Savner et ur...
Fra : ..::jmj::..

Dato : 02-09-09 16:00

Fik forleden en kort køretur på en VF750F, hvor der var monteret et
digitalt ur i "cockpittet". Det kunne være et køkkenur eller hvad ved
jeg, men vitsen er, at det er noget jeg savner på min egen CBR.
Er der nogen der har erfaringer med, hvor man kan få fingre i et eller
andet lille ur til at montere i cockpittet (skal nok finde en måde at
montere det på), men helst noget LED med 24H visning?
Jeg fandt med noget besvær dette:
http://www.mc1.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=2544&MenuItemID=
men det fremgår ikke om det er med 24H visning.

PFT, Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 16:16

Nederst på siden står ntelfonnummeret til forhandleren, du kunne jo spørge
om det har 24 timers visning??
Mvh John

Fra : Anders Majland

Dato : 02-09-09 17:24

Louis.de har både med analog og digitalt display. Jeg har også ofte set
forhandlere der har haft nogle liggende i disken (tror også de var svært
omsættelige til de priser jeg husker)

Jeg kører altid med gps alligevel så jeg har et par analoge og et digitalt
tilovers, hmm måske jeg skulle se om der stadig var strøm på dem og få dem
over i stumpemarkedet ...

Fra : Peter

Dato : 02-09-09 22:04

Jeg monterede ganske enkelt en cykelcomputer, Sigma BC 800.
Så havde jeg både ur, kmtæller, gns. hastighed, max hastighed og mere.
Desuden tydeligt digital kmt visning - og ganske nøjagtig.

Monteret midt over omdrejningstæller og speedometer på et stykke
hjemmefikset
2mm alustykke. Perfekt.
Magneten blev limet fast på fælg, så tæt ved nav som muligt.

Billig løsning. Og en times tid til at fikse monteringsdelene og selve
monteringen.

mvh
peter

Fra : Armand

Dato : 02-09-09 23:38

...::jmj::.. skrev:
> [...]
> http://www.mc1.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=2544&MenuItemID=
> men det fremgår ikke om det er med 24H visning.

Intrigerende modspørgsmål:
Har du aldrig irriteret dig over ikke at have viser-ur i bilen?
Eller: Står du overfor et digitalt ur på en væg, vil du da ikke tendere
til at informere dig om tiden v.h.a. dit (givne) viser-armbåndsur?

--
Armand.
(Der sagtens kan følge at analoge armbåndsure stort set har generobret

Fra : ..::jmj::..

Dato : 03-09-09 07:41

Armand kom med følgende:

> [...]
> Eller: Står du overfor et digitalt ur på en væg, vil du da ikke tendere til
> at informere dig om tiden v.h.a. dit (givne) viser-armbåndsur?

Formoder jeg er et barn af tiden, foretrækker faktisk de digitale
Og nej, jeg har aldrig savnet et analogt ur i bilen... og (ta-daaa)
selv mit armåndsur er digitalt.
Men jeg medgiver: de analoge kan forlenes med en grad højere æstetik.
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 10:00

...::jmj::.. skrev:
> [...]
> mit armåndsur er digitalt.
> Men jeg medgiver: de analoge kan forlenes med en grad højere æstetik.

Jup!
Men også når det kommer til aflæselighed á: "Jeg skal være fremme 10
minutter i 11, kan jeg nå det?" (hvilket i grunden er dén brug et ur i
et køretøj er til for).
Hvor man med digital visning skal mellem regne 10.50 og 10.32 er det
mere en simpel vurdering af "viser-afstand" på et ananlogt visende ur.
Men dét har tilsyneladende aldrig slået dig :-/

--
Armand.
(Skabs ur-freak, der havde en lærekammerat der kunne blære sig med et

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-09-09 10:53

On Thu, 03 Sep 2009 11:00:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Hvor man med digital visning skal mellem regne 10.50 og 10.32 er det
>mere en simpel vurdering af "viser-afstand" på et ananlogt visende ur.
>Men dét har tilsyneladende aldrig slået dig :-/

