MS Windows
briani 27239
Skifte til en større HDD
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-09-09 15:18

Er der nogen der har skiftet til en større HDD og brugt det Backup tool
(ntbackup.exe) der følger med Windows XP Pro og i givet fald, hvordan
gik det?

Jeg har en PC med XP Pro SP3 og de seneste opdateringer og vil gerne
skifte til en nyere og lidt større HDD - før det evt går galt. Systemet
er ca 5 1/2 år gammel. Moderat daglig brug. Lidt afspilning af DVD
film. Den nuværende HDD er på 160GB og den nye er på 250GB.

Er det nødvendigt at opdatere den Windows som skal installeres før
tilbageføringen helt op til SP3 med de efterfølgende opdateringer? Min
Windows XP Pro CD er kun en SP2, men jeg har SP3 installeren på ca 550
MB liggende.

Er der andet som jeg skal være opmærksom på?

PFT

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-09-09 17:22

Hvorfor installerer du ikke bare den nye HDD som slave så du har endnu
mere plads?

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-09-09 19:21

Jens Peter Karlsen:

> Hvorfor installerer du ikke bare den nye HDD som slave så du har
> endnu mere plads?

Der er ikke brug for mere plads i computeren. Af de nuværende 160GB er
der pt brugt ca 40GB. HDDen med de 250GB var den mindste jeg kunne
skaffe. Ellers er der masser af plads på netværksdrevene.

Og så kommer systemfilerne til at ligge tilbage på det gamle drev, som
har været i brug over 5 år.

Preventive maintenance, you know...

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : KentBM

Dato : 15-09-09 20:25

Axel Hammerschmidt skrev:
> Og så kommer systemfilerne til at ligge tilbage på det gamle drev, som
> har været i brug over 5 år.
Denne bemærkning er jeg ikke sikker på, at jeg forstår.
Men du går ind på fabrikanten af den nye harddisk og finder ud af,
hvilket overførelses værktøj der er. Og så følger du vejledningen.

For eksempel Seagate DiscWizard
<http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD>

Den flytter data bit for bit fra den gamle harddisk til den nye. Og når
det er gjort erstatter du den gamle harddisk med den nye og alt virker
som før.

--

Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-09-09 21:13

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Denne bemærkning er jeg ikke sikker på, at jeg forstår.

Forslaget gik på at sætte en ny disk i ved siden af og ellers bevare den
der er der.

> Men du går ind på fabrikanten af den nye harddisk og finder ud af,
> hvilket overførelses værktøj der er. Og så følger du vejledningen.
>
> For eksempel Seagate DiscWizard

Det er en Samsung, og den nye er en Hitachi.

Der findes osse andre disk image tools. Men nu følger ntbackup.exe med i
XP og den er jo betalt.

> Den flytter data bit for bit fra den gamle harddisk til den nye. Og når
> det er gjort erstatter du den gamle harddisk med den nye og alt virker
> som før.

Skal de så ikke være på samme størrelse? Eller være en partition
(volume) på den ny med samme størrelse som den gamle?

Kan man gå fra en mindre volume til en større med ntbackup.exe?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : KentBM

Dato : 16-09-09 13:08

Axel Hammerschmidt skrev:
> Det er en Samsung, og den nye er en Hitachi.
Jeg kan heller ikke rigtigt finde et sådan produkt hos Hitachi, men se
svaret fra Erik Elmer Nielsen. Det, hvad du har brug for.

--

Kent

Fra : KentBM

Dato : 16-09-09 13:09

KentBM skrev:
> Jeg kan heller ikke rigtigt finde et sådan produkt hos Hitachi, men se
> svaret fra Erik Elmer Nielsen. Det, hvad du har brug for.

Der skulle have stået. Det er, hvad du har brug for.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-09 21:45

wrote:

> Er der nogen der har skiftet til en større HDD og brugt det Backup tool
> (ntbackup.exe) der følger med Windows XP Pro og i givet fald, hvordan
> gik det?

Det nemmeste er at clone den nye disk fra den gamle.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-09-09 22:47

wrote:
>Er der nogen der har skiftet til en større HDD og brugt det Backup tool
>(ntbackup.exe) der følger med Windows XP Pro ...
Det er for primitivt, det bruger jeg ikke.
Gå ind på siden
http://www.partition-tool.com/
og hent det gratis program EASEUS Partition Master

Du sætter midlertidigt den nye HDD i maskinen som Slave.
Så bruger du programmet til at kopiere (clone) den gamle HDD over på
den nye.
Bagefter kan du tilpasse de logiske drev (partitioner) sådan som du
ønsker.
Til sidst sætter du den nye HDD op som Master.

>Er det nødvendigt at opdatere den Windows som skal installeres før
>tilbageføringen ...
Nej da, du kopierer jo den gamle HDD med dens Windows og alle dine
programmer og data fuldstændig uændret.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 08:31

On Tue, 15 Sep 2009 23:46:48 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

> Nej da, du kopierer jo den gamle HDD med dens Windows og alle dine
> programmer og data fuldstændig uændret.

Så skal man lige huske at det åbenbart ikke passer Microsoft at man
gør dette.
For hvis man efter cloningen starter PCen op med det gamle drev som C
og det nye drev som fx D, så sker der noget mystisk med drev D.
Man kan ikke længere boote på D.
Jeg ved ikke hvad der foregår, men det sker hver gang.
Vi har testet det i en uendelighed.
Man kan lave en ny cloning, og kun boote på D som så bliver til C.
Så er der ikke noget i vejen, men booter man så igen på den gamle,
så går det galt.
Dette er testet med to SATA2 diske indkøbt til formålet.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 08:44

On Thu, 17 Sep 2009 09:31:08 +0200, Peter Sørensen asu <Peter
Sørensen> wrote:

> så går det galt.
> Dette er testet med to SATA2 diske indkøbt til formålet.

