Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
GPS Logger
Fra : Leif

Dato : 12-09-09 09:24

Har I nogen erfaringer med en GPS logger / tracker
til at markere hvor fotos er taget?

Netto havde en for et par uger siden, men de var væk
hurtigere, end jeg kunne nå at komme i en butik

Har et Sony camera.

Mvh, Leif

Fra : J

Dato : 12-09-09 09:46

http://www.bladkiosken.dk/Products.aspx?product=178&option=288

Fra : Leif

Dato : 12-09-09 18:36

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen news:4aab6007$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.bladkiosken.dk/Products.aspx?product=178&option=288

Har godt set den, men er det noget mon der duer? Præsion osv.

/Leif

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-09-09 20:24

Leif wrote:
> "J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> Har godt set den, men er det noget mon der duer? Præsion osv.

Jeg har ikke haft den i hånden og testet den, men den ligner alle de
andre halvdårlige konstruktioner, hvor en billig keramisk patch antenne
er monteret lodret. Så kan den kun se halvdelen af himmelrummet, og når
man så har den sat i bæltet og drejer sig lidt, får man en ringe
præcision. Så mit gæt er at den ligner den gammel-kendte Sony logger.
Den har jeg på lager, og den kan erhverves billigt, efter at jeg har
købt en Garmin, som på 2 uger i Nordsverige og en uge på Island har vist
at den er meget bedre (deværre noget dyrere, men der er skærm og
kortværk i den)

Bo //

Fra : Ole V Jensen

Dato : 12-09-09 23:06

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:

> Har godt set den, men er det noget mon der duer? Præsion osv.

Jeg har en, og har prøvet den nogle gange på nogle cykelture, og til det
formål virker den fint.
Så jeg vil tro at den er ok til datalogning til fotografering.
Man skal bare bruge et program til at sammenlægge positionerne fra
loggeren til fotofilernes exif.

mvh
Ole-J

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-09 14:19

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til at markere hvor fotos er taget?
>
> Netto havde en for et par uger siden, men de var væk
> hurtigere, end jeg kunne nå at komme i en butik

Det har man da som et 6 kr's tilbehør til sin Iphone

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-09-09 14:36

Frodo Nifinger wrote:

> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> Det har man da som et 6 kr's tilbehør til sin Iphone

Og en iPhone koster ??? +forbrug...

Er der en reel GPS modtager i det apparat, eller pejler den GSM masterne ?

Bo //

Fra :    ab©

Dato : 12-09-09 18:22

Skulle der være andre interesserede (med Nikon-kamera) er dette her måske
noget:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62139088

- det fungerer bare ...

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-09-09 19:26

ab© wrote:
> Skulle der være andre interesserede (med Nikon-kamera) er dette her
> måske noget:
>
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62139088
>
> - det fungerer bare ...

Det var vel ikke svar på mit spm, om hvorvidt en iPhone indeholder en
reel GPS modtager?

Og ja, jeg har sådan en tingest. Og den er vældig sjov. MEN: den sidder
i vejen, når man skal have apparatet ned i tasken, og den malker
batteriet forholdsvis hurtigt.

Jeg har osse en Garmin 60CX, der holder 28 timer på et sæt batterier, og
som har en væsentlig bedre modtagelse. Og jeg tager gerne arbejdet med
at slæbe log filer og NEF'er gennem RoboGeo, selv om det tager noget tid.

Bo //

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 12-09-09 21:11

Bo Bjerre skrev:

> Det var vel ikke svar på mit spm, om hvorvidt en iPhone indeholder en
> reel GPS modtager?

Nyere iPhones indeholder en GPS, <http://en.wikipedia.org/wiki/Iphone>:
The iPhone 3G and iPhone 3GS employ A-GPS.

Nogle HTC og Samsung modeller har også indbygget GPS, sikkert også
mærkers topmodeller. Jeg har set noget logger-software til min HTC
Touch, så det vil sikkert kunne lade sig gøre at hente en track-fil.

Præcicionen er er sikkert tilstrækkelig til formålet - det er trods alt
mobilens position og ikke nødvendigvis objektets position, der logges

> Jeg har osse en Garmin 60CX, der holder 28 timer på et sæt batterier, og
> som har en væsentlig bedre modtagelse. Og jeg tager gerne arbejdet med
> at slæbe log filer og NEF'er gennem RoboGeo, selv om det tager noget tid.

