Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Justering af lys/mørk
Fra : J W Nielsen

Dato : 20-09-09 14:56

Hej...
Jeg har taget nogle billeder af et brudepar. Hun i klassisk
hvid/creme-farvet kjole og han i smoking.
Billederne er taget udenfor i solskin.
Når brudeparret er i helbillede er bruden normalt eksponeret, mens
brudgommen er noget mørk i det.
Jeg kan selvfølge efterfølgende godt regne ud hvorfor - brudekjolen er meget
lys og fylder en god del af billedet. Digitalkameraet har så formentlig lagt
mest vægt på denne lysmåling og justeret ind efter dette.
Spørgsmålet er så: Kan jeg efterjustere lidt på dette? Selvfølgelig kan jeg
jo nok finde et billedbehandlingsprogram, som lysner hele billedet, men er
det muligf for en ringe amatør at lysne lidt på den ene halvdel af billedet
(ellers på nogle af billederne er det blot ansigtet) - og med hvilket
billedbehandlingprogram (bruger paint.NET), men er der andet og mere
velegnede programmer (gerne freeware)???

Mvh Jørgen

Fra : Kenneth

Dato : 20-09-09 19:34

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilket billedbehandlingprogram (bruger paint.NET), men er der andet og
> mere velegnede programmer (gerne freeware)???

Uha, Jørgen jeg håber ikke du var den eneste bryllupsfotograf, man skal
dæleme være forsigtig med at påtage sig netop den tjans.
Når det så er sagt er eksempelvis Adobe elements super duper til at lysne
bare den del af billedet du gerne vil ændre - uden at de hele bliver lysere.
Der er også en stak gratis billedbehandlings programmer som kan lave samme
nummer - google er din ven i den sammenhæng

// Kenneth - Fotograf //
Jeps, jeg bruger naturligvis photoshop og hele svineriet, men det er ikke
rigtigt brugbart hvis du ikke har brugt det før

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-09-09 20:15

J W Nielsen wrote:
> [...]
> med hvilket billedbehandlingprogram (bruger paint.NET), men er der andet
> og mere velegnede programmer (gerne freeware)???

Du har forhåbentligt taget fotos i RAW ? De har større dynamikområde i
forhold til JPG, og du har dermed bedre mulighed for både at have de
lyse og de mørke områder med. Udenfor i solskin - du har vel trukket
brudeparret ind i skyggen, ellers har du bare givet dig selv en endnu
vanskeligere opgave, da direkte sol giver endnu hårdere kontraster og
generelt gør det endnu vanskeligere for dig som fotograf.

Kan du ikke prøve at linke til et af dine bedste ubehandlede fotos, så
kan det være meget lettere at se omfanget af opgaven og samtidigt prøve
på et foto af justere for dig så du kan se hvad man kan opnå ?

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : J W Nielsen

Dato : 20-09-09 21:49

Hej igen... tak for jeres hurtige respons:

Jeg prøver lige at tage jeres spørgsmål et for et...

Det var deres udtrykkelige ønske, at nogle af billederne skulle tages af
undertegnede. Mange af dem er vældig gode og de er tilfredse med de
tilfredse med resultatet. Det er sådan set meget mig selv, som gerne vil
forsøge at "justere lidt på virkeligheden" på nogle af billederne.
Billederne ligger ikke i RAW med i en høj jpeg-opløsning.
Jeg ville meget gerne linke til et billede, men tror ikke parret ønsker så
megen "eksponering" - så skal jeg maile direkte til dig (Jørn)
Kenneth - du nævner Adobe Elements, men det koster vist en del. Kan du nævne
et par "gratisprogrammer". Photoshop er nok "overkill" for mig på nuværende
tidspunkt.
Jeg var helt klar over, at det ikke var smart at fotografere i fuld sol, men
de havde nogle ønsker til lokaliteten, som ikke gav valget mellem sol og
skygge hver gang.
- Så tror jeg, at jeg kom rundt om de hele... primært er det altså mine egne
ønsker om billedernes kvalitet det drejer sig om... Og jeg vil jo gerne lære
noget

Mvh Jørgen

Fra : J W Nielsen

Dato : 21-09-09 08:25

Nå, jeg har kigget lidt på noget freeware og er faldet over følgende to (der
var nu ganske mange):

The Gimp
PhotoFilte
- nu prøver jeg lige at installere Gimp først.

