Ægproduktion
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-09 11:14

Hej gruppe

Hvis man er i tvivl om hvilken type æg (bur-, skrabe-, frilands- eller
økologiske) man skal vælge, kan følgende film med skjult kamera måske
være med til at sætte tingene i perspektiv (advarsel: filmen indeholder
voldsomme scener):

· http://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to

Efterfølgende kan man med fordel læse hvad en producent som Dueholm
skriver om sagen:

· http://dueholm.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=7

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Pipeline

Dato : 03-09-09 16:50

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> [...]
>
> · http://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to
>
> Efterfølgende kan man med fordel læse hvad en producent som Dueholm

Fin film, der viser hvordan man holder produktionsomkostningerne nede,
til glæde for os forbrugere.
Og så smager de oven i købet godt de skide fugle, så de er selv ude om det!

I øvrigt ville det være interessant hvis øko-tilhængerne kunne komme med
alternative forslag til burhøns, tremesvin/kalve, sprøjtede afgrøder etc.
Jeg hørte/læste forleden (kan selvfølgelig ikke huske hvor), at hvis
hele Jordens fødevareproduktion blev 100% økologisk, så ville det kun
være muligt at brødføde 4,3 milliarder mennesker, pga. dårligere udbytte.
Så selvom økologi er en fin ting for sundheden (både vores og naturens),
så er der stadig brug for alternativer. Vi kan jo snart glæde os til
syntetisk fremstillet kød (velbekomme).
Mvh
Pipeline

Fra : dufur

Dato : 03-09-09 19:59

Pipeline skrev:

> [...]
> Så selvom økologi er en fin ting for sundheden (både vores og naturens),
> så er der stadig brug for alternativer. Vi kan jo snart glæde os til

Derfor er økologi ikke at foretrække...
men der er da heldigvis masser af muligheder mellem grov udnyttelse og
mishandling af dyr, og ren øko drift.

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-09-09 19:14

On Thu, 3 Sep 2009 10:13:55 +0000 (UTC)
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
>
> · http://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to
>
> Efterfølgende kan man med fordel læse hvad en producent som Dueholm

jeg ser ikke lige problemet? Er det fordi det er synd for de små søde
kyllinger? fordi de bliver dræbt hurtigt og humant ved at blive knust?
fordi de er super effektiviseret?

Har du set det tilsvarende i danmark? tilsvarende for øko/skrabehøns?
hvad med et almindeligt slagteri?

Man skal selvfølgelig tænke på dyrevelfæren men man skal også tænke
sig om!

Kim

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-09 21:46

Kim Schulz skrev:

> jeg ser ikke lige problemet?

Jeg har ikke påstået at der er noget problem, kun foreslået at man
kan lette beslutningsprocessen mht. køb af æg hvis man ser på videoen
og læser bskrivelsen af æggetyperne fra Dueholm. Det er mit indtryk
at folk ikke ved hvad bur-, skrabe-, frilands- og øko-høns konkret
står for, og hvis dét er tilfældet, kan man med fordel læse Dueholms
beskrivelse. Og hvis nogen skulle have en romantisk forestilling
om industrielt hønseopdræt, kan man passende se filmen fra klækkeriet.

Er folk ligeglade med hvordan dyr behandles, ja, så er historien ikke
længere — jeg går ud fra at folk altid træffer en beslutning de selv
kan stå inde for (problemet, hvis der er et problem, er snarere at
folk ikke træffer en beslutning fordi de mangler information), og
jeg har ikke tænkt mig at pege fingre.

> Er det fordi det er synd for de små søde kyllinger?

Personligt bryder jeg mig ikke om at andre væsner skal behandles på
den måde jeg ser på videoen for at jeg kan få noget at spise, og det
har fået den konsekvens at jeg i stigende grad lever vegansk. Der
er en bid vej endnu, lissom jeg ikke kan udelukke at jeg vil skifte
mening en dag, men jeg tilstræber overensstemmelse mellem ord og
handling.

> Har du set det tilsvarende i danmark?

Nej, jeg forholder mig først og fremmest til den beskrivelse Dueholm
selv giver af opvæxtforholdene for de forskellige typer, og sekundært
til de personlige erfaringer jeg har fra arbejde på hønsefarme i
Israel og Sydafrika.

Dueholm skriver at [deres] buræg og skrabeæg stammer fra høns der ikke
har mulighed for at komme udendørs, hvilket er nok for mig til at vælge
disse æggetyper fra. Følgelig vælger jeg osse frilandsæg fra, da disse
høns får trimmet deres næb.

Jeg er stadig ikke afklaret med om jeg synes at forholdene for økolo-
giske læggehøns er i orden. Selv om næbbene ikke trimmes, går jeg ud
fra at rundt regnet 50% af kyllingerne må lade livet inden for de første
få dage efter klækningen, og dét synes jeg ikke er i orden.

> hvad med et almindeligt slagteri?

Jeg lever overvejende ovo-lakto-vegetarisk, idet jeg i stigende grad
stræber mod at vælge ovo- og lakto- fra.

> Man skal selvfølgelig tænke på dyrevelfæren men man skal
> også tænke sig om!

Hvad tænker du på konkret?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 07-09-09 21:53

"
jeg ser ikke lige problemet? Er det fordi det er synd for de små søde
kyllinger? fordi de bliver dræbt hurtigt og humant ved at blive knust?
fordi de er super effektiviseret?

Humant ? Noget kunne tyde på at du ikke selv har prøvet at blive kørt
levende gennem en kødhakker.
Jeg har heller ikke, men jeg ville gætte på at det gør ret ondt...

Fra : dufur

Dato : 03-09-09 19:58

> [...]
>
> · http://www.youtube.com/watch?v=JJ--faib7to
>
> Efterfølgende kan man med fordel læse hvad en producent som Dueholm

Næææ
Folk vil stadig sige føj det er for ringe, og når de så står og skal
handle, er det buræg, som ryger i kurven.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-09 21:17

dufur skrev:

> Næææ
> Folk vil stadig sige føj det er for ringe, og når de så står
> og skal handle, er det buræg, som ryger i kurven.

Jeg kan kun tale for mig selv, ikke for andre.

Jeg har i årevis udelukkende købt økologiske æg, men har af dyreetiske
årsager skåret gevaldigt ned på forbruget af æg i madlavningen — både
den direkte anvendelse og den indirekte (fx i majonæse). I tidligere
perioder af mit liv har jeg levet ovo-lakto-vegetarisk, og med mindre
mit livssyn ændres drastisk i årene fremover, kommer jeg nok i stigende
grad til at leve som veganer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : dufur

Dato : 03-09-09 22:10

> [...]
> perioder af mit liv har jeg levet ovo-lakto-vegetarisk, og med mindre
> mit livssyn ændres drastisk i årene fremover, kommer jeg nok i stigende

stakkel :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-09 22:14

"dufur" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> stakkel :)

LOL.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-09-09 23:41

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> økologiske) man skal vælge, kan følgende film med skjult kamera måske
> være med til at sætte tingene i perspektiv (advarsel: filmen indeholder

Rart at kunne hente æg fra sine egne høns, der næsten er mere kælne end
kattene

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-09-09 05:57

Martin Bak skrev:

> Rart at kunne hente æg fra sine egne høns, der næsten er
> mere kælne end kattene

Ja, det må ikke være dårligt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-09 09:21

Og så er der den bløde mellemvare - høns af fritgående, private høns, der
hygger sig og nyder livet - bliver taget af en mink eller en ræv i ny og næ,
hvilket heller ikke er sjovt - og i et eller andet fornuftigt omfang lægger
nogle æg - men i øvrigt fodres med køkkenbaffald, ikke-økologisk korn og
alle de biller og dyr de kan æde. Og som selv om der er plads nok alligevel
stuver sig sammen i en klynge. -