Router til router???
Fra : L@rs

Dato : 10-09-09 05:33

Hej

Jeg er på et skib med internet. Den box der styrer parbolen
har indbygget en router. Vi er ca 10-15 bruger på netværket.
Routeren går tit i sort... Har en ide om, at den bliver overbelastet.

Jeg vil så sætte en anden router op til at styre alle IP adresserne.

Men men... Den først-nævnte router kan man ikke stille noget i.
Kun om den skal uddele IP adresser eller ej (DHCP)
Den har naturligvis også en switch med 4 porte.
dens ip no. 192.168.0.1

Mit spørgsmål er så hvordan tilslutter jeg router no2?
Hvilken IP skal jeg give no 2 router. her prøvet med 192.168.2.1
Det virker ikke...
Jeg satte stikket fra router 1´s switch til router 2´s Internet stik...
Sikkert forkert...

Men hvordan skal jeg gribe det an????

mvh
Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-09-09 09:14

"L@rs" <lkj002@hotmail.com> wrote in

> Jeg er på et skib med internet. Den box der styrer parbolen
> har indbygget en router. Vi er ca 10-15 bruger på netværket.
> Routeren går tit i sort... Har en ide om, at den bliver
> overbelastet.

Ja det kunne godt være et NAT problem.

> Men men... Den først-nævnte router kan man ikke stille noget i.
> Kun om den skal uddele IP adresser eller ej (DHCP)

Sæt den til ej.

> dens ip no. 192.168.0.1
> Mit spørgsmål er så hvordan tilslutter jeg router no2?

Sæt router 2 til at være DHCP server, som 192.168.0.x

> Jeg satte stikket fra router 1´s switch til router 2´s Internet
> stik...

De 2 routere er nu begge en del af det lokale netværk og skal derfor
forbindes LAN til LAN.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-09 11:04

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> crashed Echelon writing

> Sæt router 2 til at være DHCP server, som 192.168.0.x

> De 2 routere er nu begge en del af det lokale netværk og skal derfor
> forbindes LAN til LAN.

Spørgsmålet er så hvor "klog" router 2 er. Hvis det er en alm home router
vil den så i sin DHCP oplysninger sætte sig selv til at være gateway,
hvoraf det er router 1 som stadig skal være gateway.

Desuden løser det ikke NAT problemet, hvis det er denne som er årsag.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-09 11:04

"L@rs" <lkj002@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg er på et skib med internet. Den box der styrer parbolen
> har indbygget en router. Vi er ca 10-15 bruger på netværket.
> Routeren går tit i sort... Har en ide om, at den bliver overbelastet.

Hvilken router er der tale om?

--
Bjarke Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-09-09 12:45

> [...]

> Det virker ikke...
> Jeg satte stikket fra router 1´s switch til router 2´s Internet stik...

Nej, det er rigtig nok. Du skal lave dobbelt NAT.

Forbind nr 2 via dennes "internet stik" (WAN stik) til en LAN port på nr
1.

Du skal ikke tildele nr 2 en ip-adresse på WAN siden, det gør DHCP
sereren i nr 1. Det du skal passe på med er, at de ip-adreser som nr 2
uddeler ikke ligger i samme område som nr 1. Så får du sandsynligvis
problemer med nr 2 som gateway.

Så det skulle virke når du vælger at nr 2s DHCP server uddeler
ip-adresser i området 192.168.2.x, og at nr 2 har en LAN adresse i det
område. Det bør virke når nr 2s egen ip-adresse på LAN siden er
192.168.2.1.

Nr 2 skulle så modtage en ip-adresse på WAN siden adresse fra nr 1s DHCP
server i 192.168.0.x omradet.

Sådan virker det her hos mig.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-09-09 13:10

<snip>

> Sådan virker det her hos mig.

Der er så muligvis et par andre indstillinger du skal være opmærksom på.

A. Du skal vælge den "rigtige" forbindelsestype på WAN siden i nr 2.

I mit tilfælde her, kan jeg f.eks vælge mellem

- Dynamic IP User (Cable Modem)
- PPPoE User (ADSL)
- Static IP User
- PPTP

Jeg har så brugt den første i min nr 2 indtil fornyelig. Lige nu bruger
jeg den 3. indstillingsmulighed. Men jeg har osse (næsten) fuld kontrol
over min nr 1 router.

B. I dit tilfælde kan adgang til at forbinde til- og modtage en
ip-adresse fra nr 1 være "låst fast" til bestemte MAC adresser på denne
routers LAN side. Det kommer man uden om ved at "clone" den MAC adresse,
som den PC man bruger til at konfgurere routeren med har. Der skulle
gerne være en sådan mulighed i nr 2s WAN setup.

Fra : L@rs

Dato : 12-09-09 00:48

Hej igen...

Som sagt, så kan jeg ikke stille noget som helst i router 1.
KUN, om DHCP serveren skal være on eller off. Jeg kan IKKE
vælge noget IP område.
Jeg har også KUN switch delen til rådighed.
Derfor er der ikke rigtig noget jeg kan gøre i router 1.

Når jeg stiller IP adressen i router 2 til samme ip nummer som 1
så siger router 2, at det er samme ip område som 1 og vil ikke
acceptere det.

Men ellers tak for jeres svær... Jeg prøver at "lege" lidt med det
I har anbefalet....

mvh
Lars

Fra : Kaj

Dato : 12-09-09 06:58

> [...]
> Routeren går tit i sort... Har en ide om, at den bliver overbelastet.
>
> Jeg vil så sætte en anden router op til at styre alle IP adresserne.

Skift den gamle router ud med en ny, hvis den har tendens til at gå i sort.
Hvis der er fejl/problemer med netværket bliver der jo ikke mindre fejl
mulighedder med 2 routere efter hinanden.

Kaj