Jeg har også en 60Cx - den er præcis og følsom så den kan klare sig i
skov og bygninger, men batterilevetiden på min er noget i retning af
8-10 timer. Måske skulle jeg checke accu'erne...

--
Vh Kurt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-09 08:10

Kurt Kjær Jensen wrote:

> Nyere iPhones indeholder en GPS, <http://en.wikipedia.org/wiki/Iphone>:
> The iPhone 3G and iPhone 3GS employ A-GPS.

Jeg vidste det ikke, og antog derfor at den navigerede efter de
opstillede basestationer. Men hvis man "kun" fotograferer hvor der er
mobildækning, er det jo ikke det store problem.

> Jeg har også en 60Cx - den er præcis og følsom så den kan klare sig i
> skov og bygninger, men batterilevetiden på min er noget i retning af
> 8-10 timer. Måske skulle jeg checke accu'erne...

Jeg bruger 2700mAh cerller. Slå lyset fra, slå EGNOS fra, og GPS til
batterysaver. -så kommer du deropad. Jeg bruger den medfølgende
bælteklips, og får normalt bedre en 5 meter.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-09-09 15:58

Bo Bjerre skrev:

> Jeg vidste det ikke, og antog derfor at den navigerede efter de
> opstillede basestationer. Men hvis man "kun" fotograferer hvor der er
> mobildækning, er det jo ikke det store problem.

Min HTC starter med at beregne positionen ud fra mobilmasterne, men den
afviger ofte med et par hundrede meter. Derefter er den typisk et minut
eller mere om at spore ud fra GPS-signalerne...

> Jeg bruger 2700mAh cerller. Slå lyset fra, slå EGNOS fra, og GPS til
> batterysaver. -så kommer du deropad. Jeg bruger den medfølgende
> bælteklips, og får normalt bedre en 5 meter.

Jeg har slået WAAS/EGNOS til for at få bedre præcision, ned til 2-3
meter, så må det koste noget strøm

--
Vh Kurt

Fra : Pico

Dato : 12-09-09 22:31

Bo Bjerre wrote:

> Og en iPhone koster ??? +forbrug...
>
> Er der en reel GPS modtager i det apparat, eller pejler den GSM
> masterne ?
Der er en reel GPS i iPhone fra i hvert fald G3, er du indendørs prøver den
at bruge GSM senderne, derfor kan man heller ikke bruge Navigon, TomTom og
lignende indendørs.
--
MVH
Pico

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-09 08:12

Pico wrote:

> Der er en reel GPS i iPhone fra i hvert fald G3, er du indendørs prøver den
> at bruge GSM senderne, derfor kan man heller ikke bruge Navigon, TomTom og
> lignende indendørs.

Min erfaring er at SONY'en ikke kan noget indendøre, men at min 60Cx
ingen problemer har. Den har også en meget fornuftig antenne, der vender
rigtigt.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-09 19:04

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Og en iPhone koster ??? +forbrug...
>
> Er der en reel GPS modtager i det apparat, eller pejler den GSM masterne ?

Der er skam reel GPS i sådan et dyr.
Og jo, den er int gråtis

Men har man først fået en inden for dørene, er den uundværlig og hver en
krone værd.
Jeg har aldrig formået at blive synderlig glad for mine mobiltelefoner, men
med Ifonen er det godt nok anderledes.

Den kan ALT - Næsten da og den kan det godt.
Intet halvhjertet øvbøv her.
Allerbedst er, at der ikke følger en lang og kompliceret manual med. Alting
gir sig selv, lige ud af posen.

Nu er det her ikke lige forumet for telefoner, men I min Iphone har jeg ialt
58 forskellige applikationer, og jeg bruger hver og en - Ok 9 af dem er bare
gejl og ballade , spil og sjove pruttelyde men resten er rigtigt gode
programmer, der hjælper i dagligdagen. Koger vi det ned, ender jeg op med ca
40 gode programmer, der alle virker genialt.
Hvor mange mobiltelefoner kan tilbyde mere end to yderligere funktioner end
telefoni og SMS, der rent faktisk fungerer rigtigt godt, og ikke bare er
noget halvhjertet gejl?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-09 19:23

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> telefoni og SMS, der rent faktisk fungerer rigtigt godt, og ikke bare er

Hmmm, du er vist brændt varm på den, og forståeligt nok. Jeg har flere i
omgangskredsen, der lige som du er faldet på maven. een spiller
fløjte, og har fundet en tuner til at stemme den efter..

btw: hvordan har det indbyggede kamera, er der bælg i den ??

