Verdens bedste film
Fra : Steen

Dato : 14-09-09 21:01

Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder

Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

--
Steen

Fra : Mads

Dato : 14-09-09 23:21

On Mon, 14 Sep 2009 22:00:41 +0200, isteen@gmail.com (Steen) wrote:

>Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
>
>Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

Fint nok. Jeg har aldrig hørt om Viggo Rasmussen. Who's that?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-09-09 01:45

Mads wrote:

> Fint nok. Jeg har aldrig hørt om Viggo Rasmussen. Who's that?

Wikke & Rasmussen:

http://www.youtube.com/watch?v=FhsBU-qyqDE

Den kender du vel :)

Fra : Steen

Dato : 15-09-09 14:56

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

> Fint nok. Jeg har aldrig hørt om Viggo Rasmussen. Who's that?

Du ser måske ikke DR2 Premiere?
--
Steen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-09-09 15:52

Steen wrote:
> Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
> Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

http://www.scope.dk/film.php?id=4370

// Hans

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-09-09 20:20

Steen skrev:

> Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
>
> Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

Så er det vel derfor de fortæller dig om den.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-09-09 17:48

isteen@gmail.com (Steen) wrote in news:1j61zqr.12wi45y1q43fc1N%
isteen@gmail.com:

> Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
> Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

Blandt de bedste svenske film nogensinde. Fik både en Bodil for bedste
europæiske film og Stellan Skarsgård fik en Sølvbjørn i Berlin for bedste
hovedrolle.

Meget seværdig.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Steen

Dato : 17-09-09 20:00

Kent Oldhøj <kent@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
>
> Blandt de bedste svenske film nogensinde. Fik både en Bodil for bedste
> europæiske film og Stellan Skarsgård fik en Sølvbjørn i Berlin for bedste

Den er udgået som selvstændig DVD, ifølge de svenske sider jeg har
besøgt. Ret irriterende
--
Steen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-09-09 08:42

> Den er udgået som selvstændig DVD, ifølge de svenske sider jeg har
> besøgt. Ret irriterende

Den findes i DVD box:
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1167400269400650

Den er dog ikke på lager, men måske du kan finde den andetsteds.

Fra : Steen

Dato : 18-09-09 14:13

> [...]

> http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=1167400269400650
>
> Den er dog ikke på lager, men måske du kan finde den andetsteds.

Så godt på en svensk side, at man kunne få denne box, men /så/ vild er
jeg heller ikke med ældre svenske film
--
Steen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-09-09 04:36

Steen wrote:
> Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
>
> Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

Jeg zappede forbi dem, og scenen hvor ham der den rige smider
pengesedlerne i ildstedet, efter at have indkrævet dem i gæld fra den
fattige mand, gjorde dog et vist indtryk på mig...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-09-09 22:27

Steen skrev:

> Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
>
> Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

Så den (i dansk tv, mener jeg) for mange år siden.

På en skala fra 03-13 ville jeg give et 10 eller 11-tal.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-10-09 10:18

Hans Paulin (6310) skrev:

> Så den (i dansk tv, mener jeg) for mange år siden.
> På en skala fra 03-13 ville jeg give et 10 eller 11-tal.

Jeg så "Den enfaldige mördaren" (1982) i Grand-3
1982-05-04. Den fik næsthøjeste karakter på min
encifrede 0-9 skala. Jeg vil nu ikke kalde den "verdens
bedste film", men den er blandt de 20 bedste jeg har set.

Scenen med de tre engle der følger morderen, mens
man hører Dies Irae-temaet fra Verdis Requiem, er
genial. Læg mærke til at den skånske by, som danner
kulisse, pludselig fremstår i ren 1981-nutid i den scene.

Her er et 8:31 minutters YouTube-klip:
http://www.youtube.com/watch?v=57bKoHk09PY

--
Herluf :·)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-10-09 14:34

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Scenen med de tre engle der følger morderen, mens
> man hører Dies Irae-temaet fra Verdis Requiem, er
> genial.

Lige dét kan jeg ikke huske.

> Læg mærke til at den skånske by, som danner
> kulisse, pludselig fremstår i ren 1981-nutid i den scene.

Dét er med til at sætte filmen i særklasse.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-10-09 22:43

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Iføge Wikke & Rasmussen: Den enfoldige morder
>
> Den har jeg sgu' aldrig set eller overhovedet hørt om

Jeg synes den var ret svær at undgå høre omtalt da den kom til Danmark - så
enten er du for ung, var på ferie, sad i spjældet, eller har glemt det.

De tager dog fejl, Wikke og Rasmussen - det er ikke verdens bedste film, som
alle ved er det jo "C'era Una Volta il West" af Sergio Leone, men Den
enfoldige morder er da absolut også et sandt mesterværk.

"Det är inte pengarna Månsson, det är principen" - en replik der sidder fast
i mange år efter man har set Den enfoldige morder - den må du ikke snyde dig
selv for.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou