Riskoger - m.m. Emil ?
Fra : Jakob Langgaard

Dato : 11-09-09 23:35

Hej Gruppe,

Emil, du har før nævnt en "Hugin riskoger fra Coop" til brug for sous
vide tilberedning (koldstegning) etc.

I næste uge har jeg lige set at Kvickly har en på tilbud til 130 kr.
(spar 170) er det den du kender (med en hold varm funktiond er kan
bruges til fisk (55C) ?

http://ipaper.ipapercms.dk/Kvickly/2009/Kvickly/3809basisege/

se side 41.

På forhånd tak for hjælpen - for i givet fald så er den solgt til
undertegnede. Nu skal jeg igang

Prøvede med vacummpakkede ørred stykke fra Fakta i aften (5 stk/25
kr.) med et stegetermometer i gryden (52-55 grader i 3 kvarter) og det
blev super ..

Sjovt at man kan stikke grabberne ned til maden mens man laver den

Tak for evig inspiration.

mvh Jakob

Fra : Emil

Dato : 12-09-09 00:46

Jakob Langgaard <not@mine.com> wrote:

> [...]
>
>I næste uge har jeg lige set at Kvickly har en på tilbud til 130 kr.
>(spar 170) er det den du kender (med en hold varm funktiond er kan

Yes my boy. Og den kan anbefales til alt andet end riskogning.

Det skal bemærkes at "holde varm"-funktionen blot er en sænkning af
den tilførte effekt, fra kogning med 700W til blot 40W. Altså ingen
termostatregulering!

Mine målinger er fortaget i mit kælderkøkken, hvor rumtemperaturen
året rundt altid er 18-19 grader C., hvilket giver de ønskede 55-57
grader i gryden med låg.

Flyttes dyret til mit daglige køkken, hvor temperaturen sædvanligvis
er 21 - 22 grader, bliver resultatet også 3 grader varmere.

Finreguleringen foregår således:
Fjernes låget falder temperaturen med ca. 5-6 grader, hvilket er det
absolut perfekte til fisk, som jo blot skal over de 46 grader for at
koagulere, og de fleste vil nok foretrække fisk ved omkring de 50
grader.
Hvis låget isoleres med et par løst anbragte grillhandsker, stiger
temperaturen med ca. 5-6 grader, som udløser rosa oksekød i stedet for
rødt.

>På forhånd tak for hjælpen - for i givet fald så er den solgt til
>undertegnede. Nu skal jeg igang

Køb et par stykker. De kan også holde sovs og grøntsager varme, uden
at disse lider skade. Grøntsager skal over 70 grader, før de koger
(mørner) videre.

>Prøvede med vacummpakkede ørred stykke fra Fakta i aften (5 stk/25
>kr.) med et stegetermometer i gryden (52-55 grader i 3 kvarter) og det
>blev super ..

Den metode bruger jeg også som normalen. Det eneste som ærger mig er,
at jeg ikke kan krydre dem inden tilberedningen, medmindre jeg
ompakker dem.

>Sjovt at man kan stikke grabberne ned til maden mens man laver den

Det letter følingen med maden. Men vis det ikke til børn, dels fordi
de kan misforstå temperaturene, dels fordi deres hud ikke tåler det så
godt.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-09-09 09:58

Emil skrev:

> [...]
>
> Det letter følingen med maden. Men vis det ikke til børn, dels fordi
> de kan misforstå temperaturene, dels fordi deres hud ikke tåler det så

Kan sagtens se det intelligente i nævnte mørningsmetode. Men jeg kan
ikke lade være med at spekulere på, hvad metoden mangler i
bakteriedræbende effekt? Tror at vide at man af denne grund ofte
anbefaler en højere kernetemperatur??

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 12-09-09 15:12

> [...]
>ikke lade være med at spekulere på, hvad metoden mangler i
>bakteriedræbende effekt? Tror at vide at man af denne grund ofte

Hej,

Prøv at læse denne her - ret lang, men rigtig interessant

http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html

/Jakob

Fra : Emil

Dato : 12-09-09 23:23

Jakob Langgaard <not@mine.com> wrote:

>Prøv at læse denne her - ret lang, men rigtig interessant
>
>http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html

Hold da helt op. Der er alle de detaljerede oplysninger, som jeg
forgæves har eftersøgt i årevis. Tak for linket.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 12-09-09 22:10

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>ikke lade være med at spekulere på, hvad metoden mangler i
>bakteriedræbende effekt? Tror at vide at man af denne grund ofte

Korrekt. Offenlige anbefalinger skal gælde for alle og være dødssikre.
Ved offentlig madlavning er der lovkrav om varmebehandling til 75
gtader, dog med en række undtagelser, heriblandt hele kødstykker, som
der er tale om her.
Læs mere på side 12 - 13 i denne pjece:
<http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2000020/Rapport.pdf>

Ved koldstegning bruges kun hele kødstykker, hvorfor kun overfladen
anses som muligvis forurenet. Det klares så med en saltning og en
bruning før varmebehandlingen.

