Vegetarisk alternativ til pølsebrød mm
Fra : Louise

Dato : 20-09-09 03:22

Jeg er for nylig blevet vegetar, og synes det går fint med
madlavningen.
Nu er det sådan at jeg snart skal bruge noget til madpakken, og vil
gerne bage noget brød med fyld, a la pølsebrød, men synes ikke rigtig
jeg kan finde på noget at bruge som fyld.

Har nogle herinde nogle gode ideer???

Det skal lige siges at jeg spiser fisk, æg og mælkeprodukter.

På forhånd tak for hjælpen

Louise

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-09-09 11:55

On Sun, 20 Sep 2009 02:21:46 -0700 (PDT)
Louise <krarup.louise@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg kan finde på noget at bruge som fyld.
>
> Har nogle herinde nogle gode ideer???
>
> Det skal lige siges at jeg spiser fisk, æg og mælkeprodukter.

Hvad med en stav af ost? du kan også hakke nogle svampe eller lignede
og proppe i. mulighederne er mange.

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 05:14

On 20 Sep., 12:54, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Hvad med en stav af ost? du kan også hakke nogle svampe eller lignede
> og proppe i. mulighederne er mange.

Det med svampe havde jeg ikke tænkt på, tak for ideen.
Den med osten har jeg tænkt.

Louise

Fra : Max

Dato : 20-09-09 14:59

Hej Louise

> Det skal lige siges at jeg spiser fisk, æg og mælkeprodukter.

Så kan du jo bruge fiskestave, rejer, krebs, hummer, muslinger
og så vidre. Ost er jo også en mulighed, og indbagt æg er
heller ikke at kimse af.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 20-09-09 15:02

"Louise" <krarup.louise@gmail.com> skrev i en meddelelse
gerne bage noget brød med fyld, a la pølsebrød, men synes ikke rigtig
jeg kan finde på noget at bruge som fyld.
Det skal lige siges at jeg spiser fisk, æg og mælkeprodukter.

Hva' me' kyllingepølser, der er svjv ingen rigtig kød i - OK, det var for
sjov, men se her:

http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-vegetar-poelser=80

http://vegetarkontakt.dk/?-findes-der-nogle-gode-vegetar-poelser-til-brunch=9856

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=21944

Der kommer ca. 180 links hvis du googler "vegetarpølser"

--
Ralph

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 08:19

On 20 Sep., 16:02, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=21944
>
> Der kommer ca. 180 links hvis du googler "vegetarpølser"

Tak for links - kendte ikke vegetarkontakt.dk
Det behøver ikke nødvendigvis være vegetariske pølser, men også alt
andet fyld

Fra : Ralph

Dato : 20-09-09 15:27

Tak for links - kendte ikke vegetarkontakt.dk
Det behøver ikke nødvendigvis være vegetariske pølser,

Tænk på motion, i de 10 år jeg var "vegetar" lidt ligesom dig - tog jeg ca.
30 kg. på, nu er de 25 tabt igen - det tog så også 10 år, så hold øje med
vægten.

--
Ralph

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 08:19

On 20 Sep., 15:58, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Så kan du jo bruge fiskestave, rejer, krebs, hummer, muslinger
> og så vidre. Ost er jo også en mulighed, og indbagt æg er

Tak Max, havde ikke tænkt på det med fiskestave.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-09-09 15:27

Louise wrote:

> [...]
> gerne bage noget brød med fyld, a la pølsebrød, men synes ikke rigtig
> jeg kan finde på noget at bruge som fyld.

Piroger kan laves med flere slags dej og mange slags fyld. Her er et par
opskrifter:

Samosas - piroger med grønsagsfyld (Pakistan)
Til dejen: 2 dl vand * 112 tsk salt * 3 spsk olie * 6 dl mel
Til fyld: 2 store kartofler * 2-3 gulerødder * nogle blomkålsbuketter *
olie * 1 løg * ca. 1 dl majskorn * 1 tsk sennepsfrø * 1 tsk gurkemeje *
1 ½ tsk stødt koriander . 1 lille stykke frisk ingefær eller 1 tsk stødt
ingefær . 3 spsk citronsaft * mel * vand
Til friteringen: olie
Hæld melet i en skål, rør olie og salt i og dernæst vandet, lidt ad
gangen. Ælt dejen smidig og lad den hvile, mens du laver fyldet. Fauzia
bruger ofte kun kartofler i sit fyld.
Skræl kartofler, løg og gulerødder og skær dem i småstykker. Blomkålen
ligeså. Varm olie i en stegepande og steg løgene heri sammen med
krydderierne et par minutter. Kom de øvrige grønsager i, hæld vand på,
så det står et par centimeter over bunden af stegepanden og lad
grønsagerne simre, til de er møre. Spæd med vand, hvis det er
nødvendigt. Smag til med citronsaft.
Del dejen i 10 eller 12 dele. Udrul hver del på et meldrysset bord til
en cirkel på størrelse med en underkop. Skær hver del midt over, så du
har to halvmåner. Læg en klat fyld på hver halvmåne, pensl kanterne med
lidt "klister" af mel og vand og fold dem sammen og tryk kanterne til.
Friter pirogerne i varm olie på begge sider, til de er gylden-brune.

Tyrkiske piroger (ca. 15 stk)
I Sverige har de tyrkiske indvandreres piroger bredt sig over hele
landet i løbet af et par år. Man kan købe dem dybfrosne eller nybagte og
varme i de fleste markedshaller, og alle elsker dem. Hvornår mon de
kommer til Danmark? De danske pølsevogne kunne godt trænge til lidt
konkurrence.
50 gr gær * 5 dl mælk * 112 dl olie * salt * 1 æg * 15-17 del hvedemel
Til pensling: 1 æg
Gæren smuldres i en skål, mælken varmes i en kasserolle (ikke over 37
gr) og hældes over gæren, som røres ud i mælken. Hæld olie, salt og det
piskede æg i og rør rundt. Tilsæt melet lidt ad gangen og arbejd dejen
igennem, til den er blank og smidig. Lad den hæve med et viskestykke
over i 30 minutter.
Arbejd dejen igennem med en håndfuld mel og del den i 15 dele. Rul hver
del ud til en firkant på et meldrysset bord.
Læg et par skefulde fyld på hver firkant. Rul dejen sammen om fyldet og
pres enderne sammen. Læg pirogrullerne på en meldrysset plade med
sammenføjningen nederst. Snit et par lufthuller i dem med en kniv. Sæt
ovnen på 225-250°.
Lad pirogerne hæve på pladen i 15-20 minutter, pensl dem med pisket æg
og bag dem 20-30 minutter, til de har fået en smuk farve og er
gennembagte.
Kødpiroger er mest almindelige, og dem kan de fleste lide. Lav en
almindelig kødsovs som til spaghetti med løg, hakket kød og tomater, men
den skal være temmelig tør. 250-300 gr kød er tilstrækkeligt til denne
portion dej, afhængig af mængden af løg. Smag til med koncentreret
tomatpuré.
Kombinationen ost-spinat er almindelig i Middelhavslandenes piroger.
Optø en pakke hel spinat og lad det løbe af. Steg et hakket løg i lidt
olie i en pande, læg spinaten i og lad den svede i varmen, så en del af
væsken damper af. Tag panden af varmen, smag til med salt, peber og lidt
revet muskatnød og rør 2 piskede æg i. Bland feta-ost i terninger i.

