Multifunktionsprinter?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-09-09 09:47

Jeg overvejer at købe en multifunktions-farvelaserprinter. Jeg kigger på
HP Color LaserJet CM1312 MFP og Samsung CLX-3175, og de skulle begge have
Linux-drivere.

Men hvordan fungerer de i praksis? Er der nogen her der har erfaringer
med disse maskiner?

HP'en understøtter PCL og postscript, og Samsung'en bruger noget der
hedder SPLC. PCL og postscript er jo kendte og afprøvede sprog, som jeg
vil forvente der er god understøttelse af under Linux. Men er der grund
til at foretrække det, fremfor Samsungs printdriver?

Jeg har en Brother HL-2030 s/h laserprinter, og her tillader driveren til
Linux ikke lige så høj opløsning som under windows. Gælder der noget
tilsvarende for Samsung?

Og hvordan med scanner-delen? Leverer de begge fuld funktionalitet under
Ubuntu/XSane?

Og endelig, et tungt argument i vægtskålen for mig, er støjniveauet.
Printeren skal stå på skrivebordet, ved siden af computeren. Min erfaring
fra Brother-printeren er, at jeg ofte unlader at udskrive ting,
simpelthen fordi den larmer så meget under opstart og mens den printer,
at jeg ikke orker at skulle høre på det. Og det vil jeg jo meget gerne
være fri for, nu hvor jeg står foran en udskiftning...

Så, hvordan er lydniveauet på de to printere?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 10-09-09 20:59

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> være fri for, nu hvor jeg står foran en udskiftning...
>
> Så, hvordan er lydniveauet på de to printere?

Jeg har en Samsung CLX-2160N og kan ikke få deres bud på en Linux driver
til at virke i Ubuntu. Normalt print virker fint med Ubuntu's
medfølgende driver, men billeder ser ud af helv***** til. Scanneren
virker ikke.
Så den eneste måde at printe billeder eller at scanne på er at gøre det
fra Win"¤#&"¤# (XP i VirtualBox - virker fint).

Samsung's support er en joke.

Jeg ville nok vælge HP'en hvis det bare skal virke.

--
Vy 73 de OZ1PIF/5Q2M, Peter

** CW: Who? Me? You must be joking!! **
email: peter(no-spam-filler)@frenning.dk
http://www.frenning.dk/oz1pif.htm
Ph. +45 4619 3239
Snailmail:
Peter Frenning
Ternevej 23
DK-4130 Viby Sj.
Denmark

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-09-09 16:04

Den Thu, 10 Sep 2009 21:58:42 +0200 skrev Peter Frenning [OZ1PIF]:

> Jeg ville nok vælge HP'en hvis det bare skal virke.

Tak for oplysningen. Jeg prøver med HP'en...

--
Thomas Jensen, Horsens