max db. paa horn..??
Fra : Jan A Jensen

Dato : 14-09-09 17:49

Er der grænser for hvor meget et horn må larme??

Man kan købe horn i udlandet som lyder på 139db og måske enndda højere endnu

engang hed det sig at et horn ikke måtte være på mere end 1 tone. (altså
hvis der var 3 toner skulle alle lyde på 1 gang)

--
Jan A Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Per V. Misser

Dato : 14-09-09 21:29

Hej
"Jan A Jensen" <jan@4xjj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> engang hed det sig at et horn ikke måtte være på mere end 1 tone. (altså
> hvis der var 3 toner skulle alle lyde på 1 gang)

Jeg ved ikke om der er en max dB grænse på horn.
Men det er et faktum at varierende toner ("McCloud-horn") eller skiftende
toner er forbeholdt udrykningskøretøjer.
Ved alle andre anvendelser skal tonerne lyde samtidig og være
ikke-varierende.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Jan A Jensen

Dato : 15-09-09 11:23

> [...]
> toner er forbeholdt udrykningskøretøjer.
> Ved alle andre anvendelser skal tonerne lyde samtidig og være

Ja det er vi enige om... Jeg har heller ikke kunne finde om max. dB.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-09 06:56

> Er der grænser for hvor meget et horn må larme??
> Man kan købe horn i udlandet som lyder på 139db og måske enndda højere
> endnu

Nej, jeg har ikke kunnet finde noget

Se på Stebel Nautilus Compact Horn - for meget lyd på lidt plads ..

--
/A
PS Jeg har et brugt liggende fra min solgte XT'er, priside 150,-

Fra : Jan A Jensen

Dato : 15-09-09 11:28

________________________________________________ Med venlig hilsen: Jan A
Jensen.
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej, jeg har ikke kunnet finde noget
>
> Se på Stebel Nautilus Compact Horn - for meget lyd på lidt plads ..
>
> --
Ja det var netop det horn jeg havde set med de 139 dB. og efter hvad jeg kan
læse mig til er der meget lyd i det horn

Så nu har jeg så bestildt sådan et horn. Og nu må tiden så vise om det også
kan larme så meget som de antyder.
http://www.bikerhiway.com/stebel-nautilus-compact-motorcycle-air-horn-black-p-869.html

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-09 13:11

> Ja det var netop det horn jeg havde set med de 139 dB. og efter hvad jeg
> kan læse mig til er der meget lyd i det horn

Jo, det kan godt sige !DYT!, men jeg kan ikke finde plads til det på XTZ'en
På XT kunne det side under tanken modsat oliekøleren

> Så nu har jeg så bestildt sådan et horn. Og nu må tiden så vise om det
> også kan larme så meget som de antyder.
> http://www.bikerhiway.com/stebel-nautilus-compact-motorcycle-air-horn-black-p-869.html

Håber ikke du har købt fra USA - det kan hurtigt blive dyrt i toldgebyrer
.... (selve tolden og moms er småudgifter)

Jeg købte fra UK via ebay/paypal for at undgå den slags overraskelser ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : S.B.

Dato : 16-09-09 20:57

> [...]
>
> --
> /A
> PS Jeg har et brugt liggende fra min solgte XT'er, priside 150,-

Har du stadig det horn til at ligge?
Kunne godt være interesseret i det

Sobo(snabel)ofir.dk

Søren

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 15-09-09 13:59

"Jan A Jensen" <jan@4xjj.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> engang hed det sig at et horn ikke måtte være på mere end 1 tone. (altså
> hvis der var 3 toner skulle alle lyde på 1 gang)

Her er flere muligheder for gode horn:
http://www.hornblasters.com/
Priserne er nok lidt højere, men lydstyrken er også ret høj.
Hilsen Matthias

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-09-09 13:10

Jan A Jensen wrote:
> Er der grænser for hvor meget et horn må larme??

Ifølge https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49848#K5

§ 25. En motorcykel skal være forsynet med: <snip>

a.. 8) Lydsignalapparat med konstant tone.
<snip>
---------
Kapitel 12.

Detailforskrifter.

§ 44. Detailforskrifter for køretøjets indretning og udstyr fastsættes i
overensstemmelse med ovenstående bestemmelser i en særskilt bekendtgørelse,
der ved kgl. anordning er undtaget fra kundgørelse i Lovtidende.
Bekendtgørelsen kan købes i boghandelen og ligger til gennemsyn hos Statens
bilinspektion

----------

Så du må en tur ned til vores allesammens kære Applus.

/jim

Fra : Jan A Jensen

Dato : 16-09-09 13:50

________________________________________________ Med venlig hilsen: Jan A
Jensen.
"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> gennemsyn hos Statens bilinspektion
>
> ----------
>
> Så du må en tur ned til vores allesammens kære Applus.

Ja det lyder til at det endelige svar fåes der.!!

