imap
Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 08:27

Jeg lavede min POP om til IMAP, og er nu lidt forvirret over at i Mail,
har jeg fået en mappe der ligger udenfor postkasse-hierakiet som hedder
[Gmail].

Under POSTKASSER fungerer samtidigt min sædvanlige gmailkonto som blev
ændret fra pop til imap, og den virker som ovenstående, altså som
dublet.

Det betyder at jeg for hver mail modtager de to steder.

Er det normalt?

Jeg valgte at slette min mailkonto, og starte forfra (efter at have
arkiveret alle mine mails), uden resultat. Jeg modtager stadig mail to
steder.

Har du et forslag til en god vejledning, eller selv svaret?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 09:18

Flemming Rubini skrev:
> Jeg lavede min POP om til IMAP, og er nu lidt forvirret over at i Mail,
> har jeg fået en mappe der ligger udenfor postkasse-hierakiet som hedder
> [Gmail].

Det er folderne på IMAP serveren du kan se. Dem har jeg også.

Dvs du kan arbejde direkte på hvad der ligger på serveren inde fra dit
postprogram.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 10:30

> Det er folderne på IMAP serveren du kan se. Dem har jeg også.
>
> Dvs du kan arbejde direkte på hvad der ligger på serveren inde fra dit
> postprogram.

Ja, det er jo smart. Tak for præciseringen af hvad jeg ser. Jeg forstår
bare ikke at såfremt jeg læser min lokale mail, i Mail's indbakke, at
den så ikke opdatere dens nye status som læst på serveren. I stedet
figurere en enkelt test mail i mit tilfælde som ulæst tre steder: I min
lokale indbakke, på serveren og i sendt, alle sammen i Apple Mail. Skal
det virkelig se sådan ud?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 11:06

Flemming Rubini skrev:

> figurere en enkelt test mail i mit tilfælde som ulæst tre steder: I min
> lokale indbakke, på serveren og i sendt, alle sammen i Apple Mail. Skal
> det virkelig se sådan ud?

Nej. Er du 100% sikker på at Apple Mail har glemt alt om POP3 og kun
snakker IMAP'sk?

Jeg bruger iøvrigt det med Thunderbird netop fordi Apple Mail gav lidt
knuder.

Fra : Palle

Dato : 24-07-09 21:29

In article <1j3cvsa.19xck0kliagl8N%012008fr@gmail.com>,
012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> [...]
> figurere en enkelt test mail i mit tilfælde som ulæst tre steder: I min
> lokale indbakke, på serveren og i sendt, alle sammen i Apple Mail. Skal

Ja.

I Gmail regi skal det. Det er ikke særlig hensigsmæssigt at tingene på
den måde kommer til at ligge to eller tre gange. Men det er den måde
Gmail er bygget op.... Men!:

Jeg ved ikke om du er klar over at Gmail har noget der hedder "Labs"?

Det er en masse ekstra redskaber man kan bruge som en slags plugins til
Gmail. Blandt andet har man lavet et "plugin" der kør at man selv kan
kontrollere hvad der skal vises af IMAP foldere på din lokale klient.

"Labs" finder du når dine indstillinger: *

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/1.png

Så kommer du ind til en masse indstillinger. Et stykke nede på listen
finder du:

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/2.png

Når den er aktiveret kan du under indstillingerne for dine etiketter
(virtuelle foldere ynder jeg at kalde dem), definere hvad du vil se på
klienten:

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/3.png

Som du kan se har jeg blot valgt at vise "alle" da den netop indeholder
sendte og indbakke og det hele. Ingen grund til at "synkronisere"
indbakken når den også vises i "alle".

* Labs drillede en gang mig. På den måde at den kun kom frem når jeg
valgte GMails engelske version. Hvis du ikke har Labs så slå dit sprog
over på engelsk, så kommer den. Du kan altid slå tilbage på Dansk og den
bliver der. Just in case det stadig hænger sådan sammen. Jeg bruger
Google Apps så det kan hænge sammen med det.

--
Palle

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 22:16

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
> bliver der. Just in case det stadig hænger sådan sammen. Jeg bruger
> Google Apps så det kan hænge sammen med det.

