Hjælp min lillebrors processor er en ovn (~
Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 13:37

Hej NG

Jeg har et trælst problem med min lillebrors computer.
Et stykke af hardwaren er defekt, hvilket resulterer i at
processortemperaturen når 70-75 grader!
Computeren er samlet som løsdele så derfor skal vi finde det defekte
hardware før vi leverer det tilbage (med mindre at vi vil betale 625
kr i timen for at DCS finder ud af det).

Computeren består af:
Processor:    AMD TB K7 1200 / 266 MHz
Køler:      Coolermaster EP5-6l11-A1 Socket A 1.5
Bundkort:   Asus A7A266 Socket A ATA100 SDRAM / DDRRAM
RAM:      256 MB PC-133 SD-RAM
Kabinet:      AS430 Miditower ATX 300 Watt PFC PS
GFX Kort:   Daytona GeForce2 MX400 64MB RAM
Harddisk:    IBM Deskstar
CD-ROM:   Creative ting

Når processoren er sat til at køre 1200 MHz (i bios) er
processortemperaturen ca. 63 - 65 Grader (Målt med ASUS PcProbe
Programmet) og når man laver noget krævende stiger temperaturen støt
indtil at bundkortet bibber og sænker processorens hastighed. Når det
sker er temperaturen ca. 70 - 75 grader!

Køleren kører med ca. 4800 RPM.

Når processoren kører med 950 MHz er temperaturen omkring 50 grader
uden belastning og ca 64 grader med.

Har i en ide om hvad der er defekt (mit bud er bundkort eller
processor med jeg er ikke sikker?

Hvad vil være normalt af temperaturer for overstående computer?

Jeg håber at i kan hjæpe (sig til hvis der er noget i ikke forstår
eller noget info der mangler)!

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 13:41

> [...]
>indtil at bundkortet bibber og sænker processorens hastighed. Når det
>sker er temperaturen ca. 70 - 75 grader!

Her er tale om flg. beep code:
High frequency beeeps while running = Overheated CPU

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 01-08-01 14:21

<Klip>
> Her er tale om flg. beep code:
> High frequency beeeps while running = Overheated CPU
<KLIP>

Jeg ville montere en ekstra kabinet blæser, det er nemlig slet ikke sikkert
at der er tale om defekt hardware.
Medmindre maskinen direkte "fryser" eller opfører sig mærkeligt.
Mit system kører med 7 blæsere (de er styret at en digidoc så de kun kører
når det er nødvendigt)
men selv om min 1400 TB kører fuld belastning kommer den sjældent over 50
grader.

Hilsen
Thomas

PS. køb også et støvfilter når du er igang. Det er billigt og virker.

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 14:38

On Wed, 1 Aug 2001 15:20:42 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

><Klip>
><KLIP>
>
>Jeg ville montere en ekstra kabinet blæser, det er nemlig slet ikke sikkert
>at der er tale om defekt hardware.

I butikken fortalte de at de brugte køleren til 1.4 ghz, og at de ikke
blev så varme!

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 01-08-01 14:58

"Aslak Ransby" <aslak-ransby@REMOVEit.dk> skrev i en meddelelse

> I butikken fortalte de at de brugte køleren til 1.4 ghz, og at de ikke
> blev så varme!

Prøv at tage låget af kabinettet, og lad den køre noget tid. Hvis den så
ikke bliver nær så varm, så er problemet nok udluftning i kabinettet. Hvis
temperaturen derimod kommer op i nærheden af det samme niveau, så er det
måske køleren der ikke er monteret ordentligt.

/Anders

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 15:26

On Wed, 1 Aug 2001 15:57:53 +0200, "Anders K. Olsen"
<ako@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>temperaturen derimod kommer op i nærheden af det samme niveau, så er det
>måske køleren der ikke er monteret ordentligt.

Det må være et udluftningsproblem, computeren kører fint uden låg.

>/Anders

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Lasse Madsen

Dato : 01-08-01 23:52

Det er en fejl med CPU'en !! !
Den er defekt fra fabrikken !

Har en kammerat med samme problem og samme cpu!
han fik sin cpu byttet til en ny og så var problemet der ikke
prøv at hente headers i outlook express indtil du finder et indlæg af Jonas
Topholt evt. prøv at søge efter det på usenet der finder du en interessant
disskution om den lorte processor

M.v.h.
Lasse Madsen
---
Køb kvalitet, ikke kvantitet derfor og kun derfor vælger man Intel !

