MS Windows
briani 27239
windows 7 og vista
Fra : Poul E Møller

Dato : 02-09-09 13:58

Hejsa

Jeg har installeret windows 7 og vista på 2 forskellige paratitioner, og vil
gerne af med vista, når jeg starter computeren får jeg lov at vælge hvilken
jeg vil starte, men kan jeg bare formatere den paratition vista ligger på og
så er det væk, eller skal der også gøres noget ved det "program" eller fil
der spørger hvilken ver. jeg vil starte

Hilsen Poul E Møller

Fra : John T.

Dato : 02-09-09 14:57

"Poul E Møller" <dvd@hafnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ligger på og så er det væk, eller skal der også gøres noget ved det
> "program" eller fil der spørger hvilken ver. jeg vil starte

Kan du ikke i Win7 åbne "Administation/ Komputeradministartion/
Diskhåndtering.
Og her højreklikke på den partition Vista ligger på og tryk på Formater ??
Evt. slette partitionen og opret en ny i samme størrelse.
John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-09-09 17:25

Poul E Møller <dvd@hafnet.dk> wrote in

> [...]
> formatere den paratition vista ligger på og så er det væk, eller
> skal der også gøres noget ved det "program" eller fil der spørger

Start Win7 og søg efter "msconfig"(uden anførselstegn) i start menuen.

På fanen "Boot" kan du justere indstillingerne for din bootmenu, bl.a.
fjerne uønskede punkter på menuen.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : John T.

Dato : 02-09-09 20:31

"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
> Poul E Møller <dvd@hafnet.dk> wrote in

> Start Win7 og søg efter "msconfig"(uden anførselstegn) i start menuen.
>
> På fanen "Boot" kan du justere indstillingerne for din bootmenu, bl.a.
> fjerne uønskede punkter på menuen.

Det er da rigtigt nok, men derved kommer han da ikke af med Vista....?
John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 20:51

John T. skrev, Den 02-09-2009 21:30:

> "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i meddelelsen

> Det er da rigtigt nok, men derved kommer han da ikke af med Vista....?
> John

Nej, men han kommer vel af med referencen til Vista, og det var den, han
var i tvivl om. Det med formatering ved han godt.

Fra : John T.

Dato : 02-09-09 21:47

> Nej, men han kommer vel af med referencen til Vista, og det var den, han
> var i tvivl om. Det med formatering ved han godt.

Se nu hvad han skriver !!
Jeg har installeret windows 7 og vista på 2 forskellige
Altså: Vil gerne af med Vista, kan jeg bare partitionere ?
Sådan forstår jeg det.
Hilsen John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 22:06

John T. skrev, Den 02-09-2009 22:46:
> Altså: Vil gerne af med Vista, kan jeg bare partitionere ?

Og svaret var nej, referencen til Vista også skal fjernes.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-09-09 21:26

"John T." <duerikke@mail.dk> wrote in news:4a9ec7fc$0$36561
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er da rigtigt nok, men derved kommer han da ikke af med Vista....?

Jeg vil anbefale at du læser OPs indlæg igen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 00:49

Ser sommetider lignende postet af andre der heller ikke lige har tænkt
på om det kan være rigtigt.
Det ville være rigtigt hvis man ikke kendte forlægget men som du burde
vide foregår Usenet ikke sådan. Langt de fleste har lige læst det
oprindelige indlæg inden de læste svaret, derfor er det mest praktisk
at svaret står øverst eller er inline hvis der er flere spørgsmål at
svare på. At bundposte derimod spilder folks tid fordi de først skal
forbi det de allerede har læst.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-09-09 06:15

Jens Peter Karlsen skrev, Den 03-09-2009 01:49:
> Ser sommetider lignende postet af andre der heller ikke lige har tænkt
> på om det kan være rigtigt.

Du antager altså, at fordi andre gør det anderledes end dig, er det
fordi, de ikke har tænkt sig om.

> [...]
> at svaret står øverst eller er inline hvis der er flere spørgsmål at
> svare på. At bundposte derimod spilder folks tid fordi de først skal

Jeg foretrækker, at svarene konsekvent står under citaterne, fordi
indlæg er hurtigere at læse, når alle indlæg er formateret på samme
måde, og fordi det let bliver noget rod med inline svar i en topposting,
som det kan ses i dette indlæg.

Fra : John T.

