Hoftebrud
Fra : Else Holm

Dato : 06-09-09 23:37

Min mor på næsten 93 faldt for et par uger siden - meldingen
lød, at hun havde brækket høre lårben.

Nu er hun efter operation udskrevet, og vi har modtaget en
genoptræningsplan, hvoraf det fremgår, at det er en fractura
subtrochanterica femoris.

Kan en af de latinkyndige fortælle: Hvad betyder det på dansk!

--
Else

Fra : Jørgen

Dato : 07-09-09 08:05

Else Holm skrev:
> [...]
> subtrochanterica femoris.
>
> Kan en af de latinkyndige fortælle: Hvad betyder det på dansk!

spørg lægen
men det betyder sikkert brud på lårbenet, uden at jeg på nogen måde er
sokker

fra
Jørgen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 07-09-09 09:26

Jørgen wrote:

> spørg lægen
> men det betyder sikkert brud på lårbenet, uden at jeg på nogen måde er
> sokker

Hej Else

Lidt søgning på google siger "Hoftenært lårbensbrud"

Og så undrer det mig i øvrigt, at nogle kommer med et bud, som er gætteri.
Hvad kan det egentlig bruges til?

Mvh Ebbe

Fra : Else Holm

Dato : 07-09-09 23:17

Ebbe Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Og så undrer det mig i øvrigt, at nogle kommer med et bud, som
> er gætteri. Hvad kan det egentlig bruges til?

Tal for svaret - det burde jeg selv have fundet ved at google,
men jeg end ikke overvejede, at google også kan latin!

--
Else

Fra : Jørgen

Dato : 08-09-09 08:51

> Og så undrer det mig i øvrigt, at nogle kommer med et bud, som er gætteri.
> Hvad kan det egentlig bruges til?
>
> Mvh Ebbe

Nu har jeg selv en svigermor der ligger på aflastninghjem efter brud.

Vi har haft en del kontakt med læge og sygehus i den forbindelse.

Så mit svar var SPØRG LÆGEN og ikke et gæt
fra
Jørgen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-09-09 19:09

Else Holm skrev:
> [...]
> subtrochanterica femoris.
>
> Kan en af de latinkyndige fortælle: Hvad betyder det på dansk!

Det er ligetil:

Fractura betyder på dansk fraktur. En fraktur er et brud.

Subtrochanterica: sub betyder under. Trochanter er et knoglefremspring
øverst på lårbenet. Subtrochanterica er altså lige under dette fremspring.

femoris: tilhørende knoglen hvorpå det er lokaliseret (femur), i dette
tilfælde lårbensknoglen,

Sammenlagt: Brud lige under trochanter på lårbensknoglen ---> lårbensbrud.

Jesper

Fra : Else Holm

Dato : 20-09-09 07:07

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> i dette tilfælde lårbensknoglen,
>

> Sammenlagt: Brud lige under trochanter på lårbensknoglen --->

Ligetil og ligetil! Tak for svaret!

--
Else