Test til kørekort-fornyelse
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-08-09 23:38

Mojn !!

Er der en af jer, der kan give mig et link til den test som lægen anvender,
nar han skal undersøge om man stadig har en hjerne, der kan fungere ---
eller om der er "kommet grus i maskineriet", når man skal have fornyet sit
kørekort ---- så en lige kan forberede sig.
Mærkeligt, når man hver tredje måned for taget blodprøve og bliver
gennemtjekket ( 7 ballonudvidelser, een bypass og een ny hjerteklap over de
sidste 10 år), så skulle man jo tro, at den kære medicinmand kendte en så
godt, at yderligere test ikke er påkrævet !!
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter

Dato : 17-08-09 01:03

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de sidste 10 år), så skulle man jo tro, at den kære medicinmand kendte en
> så godt, at yderligere test ikke er påkrævet !!

Hvis jeg vidste hvor sådan et test kunne hentes, ville jeg ikke give dig
adressen.
Der må være en grund til, at du skal testes.
Husk, at denne test er både for beskyttelse af dig selv, så vel som alle vi
andre.
En bil med en ustabil chauffør er en meget farlig ting, så tag din test som
en mand, eller aflever dit kørekort.

Peter

Fra : Jørgen

Dato : 17-08-09 19:32

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> En bil med en ustabil chauffør er en meget farlig ting, så tag din test
> som en mand, eller aflever dit kørekort.

Da jeg blev 70, spurgte lægen mig, om jeg kunne huske arstallene for Mordet
i Finderup Lade og for Det stockholmske Blodbad. Det kunne jeg sagtens, og
så fik jeg fornyet kortet. Sikken et held, han ikke spurgte mig, hvad jeg
fik at spise i går.
Jørgen

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 17-08-09 22:08

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Hej Peter !!
Til din orientering kan jeg oplyse, at grunden til at jeg skal testes
udelukkende har noget med alder at gøre --- jeg har allerede 2 gange
tidligere, men ville blot sikre mig, at der ikke var kommet nye test !
Hans

Fra : Morfar

Dato : 17-08-09 23:43

> [...]
> udelukkende har noget med alder at gøre --- jeg har allerede 2 gange
> tidligere, men ville blot sikre mig, at der ikke var kommet nye test !

Hej Hans !
Jeg har netop forsøgt at sende en mail til dig, men din postkasse
melder, fyldt op.
Hvis du eventuelt har en anden mail-adresse, vil jeg sende dig en
PDF fil, med det du søger.

M.v.h.
Morfar

Fra : Peter

Dato : 18-08-09 12:09

> [...]
> udelukkende har noget med alder at gøre --- jeg har allerede 2 gange
> tidligere, men ville blot sikre mig, at der ikke var kommet nye test !

Lige nøjagtig.
Det er jo sådan, at vi mennesker udvikler demens, når vi kommer op i
alderen, nogle mere og tidligere end andre. Dem er det med at få fundet i
tide, for en dement billigst er som en tidsindstillet bombe, når han/hun
bevæger sig rundt på vejene.
Det normale er, at den demente ikke selv mener, at han/hun fejler noget,
derfor skal vedkommende tjekkes af en læge, som ved hjælp af en lille test,
kan afgøre om vedkommende er for dement, til at bevæge sig sikkert rundt i
trafikken.
Hvis jeg gav dig resultaterne til den test din læge bruger, som Morfar
længere nede i tråden gerne vil, ville jeg føle mig medskyldig, hvis du som
dement bliver sluppet løs i trafikken, og måske forårsager en dødsulykke.
Mon ikke Morfar håber på, at du bor i den anden ende af landet, så det ikke
er hans børnebørn det går ud over, hvis du som dement bliver sluppet løs i
trafikken, og kører en eller anden ned.
Med alt dette mener jeg bestemt IKKE, at du ER dement, men at du selv er
bange for det, er jo lidt foruroligende.
At alle over 70 år, skal tjekkes for demens 1 gang om året, når kørekortet
skal fornyes, er jo blot for at højne sikkerheden både for dem og for alle
vi andre. At det så burde være gratis er en anden sag.
Du skal se, det går nok.
En af mine gode venner (er 83) har prøvet det mange gange, og har klaret det
hver gang indtil nu.
Til gengæld nægtede de at forny hans kørekort sidste gang, blot fordi har
indtog ½ sovepille ved sengetid, noget han har gjort gennem de sidste 15 år.
Han har iøvrigt kørt skadefri i mere end 30 år. Han stoppede med
sovepillerne og fik en lægeerklæring på det, og fik så igen fornyer
kørekortet.