Dato : 03-09-09 08:34

> [...]
> er hurtigere at læse, når alle indlæg er formateret på samme måde, og
> fordi det let bliver noget rod med inline svar i en topposting, som det

Min mening:
Hvis alle skar det uvæsentlige væk, så er det lige meget
om det står under eller over, problemet er jo,
at når der ikke skæres så bliver der så meget tekst,
at der skal scrolles mer´ og mer´
men da reglen er vedtaget, så må vi fortsætte med at svare
under det citerede (desværre) men huske at skære væk
Hilsen John

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 12:40

Se inline

On Thu, 03 Sep 2009 07:15:18 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Du antager altså, at fordi andre gør det anderledes end dig, er det
>fordi, de ikke har tænkt sig om.

Du mener at selvom han vidste at det var noget vrøvl det han skrev så
gjorde han det alligevel!? Jeg lod da i det mindste tvivlen komme ham
tilgode.

>Jeg foretrækker, at svarene konsekvent står under citaterne, fordi
>indlæg er hurtigere at læse, når alle indlæg er formateret på samme

Når du allerede kender spørgsmålet er det altid hurtigere at læse
svaret uden først at at skulle springe det over man allerede har læst.
Undtagelsen er når der er flere spørgsmål at svare på hvor man skriver
inline for at tydeliggøre hvad der svares på.

>måde, og fordi det let bliver noget rod med inline svar i en topposting,
>som det kan ses i dette indlæg.

Hvad mener du der? Jeg kunne da tydeligt se hvad du svarede på og det
går jeg ud fra alle andre også kunne.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-09-09 13:19

Jens Peter Karlsen skrev, Den 03-09-2009 13:39:
> Se inline

> Du mener at selvom han vidste at det var noget vrøvl det han skrev så
> gjorde han det alligevel!? Jeg lod da i det mindste tvivlen komme ham
> tilgode.

Ikke forstået. Man kan vel godt have den ide, at hvis bare folk tænkte
sig om, ville de gøre det på samme måde som en selv.

> Når du allerede kender spørgsmålet er det altid hurtigere at læse
> svaret uden først at at skulle springe det over man allerede har læst.

Jeg kan ikke huske de forskellige løse ender fordi jeg springer rundt i
forskellige tråde og ikke følger med i nyhedsgrupperne hele tiden. Hvis
citatet er et uddrag, skimmer jeg det, fordi svaret ofte forudsætter, at
man har læst citatet, fx et svar som starter med "Ja" til en sætning
midt i et indlæg.

> Hvad mener du der? Jeg kunne da tydeligt se hvad du svarede på og det
> går jeg ud fra alle andre også kunne.

Jeg mener. at det er noget rod i de tilfælde, hvor man har citeret
forrige indlæg og indlægget før det.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 23:25

Se inline.

On Thu, 03 Sep 2009 14:19:29 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Ikke forstået. Man kan vel godt have den ide, at hvis bare folk tænkte
>sig om, ville de gøre det på samme måde som en selv.

Glæder mig at du er enig i dette.

> [...]
>citatet er et uddrag, skimmer jeg det, fordi svaret ofte forudsætter, at
>man har læst citatet, fx et svar som starter med "Ja" til en sætning

Så med andre ord vil du have at der skal tages mere hensyn til dig end
til flertallet?

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-09-09 10:48

Jens Peter Karlsen skrev, Den 04-09-2009 00:24:
> Se inline.

Overflødig linie, hvis man altid svarede under citaterne.

> Så med andre ord vil du have at der skal tages mere hensyn til dig end
> til flertallet?

Nej, jeg vil gerne have, at alle gør det på samme måde, og ikke skifter
mellem at svare over citat og svare under citat. Langt de fleste svarer
altid under citaterne.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-09-09 12:38

Se inline.

On Fri, 04 Sep 2009 11:47:56 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Overflødig linie, hvis man altid svarede under citaterne.

Der er forskel på at svare inline og så at bundposte som er det du
hentyder til.

>Nej, jeg vil gerne have, at alle gør det på samme måde, og ikke skifter
>mellem at svare over citat og svare under citat. Langt de fleste svarer
>altid under citaterne.

At et flertal her i de danske grupper bundposter betyder jo ikke at
det også gælder for udenlandske grupper som der jo er en hel del flere
af for at sige det mildt.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 12:31

On Thu, 03 Sep 2009 01:49:21 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> At bundposte derimod spilder folks tid fordi de først skal
> forbi det de allerede har læst.