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-09 21:40

> btw: hvordan har det indbyggede kamera, er der bælg i den ??

Nej, og jeg blir sq nødt til at sende den lånte. Den kan ikke skrues på en
Iphone eller på mine for store Nikon'er - desværre.
Et D50 eller D40 eller deromkring er nok sagen til den.
Kameraet i Iphonen kan bruges til at dokumentere ting med, og det er stort
set det.
Det i Iphone 3Gs er muligvis bedre - 3 Mp og med Autofokus. Men det er nu
ikke min prioritet mht. til telefonen.

Jeg er hængt helt op i arbejde efter karriereskiftet, så jeg kommer til at
ty til postvæsnet for at få det hårdtprøvede macroudstyr retur
Noget sir mig, at jeg må ha valgt forkert, siden jeg arbejder syv dage om
ugen istedet for fire.
Ok, jeg kan dyrke al den sport, jeg kan klare i arbejdstiden.
Fra næste uge kan jeg gå hjem og spise, når jeg har lyst.
Og til april har jeg så kun to dages arbejde om ugen, og fra juni har jeg 3
måneders sommerferie

Good things comes to the patient people.

Kan du ikke lige maile mig din fysiske adresse på jni"snabela"fiber.dk
Så sætter jeg Per og katten Emil på sagen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-09 23:09

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
>
> Kan du ikke lige maile mig din fysiske adresse på jni"snabela"fiber.dk
> Så sætter jeg Per og katten Emil på sagen

Ingen hastværk, jeg var bare lige i drillehjørnet. Jeg kunne vel komme
forbi en dag og nyde een eller flere kopper kaffe ?

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-09 09:11

> Ingen hastværk, jeg var bare lige i drillehjørnet. Jeg kunne vel komme
> forbi en dag og nyde een eller flere kopper kaffe ?

Det kan sagtens lade sig gøre
Og skulle du få lyst til et ordentlig slaw badminton en dag, så er jeg frisk
og næsten veltrænet
Jeg blir jævnligt hevet på banen som erstatning for en svigtende fjerdemand
i double.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-09-09 07:55

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Og en iPhone koster ??? +forbrug...
>
> Er der en reel GPS modtager i det apparat, eller pejler den GSM masterne ?

Der er en reel GPSmodtager, men jeg er lidt i tvivl om kvaliteten.
Jeg kan illustrere det med at min Iphone i går på en gåtur, hvor jeg gik af
samme sti 3 gange tegnede 3 tracks hvor der vel var en små 50 m. mellem
yderpunkterne (og den ene gang gik jeg en halv snes meter ude i en sø),
hvorimod min Globalsat DG-100 GPS tegnede alle 3 tracks præcist oven i
hinanden (og der, hvor stien reelt var). Til gengæld er lækkerhedsfaktoren
så ikke af samme imponerende højde som i iPhonen . Til historien hører så
at iPhonen guffer batteri i sig så den var nede på 20% resterende batteri
efter at have været brugt i en 3 timers tid. DG100 klarer vel omkring et
døgn - og har så yderligere den fordel, at man kan hælde et nyt sæt
batterier i den om nødvendigt, hvorimod iPhonen skal i opladeren. Så min
DG100 er ikke blevet pensioneret.

vh
Jan
--
album.boegh.net

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-09 09:24

"Jan Bøgh" <nospam@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
> sæt batterier i den om nødvendigt, hvorimod iPhonen skal i opladeren. Så

Min pointe var nu bare, at Iphonen er allerhelvedes smart og dækker mange
behov, samt at den har man altid på sig.
Man sparer altså pladsen til en ekstra gadget - sir manden med en fotorygsæk
større end hans egen torso.

Til fotobrug burde Iphonens GPS være egnet. Dels er kravene ikke vanvittige
til præcision, og dels skal den ikke logge en rute, men points of interest -
steder, hvor man tog billeder. Der burde et program som Perfect Mark være
egnet, da det tillader at tage adskillige målinger og calkulere et
centerpunkt bagefter pr automatik.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-09-09 11:32

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Min pointe var nu bare, at Iphonen er allerhelvedes smart og dækker mange
> behov, samt at den har man altid på sig.