Det er et omfangsrigt emne, ikke mindst når man går til grænserne for
det optimale.
Generelt gælder, at en lavere temperatur i lang tid vil dræbe flere
microorganismer i et stykke fødevare, end høj temperatur i kort tid.

En anden ting er, at det ikke er nødvendigt at dræbe maden, men
derimod at forhindre _opformeringen_ af uønskede elementer.
Der er f.eks. ingen indrapportere sygdomstilfælde ved anvendelse af
frisklagte, salmonellainficerede æg, som straks blev tilberedt og
serveret.

Problemerne opstår når noget opbevares forkert, så de uønskede
elementer får mulighed for at formere sig. Det værste er deres
affaldsstoffer, toxiner, der virker som ren gift.

Der er masser af gratis viden her:
<http://gl.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Publikationer/TotalListe.asp>
F.eks.:
   Mad og mikroorganismer Nr. 1 - 5
   Mad, Hygiejne og mikroorganismer Del 1 - 2

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 12-09-09 21:31

Jakob Langgaard <not@mine.com> wrote:

>På forhånd tak for hjælpen - for i givet fald så er den solgt til
>undertegnede. Nu skal jeg igang

Lige en lille advarsel:

Når man fået lidt erfaring med dyret, og det ene superlækre resultalt
følger efter et andet, får man mere blod på tanden.

Kort fortalt, har jeg efterfølgende købt en Universel Thermostat (UT
200 fra www.elv.de ) og er nu ved at købe effektregulator (en slags
lysdæmper), så jeg kan holde en temperatur med en nøjagtighed på bedre
end +- 0,5 grad C mellem frysepunktet og 99,9 grader.
Den kritiske temperstur for mange rodfrugter ligger omkring 70 grader.

m.v.h. Emil

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 12-09-09 23:25

> [...]
>end +- 0,5 grad C mellem frysepunktet og 99,9 grader.
>Den kritiske temperstur for mange rodfrugter ligger omkring 70 grader.

Mange tak for input .. men siger du at en Universal Termostat ikke er
nok ? Hvad er det du så investerer i ? og er det lige så nemt at
bruge ?

Blod på tanden er nemlig lige præcis hvad jeg er ved at have

/Jakob

Fra : Emil

Dato : 13-09-09 01:36

Jakob Langgaard <not@mine.com> wrote:

>Mange tak for input .. men siger du at en Universal Termostat (UT) ikke er
>nok ? Hvad er det du så investerer i ? og er det lige så nemt at
>bruge ?

Først og fremmest har jeg haft rigtigt mange sublimt perfekte
resultater med riskogeren og en eller to grillhandsker på låget til at
finjustere temperaturen. Mere skal der ikke til!
Så start der.

Efter et par år blev jeg træt af, altid at overvåge temperaturerne, og
købte mig en UT. Faktisk købte jeg to, hvilket var heldigt nok, da
termostaten i mit køleskab kort efter svigtede; så her sidder den ene
og venter på, at jeg får besluttet mig for et nyt.

Når jeg bruger en UT på riskogerens "holde varm" (40W) kan jeg holde
temperaturerne fra amb. (omgivelsernes) - 66 grader med en nøjagtighed
på knap +- 0,2 grader, hvilket må siges at være på et proff. niveau.
Mere kan man ikke ønske sig.

Grøntsager har et helt andet liv, hvor de interessante temperaturer
svinger omkring 60 - 90 grader, og her er UTén også perfekt, og
riskogeren skal blot stilles til kogning.
Med de 700W vil temperaturen svinge +- 2 grader, hvilket ikke betyder
noget videre i denne sammenhæng.

Glem hvad jeg skrev om en effektregulator, da den var tiltænkt en
gammel 2,2 Kw enkeltstående kogeplade. Problemet her er, at den store
effekt vil øge hysteresen (forskellen mellem nax. og min.
temperaturerne) p.gr.a. den store effekt.
En billigere løsning er at indkøbe endnu en riskoger.

>Blod på tanden er nemlig lige præcis hvad jeg er ved at have

Spis brød til

m.v.h. Emil

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 30-09-09 19:28

> [...]
>temperaturerne fra amb. (omgivelsernes) - 66 grader med en nøjagtighed
>på knap +- 0,2 grader, hvilket må siges at være på et proff. niveau.

Jeg har lige fået min UT100 - men jeg synes ikke det er helt nemt at
holde en temperatur.

Spørgsmål:

Hvor placeres føleren bedst - i bunden eller midt i vandet ?

Hvilke tænd/sluk temperaturer bruger du til at holde eks. 55C ?
Hvis jeg f.eks. sætter den til at tænde for 700W ved 54.5 og slukke
igen ved 54.5, så når temperaturen op på 56C førend den begynder at
falde igen. Det synes jeg ikke heltst passer med den præcision du
omtaler ? :-/ (+-0,2)

Men ellers fungerer det nu ok, man skal nok bare lige eksperimentere
lidt først.

/Jakob

Fra : Emil

Dato : 30-09-09 21:47

>Jeg har lige fået min UT100 - men jeg synes ikke det er helt nemt at
>holde en temperatur.
>
>Spørgsmål:
>
>Hvor placeres føleren bedst - i bunden eller midt i vandet ?

Absolut så nær varmekilden som muligt, her præsist i bunden af gryden,
midt mellem centrum og yderkant. Det giver den mindste hysteres
(forskellen mellem faktisk indstillet temperatur, og vandets
temperatur).

>Hvilke tænd/sluk temperaturer bruger du til at holde eks. 55C ?

Her bruger jeg kun "holde varm"-funktionen, hvor de 40W på forunderlig
vis holder de ønskede 55 grader uden låg, og 57 grader med låg. Op til
67 grader, hvis jeg isolerer låget helt, eller delvis med
grillhandsker.

> [...]
>igen ved 54.5, så når temperaturen op på 56C førend den begynder at
>falde igen. Det synes jeg ikke heltst passer med den præcision du

For det første har jeg ikke prøvet at sætte tænde- og
slukketemperaturen til samme værdi. Min logiske sans befaler mig, at
der skal være en forskel. Men din erfaring har jeg noteret mig til
senere forsøg.

For det andet, er det ikke ligetil, at forstå, hvordan de forskellige
varmekilder opfører sig i den aktuelle situation.
Det handler om, hvor lang lang der går, fra varmekilden aktiveres og
indtil suppen har opnået samme temperatur. Tidligere var +- 30 grader
acceptabelt; men dengang vidste man jo heller ikkeså meget om mørt
kød.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-09-09 21:01

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> wrote in message
> [...]
>
> I næste uge har jeg lige set at Kvickly har en på tilbud til 130 kr.
> (spar 170) er det den du kender (med en hold varm funktiond er kan

Håber du fik den ...
Kvickly Xtra i Horsens leger Netto: var der nede i dag kl. 15.20. Udsolgt

Kurt Lund

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 15-09-09 18:57

>Håber du fik den ...
>Kvickly Xtra i Horsens leger Netto: var der nede i dag kl. 15.20. Udsolgt

Ja, det lykkedes, jeg tror de havde fået 2 - og den anden var væk
idag.

Men det første forsøg, med en svinemørbrad, gik ikke helt super. Jeg
skal lære at styre temperaturen bedre, så den var en overgang helt
oppe på 70 grader (alt for meget) .. ville have givet den 63C i 1
time.

Men med den hjemmegjorte pesto (første forsøg - og ovenikøbet med
morter) blev ret godt

Jeg må ha mig en termostat .. nu!

/Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 19-09-09 21:11

>Håber du fik den ...
>Kvickly Xtra i Horsens leger Netto: var der nede i dag kl. 15.20. Udsolgt

Jeg så den tilfældigt i Lidl idag - til 119 kr.

http://www.tilbudonline.dk/tilbudsaviser/lidl/lidl.asp

og der var masser den ligner Hugin modellen på en prik, så mon
ikke den virker fint ?

/Jakob

Fra : Henrik

Dato : 17-09-09 09:44

"Jakob Langgaard" skrev i en meddelelse
> Emil, du har før nævnt en "Hugin riskoger fra Coop" til brug for sous
> vide tilberedning (koldstegning) etc.

Kan der egentlig ikke købes apparater der direkte er lavet til formålet -
uden at man selv behøver at "fumle" alt for meget med loddejernet?
Og så kommer det jyske tillæg - hvad koster den i givet fald?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 10.09.2009)

Fra : Emil

Dato : 17-09-09 13:14

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Kan der egentlig ikke købes apparater der direkte er lavet til formålet -
>uden at man selv behøver at "fumle" alt for meget med loddejernet?
>Og så kommer det jyske tillæg - hvad koster den i givet fald?

Jo, alt kan købes. Men det er proffessionelt udstyr, hvor priserne
starter omkring 8 - 10 Kkr. + moms! Og det fylder ret voldsomt.

Når en riskoger og et par grillhandsker kan levere varen til rødt kød,
så var valget nemt for mig.

Senere har jeg anskaffet en termostat til 42,- euro, så fisk kommer
med i spiseplanen:
<http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=10&detail2=22807&flv=1&bereich=&marke=>
<http://tinyurl.com/termostat>

Så kan _alt_ lade sig gøre - og helt uden loddejern.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-09-09 00:14

On 12 Sep., 00:34, Jakob Langgaard <n...@mine.com> wrote:

> Emil, du har før nævnt en "Hugin riskoger fra Coop" til brug for sous
> vide tilberedning (koldstegning) etc.

Med en kapacitet på 1,8 liter, må det være nogle meget små fisk, I
tilbereder.

Jeg har været gift med en kineser i 33 år, og lige så længe jeg kan
huske, har vi haft mindst en riskoger, men med større kapacitet.
Når konen skulle rejse alene, tilberedte hun daglig stor portioner den
sidste tid inden og nedfrøs portioner i plastikposer. Når jeg så var
alene, hældte jeg et par kopper ris og vand i kogeren og lagde den
frosne ret på en medfølgende "hylde" (til dampning af retter) øverst i
kogeren,. Efter en times tid var maden klar uden at jeg havde brugt
tid på madlavning.

Fra : Emil

Dato : 20-09-09 19:25

Peter Lauridsen <plau@vip.cybercity.dk> wrote:

>Med en kapacitet på 1,8 liter, må det være nogle meget små fisk, I
>tilbereder.

Kapaciteten i en riskoger er beregnet ud fra varmekapaciten, set i
forhold til et perfekt kogeresultat. De 1,8 liter færdigkogt ris vil
altså give omkring 450 gram pr. næse ved 4 personer.

Sammenlignes med et alm. kogekar, kan gryden i riskogeren rumme 4,017
liter, målt når vand står op til lågets nederste kant.

Så der er rigeligt med plads til et kg. fisk eller et kg. mørbrad, som
bør være nok til 4 personer.

Det er altid rart at vide, hvad man udtaler sig om.

m.v.h. Emil

Fra : Den 9.

Dato : 20-09-09 20:33

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev

> Det er altid rart at vide, hvad man udtaler sig om.

det går alle da osse ud fra at du gør, men det gør du måske ikke?

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-09-09 23:01

On 20 Sep., 20:24, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> liter, målt når vand står op til lågets nederste kant.
>
> Så der er rigeligt med plads til et kg. fisk eller et kg. mørbrad, som

Hvis de 1,8 liter kapacitet vil sige 1,8 liter ris plus 1,8 liter
vand, har du nok ret i at kogekaret må være omkring 4 liter, og så kan
man godt koge en lille torsk, der er skåret i stykker, i den.

Det med varmekapaciteten er nok ikke rigtigt. Man kan snilt lave 2
kopper ris i en riskoger til 10 kopper, og man kan damkoge på en hylde
over risen samtidig. Kogeren varmer vandet til det koger, holder det
kogende i et stykke tid og overgår derefter til kun at holde det
varmt. (Man skal huske at slukke for kogeren, ellers stinker risen
dagen efter).

Kapaciteten af riskogere måles i resten af verden i kopper á 180 ml.
(Man hælder en kop ris og derefter en kop vand i kogeren per
kopkapacitet. Mon ikke den 1,8 liter koger er en 10 kopskoger?
http://www.sallyskitchen.com/html/reviews.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Rice_cooker

(Jeg har i øjeblikket tre riskogere i forskellig størrelse, og min
kinesiske kone mener, at det at sætte ris over er mit job, så jeg
kender riskogere. Den vi bruger i øjeblikket kan koge ris, pasta,
kartofler og dampkoge hvad som helst).

Fra : Emil

Dato : 22-09-09 20:47

> [...]

>vand, har du nok ret i at kogekaret må være omkring 4 liter, og så kan
>man godt koge en lille torsk, der er skåret i stykker, i den.

De 4 liter er målt rumfang, hvilket rækker til
lavtemperaturkogning/varmebehandling/koldstegning af kød m.m. til 4
personer, og det er dét, som denne tråd handler om.

>Kogeren varmer vandet til det koger, holder det
>kogende i et stykke tid og overgår derefter til kun at holde det
>varmt.

For mig ser det netop ud til at være selve problemet, at den holder
risende kogende i et udefinérligt stykke tid, indtil en dims (her en
bimetalføler i varmelegemet) mener, at mine ris nu er perfekt kogte.
At forsøg så viser, at vandet, uanset mængde, bobler over ved
kogningen, og resultatet bliver klistrede ris, kan muligvis hænge
sammen med kvalliteten af risene. Måske var det hensigten at risene
skulle blive let klistrede, som man ofte får dem serveret i Kina og
Japan.

Denne tråd handler ikke om kogning af ris - jeg har tidlige udtalt mig
om, at denne (Hugins) riskoger ikke egner sig til kogning af ris, men
er fin til alt muligt andet, netop p.gr.a. ovenstående problem.
Men OK! Emnet skifter ofte i en tråd, så fint for mig.

Mine generale erfaringer angående riskogning er, at alle ris skylles
kortvarigt før brug, at ris til "løse ris" først svitses til mælkehvid
(opal) farve i en smule fedtstof, og at grødris overnatter i vand på
køl før brug.

Har du andre gode tip´s/rettelser til mine opfattelser, er jeg (og
sikkert mange andre) lutter øren. Jeg er sikker på, at vi alle gerne
vil lære mere.

Det er altid rart at høre fra nogen, som faktisk véd, hvad de taler
om. Så tak for dit bidrag.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-09-09 07:45

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>
> Har du andre gode tip´s/rettelser til mine opfattelser, er jeg (og
> sikkert mange andre) lutter øren. Jeg er sikker på, at vi alle gerne

Jeg bruger en plastikgryde til at koge ris i microovnen. Et af de bedste
køb, jeg har gjort indenfor køkkenudstyr. Gryden har et dobbeltlåg med
en labyrint, som dampen passerer for at holde boblerne indenfor.

Jeg giver den 2 minutter på 750W, derefter 25 minutter på holde-varm.
Det er til 1 dl. ris + 2 dl. vand. Jeg foretrækker Jasminris, så løse
ris har jeg ikke erfaring med. Jeg skyller ikke risen.

Jeg kunne godt bruge en ny, men har ikke set den i butikker siden.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 24-09-09 22:59

> Har du andre gode tip´s/rettelser til mine opfattelser, er jeg (og
> sikkert mange andre) lutter øren. Jeg er sikker på, at vi alle gerne
> vil lære mere.

Hvad med dette:
http://chinesefood.about.com/od/chinesecookingbasics/ss/cook_rice_photo.htm

> [...]
> kortvarigt før brug, at ris til "løse ris" først svitses til mælkehvid
> (opal) farve i en smule fedtstof, og at grødris overnatter i vand på

Løse ris er ris tilsat E553b (talkum)
Talkum anvendes som et antiklumpemiddel, tablethjælpestof og
slipmiddel.
Talkum er et naturligt forekommende mineral, der består af
magnesiumsilikat. Visse kvaliteter indeholder asbest. Der er krav om
at talkum til mad ikke må indeholde asbest.
Talkum er ikke uden sundhedsmæssige problemer, men har meget begrænset
anvendes.
Bon appetit
Vi spiser ikke løse ris her hjemme.

Fra : Emil

Dato : 25-09-09 17:15

Peter Lauridsen <plau@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvad med dette:
>http://chinesefood.about.com/od/chinesecookingbasics/ss/cook_rice_photo.htm

Det beskriver jo fint. at ris bør skylles før brug. Det tager ikke
mange sekunder, bortset fra ris i kogepose, som indeholder noget
udefinerbart (stor andel af knækkede ris og andet sjovt guf).

>Løse ris er ris tilsat E553b (talkum)

Det er så ikke deklareret på nogen af embalagerne på mine indkøbte
ris. Muligvis fordi tilsætningen er for ringe til at skulle
deklareres.

Det afskrækker mig dog ikke fra at bruge løse ris. Tvært imod vil jeg
mene, at alle naturligt forekommende mineraler er gavnlige for
helbredet, dog med det forbehold, at mængden afspejler naturen.

>Bon appetit
>Vi spiser ikke løse ris her hjemme.

Det er så jeres valg. I får nok jeres dosis af de livsnødvendige
mineraler på anden måde.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 24-09-09 23:38

Tilføjelse fra engelske Wikipedia under rice:

Despite the hypothetical health risks of talc (such as stomach
cancer), talc-coated rice remains the norm in some countries due to
its attractive shiny appearance, but it has been banned in some, and
is no longer widely used in others (such as the United States). Even
where talc is not used, glucose, starch, or other coatings may be used
to improve the appearance of the grains.

Hilsen Peter