Bintje Kartofler
Fra : Claus Nielsen

Dato : 08-09-09 09:07

Hej,

Hvor kan jeg få fat i Bintje Kartofler?

/Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-09 16:21

"Claus Nielsen" <klauzen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:5c90d542-1d0e-4ca0-bb64-07702230e8f7@q7g2000yqi.googlegroups.com

> Hvor kan jeg få fat i Bintje Kartofler?

Aner det ikke. Jeg leder også forgæves efter dem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-09-09 16:38

> Aner det ikke. Jeg leder også forgæves efter dem.

Og jeg klagede min nød i dag til en grønt-mand i X i Y. Han bad mig vente et
par minutter, hvorefter han gik ud bagi. Han kom tilbage og fortalte mig, at
der lå to eller fem kg Bintje - hvad jeg nu ville have - klar til mig
torsdag. Jeg bestilte fem kg.

Så det kan betale sig at spørge.

Og jeg skal nok fortælle, hvad X og hvor Y er, når jeg har hentet min pose
på torsdag

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-09-09 19:29

> Og jeg skal nok fortælle, hvad X og hvor Y er, når jeg har hentet min
> pose på torsdag

Jeg hentede seks kg. kartofler hos SuperBest i Rødovre Centrum. Det var ikke
Bintje, men derimod Safari, som grønt-manden forsikrede, var "det samme".
Jeg betalte 30 kroner for de seks. kg.

Jeg ved ikke, om Safari er det samme som Bintje, men de fungerede
fremragende som pommes frites. Jeg er tæt på at erklære mine Safari-frites
som nogle af de bedste, jeg har lavet.

Fremgangsmåde: Skåret i både, vasket godt af i koldt vand, frittet på min
friturekogers laveste temperatur (190 grader). Taget af ilden lige inden, de
begyndte af få farve. Derefter i køleskab et par timer. Frittet endnu engang
på min friturekogers højeste temperatur (280 grader) lige før servering.
Serveret med hjemmelavet bearnaise (av for pokker, den var god) og en
"langtidskogt" tyndsteg (4-5 timer i riskogeren ved ca. 58 grader -
vakuumpakket - og derefter en tur i Cobb'en lige før servering). Til
dessert: Nicklas' Arme Riddere med røde bær, dvs. ribs, blå- og hindbær,
vendt i rørsukker og serveret med flormelis-sødet Mascapone.Dejligt tungt og
godt

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Den 9.

Dato : 17-09-09 19:58

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> vendt i rørsukker og serveret med flormelis-sødet Mascapone.Dejligt tungt

hmmmm - når det gælder god madsmag og evner udi madkunsten er du jo nærmest
sympatisk - thumps up!

Fra : Emil

Dato : 18-09-09 19:41

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Frittet endnu engang
>på min friturekogers højeste temperatur (280 grader) lige før servering.

Tak skæbne! Hvilken olie brugte du?
For det var vel ikke en fuldsyntetisk motorolie?

Jeg mistænker dig for, ikke at have målt oliens temperatur, men i
stedet at have formidlet et tal på en drejeknap.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-09 20:32

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Tak skæbne! Hvilken olie brugte du?
> For det var vel ikke en fuldsyntetisk motorolie?

Hehe. Skrivefejl. 190 grader er maks. på min friturekoger.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 18-09-09 21:12

"Jens Bruun" wrote:

>"Emil" skrev

>Hehe. Skrivefejl. 190 grader er maks. på min friturekoger.

Tak! Så er jeg mere rolig, for det passer meget fint til det, som du
beskriver, for at opnå det absolut bedste resultat.

1. frittering var måske ved en lidt lavere temperatur, men er man
kvik, kan de 190 grader også bruges her.

Så slipper jeg også for at skrive om stegemutagener og dannelse af
transfedtsyrer.

Btw er max. målbare temperatur på mit (ret nøjagtige) trådløse
stegetermometer 200 grader C. og et ældre, ukalibreret, er max. 220
grader.

Ellers tak for beskrivelse at et simpelt, men næsten perfekt måltid.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-09 21:34

> 1. frittering var måske ved en lidt lavere temperatur, men er man
> kvik, kan de 190 grader også bruges her.

Jeg ved ikke, hvad der er gået galt i mit tidligere indlæg. Jeg må have fået
for meget Amarone.

Min friturekoger har en laveste temperatur på 150 grader, og en højeste på
190 grader. Det var de to yderpunkter, jeg benyttede mig af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 18-09-09 22:18

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Min friturekoger har en laveste temperatur på 150 grader, og en højeste på
>190 grader. Det var de to yderpunkter, jeg benyttede mig af.

Så kan det jo ikke blive bedre, og specielt bemærkede jeg, at du -
lige efter bogen - afkølede fritterne mellem 1. fritterig og indtil 2.
frittering, umiddelbart før serveringen. Det forsømmer mange.

Jeg var blot bange for, at nogen ville følge eksemplet i din 1.
beskrivelse, for det var hverken sundt eller ufarligt.

God week-end, og tak for din opklaring.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 18-09-09 20:26

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Frittet endnu engang
>på min friturekogers højeste temperatur (280 grader) lige før servering.

Hvordan målte du temperaturen?

m.v.h. Emil

Fra : battlefields

Dato : 19-09-09 11:13

> [...]
>
> Så det kan betale sig at spørge.
>
> Og jeg skal nok fortælle, hvad X og hvor Y er, når jeg har hentet min pose

Hej
Til dem, der bor i Horsens området, så købte jeg idag Bintje kartofler på
Hanstedgård, hvor de sælger dem friskopgravede.
Hilsen Vibeke

Fra : Max

Dato : 08-09-09 16:44

Hej Claus

> Hvor kan jeg få fat i Bintje Kartofler?

Den er vel så sårbar at ingen gider avle den
mere til andet end industribrug.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-09-09 17:53

Claus Nielsen <klauzen@gmail.com> wrote in news:5c90d542-1d0e-4ca0-bb64-
07702230e8f7@q7g2000yqi.googlegroups.com:

> Hvor kan jeg få fat i Bintje Kartofler?

Og du har tjekket at din lokale grøntsagspusher ikke kan skaffe dem?
Bintje tåler dårligt at blive vasket, så derfor finder du den kun
sjældent i supermarkedet.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-09-09 10:38

Claus Nielsen skrev:
> Hej,
>
> Hvor kan jeg få fat i Bintje Kartofler?
>
> /Claus

Ved ikke om tilsvarende er nævnt i tråden, men
de er måske blandt førstevalg til mos/bage eller fritter, men
imo er bintje ikke blandt de mest velegnede som
alm. koge-/pillekartofler.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Niels

Dato : 20-09-09 13:52

> Ved ikke om tilsvarende er nævnt i tråden,

Hvorfor læser du ikke tråden?

--
Niels

Fra : Ole Larsen