Det pudsige er, at hvis du spørger to personer, en med digital og en
med analog ur, om hvad klokken er, uanset at de begge lige har kigget
på uret, vil ham med det analoge ur svare lige ud "ca. så meget", og
ham med det digitale ur vil kigge på krydderen endnu en gang.
Med andre ord har ham med viserne registreret det instinktivt, hvor de
digitale tal for længst er glemt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-09-09 12:35

Steen Gruby wrote:

> [...]
> ham med det digitale ur vil kigge på krydderen endnu en gang.
> Med andre ord har ham med viserne registreret det instinktivt, hvor de

Den køber jeg ikke. Næsten alle vil instinktivt kigge på uret når de
bliver spurgt - dels af høflighed overfor spørgeren, dels fordi man
sjælden vil have svar på hvad klokken er når man kigger af egen drift,
men mere vil vide om man har travlt/snart har fri/whatever. Svaret på
det spørgsmål er ikke et tidspunkt.

--
vh
Torben - der ofte har svaret digitalt på netop det spørgsmål - mest for

Fra : ..::jmj::..

Dato : 03-09-09 13:33

Armand kom med følgende:

> [...]
> simpel vurdering af "viser-afstand" på et ananlogt visende ur.
> Men dét har tilsyneladende aldrig slået dig :-/

Jeg tror vi er ude i noget a la veneration? Individernes forskellighed?
Ingen endegyldig sandhed, men individuel præference (nogen er til
moderen, andre til datteren)?
Men for at spinde en ende tilbage til det der startede tråden: jeg
fandt et ur med 24H visning hos den lokale MC-pusher, og det kan jeg
montere uden brug af værktøj. Når regnen forlader egnen skal mine
(indtil nu) uprøvede praktiske egenskaber efterprøves
Jørgen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-09-09 18:40

...::jmj::.. skrev:
> Armand kom med følgende:

> Jeg tror vi er ude i noget a la veneration? Individernes forskellighed?
> Ingen endegyldig sandhed, men individuel præference (nogen er til
> moderen, andre til datteren)?

Bestemt nej!

Der er ligefrem forsket i udformningen af "betjeningspaneler" og de
dertil knyttede instrumenter til aflæsning, og forskellen mellem hvordan
brugeren handler på baggrund af informationer (de samme) ved brug af
forskellige visninger er slående (og i nogle industrier katastrofal)

Så nej det er ikke et spørgsmål om præference - derfor er
omdrejningstællere ofte fortsat en viser på en skive, hvorimod mange
speedometre er blevet digitale

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 22:02

J.C.Kløve skrev:

> omdrejningstællere ofte fortsat en viser på en skive, hvorimod mange
> speedometre er blevet digitale

Hvilket forøvrigt er ulideligt i min verden - Akkurat som Citroens gamle
gimmick á fartangivelse med tal i et "fiskeøje" :-|

Jeg har forøvrigt bidt mærke i at MOTORRAD meget beskrivende kalder
tidens moderne multifunktions speedometre for: "mause-kinos"
(muse-biografer)

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-09-09 23:43

On Thu, 03 Sep 2009 19:39:44 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

>Bestemt nej!

Jeg er helt enig!

> [...]
>brugeren handler på baggrund af informationer (de samme) ved brug af
>forskellige visninger er slående (og i nogle industrier katastrofal)

Jeg har et virkelig godt eksempel fra min elektronikverden.
Det er efterhånden standard at benytte digitale måleinstrumenter.
På godt og navnlig ondt.
Et digitalt instrunemt er fint til statiske og absolutte målinger, men
stadig for flukturerende til at give et indtryk af varierende værdier.
Her vinder viserinstrumentet - Hver gang ;.-)
Jeg foretrækker langt et viserinstrument til de fleste formål.

Den med det digitale ur til dagligt brug har været prøvet og også
opgivet igen.
Det er OK nok indbygget i en BC800 hvis primære formål er hastighed.
Der kan man leve med digital tidsangivelse som et "add on".

Jeg skal have en BC800 på min Velocette for at have en opgivelse i
KM/H, idet speedometeret på den er i miles, og øjnene fokuserer på
tallene og ikke en "omregning" hvilket kan koste dyrt )

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-09-09 17:51

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Jeg skal have en BC800 på min Velocette for at have en opgivelse i
> KM/H, idet speedometeret på den er i miles, og øjnene fokuserer på
> tallene og ikke en "omregning" hvilket kan koste dyrt )

Kan den overhoved rende så stærkt at du kan få en fartbøde

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-09-09 18:06

On Fri, 04 Sep 2009 18:51:05 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Kan den overhoved rende så stærkt at du kan få en fartbøde

Må det være mig tilladt at gøre Deres sarkastiske Højvelbårenhed
påmærksom på det faktum at det var den første MC der gennemførte 24
timer med over 100Mp/H:
http://en.wikipedia.org/wiki/Velocette_Venom
Og vel at mærke en produktionsmaskine

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-09-09 20:29

> [...]

> Må det være mig tilladt at gøre Deres sarkastiske Højvelbårenhed
> påmærksom på det faktum at det var den første MC der gennemførte 24

Ganske imponerende - særligt når der ikke er nogen som siden har slået
dén rekord med en 500cc 4T maskine.

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-09-09 20:56

On Fri, 04 Sep 2009 21:28:59 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Ganske imponerende - særligt når der ikke er nogen som siden har slået
>dén rekord med en 500cc 4T maskine.

Den er bestemt ikke kedelig.
Den hører til toppen af engelsk MC produktion, og overgås i mit hoved
kun af Brough og Vincent HRD.
Det var datidens superbike, og vi lå alle fladt på maven for den.
Min første Velocette 350cc nåede på en god dag tæt på de 180, men den
holdt ikke længe ad gangen i det trim, og kørsel med den i byen var
"en by i Rusland".
Jeg skal lige tilføje at Venom'en heller ikke er sjov i bytraffik -
Koblingen kan først slippes helt over 15-20 MPH.
Den hører til på landevejen.
Jeg har set nålen tæt på de 100MPH, men jeg tør ikke brænde den af
endnu.
Der er for meget der lige skal have et check før den ultimative test.
Jeg har fået den originale Thruxton kåbe hjem til den, og den bliver
monteret over vinteren.
Du kan kigge på det sidste billede på denne side:
http://www.khulsey.com/motorcycles/vintage_motorcycle_velocette.html
Så har du et indtryk af hvorledes den kommer til at se ud.
Jeg har bundkåben også, men den kommer ikke på.
Det er skamfuldt at skjule smuk mekanik bag glasfiber

Fra : Armand

Dato : 04-09-09 22:21

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Ganske imponerende - særligt når der ikke er nogen som siden har slået
> dén rekord med en 500cc 4T maskine.

Mon ikke "no other machine of the same capacity" inkluderer dens 34bhp :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-09-09 22:26

On Fri, 04 Sep 2009 23:20:37 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Mon ikke "no other machine of the same capacity" inkluderer dens 34bhp :-/

Nix, det henfører til displacement 500cc.
Det var også en overraskelse for mig at den stadig står.

Faktisk undrer det mig, men det har nok ikke været en af de rekorder
ingen gik efter at slå senere.

Fra : Armand

Dato : 04-09-09 22:49

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Det var også en overraskelse for mig at den stadig står.
>
> Faktisk undrer det mig, men det har nok ikke været en af de rekorder

OK!
Min skepsis gik netop på det ulogiske deri!

Synd at motortosserne fra Aalborg-kanten ikke længere er aktive - Det
var jo ofte ikke andet end indlæg som disse der fik dem til at fare i
garagen

På den anden side, så er det vel også begrænset hvor meget mere man vil
kunne lokke en nutidig GS500 til :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 05-09-09 04:44

Hej Steen,

On 4 Sep., 00:43, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> Jeg skal have en BC800 på min Velocette for at have en opgivelse i
> KM/H, idet speedometeret på den er i miles, og øjnene fokuserer på
> tallene og ikke en "omregning" hvilket kan koste dyrt )

En cykel-computer på din flotte, autentiske Venom – altså Steen, nu må
jeg be' om mine himmelblå
Er det virkelig så svært at følge miles-tælleren? På GB'en har det
ikke været noget problem, følger blot trafikken

> Du kan kigge på det sidste billede på denne side:
> http://www.khulsey.com/motorcycles/vintage_motorcycle_velocette.html
> Så har du et indtryk af hvorledes den kommer til at se ud.

Tak for det fine link, sikke flot den bliver, din Venom. Forhåbentlig
kan du så skjule BC800'en i et fjernet hjørne af kåbens indre

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-09-09 16:55

On Sat, 5 Sep 2009 03:43:56 -0700 (PDT), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richard.

>En cykel-computer på din flotte, autentiske Venom – altså Steen, nu må
>jeg be' om mine himmelblå

Jeg ved det - Det ER helligbrøde hvis den ikke skjules godt.
Jeg går ud fra at den kan skjules så meget i kåben at den ikke bliver
en "øjebæ".

>Er det virkelig så svært at følge miles-tælleren? På GB'en har det
>ikke været noget problem, følger blot trafikken

Det med tallene er "vanens magt".
Jeg har en hvid streg ved 30 MPH hvilket svarer til godt 50 KM/T.
Det er helt fint, men jeg har altså særdeles svært ved at vænne mig
til at omregne "flyvende", så det tager opmærksomheden.

Nu er det med at følge trafikken ikke lige sagen.
Der fvor jeg helst tumler rundt er der ikke megen trafik

Fra : Richard

Dato : 05-09-09 04:47

On 3 Sep., 23:01, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Jeg har forøvrigt bidt mærke i at MOTORRAD meget beskrivende kalder
> tidens moderne multifunktions speedometre for: "mause-kinos"
> (muse-biografer)

Ja, hvad glæde de så kan have af det, de mus
– var Suzuki RX5 mon ikke den første, der havde et sådant elektronisk
overflødighedshorn?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 05-09-09 04:57

On 3 Sep., 14:33, ..::jmj::.. <kalif...@privat.dk> wrote:

> Men for at spinde en ende tilbage til det der startede tråden: jeg
> fandt et ur med 24H visning hos den lokale MC-pusher, og det kan jeg
> montere uden brug af værktøj.

Det var godt, ville have nævnt, at Honda sælger et lille digitalur, du
monterer med velcro. Har ikke lagt mærke til, om det viser i 12 eller
24 timer, jeg aflæser det blot for at se om tiden holder

Selv går jeg ~aldrig med ur. Dem er vi omgivet af alle vegne. Eller
var tidligere, for ude på landet kan der nutildags være langt mellem
kirketårne med ur, så digitaluret på VF750S'en blev anskaffet for at
holde spisetiderne uden at behøve stoppe og kontrollere tiden på
mobilos

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 05-09-09 16:16

Hej Steen,

On 5 Sep., 17:54, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]

Åh ja, godt du selv kan se det

> Nu er det med at følge trafikken ikke lige sagen.

Nej enig, men indimellem sker det jo, og...

> Der fvor jeg helst tumler rundt er der ikke megen trafik

....derude, hvor vi har vejen for sig selv, er det vel heller ikke helt
så vigtigt, eller hur

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
,

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 06-09-09 10:01

...::jmj::.. skrev:
> http://www.mc1.dk/products/productinfo.aspx?ProductID=2544&MenuItemID=
> men det fremgår ikke om det er med 24H visning.

Konen har præcis den model på hendes MC og det har 24 timers visning.

Thore

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 06-09-09 10:08

Thore Jensen Bergenstoff skrev:

> Konen har præcis den model på hendes MC og det har 24 timers visning.
>
> Thore
Iøvrigt... så køb et tilsvarende ved Louis og spar der halve..

kortlink.dk/louis/6xaw
kortlink.dk/louis/6xax