Tak for den velskrevne forklaring, og sikken en fin service med
billederne. Jeg sidder faktisk og prøver det af nu. Jeg skal dog nok
lige have nogle dage til at forstå hvordan det hænger sammen. For jeg
modtager stadig en mail i min almindelige indbakke, såvel som den også
vises i min lokale gmailservermappe. Jeg dimser også lidt med Thorbjørns
antagelse om popstøj. Så den gamle pop-konto skal helt ud, når den er
sikkerhedskopieret. (Ellers må jeg rulle hele møllen tilbage et par dage
vha. TimeMachine hvis det ike lykkes.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Palle

Dato : 24-07-09 22:30

In article <1j3ds8w.1d7wpp2d043t1N%012008fr@gmail.com>,
> [...]

> antagelse om popstøj. Så den gamle pop-konto skal helt ud, når den er
> sikkerhedskopieret. (Ellers må jeg rulle hele møllen tilbage et par dage

Ja det er rigtigt. Det lyder som om du kører både pop og IMAP.

Lyder jo som om du blot skal slette din POP profil. Fordelen ved IMAP er
jo også at du har en sikkerhedskopi på serveren. IMAP mail bliver jo
ligeledes gemt med lokalt hvis du tidsmaskiner den.

Lyder som om du har taget forbehold. Du kan jo bare tjekke op Gmail
webinterface at alt din mail er der så.

Efter at kørt Google Apps et par måneder er jeg faktisk kun på
Webinterfacet. En applikation mindre at tænke på

--
Palle

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-07-09 01:59

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Lyder som om du har taget forbehold. Du kan jo bare tjekke op Gmail
> webinterface at alt din mail er der så.

Der er desværre stor forskel i antallet af mails der faktisk blev
kopieret til serveren, og hvad jeg har lokalt, viser mit tjek. Det lader
til at TimeMachine skal rulle iden et par dage tilbage. Så det begynder
at ligne en rigtig træls opgave, hvilket lægger op til din kommentar
herunder.

> Efter at kørt Google Apps et par måneder er jeg faktisk kun på
> Webinterfacet. En applikation mindre at tænke på

Lige præcis det ser jeg frem til.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 08:30

Flemming Rubini skrev:

> [...]
> til at TimeMachine skal rulle iden et par dage tilbage. Så det begynder
> at ligne en rigtig træls opgave, hvilket lægger op til din kommentar

gmail webudgaven er rigtig, rigtig god. Den kan fx bruges med
tastaturet alene.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-07-09 09:02

> gmail webudgaven er rigtig, rigtig god. Den kan fx bruges med
> tastaturet alene.

Jeg bruger alle googles produkter stort set, og med glæde. Det eneste
jeg aldrig har fundet ud af, er hvor man køber nogle af de produkter som
fx Morten RK bruger.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 11:22

Flemming Rubini skrev:

> Jeg bruger alle googles produkter stort set, og med glæde. Det eneste
> jeg aldrig har fundet ud af, er hvor man køber nogle af de produkter som
> fx Morten RK bruger.

Har du evt overvejet at skrive en mail med gmailinterfacet til samme
Morten, og spørge? Eller er det snyd?

Fra : Palle

Dato : 25-07-09 18:52

In article <4a6adcdb$0$48232$14726298@news.sunsite.dk>,

> Har du evt overvejet at skrive en mail med gmailinterfacet til samme
> Morten, og spørge? Eller er det snyd?

Så får vi andre jo ikke noget ud af det :-/

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 19:34

Palle skrev:
> In article <4a6adcdb$0$48232$14726298@news.sunsite.dk>,

> Så får vi andre jo ikke noget ud af det :-/

Jojo, Flemming er flink til at skrive løbende i gruppen.

Har du slet ikke bemærket det??

Fra : Palle

Dato : 25-07-09 20:50

In article <4a6b502a$0$48234$14726298@news.sunsite.dk>,

> Jojo, Flemming er flink til at skrive løbende i gruppen.
>
> Har du slet ikke bemærket det??

Jo jo... Det er du jo også. Men du deler vel ikke E-mail korrespondancer
med os andre?

--
Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 22:11

Palle skrev:
> In article <4a6b502a$0$48234$14726298@news.sunsite.dk>,

> Jo jo... Det er du jo også. Men du deler vel ikke E-mail korrespondancer
> med os andre?

Øh, fortæller da glad og gerne om vigtige ting jeg har fundet ud af
selvom det er hemmeligt og under NDA og altmuligt, bare det er nogen
generelle betragtninger.

Så, resultatet ja, men ikke den faktiske korrespondance.

Fra : Palle

Dato : 25-07-09 23:09

In article <4a6b74f3$0$48242$14726298@news.sunsite.dk>,

> [...]
> generelle betragtninger.
>
> Så, resultatet ja, men ikke den faktiske korrespondance.

Men der jo ingen grund til det. Det er en nyhedsgruppe. Måske andre
kunne bidrage med noget, som tilfældet var?

Fra : Palle

Dato : 25-07-09 18:52

In article <1j3emfk.g1oiv21ergqwoN%012008fr@gmail.com>,
> [...]

> Jeg bruger alle googles produkter stort set, og med glæde. Det eneste
> jeg aldrig har fundet ud af, er hvor man køber nogle af de produkter som

Så vidt jeg har forstået har han blot Google Apps Premier Edition. Lige
så snart man bruger Google apps. får man jo automatisk tilbudt Premier
edition så det er ingen sag

Mere om Premier:

http://googlesystem.blogspot.com/2007/02/google-apps-premier-edition.html

Jeg kører Google apps. standard edition på mit eget domæne.
Fortræffeligt. Kan ikke rigtig retfærdiggøre at opgradere til Premier
edition. Koster $50 om året. Pr. bruger. For mig og fruen bliver det så
$100 hvilket er for meget for de få ting jeg får. 25GB pr. konto (7.5GB
er rigeligt indtil videre på standard edition). Postini produkter tror
jeg heller ikke jeg kan få meget glæde af. Eneste jeg god gad var at
slippe for reklamer i interfacet. Jeg vil også gerne betale, men ikke
$50. Synes Google mangler en mellemvej.

--
Palle

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-07-09 06:15

> [...]

> jeg heller ikke jeg kan få meget glæde af. Eneste jeg god gad var at
> slippe for reklamer i interfacet. Jeg vil også gerne betale, men ikke

Tak for hjælpen.

Jeg fandt i øvrigt et link tidligere postet her <http://google.com/a>.

Man kan eller skal administrere sin hjemmeside gennem google, ser jeg,
som udgangspunkt. Jeg bruger pt. et cms, hvor det er meget hurtigt at
tilføje ting, så det bliver spændende og se og google er lige så
hurtigt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 24-07-09 09:22

On 2009-07-24 09:26:34 +0200, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> [...]
> steder.
>
> Har du et forslag til en god vejledning, eller selv svaret?

Jeg mener at kunne huske (så er jeg vist dækket ind) at en imap konto
virker sådan at det du ser i din ind mappe, er hvad der er på serveren.
dvs, at hvis du har flere maskiner på samme konto. Så vil mappen vise
en mail som læst, hvis en på en anden maskine åbner den, ligeledes hvis
en anden maskine sletter den så er den også væk fra din indbakke, så
for at være sikker, så gemmer den også en kopi lokalt. Sådan burde det
være i min bog.

Hilsen Henrik

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 10:52

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
> en anden maskine sletter den så er den også væk fra din indbakke, så
> for at være sikker, så gemmer den også en kopi lokalt. Sådan burde det

Ja, du har fuldstændig ret. Og du giver mig den tanke at jeg har en
indstilling i Mail som er sat til at gemme en kopi, hvad jeg ikke
behøver, da jeg altid er online. Og misandten: Under
Mail->Indstillinger->Konti->Avanceret, Behold kopier af beskeder, så de
kan læses offline. Så det er altså en almindelig adfærd. Pudsigt det
ikke er nævnt i de imap-vejledninger jeg har set.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Steen

Dato : 24-07-09 15:19

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> kan læses offline. Så det er altså en almindelig adfærd. Pudsigt det
> ikke er nævnt i de imap-vejledninger jeg har set.

Hvad endte du så med at vælge - gemme beskeder, så de kan læses
ofline...eller ikke gemme?
--
Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 21:45

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Hvad endte du så med at vælge - gemme beskeder, så de kan læses
> ofline...eller ikke gemme?

