Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på Photoshop & Lightroom?
Fra : Noone

Dato : 19-09-09 20:50

Hej igen,

Et helt andet spørgsmål jeg har er flg. :

Hvad er den primære forskel på Photoshop og Lightroom?

Jeg er erfaren Photoshop-bruger og har aldrig prøvet at benytte
Lightroom...

Kan det ene program noget som de ande ikke kan?
- jeg tænker på at der jo tit er helt vildt mange veje til samme
mål...bare med forskellige metoder...gør dette sig også gældene ved
disse to Adobe programmer...?

Og findes der i øvrigt andre rigtig gode blledebehandlingsprogrammer
som kan måle sig med noget Adobe har produceret..?

MVH,
Anders

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-09 20:54

Noone <no@no.no> wrote:

> Hej igen,
>
> Et helt andet spørgsmål jeg har er flg. :
>
> Hvad er den primære forskel på Photoshop og Lightroom?

Photoshop er er pixel editor / billedbehandler

Lightroom er et katalogvæktøj og RAW behandlings program.

/thomas

Fra : Kenneth

Dato : 21-09-09 12:03

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Photoshop er er pixel editor / billedbehandler
>
> Lightroom er et katalogvæktøj og RAW behandlings program.
>
> /thomas

Ja svaret fra Thomas er jo helt korrekt, men jeg tror ikke at spørgeren blev
ret meget klogere ???
Og, nej jeg kan heller ikke selv komme med en god forklaring
I mit arbejde supplerer de hinanden således at jeg tager alle min RAW
billeder ind i Lightrooms katalog
Justerer grund settings, lys/mørke, hvidbalance, kontrast, indgangs skarphed
og evt. konvertering (af kopier) til s/h.
Herefter går jeg til photoshop og retoucherer billedet, det vil primært for
mig sige ordner huden, øjnene og evt. liquify og curver for at få det helt
rigtige lys. jeg sætter også mit logo på her
Tilbage i lightroom laver jeg så "kopier" af filen og konverterer til s/h,
sepia, laver diverse beskæringer etc. og til sidst eksporterer jeg til .jpeg
filer som jeg mailer eller brænder på cd til kunden

// Kenneth - Fotograf //

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-09 16:17

"Noone" <no@no.no> skrev i meddelelsen
> Hej igen,
>
> Et helt andet spørgsmål jeg har er flg. :
>
> Hvad er den primære forskel på Photoshop og Lightroom?

Det jeg bruger og nyder allermest i Lightroom er, at man kan kopiere sine
redigeringer til andre billeder (synkronisere) på et øjeblik.

I fx studiebilleder er det utroligt brugbart, hvis man har mange ´ens´
billeder, der lige skal have den samme redigering, fx lidt justering af
lyset. Dette kan man så lave på eet billede, og derefter udrulle på andre
billeder, uden at man behøver at ´åbne´ hvert enkelt billede.

Synkornisering kan bruges ved alle redigeringer - fx s/h, beskæring, sharpen
mv... Rediger eet billede, og kopier dette ud til alle andre billeder...

Hvis man skulle lave samme redigering i Photoshop, ville det kræve enten en
batch, eller at man sad og åbnede hvert enkelt billede for at redigere..

vh Palle