Ja, den er godt nok smart - og 'lækker', hvad man så kan lægge i det.

> [...]
> Perfect Mark være egnet, da det tillader at tage adskillige målinger og
> calkulere et centerpunkt bagefter pr automatik.

Jeg vil til ethvert tidspunkt langt foretrække noget, der logger et track.
Jeg synes det er bøvlet, hvis man hver gang skal til at klikke på et eller
andet for at få gemt en position sine billeder. Med min DG 100 hælder jeg
blot hele trackket ind på min PC, hvorefter jeg benytter programmet
geosætter til at synkronisere min NEFfiler med geotrack'et. Eneste
forudsætning er, at man sikrer at kameraets ur passer (Uret i D200 er
fornemt nøjagtigt).
Men jeg er da enig i at iPhonen kan bruges i hvad jeg vil kalde en snæver
vending. Men altså - den altafgørende invending er dens pauvre batteritid
(fordi jeg vil have et track).
Men ellers er det da et fancy legetøj - har lige fået en 3S m. 32 GB

vh
Jan

--
album.boegh.net

Fra : KsK

Dato : 14-09-09 16:16

> [...]
> (fordi jeg vil have et track).
> Men ellers er det da et fancy legetøj - har lige fået en 3S m. 32 GB

så skal den bare jailbreaks og hackulos.com lagt på i cydia og installer

jeg ha nu prøvet forskellig gpd programme til iphone og de mere seriøs kan
du justere Nøjagtigthed på ,

jeg bruge i øjeblikke ilocalis kan hentes genmem cydia ,,,

http://ilocalis.com

KsK

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 14-09-09 19:12

"Jan Bøgh" <nospam@nowhere> skrev i en meddelelse

> hvorimod min Globalsat DG-100 GPS tegnede alle 3 tracks præcist oven i
> hinanden (og der, hvor stien reelt var).

Jeg har selv overvejet at købe en DG-100.
Hvordan er det med opstartstiden fra idle på den?
Er der noget negativt at sige om den ellers?

Det der trækker lidt (meget :)) er at den bruger AA.
Dem har man jo alligevel i spandevis med til sine flash.

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-09 19:29

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
>
> Det der trækker lidt (meget :)) er at den bruger AA.
> Dem har man jo alligevel i spandevis med til sine flash.

Nu kunne jeg godt finde på at skifte til en anden gruppe, og sætte min
SONY til salg. For vi må jo ikke handle her
-men min mail adresse virker alligevel,

Bo //

Fra : Pico

Dato : 12-09-09 22:27

Frodo Nifinger wrote:
> "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i meddelelsen

> Det har man da som et 6 kr's tilbehør til sin Iphone

Og hvad er det så for et program du tænker på her ??
Jeg ved godt at kordinaterne registreres når jeg tager billeder med iPhonen,
selv indendørs
Selvølgelig kan man da rende rundt og tage et billede med telefonen hvergang
spejlreflekset svinges, men er der et program der virker med tidstempel vil
det da være sagen.
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-09 19:16

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Selvølgelig kan man da rende rundt og tage et billede med telefonen
> hvergang spejlreflekset svinges, men er der et program der virker med
Programmet hedder Location Recorder.

Men der er også et, der hedder Perfect Mark.

Og de to er ikke alene Der er flere.

Der findes sogar et program, der kan styre et Canon kamera over wifi
Det kommer også snart til Nikon.

Og jeg har et lille program, der hedder Photobuddy fra ambernation til 12
kr.
Indbygget almanak, eksponeringsberegner, DOFmaster, ledetalsberegner og en
masse mere

Med sådan en fon, er der vist kun fantasien, der sætter grænser for
galskaben

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Pico

Dato : 13-09-09 21:06

Frodo Nifinger wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Programmet hedder Location Recorder.
>
> Men der er også et, der hedder Perfect Mark.

Tak for det, dem ser jeg på med det vums
Jeg betragter nærmest kameret i iPhone til et registreringsapperat der altid
er ved honden, men aligevel kom der da 2 billeder fra dem med i den
feriefilm jeg lavede sidste uge De virker fint i filmen efter de var
skåret til 9x16.
--
MVH
Pico

Fra : Pico

Dato : 14-09-09 14:58

Frodo Nifinger wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Programmet hedder Location Recorder.
>
> Men der er også et, der hedder Perfect Mark.

De ser fine ud, men hvordan får du kordinaterne ind i billedernes efix data
?? Muligvis er det lige ud af landevejen jeg har ikke prøvet sådan noget
før.
--
MVH
Pico

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-09-09 09:08

Har selv en IGotU GPS'er og den virker perfekt.

Selv på en løbetur - hvor den ligger i lommen (og vælter rundt) er der
koordinater og rute hele tiden.

Mvh
Claus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-09 09:52

Claus Rasmussen wrote:
> Har selv en IGotU GPS'er og den virker perfekt.
>
> Selv på en løbetur - hvor den ligger i lommen (og vælter rundt) er der
> koordinater og rute hele tiden.

Og hvordan ser koordinaterne ud ?
Min erfaring med mange billige GPS'er er at det ser ud som en kæmpe
slingrebrandert.

Har du evt et track, vi kan se ?

Fra : Max

Dato : 13-09-09 10:36

Hej Bo

> Min erfaring med mange billige GPS'er er at det ser ud som en kæmpe
> slingrebrandert.

Jeg har en billig lille lommemodel jeg bruger til min telefon, den
sender
koordinater via BT. Den ser også ud til at slingre, men til navigation

vejen ser det ikke ud til at gøre noget, den virker rigtigt godt til
det.
Men du kan se 20 minutters parkering her, ikke imponerende.

http://www.sandcastle.dk/Billeder/Parkering.jpg

--
Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-09-09 10:55

Max wrote:
> [...]
> vejen ser det ikke ud til at gøre noget, den virker rigtigt godt til det.
> Men du kan se 20 minutters parkering her, ikke imponerende.

Jeg har lignende optagelser fra en bilGPS, der har ligget
handskerummet. Og som Else siger: Det ligner noget fra en blondine, der
forsøger at ramme en parkeringsbås (hun er ikke blond, men gråhåret)

Til de fleste foto formål er det OK, men alligevel...

Bo //

Fra : Hans_Kruse

Dato : 13-09-09 13:59

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

> [...]
> en parkeringsbås (hun er ikke blond, men gråhåret)
>
> Til de fleste foto formål er det OK, men alligevel...

Jeg har også set noget lignende, men med mindre der var en filtrering i
softwaren i GPS'en, så vil der vel altid være et sådan random positioning
indenfor et område og jo mere nøjagtig jo mindre.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-09-09 17:05

> [...]
> vejen ser det ikke ud til at gøre noget, den virker rigtigt godt til det.
> Men du kan se 20 minutters parkering her, ikke imponerende.

Forskellen er enorm på de forskellige modeller. Jeg har to bluetooth
GPS-modtagere jeg bruger til svæveflyvning, begge er med MTK-chipsæt. Den
ene kløjs helt i det når jeg kommer for tæt på en sky, og giver tydelige hak
i sporet, når man ligger og cirkler rundt selv uden skyer - det er en Holux
M-1200. Dette vel og mærke, når den er monteret ovenpå instrumentpanelet med
perfekt udsyn. Den anden er en smule større (men stadig relativt lille -
batteriet fylder en del, og giver omkring 30 timer mod omkring 12 timer på
Holuxen), og giver perfekt spor uanset hvor jeg har den liggende - den kan
ligge i sidelommen mellem mig og glasfiber/kulfiberskroget på et svævefly,
og giver overhovedet ingen slingren i valsen på noget tidspunkt, at den kan
køre 5 Hz er en fin bonus og perfekt til mit formål, men nok ikke vigtigt i
fotosammenhæng med mindre har et fantastisk hurtigt kamera og sidder i en
jetjager. Inde i min lejlighed klarer den sig også forbløffende godt, dér
gav Holuxen helt op og min cykelcomputer med SiRF-chipsæt kan slet ikke
fange noget. Det tog mig dog også noget tid, og en del læsning på
internettet, før jeg fandt den rigtige. Det er en Qstarz BT-Q818X, desværre
var den ikke til at finde i DK, så jeg købte den hos en britisk
eBayforhandler. Qstarz har også lavet GPS'ere med logningsfunktion, absolut
et mærke jeg vil anbefale at man tager med i overvejelserne.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KsK