Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Leica M8
Fra : Niels

Dato : 14-09-09 12:25

Leica M8 er ikke "full frame". Det betyder vel, at der ikke er
overensstemmelse mellem det, man ser i søgeren, og det objektivet/
chippen fanger. Men én eller anden brændvidde må jo give denne
overensstemmelse...

Er der én, der har et bud på denne brændvidde?

Også gerne et bud på et prime objektiv, som har denne størrelse. Jeg
har kigget lidt på objektiver til Leica, og det er sgu noget af en
jungle.

P.f.t.

--
Niels

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-09 19:28

Niels wrote:
> [...]
> overensstemmelse mellem det, man ser i søgeren, og det objektivet/
> chippen fanger. Men én eller anden brændvidde må jo give denne

Hvorfor skulle søgeren ikke vise det det chip'en ser, bare fordi den
ikke lige tilføldigvis ikke er 24x36mm ???

Bo //

Fra : Thomas Kjær

Dato : 14-09-09 19:33

On 2009-09-14, Niels <nboegh@gmail.com> wrote:
> [...]
> chippen fanger. Men én eller anden brændvidde må jo give denne
> overensstemmelse...
>
> Er der én, der har et bud på denne brændvidde?

Leica M8 har et 1.3x crop ligesom Canons 1D (ikke s) serie.

Huset har framelines der viser det croppede område ved følgende
brændvidder;

- 24 og 35 mm
- 28 og 90 mm
- 50 og 75 mm

To framelines er synlige af gangen, som i de fleste andre M kameraer.

Hvis du bruger en ekstern søger (i hotshoe) skal du selv gange med 1.3 for
at regne crop-værdien ud.

> Også gerne et bud på et prime objektiv, som har denne størrelse. Jeg
> har kigget lidt på objektiver til Leica, og det er sgu noget af en
> jungle.

Som har denne størrelse? Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans_Kruse

Dato : 14-09-09 19:36

"Niels" <nboegh@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Også gerne et bud på et prime objektiv, som har denne størrelse. Jeg
> har kigget lidt på objektiver til Leica, og det er sgu noget af en

Læs anmeldelsen her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/leica-m8.shtml, hvor det
også er omtalt. Den nye M9 er full frame
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/m9-first.shtml

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels

Dato : 14-09-09 12:49

> [...]
>
> To framelines er synlige af gangen, som i de fleste andre M kameraer.

> Som har denne størrelse?  Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål.

Tak, jeg vidste ikke det om framelines i søgeren. Hvis jeg nu
beslutter mig for et 24 mm, kan du så pege på et objektiv?

--
Niels

Fra : Thomas Kjær

Dato : 15-09-09 06:44

On 2009-09-14, Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Tak, jeg vidste ikke det om framelines i søgeren. Hvis jeg nu
> beslutter mig for et 24 mm, kan du så pege på et objektiv?

Jeg vil gætte på at Leicas egne 24mm objektiver er fantastiske (og koster
tilsvarende), men det videste jeg selv har, og derfor kan anbefale, er
deres Elmarit 28/2.8 ASPH. Det er et rigtigt lækkert objektiv.
Det er super kompakt og tegner rigtigt godt.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Niels

Dato : 14-09-09 12:51

> Læs anmeldelsen herhttp://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/leica-m8.shtml, hvor det
> også er omtalt.

Tak, jeg kigger.

Den nye M9 er full framehttp://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/m9-first.shtml

Ja, det har jeg set, og jeg håber, at det bringer nogle brugte M8'ere
på banen.

--
Niels

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-09-09 19:57

"Niels" <nboegh@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja, det har jeg set, og jeg håber, at det bringer nogle brugte M8'ere
> på banen.

Der har været en del brugte M8 til salg på det seneste, med priser ned til
11kkr.

Både M8.2 og M9 er nyere modeller.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels

Dato : 14-09-09 13:22

> Tak, jeg vidste ikke det om framelines i søgeren. Hvis jeg nu
> beslutter mig for et 24 mm, kan du så pege på et objektiv?

Nu har jeg orienteret mig bedre fra Hans' link:

"The Viewfinder
.... The M8's sensor is not full frame 35mm. It has a reduction factor
of 1.33X, and therefore any lens' focal length needs to be multiplied
by that factor to arrive at its effective focal length. So a 28mm lens
mounted on an M8 covers the same field of view as roughly a 35mm lens
would on an M7. Note though that the viewfinder frame lines available
on the M8 are the same as the M7, from 24mm to 75mm. Put a 50mm lens
on the M8 and the 50mm frame pops up. But, it isn't showing you the
same field of view as that same 50mm lens would on an M7. The area
shown is tighter, more like that of a 65-70mm lens' field of view.

This is actually less confusing than one might think. Just bear in
mind the need to select lenses that are one focal length increment
wider than you would on a film based Leica, and you'll be fine. So if
your standard arsenal with an M7 has been a 28 and a 50mm lens, then
24mm and 35mm lenses would be your preferred focal lengths on an M8,
at least in terms of field of coverage. Got it?"

Næsten - omend jeg undrer mig over, at disse - åbenbart elektronisk
frembragte - frame lines ikke kompenserer for crop-faktoren?
Man er altså nødt til at gætte lidt? F.eks. gi'r 24 X 1,33 ikke 28 på
min regnemaskine.

Jeg har ikke fotograferet med kamera fra M-serien. Jeg havde et Leica
Digilux 2, tror jeg det hed, men jeg kunne ikke leve med dets shutter-
lag. Og som jeg forstår det, er der ikke nævneværdigt shutter-lag på
et M8? Det er som på mit Canon 5d? Eller?

--
Niels

Fra : Thomas Kjær

Dato : 15-09-09 06:47

On 2009-09-14, Niels <nboegh@gmail.com> wrote:
> [...]

> frembragte - frame lines ikke kompenserer for crop-faktoren?
> Man er altså nødt til at gætte lidt? F.eks. gi'r 24 X 1,33 ikke 28 på

Hvis du kigger i den ovenstående del, sakset fra det du pastede, så bliver
der også kompenseret for det.

> [...]
> lag. Og som jeg forstår det, er der ikke nævneværdigt shutter-lag på
> et M8? Det er som på mit Canon 5d? Eller?

Jeg har ikke brugt de digitale M-kameraer, men de analoge er der ikke
noget nævneværdigt lag på.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-09-09 07:44

"Niels" <nboegh@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Næsten - omend jeg undrer mig over, at disse - åbenbart elektronisk
> frembragte - frame lines ikke kompenserer for crop-faktoren?

De er ikke elektronisk frembragte og de svarer til brændvidden.

> Man er altså nødt til at gætte lidt?

Nej - de passer.

> [...]
> lag. Og som jeg forstår det, er der ikke nævneværdigt shutter-lag på
> et M8? Det er som på mit Canon 5d? Eller?

Der er kortere shutterlag på M8 end på 5D.
Der er ikke noget spejl som skal flyttes først (og ingen autofokus). Dertil
kommer at 5D ikke har speciel kort shutter-lag.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Langgaard

Dato : 15-09-09 03:55

On 14 Sep., 20:24, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Også gerne et bud på et prime objektiv, som har denne størrelse. Jeg
> har kigget lidt på objektiver til Leica, og det er sgu noget af en

Hej

Jeg kan forstå at du ikke har fotograferet med M-kameraer før, så jeg
vil anbefale dig at låne et M- 2,3,4, eller 6 "filmkamera" og prøv
det!
Det er så meget anderledes at enten kan man leve _med_ et M-kamera,
eller også kan man ikke leve _uden_ et M-kamera!

Bare et godt råd inden du smider opsparingen efter sådan et hus

(Jeg har haft 3 M6 huse over en lang årrække, det kostede mig intet,
deres værdi var som guldprisen, rimelig fast, men sådan er det nok
ikke med DM-husene)

--
Langgaard