MS Windows
briani 27239
Vista og XP som dual boot på samme PC - Hv~
Fra : prebenkaas

Dato : 14-09-09 15:27

Min PC har pre-installeret Vista, men på grund af flere gamle
programmer vil jeg også gerne installere min XP pro.

Hvis jeg deler C-drev op i 2 partitioner og installerer XP på sin
egen, får jeg så automatisk mulighed for at vælge Vista eller XP ved
opstart?

Hvis ikke, hvad kan/skal jeg så gøre?

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-09-09 15:59

"prebenkaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg deler C-drev op i 2 partitioner og installerer XP på sin
> egen, får jeg så automatisk mulighed for at vælge Vista eller XP ved
> opstart?

Nej - den "normale" måde at gøre det på, er at installere XP først - og
når du derefter installerer Vista, så laver Vista en dual bootmenu
automatisk.

Men det kan den kun "finde ud af", når det ældste system installeres
først og det nye bagefter.

Men der findes dog muligheder for at gøre det omvendt - men så er det
ikke helt automatisk.

Jeg har desværre ikke lige et link til en guide, der beskriver det - men
det findes flere steder på nettet - prøv et par søgninger med Google -
det plejer at give en del hits om emnet, da du ikke er den første, der
har ønsket at gøre det.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-09-09 22:56

"prebenkaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvis jeg deler C-drev op i 2 partitioner og installerer XP på sin
> egen, får jeg så automatisk mulighed for at vælge Vista eller XP ved

Jeg har brugt easy bcd på flere computere til netop dette formål.
http://neosmart.net/dl.php?id=1
Lidt nede ad siden kan du også finde screenshots og vejledning i, hvordan du
skal gøre.
Microsoft har også et gratisprogram til det, men det syntes jeg så lidt mere
kringlet ud, så derfor endte jeg med nævnte program.

Kurt