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-09-09 08:17

Jan A Jensen wrote:

> Ja det lyder til at det endelige svar fåes der.!!

Jeg var forbi i går på vej hjem. Han gik rundt mutters alene og kedede sig
vist gevaldigt for jeg fik den kongelige behandling.

Vi slog op i hans "bibel" og han viste også hvor på nettet den kunne findes.

Nå, men han startede med at sige at der ikke er et max for lydtryk, og så
kiggede vi i hans bog

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejled_syn_okt_2009.pdf

Og bladrede til afsnit 6.06 på side 209 i pdf'en, og gennemgik de enkelte
stykker om kompressor og vacuum og modtryksventiler og bremsekredse osv,
selv om de ikke var relevante for mc, men blot for at sikre os at vi var det
hele igennem.

Og så konkluderede han at der ikke var en max-grænse for horn på hverken mc
eller bil.

Det med EF-direktivet som Majland skriver om nævnte han ikke. Men nu har jeg
kigget efter i pdf'en og det står der faktisk. Så jeg må hellere lige svinge
ind forbi ham igen, én af de nærmeste dage.

Jeg kiggede lidt mere og fandt at her:
http://www.fstyr.dk/sw22273.asp

står bl.a.
"Det er forskelligt i hvilken årgang af Detailforskrifterne, man kan finde
de regler, som gælder for f.eks. den bil, man har. Det er nemlig reglerne i
Detailforskrifterne fra det år, hvor bilen første gang er registeret, som
gælder."

Så måske er der et smuthul her.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-09 08:44

> [...]
> de regler, som gælder for f.eks. den bil, man har. Det er nemlig reglerne
> i Detailforskrifterne fra det år, hvor bilen første gang er registeret,

RÅDETS DIREKTIV
af 27. juli 1970
om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motordrevne køretøjers
lydsignalapparater

Så det afhænger helt af hvornår det direktiv er blevet skrevet ind i
detailforskrifterne herhjemme ....

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-09-09 09:14

Anders Majland wrote:
> Så det afhænger helt af hvornår det direktiv er blevet skrevet ind i
> detailforskrifterne herhjemme ....

I praksis er det dog ligegyldigt. Hvis (et meget stort hvis) du bliver
stoppet af en strømer der griser sine bukser når han hører dit horn, er det
meget usandsynligt at han er klar over at der er en grænse. Hvis han
alligevel mener det, så vil han kunne sende dig til en synshal. I synshallen
vil man ikke afvise den da man er overbevist om at der ikke er en grænse.
Hvis alligevel du får fat i en krakilsk synsmand, vil han slå op i
detailforeskrifterne og dér se at der intet står om max lyd.

Jeg var lige forbi synshallen igen igår og fortælle ham om EF-direktivet.
Han havde lukket biksen, men da han så det var mig åbnede han lige. Han
sagde at "Vejledning om syn...." (jeg har tidligere skrevet link til fstyr)
samt detailforeskrifterne (osse linket) er deres bibel. De kigger aldrig i
EF-forordninger eller andet, undtagen ved "udrykningskøretøjer" for dér er
en liste over godkendt udstyr som de checker.

Så nu skal jeg finde mig et andet horn og skrue på Getz'en. Når man er
skiftet fra en amerikanerbil til sådan en koreaner så er det en ynk at høre
på det horn.

/jim

Fra : Jan A Jensen

Dato : 18-09-09 11:42

> Så nu skal jeg finde mig et andet horn og skrue på Getz'en. Når man er
> skiftet fra en amerikanerbil til sådan en koreaner så er det en ynk at
> høre på det horn.
>
> /jim
Jeg skal godt nok love at man her i gruppen kan få svar på tiltale....
det er dejligt.
TAK til jer som har fundet svar på mit spørgsmål ang. dB på horn..

og jeg har så lige modtaget et horn med posten idag på 139 dB. (købt i USA)
jeg bestildte det søndag aften og modtog det her fredag formiddag (hurtigt
syntes jeg)

Så vil DU have et horn der kan høres.. Så kan jeg anbefale et: Stebel
Nautilus. Jeg har lige afprøvet hornet og siger bare at hold

Jeg købte det her:
http://www.bikerhiway.com/stebel-nautilus-compact-motorcycle-air-horn-black-p-869.html

340 kr. alt incl. og modtog det på 5 hverdage.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-09 08:14

> Så vil DU have et horn der kan høres.. Så kan jeg anbefale et: Stebel
> Nautilus. Jeg har lige afprøvet hornet og siger bare at hold

Enig - Og er det endda lovligt (som jeg har dokumenteret i et andet indlæg)

> Jeg købte det her:
> http://www.bikerhiway.com/stebel-nautilus-compact-motorcycle-air-horn-black-p-869.html
>
> 340 kr. alt incl. og modtog det på 5 hverdage.

Men vil stadig anbefale at købe indenfor EU . Det skal jo reelt betales
told, moms og gebyrer (men man kan jo være heldig). Men hvorfor købe et
italiensk horn fra usa, når det er billigere fra IT/UK ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
PS har stadig et tilovers

Fra : Jan A Jensen

Dato : 20-09-09 09:55

> [...]
> told, moms og gebyrer (men man kan jo være heldig). Men hvorfor købe et
> italiensk horn fra usa, når det er billigere fra IT/UK ?

da jeg søgte på hornet kunne jeg ikke finde det billigere end i USA. Derfor
bestildte jeg det der.
senere var der så en som fandt samme horn i England et sted

Fra : Anders Majland

Dato : 16-09-09 15:26

> Detailforskrifter.

Kan også findes på retsinformation:

6.06.001 GENERELLE BESTEMMELSER

(1) Et køretøj må kun være forsynet med lydsignalapparat, der opfylder
følgende bestemmelser:

a) Lydsignalapparat skal i hele aktiveringsperioden afgive klart lydende
tone med konstant styrke og frekvens.

b) Lydsignalapparat kan bestå af flere sammenkoblede lydgivere, der virker
samtidigt.

Og så noget om trykluft og vacum drevne der ikke er relevante ...

Men der henvises tilsidst til:
Lydsignalapparat
EF-direktiv 70/388/EØF
ECE-regulativ 28

Den første af dem slog jeg så også lige op og den kan findes her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1970L0388:20070101:DA:PDF

Og der fandt jeg så kravet:

1.2.1.6 Under de nævnte betingelser må det subjektive lydtryk højst andrage
118 dB(A), og det skal mindst være 105 dB(A).

Altså kan et horn være for højt.

Om et "tilfældigt tågehorn" så er for højt er svært at afgøre når det skal
testet efter forskrifterne og det er det A vægtede dB angivelse der er krav
til ...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-09-09 21:26

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Om et "tilfældigt tågehorn" så er for højt er svært at afgøre når det
> skal testet efter forskrifterne og det er det A vægtede dB angivelse

jup
Monteret "under" MC'en skulle de 139dB nok kunne listes hjem på en dB-A
test

Jeg ser ikke en testopstilling angivet (placering og afstand)

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Western

Dato : 16-09-09 21:53

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev
> [...]
> dB-A test
>
> Jeg ser ikke en testopstilling angivet (placering og afstand)

Det kunne sagtens tænkes at de angivne 139 dB er et lydeffekt-niveau
(som angives relativt til 1 pW) , og i så fald vil lydtrykniveauet i 2
meters afstand være i størrelsesordenen 122 dB(A), hvilket ikke er så
meget mere end de tilladte 118 dB(A).

--

Leif Westen

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-09 07:16

> [...]
> afstand være i størrelsesordenen 122 dB(A), hvilket ikke er så meget mere

Så kig jeg til "hestens mund": http://www.stebel.it/stebel/index2009.htm

Nautilus Compact
1) Det er CEE-ECE godkendt
2) Lydtrykket er på 2 meters afstand 115dB(a)
3) Lydtrykker er på 4" afstnad 139dB(a)

Og så bruger det kun 18A eller godt 200W .... Og der er 20 i en kasse og der
kan være 15800 i en 20fods container

/A

Fra : OV0VO

Dato : 21-09-09 15:00

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>
> Nautilus Compact
> 1) Det er CEE-ECE godkendt
> 2) Lydtrykket er på 2 meters afstand 115dB(a)

God pointe. Jeg skulle lige til at bemærke at lydtryksmålinger
er ligegyldige hvis afstanden ikke er angivet. Stebel laver det
almindelige trick med at måle på kort afstand (4 tommer = 10cm)
for at hæve sine tal. I frit rum aftager lydtryk med anden potens
af distancen, dvs. med 20dB hver gang afstand øges med en faktor
10. De 139dB ved 10cm bliver derfor 119dB i 1 meters afstand.

Omgivelser, kåbe, underlag osv. har også indflydelse på
målingen.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-09 07:10

> Jeg ser ikke en testopstilling angivet (placering og afstand)

Og krav til at det skal være monteret på en solid klods og det omkring
liggende område.(må ikke være løs jord eller sne osv). Dernæst krav til
hvilken spænding hornet skal forsynes med og hvor stort et tab der
akcepteres i kabler.

Det er i min verden krav til en testopstilling

Dernæst er der kun et min krav til hornet monteret på køretøjet ... Men
hornet må i "fri luft" ikke larme for meget ...

Mange reklamerer med at det stebel horn er lovligt - tror bare ikke sælgerne
har sat sig ind i reglerne ... For er hornet ikke testet og e mærket er det
ikke lovligt ....

Når jeg kommer hjem vil jeg da lige kigge om mit tågehorn skulle bære nogle
mærker ..

/A