Det er eller den ultimative måde at lave en backup disk på.
Idet det nemt tager to-tre dage at installere windows konfigurere
windows til vores brug, hente alle opdateringer, og installere de
programmer vi bruger her.

Derfor købte vi nogle SATA diske og clonede C disken på hver computer.
Skide smart, for går en disk ned så smider man den bare ud og kører
videre på clonen.
Man kan så dagligt køre Allwaysync så D altid er opdateret,
men det hælper ikke hvis der sker omtalte problem.
http://allwaysync.com/
Er der nogen der har en ide om en løsning?
Man kan formentlig køre en windows installering med reparation,
men det er endnu ikke testet.
Foreløbig er der bare lavet en ekstra clon som er lagt i
"pengeskabet".

Fra : Rado

Dato : 17-09-09 12:23

Sørensen> wrote:

> [...]
>Man kan ikke længere boote på D.
>Jeg ved ikke hvad der foregår, men det sker hver gang.

Mon ikke den laver om på bootsektoren så D bliver passiv? Prøv at
kigge på partitionen i f.ex. fdisk og se hvilken status den har, og
hvis den er passiv så gør den aktiv.

--
Rado

"Once you are truly wanting to know, then the answers come to you
from every direction, and your marvelous inner being confirms"
- Abraham

Fra : Edmund

Dato : 19-09-09 17:44

Peter Sørensen asu skrev:

> For hvis man efter cloningen starter PCen op med det gamle drev som C
> og det nye drev som fx D, så sker der noget mystisk med drev D.
> Man kan ikke længere boote på D.

Forsøger den ikke at boote på disken?

Det lyder som om du har den gamle hardisk i, samtidig med at du booter
på den nye.

Jeg har godt nok kun ide diske. Men måske kan følgende give dig nogle
ideer til tests.

På en eller anden måde så henter/bruger den nye Windows data fra den
gamle disk/Windows.

Fjerner jeg den gamle disk, og booter på den nye, skal jeg første gang
altid starte i fejlsikker tilstand via F8.
Hvis den havde prøvet at starte op normalt, hjalp det ikke efterfølgende
at prøve fejlsikker tilstand. Så måtte jeg igen indlæse mit disk image,
og starte i fejlsikker.

Xp er jo god til at huske drev der har været tilsluttet( hardware id),
så jeg vil mene at skal den gamle disk bruges i samme pc, skal den
slettes med et eller andet værktøj via boot på cd eller lign.

Er det Windows XP du har ?

Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-09 15:30

On Sat, 19 Sep 2009 09:43:36 -0700, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

> Forsøger den ikke at boote på disken?
>
> Det lyder som om du har den gamle hardisk i, samtidig med at du booter
> på den nye.

Jo den booter, men stopper på det lyseblå vindue lige før noget med
"henter dine personlige ......"
Musen er ikke død, men resten er.

Prøver igen og ser om jeg efterfølgende kan finde nogen refernce på d:

Lige efter at d: første gang startes op kommer der en box: Windows har
afsluttet installation af nye enheder. (men waffernogen?)

En gang nåede jeg lige at se en box lige før omtalte: E:\henviser til
en placering, som ikke er tilgængelig .........
Den kom fordi jeg straks ved start klikkede på denne computer, inden
den anden omtalte box kom frem.

Men senere kan jeg ikke finde denne E: ved at søge, ganske mystisk.

-sync

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-09-09 19:29

Axel Hammerschmidt:

> Er der nogen der har skiftet til en større HDD og brugt det Backup
> tool (ntbackup.exe) der følger med Windows XP Pro og i givet fald,
> hvordan gik det?

Det gik såmen ret smertefrit.

For en sikkerhedskyld lavede jeg 2 backup, een på en ekstern Iomega
500GB USB disk (399,- kr fra El-Giganten) og een til en NAS (over et
100 Mbit LAN).

XPs ntbackup - valgte Distaster recovery - har nogle flere muligheder
end den W2K version jeg sad og læste om i dennes Resource Kit. Bl.a
kan XPs tage backup af åbne file.

Det var ikke nødvendigt at opdatere den XP Pro SP2 der ligger på
CDen. Bare install og så køre ntbackup med gendan Wizard og vælg
Overskriv alt under avancerede indstillinger.

Der kommer en del advarsler fra Windows Filbeskyttelse til sidst. Jeg
valgte Annuler og klikkede på Ja-knappen til at filene måtte
overskrives. Det var lidt hektisk. Restoren kører åbenbart videre,
bare lidt langsommere så man skal ikke svare "ja" til hver fil. Bare
sådan nogle gange.

Efterfølgende undersøgte jeg om det var muligt at slå Windows
Filbeskyttelse fra, men metoden virker ret bøvlet. Der sker åbenbart
ikke noget ved at lade det være slået til.

Og så havde jeg jo fortsat den gamle HDD liggende som jeg ville kunne
tilbageskifte hvis det gik/går helt galt. Den lader jeg ligge nogle
måneder før den genanvendes

Eneste problem var med Office XP (2002) og Publisher 2002. Windows
Genuine Advantage meldte straks, at det ikke var en ægte Office mv,
men når jeg prøvede at aktivere over internettet kom der besked om at
de allerede var aktiverede.

Det har jeg heldigvis prøvet før. Løsningen (sikkert kun for Office
XP) er, at slette filen data.dat (endelig ikke data.bak) i mappen:

C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Office
\Data

- og så aktivere Office og Publisher - igen.

Windows XP Pro skulle ikke aktiveres.

Tak for alle de alternative løsninger.

--
2GB RAM should be enough for anyone.