på skafottet hele tiden i det før så
> kristne samfund Danmark.

Personligt betragter jeg religion som en personlig sag, som ikke
nødvendigvis skal gennemsyre alt hvad man siger og hvad man gør.

Det skyldes nok at der står skrevet "Og når I beder, må I ikke være som
hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at
vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn.
Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til
din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte,
skal lønne dig."

Men det undrer mig du søger offerrollen - du er jo ikke muslim.

Nå, du kan se BlueRay på din Mac og du er glad :) Det er jo ikke det
værste der kan ske på en søndag.

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-07-09 21:02

> Fremtiden er streamede film. Ikke film med 117 forskellige ting og sager
> og menuer man skal igennem og ting man ikke kan springe over og tåbelige
> oversigter.

Har du regnet på hvad det ville kræve af båndbredde hos udbyderne? En god
blu-rayskive kører 30-40 mbit/s.

> [...]
> valgt Try-before-you-buy udgaven. I gamle dage stod folk på nakken af
> hinanden for at få det nyeste - i dag er Microsoft nødt til at tilbyde det

Der er tale om en Release Candidate, ikke det færdige styresystem - det kan
bl.a. betyde problemer med opdateringer. Det er helt normalt at
softwarefirmaer lader folk afprøve en release candidate helt gratis som en
del af testprocessen. Windows 7 lanceres 22. oktober, og man kan bruge
Windows 7 Release Candidate gratis indtil 1. marts, hvorefter det vil
begynde at lukke ned hver 2. time, fra 1. juni vil det holde op med at
fungere.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-09 08:48

Morten Wartou skrev:

> [...]

> bruge Windows 7 Release Candidate gratis indtil 1. marts, hvorefter det
> vil begynde at lukke ned hver 2. time, fra 1. juni vil det holde op med

Det ved jeg godt. I praksis - på grund af Windows Update - er det den
ægte vare man har og det ligner IKKE Microsoft at give ting gratis væk i
så lang en periode.

Den eneste konklusion jeg kan komme med, er at det i praksis er en
indrømmelse af at Vista har været problematisk, og at de har valgt at
kombinere betafasen med et tilbud om at opgradere.

Jeg har en kopi i en vmwareinstans, men har ikke haft behovet for at
bruge den, da jeg har en Windows 2000 og en XP til det forefaldende.
Jeg vil meget gerne høre om ting som Windows 7 er helt fantastisk til,
så jeg kan gå målrettet efter det. Indsuge film fra dv-kamera? Lave
hjemmesider?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-09 09:06

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> [...]

Hov, fik ikke skrevet det her.

En DVD kræver 1.25 Mb/s i overførselshastighed og det kræver en 10 Mbps
forbindelse. Det er så vidt jeg kan se en helt almindelig hastighed du
bare kan ringe og bestille. Yousee tilbyder op til 50 Mbps, bare du
betaler. Priserne vil helt sikkert falde yderligere - ligenu skal de
bare have trukket investeringerne hjem. Fibernet siger de kan levere
100 Mbps op/ned så vidt jeg husker.

Så NOGEN af udbyderne er skam i stand til at levere varen. For at undgå
overmætning af forbindelserne mellem centralerne, vil man nok vælge at
smide en kopi af de mest aktuelle film ud lokalt så det kun kræver fra
bruger til central.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-09 14:29

> Fibernet siger de kan levere
> 100 Mbps op/ned så vidt jeg husker.

jo, måske .. det kan de nok flytte i deres eget backbone ... men hvem
hved hvad de har videre ud i verden ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-09 14:42

Thomas von Hassel skrev:

> jo, måske .. det kan de nok flytte i deres eget backbone ... men hvem
> hved hvad de har videre ud i verden ?

Det er ikke det der er på tale her. Der er tale om at se film der
streames fra en server. Det vil give meget dårlig mening ikke at sætte
den direkte på backbone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-09 14:59

> Det er ikke det der er på tale her. Der er tale om at se film der
> streames fra en server. Det vil give meget dårlig mening ikke at sætte
> den direkte på backbone.

så blander du indholdsleveranødrer og distributører endnu mere sammen ..
det skal det nok være nogen der kan finde på at brokke sig over ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-09 15:05

Thomas von Hassel skrev:

> så blander du indholdsleveranødrer og distributører endnu mere sammen ..
> det skal det nok være nogen der kan finde på at brokke sig over ..

Det vil da være tåbeligt ud over det sædvanlige hvis
indholdsleverandøererne ikke sætter deres servere der hvor hullet er
størst.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-09 17:22

> Det vil da være tåbeligt ud over det sædvanlige hvis
> indholdsleverandøererne ikke sætter deres servere der hvor hullet er
> størst.

jeg siger ikke at det ikke er det smarteste .. jeg siger at der vil
komme brok ...

/thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-07-09 21:29

> [...]

> overmætning af forbindelserne mellem centralerne, vil man nok vælge at
> smide en kopi af de mest aktuelle film ud lokalt så det kun kræver fra

Ja, ikke noget problem i det - jeg har selv en dejlig båndbredde, og kan
hente drivere fra Nvidia med 8-9 megabytes/s - men tænk, om 2000 brugere
ADSL-central samtidig skal streame film med 30-50 mbit/sek - det vil kræve
60-100 gigabit/s båndbredde fra serveren hele vejen ud til centralen. Og det
blot en enkelt central...

Udgifterne vil blive vanvittigt høje, og indtjeningen ved udlejning via
streaming en hel del lavere end ved salg af et medie. Tilmed vil brugeren
ikke eje et medie med filmen, og kan ikke se den igen uden en masse bøvl og
ekstra udgifter.

Det kan godt være det bliver fremtiden - men jeg tvivler kraftigt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 21:42

Morten Wartou skrev:

> [...]
> kræve 60-100 gigabit/s båndbredde fra serveren hele vejen ud til
> centralen. Og det blot en enkelt central...

Det er et teknisk problem, og den slags kan løses. Hvis alle 2000
betaler 200 kroner om måneden for fornøjelsen, er der råd til at
investere lidt i isenkrammet.

> [...]
> masse bøvl og ekstra udgifter.
>
> Det kan godt være det bliver fremtiden - men jeg tvivler kraftigt.

Det er som bekendt svært at spå om fremtiden. Målgruppen er ikke dem
der ønsker film til evig eje, men lejekunderne (Blockbustersegmentet) og
der tror jeg helt ærligt at markedet er meget stort. Vælg film, betal
og begynd at se på et minut?

Jeg tror det kommer til at gøre det samme ved videomarkedet som
videomarkedet har gjort ved biograferne.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-09 21:57

> Det er et teknisk problem, og den slags kan løses. Hvis alle 2000
> betaler 200 kroner om måneden for fornøjelsen, er der råd til at
> investere lidt i isenkrammet.

tror ikke 200,- pr. bruger er nok .. og du glemmer at folk er vandt til
"gratis" eller næsten gratis når det kommer til online video. Folk er
også tit ligeglade med om kvaliteten nu er HD eller ej .. så 50mbit/sek
er kun for de 5% som er "pixelpeepers"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 22:10

Thomas von Hassel skrev:

> tror ikke 200,- pr. bruger er nok .. og du glemmer at folk er vandt til
> "gratis" eller næsten gratis når det kommer til online video. Folk er

Æh, siden hvornår er fx kabeltv blevet gratis? Vi snakker ikke online
video, men lej-en-film og tv-folket er vant til at betale.

Ligesom mobilfolket.

> også tit ligeglade med om kvaliteten nu er HD eller ej .. så 50mbit/sek
> er kun for de 5% som er "pixelpeepers"

Jeg er ret sikker på at man kan komme ret langt med DVD-kvalitet, og så
må HD-feinschmeckerne betale dobbelt oder so.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 08:10

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> "gratis" eller næsten gratis når det kommer til online video. Folk er
> også tit ligeglade med om kvaliteten nu er HD eller ej .. så 50mbit/sek

Når folk har oplevet blu-ray på en stor og god skærm, bliver de imponerede,
og det er for mange svært at acceptere DVD-kvalitet - jeg tror ikke 5% kan
gøre det, især ikke efterhånden som skærmene hos hr. og fru Jensen bliver
større og større Blu-raymarkedet er i voldsom vækst, og der må jo være en
årsag til at folk betaler de alt for høje blu-raypriser i Danmark (man
behøver ikke tage længere end til Sverige for at finde mange blu-raytitler
til under halv pris i forhold til hvad de koster i Fona) når man kan få
samme film for næsten ingen penge på DVD.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 08:17

Morten Wartou skrev:

> Når folk har oplevet blu-ray på en stor og god skærm, bliver de
> imponerede, og det er for mange svært at acceptere DVD-kvalitet - jeg

Nu får vi se :)

> [...]
> de koster i Fona) når man kan få samme film for næsten ingen penge på DVD.

Har du evt et link til en god svensk webbutik.