Hørt !!!
Sådan gør 99,999 % i e-mail, så hvorfor ikke her,
især dem der ikke kan finde ud af at quote KUN den del de svarer på.

Fra : Poul E Møller

Dato : 03-09-09 09:27

> Start Win7 og søg efter "msconfig"(uden anførselstegn) i start menuen.
>
> På fanen "Boot" kan du justere indstillingerne for din bootmenu, bl.a.
> fjerne uønskede punkter på menuen.

Hejsa

Tak for hjælpen, nu er boot menuen væk, kan jeg så bare formatere, (som jeg
godt kan finde ud af) eller er det rigtigt som Edmund skriver?

<citat>Har du installeret windows 7 efter Vista, kan du ikke formatere
Vista,
for windows 7 skal bruge mappen Boot på vista drevet for at boote.</citat>

Nu når jeg starter computeren kører den bare direkte ind i win 7

Hilsen Poul E Møller

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 12:35

On Thu, 3 Sep 2009 10:26:33 +0200, Poul E Møller <dvd@hafnet.dk>
wrote:

> Tak for hjælpen, nu er boot menuen væk

Mener du boot.ini

Kan Windows så starte?

Jeg troede at der skulle være noget lign.

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft .......

Fra : Poul E Møller

Dato : 03-09-09 15:34

> Kan Windows så starte?

Hejsa
Ja windows kan stadig starte
Jeg gik ind og ændrede det der stod i msconfig/boot til kun at være en
reference til c:\windows
og så formaterede jeg e drevet og jeg kan stadig boote op i windows 7 så der
var ikke brug for yderligere ændringer,
måske fordi windows 7 stod som default OS derinde,
Men tak for hjælpen til jer alle.

Hilsen Poul E Møller

Fra : Edmund

Dato : 03-09-09 15:59

Poul E Møller skrev:

> [...]
> og så formaterede jeg e drevet og jeg kan stadig boote op i windows 7 så
> der var ikke brug for yderligere ændringer,

Og formaterede du bare inde fra stifinder/denne computer i Windows 7 ?

Mvh Edmund

Fra : Poul E Møller

Dato : 04-09-09 08:34

> Og formaterede du bare inde fra stifinder/denne computer i Windows 7 ?
> Mvh Edmund

Hejsa
Ja højreklikkede på drevet og valgte formater.
Hilsen Poul E Møller

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 23:28

Hverken Vista eller Windows 7 bruger boot.ini til noget.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 12:38

wrote:

> Tak for hjælpen, nu er boot menuen væk, kan jeg så bare formatere, (som jeg
> godt kan finde ud af) eller er det rigtigt som Edmund skriver?

Ja, hvis du vil bruge den partition, eller kan du udvide den anden med
Acronis, piece of cake.

http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 12:45

Du kan godt formatere men du SKAL have en Windows 7 DVD som du kan
boote på og køre en repair fra.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-09-09 12:50

Poul E Møller skrev, Den 03-09-2009 10:26:
> Tak for hjælpen, nu er boot menuen væk, kan jeg så bare formatere, (som
> jeg godt kan finde ud af) eller er det rigtigt som Edmund skriver?

Edmund har nok ret. Jeg ved, at Windows 7 opreter en ekstra partition på
en blank disk.

Fra : Edmund

Dato : 02-09-09 21:49

Poul E Møller skrev:

> [...]

Har du installeret windows 7 efter Vista, kan du ikke formatere Vista,
for windows 7 skal bruge mappen Boot på vista drevet for at boote.

Hvis du formaterer drevet med et eller program/ os via boot på CD eller
lign.,
kan du reparere din boot ved at bruge windows7 install cd, eller ved i
forvejen lave en "System Repair Disc" som du finder i Windows 7 i
startmenu under "Maintenance" . System Repair Disc har samme funktion
som repair delen på win7 cd´en

Denne "System Repair Disc" skulle jeg så åbenbart køre igennem to gange.
Første gang reparerer den noget mere eller mindre automatisk, som så
kræver genstart. anden gang skal man så ind og vælge "repair *?*?*?"

Jeg flyttede min Window 7 over hvor Vista lå med et diskimage program
Macrium Reflect, og lavede boot restore med ovenstående.

Mvh Edmund