Ja og nej.
Alle mine mail-mapper, er jeg ved at flytte over under gmail-imap
hierakiet, med den hensigt at rydde bullen lokalt. En slags backup.
Derved kan jeg slette min lokale konto helt, (igen igen), for at se om
jeg kan bringe Mail til at se mere fornuftig ud. Dvs. ikke mail tre
steder. Men lige dette nævner Palle, og som jeg også selv antager, er
normal gmail-adfærd/Apple Mail-adfærd. Medens jeg lever med at have
flyttet alle mine mapper til google-serveren, vil det være relevant at
droppe lokale kopier. Men når jeg har forstået præcist hvad der foregår,
så tror jeg da nok lige, jeg vil have mine lokale kopier igen, på den
anden side

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-09 22:25

Flemming Rubini skrev:
> Alle mine mail-mapper, er jeg ved at flytte over under gmail-imap
> hierakiet, med den hensigt at rydde bullen lokalt. En slags backup.

Jeg har bedt Thunderbird om at have en offlinekopi af min IMAP-indbakke.

Det er en god kombination af serverlagring og en lokal kopi.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 22:42

> Jeg har bedt Thunderbird om at have en offlinekopi af min IMAP-indbakke.
>
> Det er en god kombination af serverlagring og en lokal kopi.

Det lyder som en god forenkling, og god sikkerhed.
Jeg har smidt alle mine sorteringsmapper på serveren, og tror ikke du
bliver oprettet lokalt.

Sorterer du din mail i mange mapper?

Jeg har mange mapper, Den Blå Avis, Pollentallet, etc.

Men kan godt blive i tvivl om det er lidt for pedantisk. I hvert fald
giver det flere arbejdstimer ved portering, ændring af platform etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-09 11:24

Flemming Rubini skrev:

> Det lyder som en god forenkling, og god sikkerhed.

Forenklingen er fin. Sikkerheden er ikke så vigtig.

Det er et godt kompromis til en bærbar, hvor man trods alt ikke er
online hele tiden.

> Jeg har smidt alle mine sorteringsmapper på serveren, og tror ikke du
> bliver oprettet lokalt.
>
> Sorterer du din mail i mange mapper?

Nej. Det er mit liv alt andet lige for kort til. Hvad gør du fx hvis
en given mail er i den forkerte mappe. Det virker meget, meget bedre
med Googlesøgning i hele dyngen.

> Jeg har mange mapper, Den Blå Avis, Pollentallet, etc.
>
> Men kan godt blive i tvivl om det er lidt for pedantisk. I hvert fald
> giver det flere arbejdstimer ved portering, ændring af platform etc.

Det er jo et spørgsmål hvad der gør ens liv lettest. Det ved du kun
selv. Jeg har bare skiftet platform så mange gange at jeg er blevet
pragmatisk ud i det ekstreme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 19:47

> [...]

> steder.
>
> Har du et forslag til en god vejledning, eller selv svaret?

har du stadig din pop konto oprettet ?

Men pas på, hvis du sletter kontoen så sletter du også de tilkmyttede
indbakke, sendt post og slettet post mapperne _permanent_

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 22:25

> har du stadig din pop konto oprettet ?
>
> Men pas på, hvis du sletter kontoen så sletter du også de tilkmyttede
> indbakke, sendt post og slettet post mapperne _permanent_

Jo-tak det har jeg prøvet en gang.
Jeg har satdig den gamle pop-konto, inaktiveret. Netop for at kunne
flytte rundt på mail etc. Den samme konto blev derefter oprettet som
Imap, og jeg mistænker det giver ballade. Men Palle har peget på det er
normal adfærd. Til sidst vil jeg slette pop-en og se om det har nogen
virkning på hvordan min imap fremtræder. Men jeg forventer ikke noget
resultat.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 22:39

> [...]
> normal adfærd. Til sidst vil jeg slette pop-en og se om det har nogen
> virkning på hvordan min imap fremtræder. Men jeg forventer ikke noget

Ok, ja, Google har en utraditionel implementing af IMAP ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-07-09 01:59

> Ok, ja, Google har en utraditionel implementing af IMAP ...

Pokkers, jamen så har jeg dimset for meget. Men rart at høre det kan
blive bedre, så det kommer måske.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini