Mousserende rødvin
Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-09-09 19:05

Sidste år hjembragte vi en del flasker lokal vin fra en landsby uden for
Orvieto (Italien). Vi drak dem forholdsvist hurtigt, men gemte en enkelt
til en festlig lejlighed.

I aften skulle den så slagtes. Jeg har lige trukket den op og undrede mig
over, at den "skummede", da jeg hældte den i glassene. En hurtig slurk var
overraskende: den er mildt mousserende. En bizzar oplevlse, men smagen er
rimelig - uden ligefrem at være prangende

Er der nogen der har oplevet noget lignende? Hvad er der sket i flasken?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-09-09 18:24

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har oplevet noget lignende?

Ikke med rødvin, men med æblejuice.

> Hvad er der sket i
> flasken?

Den har gæret videre. Der må have været sukker- og gærrester i flasken..
Ganske ufarligt. Kan endda give en ellers middelmådig vin et lille, positivt
pift

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-09-09 22:01

On Sat, 12 Sep 2009 19:24:21 +0200, Jens Bruun wrote:

> [...]
> Ganske ufarligt. Kan endda give en ellers middelmådig vin et lille, positivt

Nuvel, "gårdaftapninger" skal man jo ikke forvente at der der gemmevin. Vi
lever højt på minderne. Umbrien (og Toscana) er en vidunderlig oplevelse,
især hvis man bevæger sig lidt udenfor turistmålene og et besøg hos en
lokal vinbonde, som med entusiasme viser frem og fortæller, er en stor del
af oplevelsen. At vinen gærer og bliver lidt uinteressant efter et år, kan
jeg leve med.

Ved finsmagningen tabte den en del. Duft var der ikke meget tilbage af og
smagen var - efter at den første overraskelse havde lagt sig - ikke videre
interessant. Det endte med at vi rev hovedet af en lidt bedre vin, for et
vildsvin skal ikke følges i døden af middelmådigt sprøjt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (-Peter-)

Dato : 14-09-09 03:40

On 12 Sep., 20:04, Kurt Hansen <k...@fjerndettetowle.dk> wrote:
> [...]
> rimelig - uden ligefrem at være prangende
>
> Er der nogen der har oplevet noget lignende? Hvad er der sket i flasken?

man kan få mørk rødvinsfarvet lambrusco (? stavning)...

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-09-09 23:01

On Sat, 12 Sep 2009 19:04:41 +0100, Kurt Hansen
<kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

>Er der nogen der har oplevet noget lignende?

Ikke at en vin der ikke skulle være mousserende er det alligevel, men
i Nordportugal laver man en mousserende rødvin - vinho verde.
Den er - efter min mening - rigtig god.

kmo