I stedet for eller sammen med kød kan f. eks. ris eller bønner anvendes.
Krydringen kan varieres efter smag.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 08:53

On 20 Sep., 16:27, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> 30 kg. på, nu er de 25 tabt igen - det tog så også 10 år, så hold øje med

Jeg har faktisk tabt 10 kilo siden jeg helt droppede kødet

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-09 15:59

> Jeg har faktisk tabt 10 kilo siden jeg helt droppede kødet

Det er med 120% sikkerhed ikke kødet, der har gjort forskellen, men troen
kan selvfølgelig flytte bjerge.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 20-09-09 16:06

"Louise" <krarup.louise@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg har faktisk tabt 10 kilo siden jeg helt droppede kødet

Tjahm jeg tror nu heller ikke var så meget grønsager og bønner, men man er
lidt mere "hellig" (eller jeg var), hvis du har fået en stor bøf med
rødvinssauce så er man nok ikke så tilbøjelig til at få kage til kaffen "Nej
NU har jeg fået nok idag" Men hvis du har fået en linsesuppe, så er der da
også plads til en tofubøf, og så laver vi lige en ostekage til aftenkaffen,
og så lige lidt vin til maden. Og når jeg nu er så sund, hvorfor så tage
cyklen op til købmanden, der er jo altid modvind den ene vej.

--
Ralph

Fra : Den 9.

Dato : 20-09-09 16:20

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> aftenkaffen, og så lige lidt vin til maden. Og når jeg nu er så sund,
> hvorfor så tage cyklen op til købmanden, der er jo altid modvind den ene

og så lige en gevaldig sjat olie i maden så det da smager bare af lidt

men hvis det virker for dig er det jo godt

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 08:55

On 20 Sep., 16:26, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> revet muskatnød og rør 2 piskede æg i. Bland feta-ost i terninger i..
>
> I stedet for eller sammen med kød kan f. eks. ris eller bønner anvendes.

Tak for opskrifterne.
Kunne godt finde på at lave de pirogger

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 09:04

On 20 Sep., 16:59, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Det er med 120% sikkerhed ikke kødet, der har gjort forskellen, men troen
> [...]

Nej, det er min generelle kostomlægning, men jeg tror på at det at jeg
ikke spiser kød, har gjort det nemmere for mig at tabe mig.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-09-09 16:12

> Nej, det er min generelle kostomlægning, men jeg tror på at det at jeg
> ikke spiser kød, har gjort det nemmere for mig at tabe mig.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men din forklaring giver ikke
umiddelbart mening. Kød=protein. Det tager man ikke på af. Man tager på af
fedt og til dels kulhydrater. Det er da fint nok, du har tabt dig (forudsat,
at du ønskede at tabe dig), men det kunne du lettere have gjort ved at
opprioritere kødet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 09:13

On 20 Sep., 17:05, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> og så lige lidt vin til maden. Og når jeg nu er så sund, hvorfor så tage
> cyklen op til købmanden, der er jo altid modvind den ene vej.

Det synes jeg så ikke er det store problem.
Til hverdag er jeg kun mig selv, så styrer 100% hvad der er i skabene.
Jeg sørger for at spise mange grove grøntsager, som også giver en god
mæthedsfornemmelse. Og så tilbereder jeg det så det kommer til at
smage af noget - fx ved at bruge div soya, chili etc - så smagen også
"mætter"., hvis du forstår hvad jeg mener.
Og lidt OT: Jeg tæller kalorier, så hvis der er plads i
kalorieregnskabet kan jeg ikke se noget galt i at jeg fx tager et
stykke kage når jeg er ude. Og overskrider jeg en enkelt dag, tager
jeg bare et par dage hvor jeg strammer ekstra meget op.

Fra : Louise

Dato : 20-09-09 09:16

On 20 Sep., 17:11, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at du ønskede at tabe dig), men det kunne du lettere have gjort ved at

Det er ikke pga ønske om vægttab at jeg er blevet vegetar, så den med
at opprioritere kødet var ikke en mulighed.
Men jeg er meget opmærksom på hvor meget protein jeg indtager, fx. fra
æg, fisk og mælkeprodukter.