/Jørgen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-09-09 09:50

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Billederne ligger ikke i RAW med i en høj jpeg-opløsning.

Det er ikke optimalt - slet ikke.

[8<8<8<]
> Og jeg vil jo gerne lære noget

Til del slags opgaver: Optag billederne som RAW, og få fat på et godt
program til at håndtere det - f.eks. Adobe Lightroom.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kenneth

Dato : 21-09-09 11:49

> [...]
>
> Til del slags opgaver: Optag billederne som RAW, og få fat på et godt
> program til at håndtere det - f.eks. Adobe Lightroom.

Problemet med lightroom er bare at den koster over 2.000 kr - men igen kan
du måske finde en 30 dages prøveversion.
lightroom kan iøvrigt også arbejde med dine .jpeg billeder.
Selvom at lightroom er fedt (og RAW er det eneste rigtige valg af filformat
til den type opgave) vil du sikkert alligevel løbe ind i at du gerne vil ha
et "rigtigt" billedbehandlings program til at rette nogle ting Lightroom
egentlig ikke er beregnet til.

Hygge
// Kenneth - Fotograf //

Fra : Kenneth

Dato : 21-09-09 11:45

> [...]
> - Så tror jeg, at jeg kom rundt om de hele... primært er det altså mine
> egne ønsker om billedernes kvalitet det drejer sig om... Og jeg vil jo

Jeg tror faktisk du kan hente en 30 dages demo af photoshop element på
adobes hjemmeside - så er den gratis
Jeg tror den koster omkring 500 - 700 og er absolut prisen værd, hvis du har
tænkt dig at blive ved med at retouchere billeder - of den er netop
brugervenlig som du har brug for.

MANNER - det er sørme fotografen der skal sørge for at trække parret ind i
skyggen ))
Det ved du så bare til næste gang. det går stort set aldrig godt at
fotografere sort og hvidt tøj ved siden af hinanden i fuld sol.
Og har du brugt automatik på dit kameras lysmåling, i stedet for spot
måling, har det ikke en kinamands chance for at eksponere rigtigt.
kameraet har ikke nær så stor tollerance som dit øje har

//kenneth

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 21-09-09 20:44

J W Nielsen wrote:

> [...]
> Kenneth - du nævner Adobe Elements, men det koster vist en del. Kan du
> nævne et par "gratisprogrammer". Photoshop er nok "overkill" for mig på

Du må meget gerne sende et foto, så kan jeg prøve at vise hvad jeg kan
gøre for dit foto. Jeg er bestemt ikke ekspert i Photoshop, men synes
jeg er rimelig habil. Min e-mail skulle være ok - alternativt skal du
skrive til jorn snablea hundeboll.dk.

Foto bliver selvfølgelig kun hos mig.

Jørn

Fra : emjeppesen

Dato : 21-09-09 15:47

J W Nielsen skrev:

>Jeg har taget nogle billeder af et brudepar. Hun i klassisk
>hvid/creme-farvet kjole og han i smoking.
>Billederne er taget udenfor i solskin.

Godt det ikke var mig, der blev påtvunget det job, det er ikke for
amatører )

Jeg har lige været til bryllup, hvor der heldigvis var hyret en
fotograf til det grove, så jeg kunne lege med mine optagelser, som det
passede mig. Jeg har lige fået en Olympus e-3 og modsat den hyrede
fotograf, tog jeg alle mine billeder indendørs og uden blitz.
Det pisregnede og fotografering udendørs ikke aktuelt.

Jeg vil dog aldrig påtage mig at være hoffotograf til et bryllup. Jeg
kender min begrænsning

Hilsen emj

Fra : Michael

Dato : 21-09-09 09:39

On 21 Sep., 12:45, "Kenneth" <kenneth @ foto-4-you.dk (fjern mellemrum)
> [...]
> brugervenlig som du har brug for.
>
> MANNER - det er sørme fotografen der skal sørge for at trække parret ind i

Jeg tog billeder til mine venners bryllup, den 09.09.09 i strålende
solskin,
brudeparret blev også "beordret" til at stå under et træ. Jeg brugte 2
stk. SB 600
som slaver samt en SB 800 som master, jeg synes billederne blev gode.

Jeg har været til 2 foto-events med Joe McNally, derfor mener jeg
naturligvis at,
speedlights er uundværlige

Michael