Ellers kommer jeg indimellem til Malmö.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 08:38

> Nu får vi se :)

> Har du evt et link til en god svensk webbutik.
>
> Ellers kommer jeg indimellem til Malmö.

www.kvarnvideo.se (ved siden af Caroli indkøbscenter, få minutter fra Malmö
Central). Fin butik, gode priser, godt udvalg. Der er danske tekster på
næsten alle film, men se dig alligevel for, hvis det er et krav.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 08:51

Morten Wartou skrev:

> www.kvarnvideo.se (ved siden af Caroli indkøbscenter, få minutter fra
> Malmö Central). Fin butik, gode priser, godt udvalg. Der er danske
> tekster på næsten alle film, men se dig alligevel for, hvis det er et krav.

De kører endda tilbud for 99 svenske for Nordisk Film BlueRay så det må
lige være noget for Jens at gå amok i.

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-09 11:16

> De kører endda tilbud for 99 svenske for Nordisk Film BlueRay så det må
> lige være noget for Jens at gå amok i.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Absolut, jeg skal til Sverige om en måned og have bilen
re-undervognsbehandlet. En passant så kostede det over 3000,- på Dinitrol i
Danmark og ca. 1000 i Malmö. Så noget af besparelsen må gå til en ekstra
skive fra Kvarngatan 32.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 30-07-09 16:09

> [...]

> Danmark og ca. 1000 i Malmö. Så noget af besparelsen må gå til en ekstra

Liberalistisk tankegods er ikke foreneligt med kristen levevis, så jeg
gætter, at du også kunne finde på at få lavet tænder i Bulgarien?

Fuck fælleskassen og de danske arbejdspladser - brug det høje danske
lønniveau til at udfase kollegerne - hokus pokus, mig selv i focus.

Kristen er du ikke.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 16:37

Morten Lind skrev:

> Liberalistisk tankegods er ikke foreneligt med kristen levevis, så jeg
> gætter, at du også kunne finde på at få lavet tænder i Bulgarien?

Hvad er det nu for noget sludder?

> Fuck fælleskassen og de danske arbejdspladser - brug det høje danske
> lønniveau til at udfase kollegerne - hokus pokus, mig selv i focus.
>
> Kristen er du ikke.

Kan du ikke bare kalde det socialdemokratisk?

Kan vi gå ud fra at den grundlæggende infrastruktur er cirka den samme i
Danmark og Sverige? Hvorfor koster varen så tre gange så meget i
Sverige som i Danmark?

(Og hvordan passer din holdning til andres penge iøvrigt til din egen
"jeg ved godt hvad brugte ting er værd" mentalitet?)

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-09 23:36

> Kan vi gå ud fra at den grundlæggende infrastruktur er cirka den samme i
> Danmark og Sverige? Hvorfor koster varen så tre gange så meget i
> Sverige som i Danmark?

Bilerne i Sverige koster det halve pga. lavere afgifter. Alkohol kan kun
købes på Systembolagen og er belagt med høje afgifter. Allerede her er
der to store forskelle på det danske og svenske samfund hvad angår
pengenes vej rundt i systemet.
Det er svært at sammenligne to landes økonomi. Min kone har lige
været i USA. Der købte hun et par meget fancy cowboybukser, som var
meget billige i forhold til i Danmark. Hun fortalte om andre priser, hun
havde set, og om hendes medrejsendes indkøb. Deres indtryk var, at
alting er enormt billigt i USA. Samme aften kunne vi se i tv-avisen,
hvor forfærdeligt de offentligt ansatte i Californien har det. Vi hørte
om deres lave lønninger og fik at vide, at det er lige så dyrt at bo i
USA som i Danmark. Så er det, man ikke rigtig ved, hvad man skal tro.
Sandheden er vel, at nogle ting er dyrere i det ene land, og andre er
det i det andet. I sidste ende går det såmænd nok lige op. Den danske
levestandard ligger vist blandt de højeste i verden, så vi må jo have
råd til at betale de høje priser.

> (Og hvordan passer din holdning til andres penge iøvrigt til din egen
> "jeg ved godt hvad brugte ting er værd" mentalitet?)

Der er vel forskel på at mene, at man skal købe i danske forretninger
for at sikre beskæftigelsen og også betale danske afgifter, hvis man vil
sit land det bedste og nyde godt af de sociale foranstaltninger, og så
det at ville forhandle sig til en god pris ved en handel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-09 14:23

Henrik Münster skrev:

> [...]
> det i det andet. I sidste ende går det såmænd nok lige op. Den danske
> levestandard ligger vist blandt de højeste i verden, så vi må jo have

Jeg tror at forskellen skyldes at der ganske enkelt er større afstand
mellem toplønninger og bundlønninger i USA, end der er i Danmark.

Jeg fik engang at vide at det var billigt nok til at kunne betale sig at
betale løn til en studerende for at holde fx en tankstation åben om
natten (og holde opsyn samtidig). De har så selvfølgelig ikke samme
lukkelov som herhjemme, men det er da tankevækkende.

Til gengæld kan man godt leve fint med eget hus og hushjælp for en
enkelt indtægt. Det er ikke nemt herhjemme.

Til sidst: Danmark er det dyreste land i verden at købe McDonalds
produkter i (så vidt jeg husker) - ganske enkelt fordi vi er villige til
at betale den høje pris.

> [...]
> sit land det bedste og nyde godt af de sociale foranstaltninger, og så
> det at ville forhandle sig til en god pris ved en handel.

Arj, nu snyder du. Jeg ville jo gerne høre Mortens forsøg på at
forklare den :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-09 18:04

> [...]
>
> Til gengæld kan man godt leve fint med eget hus og hushjælp for en
> enkelt indtægt. Det er ikke nemt herhjemme.

Det er også min fornemmelse, at der er større forskel mellem rig og
fattig i USA. Når man er derovre som læge, kan de ikke forstå, at man
ikke kører rundt i en Ferrari
Danmark er jo på mange måder et ret socialistisk land. Som du
siger, kan man i USA have hushjælp osv. med en enkelt indtægt, men det
er nok en af de lidt pænere indtægter, der kræves. Det kan f.eks. være
en lægeløn. Til gengæld kan et ægtepar med to helt almindelige
indkomster her i Danmark sidde i et parcelhus, have to biler, tre
fjernsyn, computere osv. Samtidig er de fuldstændig sikrede ved sygdom,
og deres børn kan helt gratis få en uddannelse. Jeg tror altså ikke, der
er mange lande, hvor det er muligt. Men nu kender jeg selvfølgelig mest
verden fra tv

> Til sidst: Danmark er det dyreste land i verden at købe McDonalds
> produkter i (så vidt jeg husker) - ganske enkelt fordi vi er villige til
> at betale den høje pris.

Villige? Måske snarere: I stand til. Det nytter jo ikke at ville betale,
hvis man ikke kan.

> Arj, nu snyder du. Jeg ville jo gerne høre Mortens forsøg på at
> forklare den :)

Jeg kom også pludselig til at tænke på, at jeg blander mig i noget, der
ikke vedkommer mig. Undskyld
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-09 18:13

Henrik Münster skrev:

> [...]
> og deres børn kan helt gratis få en uddannelse. Jeg tror altså ikke, der
> er mange lande, hvor det er muligt. Men nu kender jeg selvfølgelig mest

Det kommer DÆLEME an på hvor parcelhuset ligger. Så vidt jeg husker,
kan man ikke sidde i hus på Frederiksberg med to lærerlønninger. Og
gratis er som altid en tilsnigelse - men det ER betalt.

Det er nok nemmere i Esbjerg (yderkanten) eller på Vestlolland.

> Villige? Måske snarere: I stand til. Det nytter jo ikke at ville betale,
> hvis man ikke kan.

Varen er oprindeligt prissat efter hvad folk vil betale. De laver
løbende tilbud hvor nogen af varene er billigere - lur mig om ikke de
kigger på hvordan salget ændrer sig.

> Jeg kom også pludselig til at tænke på, at jeg blander mig i noget, der
> ikke vedkommer mig. Undskyld

Det er ikke hver dag man lokker en undskyldning ud af dig Det kan
godt erstatte

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-09 23:39

> [...]
> gratis er som altid en tilsnigelse - men det ER betalt.
>
> Det er nok nemmere i Esbjerg (yderkanten) eller på Vestlolland.

Det kommer også an på, hvornår man har købt. Vi har flere vennepar i
Gentofte, og de fleste har fået deres hus betydeligt billigere end vores
her i Esbjerg
Jeg tænker ikke så meget på teoretiske beregninger over de
priser, man ser i annoncer. Jeg tænker på virkeligheden i hverdagens
Danmark. På mit arbejde på sygehuset er de fleste sygeplejersker,
sygehjælpere (det hedder det ikke mere), portører, som vel må være helt
almindelige mennesker. De er typisk gift med et andet helt almindeligt
menneske. Når snakken går i kaffestuen, har de helt typisk eget hus, to
biler, flere fjernsyn, DVD osv. De tager også gerne på ferie, og det er
ikke unormalt at have et sommerhus. Det har man åbenbart råd til her i
Danmark. Så er det, jeg spørger mig selv, om tilsvarende ægtepar lever
lige så godt i USA eller i andre europæiske lande.

> Varen er oprindeligt prissat efter hvad folk vil betale. De laver
> løbende tilbud hvor nogen af varene er billigere - lur mig om ikke de
> kigger på hvordan salget ændrer sig.

Det er da helt givet, at vores købevaner bliver analyseret grundigt. Jeg
forstår bare ikke helt, hvorfor du ikke mener, at varerne er prissat
efter, hvad folk KAN betale. De fleste mennesker bruger stort set alt,
hvad de tjener. De kan med andre ord ikke betale mere. Du får det til at
lyde som om, alle folk har en stor pose penge, som de holder på. Så
vedtager de, at nu vil de give kr. 7,- for en liter mælk, selv om de
sagtens kunne give mere. Det er ikke mit indtryk, at folk har sådan en
pose penge, der bare vokser og vokser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-09 09:20

Henrik Münster skrev:

> Det kommer også an på, hvornår man har købt. Vi har flere vennepar i
> Gentofte, og de fleste har fået deres hus betydeligt billigere end vores
> her i Esbjerg

Virkelig? Hvorfor?

> [...]
> Danmark. Så er det, jeg spørger mig selv, om tilsvarende ægtepar lever
> lige så godt i USA eller i andre europæiske lande.

Har de ikke to biler fordi de er nødt til det?

Som jeg sagde kan man lave det du siger på en indtægt i USA som
programmør, hvis den arbejdende har en akademisk grad og man bor lidt
ude på landet. Naturligvis kan man ikke bo på Manhattan, men man kan
godt :)

> [...]
> hvad de tjener. De kan med andre ord ikke betale mere. Du får det til at
> lyde som om, alle folk har en stor pose penge, som de holder på. Så

Du HAR da en stor pose penge, som du bruger til lidt af hvert hver
måned. Vælger du røde bøffer den ene dag har du lidt mindre til resten
af måneden, og vice versa.

Prisen på grisen påvirker hvor tit du spiser grisen.

> vedtager de, at nu vil de give kr. 7,- for en liter mælk, selv om de
> sagtens kunne give mere. Det er ikke mit indtryk, at folk har sådan en
> pose penge, der bare vokser og vokser.

Så har du vist glemt hvornår du sidst fik lønforhøjelse?

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-09 21:17

> Virkelig? Hvorfor?

Fordi de har købt hus for over 10-12 år siden, da det var billigere. Det
forhindrer ikke folk i at understrege, at det er meget dyrere at bo i
København end i provinsen.

> Har de ikke to biler fordi de er nødt til det?

Det er vel et definitionsspørgsmål, hvornår man er nødt til det. For os
er det i hvert fald lidt af en glidende overgang. Vi har lige anskaffet
bil nr. 2, men hvis vi slet ikke havde haft råd, ville vi nok kunne
klare os uden. Det gælder også de fleste andre. Mange har en bil bare
for at køre 3-5 km på arbejde. Det kan altså godt klares med cykel eller
bus. Man kunne evt. købe en knallert. Så er der selvfølgelig de par,
hvor begge har ret langt på arbejde. Her kunne man jo også være hård og
sige, at man jo selv køber sit hjem og selv søger sit arbejde. Det er
altså langt hen ad vejen ens egen skyld, hvis der er langt mellem hjem
og arbejde. Vi kender f.eks. mange, der er flyttet et stykke op i
Nordsjælland pga. huspriserne. De kunne jo i stedet bo i Herlev, Ishøj,
Hvidovre eller hvad det nu hedder, men det har de ikke lyst til.

> [...]
> programmør, hvis den arbejdende har en akademisk grad og man bor lidt
> ude på landet. Naturligvis kan man ikke bo på Manhattan, men man kan

Jeg siger jo netop, at der er større forskel på rig og fattig i f.eks.
USA. Akademikere tilhører jo netop de veluddannede og vellønnede. Jeg
tænker mere på et almindeligt par med en håndværker, sygeplejerske,
hjemmehjælper, skolelærer, politibetjent, eller hvad folk nu er. Har de
det ikke bedre i Danmark end i f.eks. USA?

> Du HAR da en stor pose penge, som du bruger til lidt af hvert hver
> måned. Vælger du røde bøffer den ene dag har du lidt mindre til resten
> af måneden, og vice versa.

Sådan kan man selvfølgelig også se på det. For de fleste mennesker er
posen bare tom, når måneden er gået. Skal man købe hus, sommerhus eller
bil er posen som regel heller ikke stor nok. De fleste skal have den
slag finansieret på en eller anden måde.

> Så har du vist glemt hvornår du sidst fik lønforhøjelse?

Som regel vokser lønnen i takt med inflationen, hvis man da ikke er i et
karriereforløb og stiger i graderne. Jeg taler heller ikke om mig selv
her. Jeg er et fornuftigt menneske, også rent økonomisk, så jeg mangler
ikke noget. Jeg taler mere om levestandarden i almindelighed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-07-09 19:37

> Jeg kom også pludselig til at tænke på, at jeg blander mig i noget, der
> ikke vedkommer mig. Undskyld

Tsk, tsk...det skal du ikke undskylde, Henrik - Thorbjørn blandede sig
også i noget, der ikke vedkom ham ))

Men en interessant samtaleudvikling

M.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 18:25

Hej,

> [...]
> natten (og holde opsyn samtidig). De har så selvfølgelig ikke samme
> lukkelov som herhjemme, men det er da tankevækkende.

Der sidder også en yngre mand og passer den lokale tankstation her
natten over, så det er ikke bare i USA at den slags kan betale sig

> Til sidst: Danmark er det dyreste land i verden at købe McDonalds
> produkter i (så vidt jeg husker) - ganske enkelt fordi vi er villige til
> at betale den høje pris.

Vi er godt nok kun nr. 3 på BigMac-indekset, overhalet af schweiz og
norge... men vi ligger da i den pæne ende af listen!

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-09 18:49

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Der sidder også en yngre mand og passer den lokale tankstation her
> natten over, så det er ikke bare i USA at den slags kan betale sig

Som alternativ til at lukke om natten.

Lad mig gætte. Du bor ikke i en lille by.

> Vi er godt nok kun nr. 3 på BigMac-indekset, overhalet af schweiz og
> norge... men vi ligger da i den pæne ende af listen!

Ok, så har det ændret sig siden jeg så listen. Ikke sådan at blvie
gammel :D

(og du behøver ikke cc'e mig, jeg ser det skam! )

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 19:10

Hej,

> Som alternativ til at lukke om natten.

Tjah, hvis der ikke var nogen ville de vel have lukket, ja.

> Lad mig gætte. Du bor ikke i en lille by.

Det er jo en relativ sag. Jeg bor i Nørresundby - efter amerikansk
standard kan det jo være en meget lille by.

> (og du behøver ikke cc'e mig, jeg ser det skam! )

Hov, det har været et uheld!

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-09 19:13

> [...]
>
> Det er jo en relativ sag. Jeg bor i Nørresundby - efter amerikansk
> standard kan det jo være en meget lille by.

Det er jo danske standarder - jeg tænker specifikt på om den er "stor
nok" til at bære en døgntank, og det tror jeg godt den kan. Motorveje
og alting.

> Hov, det har været et uheld!

Pjat, du kan SLET ikke lade være.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 19:22

Hej,

> Det er jo danske standarder

Tjoh, men man sammenligner på den måde at "amerikanske studerende er så
billige, at der sad en studerende og passede tankstationenen hele
natten" - så er det vel også væsentligt at vide, hvor stor en amerikansk
by, der var tale om.

Hvis man kigger på en lille landsby i Danmark, så er det klart at der
nok ikke er kunder nok til at holde døgnåbent.

> nok" til at bære en døgntank, og det tror jeg godt den kan. Motorveje
> og alting.

Hmm, nu ligger tankstationen godt nok ikke sådan lige ved motorvejen.

Men så vidt jeg husker er der da også flere (3?) tankstationer med
døgnåbent i Esbjerg fx.

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-09 23:39

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> billige, at der sad en studerende og passede tankstationenen hele
> natten" - så er det vel også væsentligt at vide, hvor stor en amerikansk

Måske er eksemplet med tanken ikke så godt, men princippet er sikkert
rigtigt. Det er mit indtryk, at det er meget lettere at få råd til at
have hushjælp, kokkepige, gartner og den slags i USA end i Danmark. Her
i landet er den slags efterhånden helt uhørt, mens det et par
generationer tilbage var helt almindeligt, at det bedre borgerskab havde
tjenestefolk. Jeg kender ikke nogen her i Danmark, der har tjenestefolk.
Ikke at jeg omgås de fineste selskab, men man kender jo altid nogen, der
kender nogen.

> Hvis man kigger på en lille landsby i Danmark, så er det klart at der
> nok ikke er kunder nok til at holde døgnåbent.

Nørresundby er vel Aalborg. Aner jeg en spirende befrielsesbevægelse
her?

> Hmm, nu ligger tankstationen godt nok ikke sådan lige ved motorvejen.
>
> Men så vidt jeg husker er der da også flere (3?) tankstationer med
> døgnåbent i Esbjerg fx.

Det passer nok meget godt. Der er i hvert fald Shell-tanken ved
rundkørslen og Q8 ude østpå. Jeg ved ikke rigtig med Shell-tanken på
Stormgade. Den er jo blevet Shell-tank for nylig, og kiosken er en
7-eleven. Jeg kan ikke se på Shells hjemmeside, hvilke tanke der har
døgnåbent. Statoil angiver ikke nogen døgnåbne tanke i Esbjerg bortset
fra ubemandede tanke.
Er det ikke nogen spændende historier, vi skriver?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-09 23:52

> Nørresundby er vel Aalborg. Aner jeg en spirende befrielsesbevægelse
> her?

uh det skal du ikke sige .. jeg er kommet tilpas ofte i området at vide
at der kan være _meget_ langt over vandet ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-09 00:10

Hej,

> [...]
> have hushjælp, kokkepige, gartner og den slags i USA end i Danmark. Her
> i landet er den slags efterhånden helt uhørt, mens det et par

Hmm, synes ikke ligefrem jeg færdes i de fineste kredse på de bonede
gulve, men i min verden er det ret almindeligt at have en hushjælp,
rengøringshjælp, havemand eller sågar vinduespudser.

Når jeg tænker på "tjenestefolk" som du skriver, så tænker jeg dog på
nogen som er ansat i fuldtidsstillinger. Det er dog de færreste
"almindelige mennesker" herhjemme som har en have, hvortil der kræves en
gartner på fuld tid.

> Nørresundby er vel Aalborg. Aner jeg en spirende befrielsesbevægelse
> her?

Som Thomas siger, så tror jeg du vil fornærme en stor del af
befolkningen i Nørresundby på den måde

Om man kan tale om en befrielsesbevægelse synes jeg måske er lidt
bagvendt. Nørresundby er jo oprindeligt en selvstændig by (og endda
købsstad) som over tid er vokset mere og mere sammen med Aalborg (på
forskellige niveauer).

At ikke alle synes om det finder man hurtigt ud af, når man kører over
Limfjordsbroen og som det første møder skiltet for Nørresundby kommune.
Den forsvandt ellers ved kommunesammenlægningen i 1970

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-09 00:57

> [...]
> nogen som er ansat i fuldtidsstillinger. Det er dog de færreste
> "almindelige mennesker" herhjemme som har en have, hvortil der kræves en

Med hushjælp mener jeg tjenestefolk på fuld tid. Ellers ved jeg ikke,
hvad hushjælp er. Vinduespudser og rengøringshjælp har vi også. Jeg ved
godt, at mange har den slags hjælp nogle timer om ugen. Jeg tænker mere
på rigtige tjenestefolk ligesom i tv-serien Matador. Min far fortalte
for nylig om, at han som ung læge skulle besøge en professor og blev
modtaget i døren af en butler med stribet vest, der spurgte, hvem han
måtte melde. Jeg kender ingen professorer i dag, der har butler. Bare i
mine forældres tid, var det helt almindeligt, at unge piger kom "i
huset", når de flyttede hjemmefra. Så var de tjenestepiger på fuld tid,
og det var såmænd ikke ligefrem hos de adelige.

> At ikke alle synes om det finder man hurtigt ud af, når man kører over
> Limfjordsbroen og som det første møder skiltet for Nørresundby kommune.
> Den forsvandt ellers ved kommunesammenlægningen i 1970

Nu er det godt nok en del år siden, jeg sidst cyklede over broen, men
det har da været et godt stykke oppe i firserne. Jeg kan godt huske
skiltet, men jeg har da aldrig tænkt over, at kommunen ikke findes mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-09 01:35

Hej,

> Med hushjælp mener jeg tjenestefolk på fuld tid. Ellers ved jeg ikke,
> hvad hushjælp er.

Hvad med en fx at have en au pair-pige, tæller det med som "tjenestefolk"?

> Nu er det godt nok en del år siden, jeg sidst cyklede over broen, men
> det har da været et godt stykke oppe i firserne. Jeg kan godt huske
> skiltet, men jeg har da aldrig tænkt over, at kommunen ikke findes mere.

Nu er det endda to kommunesammenlægninger siden, men skiltet må man ikke
røre ved

--
Jens Kristian Søgaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-09 21:17

> Hvad med en fx at have en au pair-pige, tæller det med som "tjenestefolk"?

Det ved jeg ikke rigtig. Det er vel lidt af et grænsetilfælde. Der er
selvfølgelig en del, der har en au pair-pige, men ellers er det
efterhånden blevet meget ualmindeligt at have egentlige tjenestefolk.

> Nu er det endda to kommunesammenlægninger siden, men skiltet må man ikke
> røre ved

Det er da meget sjovt med den slags lokale særheder. Det er bare
underligt, at ingen har villet fjerne det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-07-09 19:42

> Vi er godt nok kun nr. 3 på BigMac-indekset, overhalet af schweiz og
> norge... men vi ligger da i den pæne ende af listen!

Yep - vi har nemlig guldet - de seneste tyve år er lønningerne steget og
steget og der har ingen inflation været - samtidig har de seneste ti års
regeringer næsten afskaffet skatten, så dansken har penge nok.

Og jo rigere menneskene bliver, jo nærigere bliver de.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-09 23:39

> Yep - vi har nemlig guldet - de seneste tyve år er lønningerne steget og
> steget og der har ingen inflation været - samtidig har de seneste ti års
> regeringer næsten afskaffet skatten, så dansken har penge nok.

Aaaarh, er det ikke lidt overdrevet? Jeg kan nævne masser af ting, der
er blevet dobbelt så dyre på de tyve år. Tag bare sådan noget som
fødevarer. Til gengæld er elektronik blevet billigere. Heldigvis er min
løn mangedoblet, for dengang var jeg bare studerende

> Og jo rigere menneskene bliver, jo nærigere bliver de.

Helt sikkert. Der har lige været en sag her i Esbjerg med en enlig mor,
som afsluttede en uddannelse før sommerferien, og skulle læse videre
efter sommerferien. Hun kunne ikke få SU i ferieperioden, så hun havde
1.000,- kr. at klare sig for. Nu stod der i avisen i går, at mange
mennesker havde tilbudt hjælp. Det var typisk førtidspensionister og
andre uden mange penge, der trods alt godt kunne undvære en kurv mad
eller 1.000,- kr. Vi andre velbjærgede hørte man ikke noget til. Vi
regner med, at systemet nok finder en løsning, og systemet har vi betalt
rigelig skat til. Det her er selvfølgelig selvironisk ment, men sådan er
det jo. I virkeligheden er det for dårligt af os, men vi har åbenbart
nok i os selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 05:50

> [...]
> fødevarer. Til gengæld er elektronik blevet billigere. Heldigvis er min
> løn mangedoblet, for dengang var jeg bare studerende

Joeh, overdrivelse fremmer jo forståelsen

I 1983 kostede en kasse øl kr.: 127,- hos bryggeriet - idag kan du få
den for en hundredekroneseddel på tilbud.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-09 08:25

Morten Lind skrev:

> I 1983 kostede en kasse øl kr.: 127,- hos bryggeriet - idag kan du få
> den for en hundredekroneseddel på tilbud.

Hos bryggeriet, eller i en stor biks der kører det som slagtilbud?

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 09:28

> Hos bryggeriet, eller i en stor biks der kører det som slagtilbud?

Øhh..det turde da være åbenlyst, hvis man fortsætter sætningen, men jeg
pinder da gerne ud: "...idag kan du få den for en hundredekroneseddel på
tilbud i ethvert stort supermarked".

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-09 09:33

Morten Lind skrev:

> Øhh..det turde da være åbenlyst, hvis man fortsætter sætningen, men jeg
> pinder da gerne ud: "...idag kan du få den for en hundredekroneseddel på
> tilbud i ethvert stort supermarked".

Du snakker kort og godt om den kendte praksis med at sælge visse varer
under indkøbspris for at trække kunder i butikken?

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 09:45

> Du snakker kort og godt om den kendte praksis med at sælge visse varer
> under indkøbspris for at trække kunder i butikken?

Nej, og for at få dig tilbage på sporet, retter jeg gerne mit udsagn
til, at en kasse øl idag koster kr.: 130,- hos bryggeriet.

Min pointe er åbenbart forbigået din opmærksomhed, så jeg vil gerne
fortælle dig, at det jeg mener er, at man i firserne skulle arbejde
dobbelt så lang tid som idag, for at købe den samme vare, hvilket jeg i
diverse indlæg har gjort gældende, nemlig, at danskerne de seneste år
materielt er blevet rigere og rigere.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-09 10:05

Morten Lind skrev:

> [...]
> dobbelt så lang tid som idag, for at købe den samme vare, hvilket jeg i
> diverse indlæg har gjort gældende, nemlig, at danskerne de seneste år

Jeg synes snarere du skal tænke over hvorfor øllerne er blevet billigere
- en meget stor del af det skyldes formentlig at socialdemokratiske
bryggerimedarbejdere er blevet arbejdsløse. Der er simpelthen færre
hænder der skal betales :)

Men jo, der er mange ting der ikke koster så meget mere. Nogen fordi
skatterne er lettet, men de fleste fordi energi er så billigt at det kan
betale sig at lave det i Kina (hvor arbejdskraft er billigt) og så
fragte det verden rundt.

Samme princip som med mælk, slagterier og post.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 11:24

> [...]
> - en meget stor del af det skyldes formentlig at socialdemokratiske
> bryggerimedarbejdere er blevet arbejdsløse. Der er simpelthen færre

Øh, har du spurgt bryggeriarbejderne om deres politiske tilhørsforhold?

> [...]
> fragte det verden rundt.
>
> Samme princip som med mælk, slagterier og post.

Yep - kapitalismen længe leve, specielt de bedrageriske, såkalte
"finanskriser" - hold da kæft, hvor Verden er taget i røven

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-09 12:03

> Yep - kapitalismen længe leve, specielt de bedrageriske, såkalte
> "finanskriser" - hold da kæft, hvor Verden er taget i røven

jeg trode vi var blevet enige om at hverken ren rå kapitalisme eller det
modsatte er særlig godt ?

Vil du anfægte at mange af de ting vi omgiver os med til dagligt, f.eks.
vores computere, er et produkt af en eller anden form for kapitalisme ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 16:04

> [...]
>
> Vil du anfægte at mange af de ting vi omgiver os med til dagligt, f.eks.
> vores computere, er et produkt af en eller anden form for kapitalisme ?

Thomas - du er ikke fair - du klipper i konteksten.

Men ja - vi er enige om dit første udsagn, og nej - jeg vil ikke anfægte
dit andet spørgsmål.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-08-09 14:51

Morten Lind skrev:

> Nej, og for at få dig tilbage på sporet, retter jeg gerne mit udsagn
> til, at en kasse øl idag koster kr.: 130,- hos bryggeriet.

Bare for en god ordens skyld. Hvilket bryggeri?

> [...]
> dobbelt så lang tid som idag, for at købe den samme vare, hvilket jeg i
> diverse indlæg har gjort gældende, nemlig, at danskerne de seneste år

Nåh, så må du jo skrive at dét er din pointe

Du ved, pointen er tydeligst hvis man pointerer den

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-09 08:58

> Joeh, overdrivelse fremmer jo forståelsen
>
> I 1983 kostede en kasse øl kr.: 127,- hos bryggeriet - idag kan du få
> den for en hundredekroneseddel på tilbud.

har du taget højde for inflation i dine tal ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 09:36

> har du taget højde for inflation i dine tal ?
>
> /thomas

Ja da.

Siden 1988/1991 har inflationen i Danmark været stort set
ikkeeksisterende. Den har højst været på mellem 1 og 2 procent p.a.,
renteniveauet har været stejlt faldende fra 26% til 6% i perioden, og
lønudviklingen har været rimelig stabil på 3 - 5% p.a.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-09 21:17

> Joeh, overdrivelse fremmer jo forståelsen
>
> I 1983 kostede en kasse øl kr.: 127,- hos bryggeriet - idag kan du få
> den for en hundredekroneseddel på tilbud.

Der er stor forskel på varer. I 1982 fik min mor en VW Polo, og den
kostede kr. 83.000,-. Det var endda luksusmodellen. Min far købte en
Jaguar XJ i 1986. Jeg mener, den kostede kr. 650.000,-. Begge biler er
blevet noget nær tre gange så dyre i dag. Hvad med bolipriserne? Mine
forældre købte en lejlighed i 2002 eller sådan noget. Den er dobbelt så
dyr i dag. Fødevarepriserne er da også steget meget. Til gengæld er TV,
radio og diverse elektronik raslet ned i pris. Om gennemsnitspriserne så
er steget eller faldet, kan jeg ikke overskue.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 13:01

Morten Wartou <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote:

> [...]
> til under halv pris i forhold til hvad de koster i Fona) når man kan få
> samme film for næsten ingen penge på DVD.

En god DVD med en god upscaling dvd afspiller (som f.eks. en PS3) kan
være ganske god .. også på et større fjernsyn ... jeg vil ikke tro de
fleste vil opleve BluRay som så meget bedre ...

/thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 15:30

> En god DVD med en god upscaling dvd afspiller (som f.eks. en PS3) kan
> være ganske god .. også på et større fjernsyn ... jeg vil ikke tro de
> fleste vil opleve BluRay som så meget bedre ...

Det er jeg ganske sikker på de vil - upscaling giver ikke bedre opløsning
eller flere detaljer, har man set en rigtig god blu-ray-skive, er forskellen
særdeles stor.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 08:05

> Det er et teknisk problem, og den slags kan løses. Hvis alle 2000 betaler
> 200 kroner om måneden for fornøjelsen, er der råd til at investere lidt i
> isenkrammet.

Jeg tror ikke "lidt" kan gøre det... Der er tale om meget voldsomme
investeringer i ISP'ernes infrastruktur, og meget voldsomme investeringer
for udlejerne.

> [...]
> ønsker film til evig eje, men lejekunderne (Blockbustersegmentet) og der
> tror jeg helt ærligt at markedet er meget stort. Vælg film, betal og

Jamen, det ville da være smart. Jeg tror ikke på at GOD HD-kvalitet vil
kunne leveres på den måde før om rigtigt mange år, men almindelig DVD-agtig
kvalitet kan da godt være en mulighed. TDC har jo allerede on-demand via
deres Selectorboks, jeg fik dog aldrig prøvet det da jeg var dum nok til at
give 5.000/år for TDC fuldpakkeabonnement+selectorkort. Men er
videoudlejningen ikke også på retur? Der er jo et kæmpeudvalg af købe-DVD'er
for 10-50 kr., ikke de nyeste udgivelser naturligvis, men folk der lejer
lejer vel heller ikke kun de nyeste film, så ville Blockbuster i hvert fald
være i problemer (hvilket de vistnok er alligevel synes jeg at have
hørt...). Der er jo mange film der kan erhverves til lavere pris end det
koster at leje - så forsvinder idéen.

> Jeg tror det kommer til at gøre det samme ved videomarkedet som
> videomarkedet har gjort ved biograferne.

Kanske. Lad os vende tilbage til tråden om nogle år. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 08:32

Morten Wartou skrev:

> Jeg tror ikke "lidt" kan gøre det... Der er tale om meget voldsomme
> investeringer i ISP'ernes infrastruktur, og meget voldsomme
> investeringer for udlejerne.

Naturligvis er der det. Hvor meget fiber tror du TDC har gravet ned de
sidste par år? Hvor mange analoge centraler er der tilbage? Sender
YouSee HD kanaler i forvejen?

Husk også at det er ikke sikkert at mediet ville være blevet solgt til
den kunde.

> Jamen, det ville da være smart. Jeg tror ikke på at GOD HD-kvalitet vil
> kunne leveres på den måde før om rigtigt mange år, men almindelig

Tjah. iTunes sælger film i dag i HD så vidt jeg ved.

> [...]

> (hvilket de vistnok er alligevel synes jeg at have hørt...). Der er jo

> mange film der kan erhverves til lavere pris end det koster at leje - så

Det kommer jo an på om man kan få den film man gerne ville have. Jeg
ville gerne leje en Harry Potter film for nyligt - det kunne jeg ikke.

Fordelen ved at det ikke er på medie er at efter at filmen er lagt ud i
skyen, er der ikke yderligere omkostninger og det fylder ikke i stedet
for noget andet, så man kan have et gigantisk filmkatalog. Ingen fysisk
distributør kan hamle op med det.

> Kanske. Lad os vende tilbage til tråden om nogle år. :)

Det er svært at spå om fremtiden.

Indtil da, så prøv at starte FrontRow og se et par forfilm. Det er
SÅDAN man sælger varen.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 08:47

> Naturligvis er der det. Hvor meget fiber tror du TDC har gravet ned de
> sidste par år? Hvor mange analoge centraler er der tilbage? Sender
> YouSee HD kanaler i forvejen?

De sender HD-kanaler over deres kabel-TV i ringe kvalitet, ja.

> Husk også at det er ikke sikkert at mediet ville være blevet solgt til den
> kunde.
> Tjah. iTunes sælger film i dag i HD så vidt jeg ved.

Jeg har ikke set iTunes' HD-kvalitet - men man kan sagtens lave en
HD-udgivelse der kører 5 mbit/s, og TV-kanaler der sender HD gør det ofte
med ret lav bitrate - desværre ligger kvaliteten meget langt fra en god
blu-rayudgivelse.

> [...]
> skyen, er der ikke yderligere omkostninger og det fylder ikke i stedet for
> noget andet, så man kan have et gigantisk filmkatalog. Ingen fysisk

Nej, der er absolut fordele - og hvis man kan få styr på den (meget store)
tekniske udfordring, er der måske en fremtid i det. Du kunne have valgt at
gå i en forretning og have købt Harry Potter DVD'en for ... 50-75 kr? Du
ville da kunne se den igen og igen uden at skulle betale ekstra...

> Det er svært at spå om fremtiden.
> Indtil da, så prøv at starte FrontRow og se et par forfilm. Det er SÅDAN
> man sælger varen.

Ok - jeg har bare forvildet mig ind i Macgruppen, så jeg har ikke Frontrow.
:)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 09:11

Morten Wartou skrev:

> [...]
> valgt at gå i en forretning og have købt Harry Potter DVD'en for ...
> 50-75 kr? Du ville da kunne se den igen og igen uden at skulle betale

Jojo. Nu er Harry Potter ikke helt typisk, jeg synes mange film ofte
passer med at blive set en måske to gange. Lidt som at se en film i
fjernsynet.

> Ok - jeg har bare forvildet mig ind i Macgruppen, så jeg har ikke
> Frontrow. :)

Det kan jo ske for selv den bedste. Så må du få en MacMan til at vise
dig det ved lejlighed. Jeg tror du vil være enig med mig i at det er en
god måde at gøre det på.

Jeg prøvede at finde en god video på YouTUbe, men der var ikke lige en.

Kan være jeg laver en så :D

Ellers køb en Mac - du vil blive overrasket.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 09:59

> Jeg prøvede at finde en god video på YouTUbe, men der var ikke lige en.
> Kan være jeg laver en så :D
> Ellers køb en Mac - du vil blive overrasket.

Jeg vil ikke give en formue for forældet hardware, blot for at kunne køre et
styresystem som er forbandet lækkert, men desværre ikke kan køre de
applikationer jeg har behov for. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 12:06

Morten Wartou skrev:

> Jeg vil ikke give en formue for forældet hardware, blot for at kunne
> køre et styresystem som er forbandet lækkert, men desværre ikke kan køre
> de applikationer jeg har behov for. :)

Hvis det er dit verdenssyn, hvorfor skriver du så i gruppen her

Den mindste MacBook er faktisk ret ok.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 12:27

> Hvis det er dit verdenssyn, hvorfor skriver du så i gruppen her

Jeg er ikke det mindste religiøs omkring computere og styresystemer, og mit
verdenssyn handler ikke om OS/X vs Windows - jeg synes Mac OS/X er
fantastisk, men jeg synes Apples hardware er noget hø. Min drøm: Apple
frigiver OS/X til andre PC'er (og en Mac er jo i dag hardwaremæssigt en
ganske almindelig PC med svag hardware), skriver et fremragende spil-API og
sørger for at alle spiludviklere kaster sig over OS/X med fråde om munden
(det er jo en forbløffende stor andel af dem der "aldrig spiller" på deres
computer, som alligevel har installeret spil, af en eller anden mystisk
årsag). OS/X til PC'er ville være en gigantisk trussel mod Microsoft. Som
bonus ville OS/X som verdensdominerende operativsystem blive underlagt visse
antimonopolbegrænsninger, hvilket Apple ville have rigtigt godt af - i dag
er Microsoft jo nærmest en åben, velgørende og kundeelskende organisation i
forhold til Apple.

> Den mindste MacBook er faktisk ret ok.

Sikkert, jeg har en netbook der kan klare mit behov for transportabelt edb,
lille og fiks, og perfekt når ens primære transportmiddel er en cykel. Jeg
kunne aldrig drømme om at bruge en bærbar som den primære computer. Jeg
ville dog ikke have noget imod at have en 24" iMac stående, trods alt, dog
har jeg ikke helt forstået hvorfor man skiftede fra et rimeligt godt
tastatur til noget der minder om ZX Spectrum.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 13:09

Morten Wartou <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote:

> Min drøm: Apple
> frigiver OS/X til andre PC'er (og en Mac er jo i dag hardwaremæssigt en
> ganske almindelig PC med svag hardware),

At OS X er den gode oplevelse det er er jo netop fordi Apple
kontrollerer både hardware og software og derfor kan optimere de to op
imod hinanden. OS X til generisk hardware vil skabe samme problemer som
windows har/havde med drivere etc. etc.

Derudover er Apple et hardware firma. Apple har langt større indtjening
på deres hardware end de har på software.

/thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 15:06

> [...]
> kontrollerer både hardware og software og derfor kan optimere de to op
> imod hinanden. OS X til generisk hardware vil skabe samme problemer som

OS/X kører jo helt fint på non-Apple PC'er (når blot man får modificeret de
dele der detekterer om PC'en er lavet af Apple eller ej) - det er jo "bare"
en UNIX med en god kop halløj på toppen. Det er klart, at driversupporten
skal forbedres, hvis OS/X skal frigives til alm. PC'er, men det er højst
sandsynligt en meget overkommelig opgave, med tanke på hvor fint det kører
nu. Der er jo i forvejen driversupport for alle mulige printere og diverse
andre enheder - det er bundkortspecifik hardware der skal supporteres, det
som kun Apple leverer til deres maskiner.

> Derudover er Apple et hardware firma. Apple har langt større indtjening
> på deres hardware end de har på software.

Ja, det kan man forestille sig - så jeg forstår da godt de ikke vil frigive
det til alm. PC'er. :) På den anden side - hvis de kan sælge 500.000.000
kopier af OS/X til 1.000 kr./stk. er det vel heller ikke en tosset
forretning..

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 15:11

Morten Wartou skrev:

> [...]
> frigive det til alm. PC'er. :) På den anden side - hvis de kan sælge
> 500.000.000 kopier af OS/X til 1.000 kr./stk. er det vel heller ikke en

Tror du Microsoft vil synes det er sjovt? Som det er lige nu, er jeg
sikker på at Apple er så hysteriske med OS X kun på eget hardware, netop
for at være sikker på at Microsoft ikke går i krig.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 15:28

> Tror du Microsoft vil synes det er sjovt? Som det er lige nu, er jeg
> sikker på at Apple er så hysteriske med OS X kun på eget hardware, netop
> for at være sikker på at Microsoft ikke går i krig.

Som forbruger ville jeg synes det var sjovt, men Apple er jo hundeangst for
konkurrence, har vi jo set mange eksempler på.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 15:30

> [...]

> Som forbruger ville jeg synes det var sjovt, men Apple er jo hundeangst for
> konkurrence, har vi jo set mange eksempler på.

har vi det ?

/thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 15:33

> har vi det ?

Uha, den gider jeg ikke engang bruge tid på - hvis du er så inkarnet Macfan
at du benægter det, kommer vi ikke videre med den sag. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 15:43

> [...]

> Uha, den gider jeg ikke engang bruge tid på - hvis du er så inkarnet Macfan
> at du benægter det, kommer vi ikke videre med den sag. :)

Jeg synes faktisk selv jeg er realtivt pragmatisk hvad angår styresystem
... jeg var bare nysgærrig efter hvor du ser at Apple er mere bange for
konkurrence end alle mulige andre virksomheder ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 15:45

Morten Wartou skrev:

> Uha, den gider jeg ikke engang bruge tid på - hvis du er så inkarnet
> Macfan at du benægter det, kommer vi ikke videre med den sag. :)

Apple har været rigtigt, rigtigt gode til at UNDGÅ konkurrence. Om man
så vælger at betragte det som dygtige eller hundeangste må vist være et
definitionsspørgsmål.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 15:32

Morten Wartou skrev:

> Som forbruger ville jeg synes det var sjovt, men Apple er jo hundeangst
> for konkurrence, har vi jo set mange eksempler på.

Har vi?

Nej, jeg er overbevist om at det er yderst med vilje. Det generer
egetnlig heller ikke mig

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-07-09 06:10

> Tror du Microsoft vil synes det er sjovt? Som det er lige nu, er jeg
> sikker på at Apple er så hysteriske med OS X kun på eget hardware, netop
> for at være sikker på at Microsoft ikke går i krig.

Enig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 15:19

> [...]

> det til alm. PC'er. :) På den anden side - hvis de kan sælge 500.000.000
> kopier af OS/X til 1.000 kr./stk. er det vel heller ikke en tosset

Apple's filosofi er at sælge de bedste computere/styresystemer .. ikke
de fleste eller de billigste ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 14:42

Morten Wartou skrev:
> [...]
> frigiver OS/X til andre PC'er (og en Mac er jo i dag hardwaremæssigt en
> ganske almindelig PC med svag hardware), skriver et fremragende spil-API

Næsten. Så længe at OS X gør at de kan sælge deres isenkram, så må du
vist vente.

> [...]
> rigtigt godt af - i dag er Microsoft jo nærmest en åben, velgørende og
> kundeelskende organisation i forhold til Apple.

Apple er henrivende ligeglade med spil. Der er vist ingen tvivl om at
det de vil er at tjene penge på at formidle salg - iTunes, Application
Store osv osv, og der hvor pengene er, er vist i musik og film.

Hvis verden ændrer sig, så måske. Men som det ser ud nu, næh :)

> [...]
> stående, trods alt, dog har jeg ikke helt forstået hvorfor man skiftede
> fra et rimeligt godt tastatur til noget der minder om ZX Spectrum.

Der er enorme fordele ved at have sin verden "med rundt" som jeg ikke
tror man rigtigt kan værdsætte førend man har haft et job hvor man har
haft flere skriveborde. Naturligvis med eksterne skærme og alt det der.

Mht iMac, så enig. Det gad jeg også godt. Jeg kender ikke tastaturet,
men ved at det i MacBooken er fint. Jeg er sikker på det visuelle også
betyder noget.

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 15:11

> [...]
> de vil er at tjene penge på at formidle salg - iTunes, Application Store
> osv osv, og der hvor pengene er, er vist i musik og film.

Mon ikke Apple er henrivende ligeglade med spil udelukkende fordi
spiludviklerne vil ikke spilde en formue på at udvikle til en platform som
ikke er velegnet til at udvikle spil til, og som kun har en meget begrænset
udbredelse i forhold til Windows? Hvis OS/X var lige så godt understøttet af
udviklerne som Windows, er der ingen tvivl om at salget ville være voldsomt
meget højere.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 15:21

> [...]

> udviklerne som Windows, er der ingen tvivl om at salget ville være voldsomt

faktisk er spil til "desktop" systemer et svindende marked .. de store
penge ligger hos konsollerne (Wii, PS3, Xbox)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 15:28

Morten Wartou skrev:

> [...]
> begrænset udbredelse i forhold til Windows? Hvis OS/X var lige så godt
> understøttet af udviklerne som Windows, er der ingen tvivl om at salget

Tjah, i henhold til

http://marketshare.hitslink.com/browser-market-share.aspx?qprid=0&qpdt=1&qpct=0&qpcal=1&qptimeframe=M&qpsp=124

er markedsandelen for Safari over 8%. Dvs at hver tolvte bruger Safari
til at surfe med og hovedparten er nok Mac-brugere. Og det stiger,
fordi Apple kan sælge skidtet :)

Men hvis og hvis og hvis. Det kan man få meget tid til at gå med. Det
er som bekendt den med grisen, der sætter prisen, og de vil åbenlyst
ikke det du gerne vil :)

Men lad os se hvordan verden ser ud om 10 år. Jobs er største aktionær
i Disney - det er ikke nogen dårlig post at have når man gerne vil
bestemme over filmmarkedet.

Herudover tror jeg faktisk at tiden er ved at løbe fra
enkeltpersonsspil. Nintendo har set det og har en gigantisk sællert i
deres Wii som ikke er teknologisk førende, men som har spil det er sjovt
at spille sammen. Både børn og voksne.

Så, jeg tror bare du gerne vil have varen billigt, men det er det
ualmindeligt bøvlet at få :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-09 13:01

> [...]

> Jeg vil ikke give en formue for forældet hardware, blot for at kunne køre et
> styresystem som er forbandet lækkert, men desværre ikke kan køre de

Det er jo den gamle diskussion .. men hardware er forældet i det øjeblik
du bærer det ud af butikken.

Hvilken software har du brug for ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-07-09 16:26

> Det er svært at spå om fremtiden.

> Indtil da, så prøv at starte FrontRow og se et par forfilm. Det er
> SÅDAN man sælger varen.

Det er utroligt morsomt at følge Jeres diskussion om filmkvalitet m.v.

I 1976 havde jeg som filmoperatør i Grand Teatret i Mikkel Bryggers Gade
i København fornøjelsen af at inspicere biografens lærred sammen med
Stanley Kubrick, fordi vi skulle vise Barry Lyndon.

Han var ikke helt tilfreds og forlangte lærredet udskiftet fra det
"hullede" pvclagen til et hypermoderne lærred, ilagt sølvtråde, så
projektionen kunne reflekteres korrekt.

Grand Teatret købte Danmarks første biograflærred med sølvtråde. Dengang
/var/ det sølv.

Og vi spillede Barry Lyndon for fulde huse

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 16:40

Morten Lind skrev:

> Det er utroligt morsomt at følge Jeres diskussion om filmkvalitet m.v.

Du er da velkommen til at give dit besyv med, som gammel filmmand. Vil
du ikke mene at FrontRow segmentet ikke er biografsegmentet?

> Grand Teatret købte Danmarks første biograflærred med sølvtråde. Dengang
> /var/ det sølv.

Er de blevet hugget da?

> Og vi spillede Barry Lyndon for fulde huse

Pudsigt nok, præcis samme år som VHS kom på markedet. Gad vide om Grand
kunne mærke konkurrencen

Iøvrigt er THX vist lidt udtryk for samme mentalitet - det skal sgu være
i orden.

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : Niels

Dato : 01-08-09 06:17

On Aug 1, 2:04 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Men vi får jo os' en del for pengene - ik' ;)

Jo, men næppe nok. F.eks. er vores sundhedsvæsen bedømt til at ligge
på plads nr. 49 iflg. WHO. Øverst ligger Frankrig.

--
Niels

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-08-09 13:34

Niels wrote:

> Jo, men næppe nok. F.eks. er vores sundhedsvæsen bedømt til at ligge
> på plads nr. 49 iflg. WHO. Øverst ligger Frankrig.

Det er vi ikke uenige om, men jeg vil hellere ha', hvad jeg har betalt
for end fremover at sku' betale mindre ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 15:59

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Jo, men næppe nok. F.eks. er vores sundhedsvæsen bedømt til at ligge
> på plads nr. 49 iflg. WHO. Øverst ligger Frankrig.
>
> --
> Niels

Vi får betydeligt mere for pengene end frankerne. Sundhedsvæsenet gør
det ikke alene.

Og ja - det er en del af prisen for at få flere penge mellem hænderne,
når vi ikke betaler så meget i skat. Det, du skal gøre med dine mange
penge, er at forsikre dig i hoved og røv.

M.

Fra : Niels

Dato : 01-08-09 04:58

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:34

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 15:54

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Men du ved ikke, at vi lever i det land i verden, der har det højeste
> skattetryk?
>
> --
> Niels

Jo da - det ved jeg godt - men min pointe er, at det ikke betyder noget,
for vi har alle rigeligt.

Det såkaldte skattetryk er jo uvæsentligt, hvis man har nok, ikke sandt?
Og i den forbindelse har danskerne i dag fået flere penge at forbruge,
end de havde i begyndelsen af firserne, og sådan er det.

M.

Fra : N/A

Dato : 01-08-09 13:05

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-09 10:39

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Windows 7 Release Candidate gratis indtil 1. marts, hvorefter det vil
> begynde at lukke ned hver 2. time, fra 1. juni vil det holde op med at
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ingen problemer med opdateringer! Man får automatisk de sidste nye.
"Kandidaten" er fuldt fungerende!
Jeg har installeret den på min MacBook og på min iMac.
Ikke alene fungerer den, men den er også det smukkeste jeg endnu har set af
styresystemer.
Den har et let feagtigt udseende i transparente babyblå farvetoner.
Man skal huske BootCamp opdatringen til Vista som fås fra Apples sider. Den
skal køre under Windows.

Der er selvfølgelig et "catch!" gratisversionen er den dyreste Ultimate
version. Den har indbygget hardwareaccelereret virtualitet. Når den udløber
kan man jo købe et serienummer, men så handler det jo om Ultimateversionen
der virkelig koster kassen!
Ellers er det reinstall.

Det sidste afføder et spørgsmål:" Kan man gå ind i EFI bios på en Mac på
samme måde som man kan gå ind og justere i en almindelig Bios fra en PC? Og-
er hadwareacceleration slået til i EFI biossen på en intel Core 2 Duo Mac?"

Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 10:56

Lyrik <lyrik@live.dk skrev:

> Det sidste afføder et spørgsmål:" Kan man gå ind i EFI bios på en Mac på
> samme måde som man kan gå ind og justere i en almindelig Bios fra en PC?

EFI er ikke BIOS som vi kender den. Den BIOS som Windows ser, er noget
softwareklister som Boot Camp lægger oveni, og den tror jeg ikke man kan
pille ved.

Hov, Wikipedia siger at BIOS support kom med i EFI. Hmm, måske ved
Morten facit?

> Og- er hadwareacceleration slået til i EFI biossen på en intel Core 2
> Duo Mac?"

Af hvad?

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-09 11:54

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jeg (Lyrik/Jens)spurgte:

> Af hvad?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Når man installerer en Core 2 duo PC- maskine med en *Vista Ultimate 64
bit*, så kan man installere "Virtuel PC funktion".( i virkeligheden befinder
funktionen sig som en integreret facilitet i styresystemet og venter bare på
at blive aktiveret.)
Men for at bringe den til at virke kræver det at man slår Core2 Duo
processorens hadwareacceleration til. Dette grundet på at det er en helt ny
konstruktion af en virtuel maskine, der så at sige er indbygget i
styresystemet og "ready to use". I den forbindelse udfaser de "Virtual PC
2007" som kun kan køre under Windows 7 32 bit, men ikke under 64 bit hvor
den nye indbyggede virtualisering kommer til at foregå med hensyn til en
fremtid hvor alle styresystemer ommer til at køre i PC-ens basis der kommer
til at bestå af en virtuel maskine der kan hoste samtlige andre
"styresystemer"
Denne hardwareacceleration er som deafult slået fra,- inde i
Bios-indstillingerne.
Man trykker på "En tast"(som regel DEL) under opstart og kommer ind i
Biosindstillingerne. Her kan man slå "hardwareacceleration i virtuelle
maskiner" til.
Umiddelbart virker det ikke på mig som om "Parallels og VMWARE" køre med
hardwareacceleration,-sååå....er hardwareacceleration slået til når man
køber en Mac?
That's the question!
Og hvis den ikke er slået til,- kan man så komme ind i indstillingerne for
CPU i en Macs eksklusive EFI-trylleri og slå den til? Dette sidste med det
formål at køre en 64 bit Windows 7 som "Bootcamp" og sørge for at den
indbyggede virtuelle maskinfunktion kommer til at virke.

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 14:07

Lyrik <lyrik@live.dk skrev:

> [...]
> bit*, så kan man installere "Virtuel PC funktion".( i virkeligheden
> befinder funktionen sig som en integreret facilitet i styresystemet og

Jeg tror du tænker på VT-x, og så vidt jeg kan læse mig til burde det
være aktivt på din MacBook.

Har du prøvet endnu?

Ellers skulle CPU-z kunne fortælle dig alt hvad du vil vide om dit
system. http://www.cpuid.com/cpuz.php

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-09 19:45

> Jeg tror du tænker på VT-x, og så vidt jeg kan læse mig til burde det være
> aktivt på din MacBook.
>
> Har du prøvet endnu?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej for jeg har lige installeret 32 bit W7 på begge mine Mac og jeg vil ikke
risikere at miste den gratis "Virtual PC 2007" til fordel for den nye
virtuelle hardwareaccelererede udgave. Den crasher nemlig "Power Chess" som
jeg har i en windows 95 virtuel maskine fra tidligere. Den kunne godt
importere den, men programmet crashede på den nye virtuelle maskine.

> Ellers skulle CPU-z kunne fortælle dig alt hvad du vil vide om dit system.
> http://www.cpuid.com/cpuz.php
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tak for det.
Det ser ud til at VMWARE også kan hardwareaccelerere. Den kom bare med en
besked om at den "slog det fra fordi der var "kendte problemer med ATI x1600
grafikkort og hardwareacceleration?"
Det lyder som en gang pølsesnak for jeg kan huske at jeg har spillet 3D spil
på det grafikkort!

Mvh
Jens

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 07:56

"Lyrik >" <lyrik@live.dk<fjern> skrev i meddelelsen

> "Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ingen problemer med opdateringer! Man får automatisk de sidste nye.
> "Kandidaten" er fuldt fungerende!

Det ved vi ikke endnu - en patch der er skrevet til den endelige udgave
virker måske ikke på release candidate.

> [...]
> Den har et let feagtigt udseende i transparente babyblå farvetoner.
> Man skal huske BootCamp opdatringen til Vista som fås fra Apples sider.

Jeg synes nu stadig Mac OS/X er smukkere, men jeg gider ikke give en formue
for forældet hardware så jeg kan køre det, og der er for mange ting jeg
kører, som ikke er skrevet direkte til Mac. Stabiliteten i Windows har været
nærmest perfekt siden Windows 2000 (ja, også Vista, min går aldrig ned
bortset fra at min Garmin Edge 705 GPS-cykelcomputer godt kan fremtvinge en
blue-screen ved tilslutning, grundet defekt driver).

> [...]
> udløber kan man jo købe et serienummer, men så handler det jo om
> Ultimateversionen der virkelig koster kassen!

Ultimate-versionen giver ikke noget som helst jeg ikke kan leve uden -
XP-mode (virtualiseringen) er ret uinteressant set fra min synsvinkel. Vil
jeg køre virtualisering, fungerer SUN's VirtualBox fint, og den er ganske
gratis - jeg har allerede en XP-licens, så ingen problemer. Jeg har bestilt
et antal Windows 7 Home Premium for ca. 400 kr./stk i England. - fuld retail
udgave. Ultimate indeholder diskkryptering, lidt bedre backup (jeg bruger et
andet program til det formål), og diverse andet halløj man sagtens kan leve
uden. Een ting kunne jeg dog godt savne - Ultimate giver mulighed for at
skifte systemets sprog, og da jeg køber en UK-udgave vil den jo komme til at
tale engelsk, det ville have været rart at få et dansk OS, men jeg overlever
nok.

> [...]
> Og- er hadwareacceleration slået til i EFI biossen på en intel Core 2 Duo

VT-x er uinteressant - i VirtualBox bliver ydelsen på mange punkter ringere,
jeg formoder ikke det er anderledes i andre virtualiseringssystemer.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-07-09 08:36

Morten Wartou skrev:

> ganske gratis - jeg har allerede en XP-licens, så ingen problemer. Jeg
> har bestilt et antal Windows 7 Home Premium for ca. 400 kr./stk i
> England. - fuld retail udgave. Ultimate indeholder diskkryptering, lidt

Bare for en god ordens skyld. Hvor?

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-07-09 08:52

> Bare for en god ordens skyld. Hvor?

Amazon.co.uk - jeg købte da de havde den til £44,95, den er siden sat op til
£69,93. Der kom difference til dansk MOMS oveni, så den reelle pris blev
£48,88.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-09 21:33

> [...]

> - samtidig har de seneste ti års regeringer næsten afskaffet skatten
>
> Øhm, den påstand forstår jeg ikke. Vil du forklare den i 1:1?

Det er nok et setup til at S vil sætte skatten op igen ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 05:17

> Det er nok et setup til at S vil sætte skatten op igen ...

> /thomas

He, he...

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 05:38

> [...]

Normalskatten var på næsten 50% og skatten af den sidst tjente
krone(det, der idag hedder topskat) var op til 72%.

Frit efter huskeren

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-09 10:29

> [...]

> Det politisk korrekte er til enhver tid sharia. Måske var det referancer
> til"Herren" Jesus er efterhånden på skafottet hele tiden i det før så

Hej Jens & selv god søndag,

men måske er søndag ikke så god en dag at samtale på?

Du kunne muligvis overveje at justere dit "afsendergen"? Måske taler du
Jorden i undergang, og det er muligvis ikke det mest interessante at
læse til morgenkaffen?

M.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-07-09 10:18

> [...]

> Nogen er bedre egnet til nogen opgaver end andre.
>
> Du beklager dig vel heller ikke over at din MacBook ikke kan afspille

Så stod man der, nede i elgiganten og tudede over at en blurayafspiller
ikke havde OSX...

// Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-09 09:48

> [...]

> august gratis Windows 7, 32 bit styresystem som først udløber 1. juni 2010.
> Men ikke mere snak, god søndag og her er din pose slik:

Jeg ved ikke om du tror at det skal gøre nogen sure at du lægger Windows
7 på en mac .. hvis du har det bedst med windows så "go right ahead"

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-09 08:16

> Jeg ved ikke om du tror at det skal gøre nogen sure at du lægger Windows
> 7 på en mac .. hvis du har det bedst med windows så "go right ahead"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Faktisk troede jeg at nogen ville blive glade!?

Iøvrigt er jeg ikke "Mac-hovas Vidne", jeg er "fritænker"

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-09 20:31

"Lyrik" <lyrik@live.dk<fjern> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Faktisk troede jeg at nogen ville blive glade!?

jeg er indifferent ... valg af OS kan ikke få mit pis i kog

> Iøvrigt er jeg ikke "Mac-hovas Vidne", jeg er "fritænker"

Med alle de kriste hentydninger så tvivler jeg på at du er "fritænker"

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-07-09 21:57

> jeg siger ikke at det ikke er det smarteste .. jeg siger at der vil
> komme brok ...

Der var ogsaa folk der brokkede sig i uendelige strømme da der kom
grafik i websider. Båndbredde bliver kun bredere...

Endnu en Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH