MS Windows
briani 27239
Formater harddisk
Fra : Per Nielsen

Dato : 13-09-09 11:09

Hej
Min bærbar PC er blevet utrolig sløv,har prøvet næsten alt for at kvikke den op,
så nu vil jeg havde den formateret og så starte forfra, hvordan gør man det helt enkelt?

--
MVH
Per Nielsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-09 11:14

Per Nielsen skrev:

> Min bærbar PC er blevet utrolig sløv,har prøvet næsten alt for at kvikke den op,
> så nu vil jeg havde den formateret og så starte forfra, hvordan gør man det helt enkelt?

Tag backup af dine data.

Nogle bærbare har en speciel partition, hvorfra det er
muligt at gendanne den oprindelige opsætning. Er det
tilfældet med din, kan du benytte den mulighed og derefter
genindlæse dine data fra backuppen. Hvis din bærbare ikke
har en sådan partition, skal du have fat i en cd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til Windows og internettet:

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-09-09 12:31

"Per Nielsen" <per_n@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den op,
> så nu vil jeg havde den formateret og så starte forfra, hvordan gør man

Du burde beskrive lidt mere om, hvad det er for en pc du har, samt hvilket
styresystem. Har den indbygget recovery funktion eller skal der installeres
fra en cd skive.
Har den indbygget recovery overskrives alt når du installerer, hvorfor du
ikke behøver at tænke på formattering.
Installerer du fra en skive, skal du lige før du vælger at installere bede
om at få slettet den partition du vil installere på. Herefter opretter du en
ny partition og installerer på den, så starter den med at formattere inden
den installerer. Det står altsammen på skærmen, hvorledes det skal gøres.
I dine bestræbelser for at gøre den hurtigere, har du så husket at få
slettet alle temporary internetfiles og cookies. De kan virkelig slå en pc
ned.
Har du derudover været inde i joblisten og se på, hvilke processer der evt.
bruger en masse resourcer? Måske kører der noget, som du slet ikke har brug
for og derfor kan slå fra som default. Efterhånden som man installerer nye
programmer, har de med lige at lægge sig ind, så de også starter samtidig
med computeren, hvilket i de fleste tilfælde er fuldstændig idiotisk. Se og
ret evt. i msconfig hvilke programmer der starter - samt hvilke der
overhovedet behøver at starte.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-09 15:37

> [...]
> med computeren, hvilket i de fleste tilfælde er fuldstændig idiotisk. Se og
> ret evt. i msconfig hvilke programmer der starter - samt hvilke der
Prøv denne:
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml
Startup_manager.exe

Der ligger som regel også en hulens masse under
C:\Documents and Settings\[brugernavn]\Lokale indstillinger\Temp