Silicone bageforme - prisniveau?
Fra : Henrik

Dato : 02-09-09 18:30

Hej

Jeg overvejer at starte en mindre rugbrødsproduktion (1kg pr måned) og har i
mit første forsøg anvendt to gamle aluminiumsforme - det kom der ikke noget
godt ud af.

Så jeg tog en mindre rundtur til isenkrammerne og gik vaklende ud af
butikkerne igen - silikoneforme til rugbrød og lignende kostede i omegnen af
200-250 kr.

Jeg mener at Fakta og Netto har solgt sådanne før, men kan ikke huske
priserne. Kan I hjælpe?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 16.08.2009)

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-09-09 18:59

Henrik wrote:

> [...]
>
> Så jeg tog en mindre rundtur til isenkrammerne og gik vaklende ud af
> butikkerne igen - silikoneforme til rugbrød og lignende kostede i

Vi har købt en Eva rugbrødsform som i dag koster 250 kr hos Alstrøm. Den
har indtil videre holdt i ca. fem år. Med den holdbarhed gider vi ikke
shoppe efter en billigere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 03-09-09 07:31

Erik Olsen wrote:
> Vi har købt en Eva rugbrødsform som i dag koster 250 kr hos Alstrøm.
> Den har indtil videre holdt i ca. fem år. Med den holdbarhed gider vi
> ikke shoppe efter en billigere.

Jeg har tre Evaer, der var pumpet med silikone. De to af dem er over ti år
gamle, og der er absolut ingen silikone tilbage. Den nyeste, som er knap fem
år gammel, har jeg manuelt fjernet silikonen på, fordi den hang i laser og
langsomt trevlede af på brødet. Nu da silikonen ikke længere holder, smører
jeg lidt med olie for at holde formen. Den der smører godt, kører godt.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-09-09 09:00

3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> silikonen ikke længere holder, smører jeg lidt med olie for at holde
> formen. Den der smører godt, kører godt.

På vores er silikonen i behold. Hvad gør du for at ødelægge dem?

Fra : Max

Dato : 03-09-09 09:08

Hej Erik

> På vores er silikonen i behold. Hvad gør du for at ødelægge dem?

Blander i ikke teflon og silikone sammen ?

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-09-09 09:13

Max wrote:
> Hej Erik

> Blander i ikke teflon og silikone sammen ?

På den Eva rugbrødsform vi har, og på dem vi har foræret familie og
venner, er inderst et lag silikonegummi. Jeg kender godt forskel.

Fra : Max

Dato : 03-09-09 10:13

Hej Erik

> På den Eva rugbrødsform vi har, og på dem vi har foræret familie og
> venner, er inderst et lag silikonegummi. Jeg kender godt forskel.

Jeg har 2 EVA rugbrødsforme, de er lavet i aluminium og de
er teflonbelagte på indersiden.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-09-09 18:24

Max wrote:
> Hej Erik

> Jeg har 2 EVA rugbrødsforme, de er lavet i aluminium og de
> er teflonbelagte på indersiden.

Tja, på vores (af aluminium) kan man mærke at det indvendige lag er ret
blødt, og der er stor friktion når man kører en negl hen over
overfladen. Det er ikke sådan teflon plejer at føles

Fra : Max

Dato : 03-09-09 18:44

Hej Erik

> Tja, på vores (af aluminium) kan man mærke at det indvendige lag er
> ret blødt, og der er stor friktion når man kører en negl hen over
> overfladen. Det er ikke sådan teflon plejer at føles

Du har faktisk ret, hev lige en ned af hylden og det sjove er at
indersiden føles lidt klistret, men sådan skal den være ifølge
den medleverede brugsanvisning. Detr er forøvrigt 3,3 liter
forme og de virker vældig godt. Prisen var 139 kr da de
blev købt kan jeg se. Men jeg har nogle andre forme med
brun beklædning inden i og det er helt klart teflon, det er
helt glat og hårdt.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-09-09 19:39

Max wrote:
> [...]
> blev købt kan jeg se. Men jeg har nogle andre forme med
> brun beklædning inden i og det er helt klart teflon, det er

I vores var silikonelaget opr. lysegråt, men er nu efter fem års brug
blevet lysebrunt. Farveskiftet betyder tilsyneladende intet

http://www.alstrom.dk/product.jsp?prodkey=2710&source=/product_view.jsp%3Fcategory%3D367

Fra : Max

Dato : 03-09-09 20:01

Hej Erik

> http://www.alstrom.dk/product.jsp?prodkey=2710&source=/product_view.jsp%3Fcategory%3D367

Præcis dem, og de kan anbefales. Og så er de jo billige.

--
Mvh Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-09-09 13:57

On 2 Sep., 19:30, "Henrik" <hallo_der...@hotmail.comXX> wrote:

> Så jeg tog en mindre rundtur til isenkrammerne og gik vaklende ud af
> butikkerne igen - silikoneforme til rugbrød og lignende kostede i omegnen af
> 200-250 kr.

Vi har nogle fra Føtex, der ikke koster alverden, men det er så som så
med effektiviteten, for de skal helst stå nede i en metal-form, da
brødet ellers buler meget ud af siderne og bliver (meget) ovalt og
umuligt at skære skiver af.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : onemoreday

Dato : 03-09-09 01:32

> [...]
>
> Mvh
> Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut

Hvad med at smøre aluminiumsformene?

Fra : Henrik

Dato : 06-09-09 15:23

Tak til de seriøse af svarerne

Jeg kan faktisk se Imerco har en brødform 30 cm på tilbud den kommende uge
til Kr 100,- men at de også reklamerer for EVAs professionelle brødform til
250,-

250,- er dog lige i overkanten, i forhold til den begrænsede mængde jeg har
tænkt mig at producere.
Jeg kan se på HWLs hjemmeside at de anbefaler at sådan en form ikke vaskes i
vaskemaskinen - jeg ved ikke hvad jeres erfaringer er der?

Kevin har en pointe jeg vil tage med mig, når drager ud for at købe.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-09 15:32

Henrik wrote:

> [...]
> professionelle brødform til 250,-
>
> 250,- er dog lige i overkanten, i forhold til den begrænsede mængde

Vi har tidligere prøvet andre forme med meget begrænset succes. Efter vi
gik over til Eva rugbrødsformen har vi fået gode brød hver gang. Men
prøv du bare med de billige. Enten giver du op efter mange ærgelser,
eller du erkender behovet og køber en Eva rugbrødsform.

> Jeg kan se på HWLs hjemmeside at de anbefaler at sådan en form ikke
> vaskes i vaskemaskinen - jeg ved ikke hvad jeres erfaringer er der?

Ja, de skal vaskes op i hånden kun med varmt vand.