MS Windows
briani 27239
Hvad blev der af ScanDisk?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 03-09-09 11:54

WinXP. Jeg har en mistanke om at harddisken på mine forældres PC er en
fejl. Jeg ville så skanne den med Windows ScanDisk, men det findes
åbenbart ikke længere. Hvad skal jeg bruge istedet? Ligger der noget
indbygget værktøj i WinXP jeg ikke kender til eller findes der et godt
program (freeware?) som jeg kan anvende?

Lars

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-09-09 12:09

Lars Thomsen Nielsen <lars@flexcom.dk> skrev :

>WinXP. Jeg har en mistanke om at harddisken på mine forældres PC er en
>fejl. Jeg ville så skanne den med Windows ScanDisk, men det findes
>åbenbart ikke længere.

Det hedder noget andeti XP.

Højreklik på drevet i »Denne Computer« => Egenskaber =>
Funktioner => resten burde gi' sig selv.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 12:11

Scandisk tilhører DOS tiden.
Højreklik på drevet og under Egenskaber vælg Værktøjer.
Eller fra en commande prompt skriv: chkdsk /f C:

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Rado

Dato : 03-09-09 15:00

On Thu, 03 Sep 2009 13:10:36 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Scandisk tilhører DOS tiden.
>Højreklik på drevet og under Egenskaber vælg Værktøjer.
>Eller fra en commande prompt skriv: chkdsk /f C:

Du mener vel chkdsk C: /f

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Brian H

Dato : 03-09-09 15:10

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Du mener vel chkdsk C: /f

Hvorfor tror du det?

Fra : Rado

Dato : 03-09-09 15:52

On Thu, 3 Sep 2009 16:10:21 +0200, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Hvorfor tror du det?

Fordi det står der i manualen:

chkdsk [drive:] [/p] [/r]

Fra : Brian H

Dato : 03-09-09 20:15

> Fordi det står der i manualen:
>
> chkdsk [drive:] [/p] [/r]

Det andet virker på præcist samme måde...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-09-09 15:41

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Du mener vel chkdsk C: /f

Forskellen er ens

Begge dele virker.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Rado

Dato : 03-09-09 15:58

On Thu, 3 Sep 2009 16:40:38 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Forskellen er ens
>
>Begge dele virker.

Det står der ikke noget om i manualen...

Det normale er at man skriver drevbogstav først og så parametrene
bagefter, man kan lige så godt holde sig til den standard ellers
skaber det bare forvirring.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-09 12:21

<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>indbygget værktøj i WinXP jeg ikke kender til eller findes der et godt
>program (freeware?) som jeg kan anvende?

Windows egne programmer checker fil-systemerne, men ikke diskenes
hardware.

Er du usikker på disken bør den checkes med et diagnostik værktøj fra
en harddisk fabrikant. Seagate's Seatools værktøj er f.eks et udmærket
program der kan bruges på de fleste diske. Kig forbi:

http://www.ultimatebootcd.com/

<mlr>