Peter

Fra : Morfar

Dato : 20-08-09 19:57

> [...]
> landet, så det ikke er hans børnebørn det går ud over, hvis du som dement
> bliver sluppet løs i trafikken, og kører en eller anden ned.

Når jeg tilbyder at hjælpe, er det såmænd bare med et skema som er
lagt ud på Sundhedsstyrelsens side.
Hvis der var det mindste om det du er så urolig for,
havde man nok ikke offentliggjort det.
Lægen skal nu nok finde ud af, om man er tjenlig til at køre
bil eller ej.
Alt det der med, at du ville føle dig medskyldig, og det kan gå
ud over mine børnebørn o.s.v. synes jeg er noget klynk.
Fordi vi er gamle, behøver vi ikke at farliggøre og umuliggøre
alt.
Jeg vil hellere bruge tiden på at køre en tur på motorcyklen
og ellers leve livet, så længe jeg har muligheden.
Gad vide, om vi i grunden ikke er enige, når det kommer
til stykket.

Venlig hilsen
Morfar

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 22-08-09 16:06

"Morfar" <thy@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og ellers leve livet, så længe jeg har muligheden.
> Gad vide, om vi i grunden ikke er enige, når det kommer

Jeg har lige tjekket og fundet ud af, at den MMSE test (Mini Mental State
Examination), som jeg har prøvet 2 gange uden besvær, sidst er blevet
opdateret den 18. august 2009---- og ændringerne er meget små, så det skal
nok gå. Tak for den udviste interesse.
Med venlig hilsen
Hans

Fra : S. Kann

Dato : 16-08-09 22:42

On 17 Aug., 02:03, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> andre.
> En bil med en ustabil chauffør er en meget farlig ting, så tag din test som

Det er sikkert ikke den medicinske side af sagen, din læge vil se på.
Han vil sikre sig, at du ikke er dement og at du kan tè dig
hensigtsmæssigt blandt os andre på gader og veje.
Der er ikke noget nedladende i dette. NÃ¥r man fylder 70 skal man have
testen og det samme ved 74 - sådan er det.
Stefan K♦♦

Fra : S. Kann

Dato : 20-08-09 03:31

On 18 Aug., 13:09, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Han har iøvrigt kørt skadefri i mere end 30 år. Han stoppede med
> sovepillerne og fik en lægeerklæring på det, og fik så igen fornyer

Reglerne er, at man skal testes ved 70, 74, 76, 78, 80, 81, 82....
En prøve kan være at tælle baglæns fra 100 og trække 7 fra. Prøv - den
er ikke helt nem, men en dement vil helt sikkert falde fra fordi man
ikke kan lære det udenad.
Stefan K

Fra : bosol

Dato : 22-08-09 08:29

On 20 Aug., 12:30, "S. Kann" <kann.horsh...@gmail.com> wrote:

> [...]
> En prøve kan være at tælle baglæns fra 100 og trække 7 fra. Prøv - den
> er ikke helt nem, men en dement vil helt sikkert falde fra fordi man

Der er også urskivetesten ! Den SKAL alle igennem hver gang

a) Er undersøgte orienteret i tid og egne data?
b) Hvordan udføres urskivetesten med tidsangivelse kl. 11:10 eller kl.
16:40?
i Er tallene tilstede og korrekt placeret?
ii Er viserne tilstede og korrekt placeret?
c) Hvor mange af tre indlærte ord huskes efter afledning?
d) Er der bevaret dømmekraft og indsigt i egen situation?

vh Bo