Fra : SuneF

Dato : 01-08-01 14:24

> Her er tale om flg. beep code:
> High frequency beeeps while running = Overheated CPU

Ja hvad med at pille køleren af, og tjek at kølepastaen og kontakten er i orden.
Hvor mange rpm løber blæseren med?

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 14:36

On Wed, 1 Aug 2001 15:23:36 +0200, "SuneF" <noluck@nowhere.dk> wrote:

>Ja hvad med at pille køleren af, og tjek at kølepastaen og kontakten er i orden.

Kølerpastaen er smeltet!

>Hvor mange rpm løber blæseren med?

ca. 4800 står i min første post!

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-08-01 17:35

"Aslak Ransby" <aslak-ransby@REMOVEit.dk> wrote in message

> Kølerpastaen er smeltet!

Måske det er på tide at repetere:

1. Overfladen af køleren der skal sidde på cpu'en skal være helt blank og
plan, og din køler (coolermaster) må gerne blive vasket med sæbe og en
kraftig svamp på undersiden så den er hel ren og glat. Coolermaster leveres
så vidt jeg ved med en lille patch der skal gøre det ud for kølepasta, men
det holder ikke. Den skal fjernes, og man skal bruge rigtig kølepasta.

2. Kølepasta skal påføres i et tyndt, meget tyndt lag, så det kun akkurat
fylder ujævnhederne ud. Kølepasta er IKKE en god varmeleder, og hvis laget
er for tykt er det en effektiv isolering, og du kan være sikker på at
temperaturen stiger.

Følger du disse råd kan du sagtens få en supereffektiv køling med en alm.
coolermaster. Jeg bruger selv en gammel k6 coolermaster, hvor jeg har
fjernet den medfølgende patch, på min Duron700 og den bliver ikke mere end
38 grader varm ved kraftig belastning.

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 22:47

On Wed, 1 Aug 2001 18:34:37 +0200, "Thomas Thorsen"
<tth97@hotmail.com> wrote:

> [...]
>coolermaster. Jeg bruger selv en gammel k6 coolermaster, hvor jeg har
>fjernet den medfølgende patch, på min Duron700 og den bliver ikke mere end

Tak for info, det er taget til efterretning (Nu har jeg mere styr på
pastaen

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-08-01 14:39

"Aslak Ransby" <aslak-ransby@REMOVEit.dk> wrote in message
[snip]
> [...]
> indtil at bundkortet bibber og sænker processorens hastighed. Når det
> sker er temperaturen ca. 70 - 75 grader!

Mærk lige efter på køleprofilet. Er det virkelig så varmt eller er det
BIOS'en der ta'r fejl?

> [...]
> uden belastning og ca 64 grader med.
>
> Har i en ide om hvad der er defekt (mit bud er bundkort eller

Begge dele er i orden (endnu). Det er sikkert er problemet er en for svag
køler (blæser/køleprofil) eller dårlig kontakt mellem køleprofil og CPU.
Hvor varmt er syatemet/bundkortet? (kik i BIOS)
Hvilket mærke/model er køleren?
Har du monteret køleren med kølepasta?

> Hvad vil være normalt af temperaturer for overstående computer?

Normalt mellem 50 og 60 grader. På den anden side er temperatur
aflæsningerne ikke præcise på AMD maskiner, da temp. sensoren ikke er
placeret i, men under CPU'en. Temperatur forskellen mellem stor og lav CPU
belastning kan man regne med.

- Lars

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 14:52

On Wed, 1 Aug 2001 15:38:39 +0200, "Lars Jørgensen"
<lagojo@hotmail.com> wrote:

>"Aslak Ransby" <aslak-ransby@REMOVEit.dk> wrote in message
>[snip]
>
>Mærk lige efter på køleprofilet. Er det virkelig så varmt eller er det
>BIOS'en der ta'r fejl?

Den er meget varm imo, det er kabinettet også!

>Begge dele er i orden (endnu). Det er sikkert er problemet er en for svag
>køler (blæser/køleprofil) eller dårlig kontakt mellem køleprofil og CPU.

Nej kontakten er ok

>Hvor varmt er syatemet/bundkortet? (kik i BIOS)

kabinet temp. er 35-40 hvis jeg husker rigtigt

>Hvilket mærke/model er køleren?

Se min første post!

>Har du monteret køleren med kølepasta?

Kun med det kølepasta der sad på kølernen!

>Normalt mellem 50 og 60 grader. På den anden side er temperatur
>aflæsningerne ikke præcise på AMD maskiner, da temp. sensoren ikke er
>placeret i, men under CPU'en.

Kan bundkortet ikke tage skade ved de høje temp.?

>Temperatur forskellen mellem stor og lav CPU
>belastning kan man regne med.
>
>- Lars

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : N/A

Dato : 01-08-01 22:47

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 22:47

On Wed, 01 Aug 2001 18:28:41 +0200, Henrik Dissing
<hendis@post4.tele.dk> wrote:

>Bundkortet har ingen mening om hvor varm heatsink'en er. En kølig heatsink
>og en høj temperaturmåling tyder på for dårlig kontakt mellem heatsink og
>CPU. En varm heatsink og en høj temperaturmåling betyder sandsynligvis en
>okay kontakt, men for dårlig blæser og/eller udluftning.

Ok. Så må jeg konkludere at der er ok kontakt :/

>Venlig hilsen
>Henrik Dissing

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Larsen

Dato : 01-08-01 14:54

> [...]
> Processor: AMD TB K7 1200 / 266 MHz
> Køler: Coolermaster EP5-6l11-A1 Socket A 1.5

> Bundkort: Asus A7A266 Socket A ATA100 SDRAM / DDRRAM

Har samme bundkort.

Hvilken BIOS ver. kører det med,
har selv problemer med v 4 og frem bliver meget varm,
ca som din ,nedgraderede så til 1003b, kører nu ca 47 grader.
Min viser samme temp. i asuaprobe og bios.

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 15:25

On Wed, 1 Aug 2001 15:53:50 +0200, "Larsen" <chang@larsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>ca som din ,nedgraderede så til 1003b, kører nu ca 47 grader.
>Min viser samme temp. i asuaprobe og bios.

Hej Larsen
Jeg vil prøve at gøre det samme!
Jeg kører med den nye v.1004 .
Jeg har lidt problemer med at finde en version 1003b, har du et
direkte link eller kan du maile den til aslak-ransby@it.dk ?

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Thomas

Dato : 01-08-01 22:26

Det kunne muligvis hjælpe at sænke Vcoren en smule - Jeg ved i hvert fald at
AXIA serien er blevet testet til at kunne køre helt ned til 1.35-1.40 V -
det gav mig et par grader...:_) ?

Thomas

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 22:47

On Wed, 1 Aug 2001 23:26:09 +0200, "Thomas" <thhdk@bitnisse.dk> wrote:

>Det kunne muligvis hjælpe at sænke Vcoren en smule - Jeg ved i hvert fald at
>AXIA serien er blevet testet til at kunne køre helt ned til 1.35-1.40 V -
>det gav mig et par grader...:_) ?

Hej Thomas
Jeg er ikke så hærdet hardware-menneske, derfor har jeg kun en vag ide
om hvad Vcore er (strøm til cpu?), vil du ikke uddybe?

>Thomas

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-08-01 23:52

> Hej Thomas
> Jeg er ikke så hærdet hardware-menneske, derfor har jeg kun en vag ide
> om hvad Vcore er (strøm til cpu?), vil du ikke uddybe?

Ja, det er den spænding CPU en får. Ta' et kik i bundkortets manual.
Jo højere spænding jo mere varme... men også bedre stabilitet (til en hvis
grænse)

- Lars

Fra : Aslak Ransby

Dato : 01-08-01 22:47

Jeg vil lige gøre status:
Min opfattelse indtil vidre er at problemet ikke skyldes defekt
hardware, men derimod dårlig køling/luft i kabinettet/bios.

Jeg har tjekket at der er god kontakt mellem processor og køler.
Derudover har jeg fundet ud af at luftgemmenstrømningen ikke er i top
idet at computeren kører fint (men varmt!) med åbent kabinet.

I morgen vil jeg:
1) Nedgradere BIOS som havde hjulpet for Larsen
2) Montere en kabinetkøler

Jeg melder tilbage med resultaterne!

Tak for svarene indtil vidre det har hjulpet!

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Aslak Ransby

Dato : 02-08-01 16:44

On Wed, 01 Aug 2001 23:47:26 +0200, Aslak Ransby
> [...]

>idet at computeren kører fint (men varmt!) med åbent kabinet.
>
>I morgen vil jeg:
>1) Nedgradere BIOS som havde hjulpet for Larsen

Det er en metode jeg kan anbefale andre med samme prob.
Efter at have flashet bios med en ældre version får jeg flg.
temperaturmeldinger:

52 grader ved hård belastning uden låg på kabinet.
45 grader ved lav belastning uden låg på kabinet.

56 grader ved hård belastning med låg på kabinet.
50 grader ved lav belastning med låg på kabinet.

>2) Montere en kabinetkøler

Det kommer senere :)

Tak for hjælpen alle sammen nu har jeg løst problemet :)

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby