MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Firewall
Fra : Vidal

Dato : 02-09-09 09:38

Jeg har gennem mange år kørt en ældgammel
version af Zonealarm, men der er stigende
problemer med den af en eller anden grund.

Den starter ikke op eller blokerer for alle
programmer og glemmer sine indstillinger. I
øjeblikket kan jeg f.eks. ikke 'lære' den,
den skal slippe Thunderbird igennem osv osv

Er der nogen, der kan anbefale en gratis
firewall med ZA's funktionalitet, dvs et
vindue op, når nogen programmer, der ikke har
direkte lov, vil ud på nettet og mulighed for
at redigere i, hvilke programmer der må eller
ikke må gå på nettet?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesus-loves-you

> [...]
> vindue op, når nogen programmer, der ikke har
> direkte lov, vil ud på nettet og mulighed for
> at redigere i, hvilke programmer der må eller

Kører ikke med den selv, men det gratise antivirusprogram AVG
skulle vist nok også indeholde en firewall. Se ...
http://www.avg.com/product-avg-anti-virus-plus-firewall

Nå, for dælen ... det koster desværre noget ...

Try:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=firewall%2Cfreeware&btnG=S%C3%B8g&meta=

With kind regards,
Last OUTPUT: 09622 news:4a9e354b$0$285$14726298@news.sunsite.dk
http://sites.google.com/site/theservantofmichaelshomepage File no: 9623

Fra : bannimann

Dato : 02-09-09 11:43

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

> Kører ikke med den selv, men det gratise antivirusprogram AVG
> skulle vist nok også indeholde en firewall. Se ...
> http://www.avg.com/product-avg-anti-virus-plus-firewall
>

> Nå, for dælen ... det koster desværre noget ...

Brug ALDRIG AVG's gratis antivirus - der er ingen rootkit detektion
indbygget!
Brug feks. Avast i stedet for.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 12:11

"bannimann" <jens@jens-randers.dk> skrev i en meddelelse

> Brug feks. Avast i stedet for.

Avast får mange roser.

Overskuelig sammenlignende test:
http://www.pcworld.com/article/170674/free_antivirus_software.html

Til min ældre pc har jeg valgt Antivir, der gør meget lidt væsen af sig, har
auto dit og dat, samt er meget nøjsom med sit forbrug af resurser.

(Den nye Microsoft Security Essentials virker uhyre effektiv, men sløver
pc'en helt enormt. Om igen, Bill!)

John

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 01:16

Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en beta med færdige
produkter. Lad os se hvordan den klarer sig når den kommer (formentlig
senere denne måned).

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : /John

Dato : 03-09-09 01:28

> Nu er det vel ikke helt fair at sammenligne en beta med færdige
> produkter

Nej, det har du ganske ret i.

> Lad os se hvordan den klarer sig når den kommer (formentlig
> senere denne måned).

Yes. Den er på ønskesedlen her.

John

Fra : /John

Dato : 04-09-09 15:11

> Lad os se hvordan den klarer sig når den kommer (formentlig
> senere denne måned).

Nyeste MSE 2.0.6212.0 kører fremragende; sløvheden er væk!

Jeg har derfor, som forsøg, pensioneret al anden antivirus og antispy.

De store sikkerhedsfirmaer har vist fået sig en ganske alvorlig konkurrent!

MSE, som jo er gratis, ligner en succes!

John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 10:59

Vidal skrev, Den 02-09-2009 10:37:
> Er der nogen, der kan anbefale en gratis
> firewall med ZA's funktionalitet,

Jeg ved ikke, hvilken funktionalitet, der er i ZA, men her er en
oversigt over gode sikkerhedsprogrammer:
http://www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken/.
Jeg har brugt den gratis Sunbelt firewall på Windows 2000 Pro og den
har ikke givet problemer. Den viser af og til et vindue om, at man
bruger gratisversionen, og så klikker man bare cancel eller OK.
Skærmbilledet kommer måske en gang om måneden, så det er til at leve med.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 11:06

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vindue op, når nogen programmer, der ikke har
> direkte lov, vil ud på nettet og mulighed for
> at redigere i, hvilke programmer der må eller

Til behagelig inspiration:
http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

Efter at have prøvet flere af de nævnte firewalls har jeg valgt Outpost
Free:
http://www.filehippo.com/download_outpost_firewall/

John

Fra : bannimann

Dato : 02-09-09 11:45

"/John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php
>
> Efter at have prøvet flere af de nævnte firewalls har jeg valgt Outpost

Outpost er også god - jeg bruger selv Comodo.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 11:58

"bannimann" <jens@jens-randers.dk> skrev i en meddelelse

> Outpost er også god - jeg bruger selv Comodo.

Comodo ligger flot i Matousec-testen, men for tung for min ikke helt nye pc
:)

John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 12:49

/John skrev, Den 02-09-2009 12:06:
> Til behagelig inspiration:
> http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

Eller ubehagelig ...
Jeg er overrasket over, hvor dårligt ESET Smart Security har klaret sig
i Matousecs tests sammenlignet med den gode bedømmelse hos Spywarefri.
Men jeg tror at Matousec hovedsageligt eller udelukkende tester
firewall-delen, og den kunne åbenbart være bedre hos ESET.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 12:57

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse

> jeg tror at Matousec hovedsageligt eller udelukkende tester firewall-delen

Det har du vist ret i, og netop firewall-delen i flere af 'pakkerne' lader
åbenbart meget tilbage at ønske, se fx AVG samt deres 'syge' kommentar til
det dårlige resultat i testen.

John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 13:32

/John skrev, Den 02-09-2009 13:56:

> Det har du vist ret i, og netop firewall-delen i flere af 'pakkerne' lader
> åbenbart meget tilbage at ønske, se fx AVG samt deres 'syge' kommentar til
> det dårlige resultat i testen.

Jeg tror, at AVG har ret. De siger, at det aldrig har været meningen, at
deres firewall skulle arbejde alene men sammen med resten af deres
produkt. Når jeg ser ESETs resultater i disse tests:
http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests, hvor man
har testet forskellige sikkerhedsprogrammer med rigtigt mange stykker
malware, så klarer ESET sig lige så godt som Kaspersky, så ESET må have
noget andet, som gør det lige så godt som en god firewall. Men det
hjælper jo ikke, hvis det er en firewall, man vil have.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 14:08

> [...]

> noget andet, som gør det lige så godt som en god firewall. Men det hjælper
> jo ikke, hvis det er en firewall, man vil have.

Følgende side er go' at kaste et blik på i ny og næ. Her ka' man bl a se,
hvor gode de forskellige antivirus programmer er til at fange aktuelle
trusler, fx:
http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=809&side=1

(Scroll ned på siden og se oversigten)

Min generelle opfattelse er, at de gode, kendte sikkerhedspakker muligvis
nok gi'r go' sikkerhed, men er umådelig tunge at danse med.

Jeg vil jo gerne kunne bruge pc'en til andet end at køre
sikkerheds-programmer, og derfor har jeg lavet min egen lille, elegante og
gratis økonomipakke, bestående af:

Aktiv sikkerhed (kører i baggrunden): Antivir antivirus, Outpost Free
firewall, samt SpywareGuard antimalware.

De passer alle stort set sig selv, gør ikke meget væsen af sig, og bruger
dertil yderst beskedne resurser.

Derudover passiv sikkerhed (on-demand): Malwarebytes antimalware scanner,
samt Trends spybot scanner.

Thats it :)

John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 15:58

/John skrev, Den 02-09-2009 15:08:
> Min generelle opfattelse er, at de gode, kendte sikkerhedspakker muligvis
> nok gi'r go' sikkerhed, men er umådelig tunge at danse med.

Man kan gratis downloade og prøve en Kaspersky sikkerhedspakke i en
periode. Så kan man se, om den er tung. Jeg er lige skiftet til Windows
Vista og Kaspersky sikkerhedspakke og jeg tror ikke, at Kaspersky
belaster så meget.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 16:14

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Man kan gratis downloade og prøve en Kaspersky sikkerhedspakke i en
> periode. Så kan man se, om den er tung.

Ja, det kan man jo :)

John

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 20:07

/John skrev, Den 02-09-2009 17:14:

> Ja, det kan man jo :)

Jeg stødte lige på denne tråd, hvor en person skriver, at Kaspersky
sikkerhedspakken kører fint på hans netbook med Atom-processor:
http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/73249/.

Fra : Lone

Dato : 02-09-09 05:16

On 2 Sep., 10:37, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> vindue op, når nogen programmer, der ikke har
> direkte lov, vil ud på nettet og mulighed for
> at redigere i, hvilke programmer der må eller

Hvorfor downloader du ikke bare en ny version af ZoneAlarm?
Version 8 er ligesom de foregående versioner gratis og fungerer på den
ønskede måde.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 12:39

"Lone" <lonekjaer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor downloader du ikke bare en ny version af ZoneAlarm?
> Version 8 er ligesom de foregående versioner gratis og fungerer på den
> ønskede måde.

Du har ret, og ZA har vel nok nogle yndige farver, der står godt til
gardinerne, men Matousec-testen lader ane, at ZA måske ikke er det helt
ideelle valg:

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

(Scroll ned på siden og få chokket)

John :)

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-09 13:41

> Du har ret, og ZA har vel nok nogle yndige farver, der står godt til
> gardinerne, men Matousec-testen lader ane, at ZA måske ikke er det helt
> [...]

Det kan jo være at den gamle version er bedre.
Jeg ville slette den og geninstallere,
så kører den sikkert som ny.
Husk at sætte den til rydde op en gang ímellem, eller brug ccleaner!
http://www.piriform.com/

Ang. den test
Så bryder jeg mig ikke om at der på et link står FREE, og når man så
kommer til siden:
Comodo Internet Security Pro $39.00 per 12 month

Hvem har testet og hvem får penge for hvad??

whois:

person: Petr Jisa
address: ONEsolution s.r.o.
address: Vranovska 21
address: Brno 614 00, CZ
phone: +420 774414401

hmmmmmm .....

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-09-09 13:57

Peter Sørensen asu skrev, Den 02-09-2009 14:41:
> [...]
> kommer til siden:
> Comodo Internet Security Pro $39.00 per 12 month
>
> Hvem har testet og hvem får penge for hvad??

Spywarefri har testet firewallen, før den blev slået sammen med andre
produkter til Comodo Internet Security:
http://www.spywarefri.dk/software/comodo-internet-security/.

Under installationen kan man vælge kun at installere firewallen. Hele
eller dele af firewallen er gratis at anvende så vidt jeg husker. Men
jeg har kun prøvet den i kort tid.

Fra : /John

Dato : 02-09-09 14:24

<Peter Sørensen> skrev i en meddelelse

> Ang. den test
> Så bryder jeg mig ikke om at der på et link står FREE, og når man så
> kommer til siden:
> Comodo Internet Security Pro $39.00 per 12 month

Nej, det er da lusket :)

Producenterne vil jo gerne ha' os til at vælge betalings-versionerne, og
derfor downloader jeg sjældent fra deres ofte uoverskuelige hjemmesider.

Alternativer:

http://www.snapfiles.com/reviews/comodo-firewall/comodofirewall.html

http://www.filehippo.com/download_comodo/

http://download.cnet.com/Comodo-Internet-Security/3000-10435_4-10460704.html

> Hvem har testet og hvem får penge for hvad??

Det kan du læse mere om på hjemmesiden:
http://www.matousec.com/matousec/about-us.php

John

Fra : Vidal

Dato : 02-09-09 21:33

/John skrev:

> Du har ret, og ZA har vel nok nogle yndige farver, der står godt til
> gardinerne, men Matousec-testen lader ane, at ZA måske ikke er det helt
> [...]

Jeg sidder bag en router og vil kun forhindre eventuelle
slemme ting på min computer tage på rejse ud på nettet
og i det opfylder gratisversionen af ZA fint mit behov.

Du kan prøve leaktest på www.grc.com og se hvor god din
egen firewall er.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : /John

Dato : 02-09-09 21:59

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder bag en router og vil kun forhindre eventuelle
> slemme ting på min computer tage på rejse ud på nettet
> og i det opfylder gratisversionen af ZA fint mit behov.

Glimrende.

> Du kan prøve leaktest på www.grc.com og se hvor god din
> egen firewall er.

Er forlængst gjort :)

John

Fra : Carl Drud

Dato : 02-09-09 22:22

"/John" <nogen@pladderballe.ok> writes:

> Er forlængst gjort :)

Fra en Steve Gibson Podcast:

Leo: "So are you saying that there's no point in doing a
leaktest anymore?"

Steve: "Well, it's why I have not taken the trouble to
update mine, because you..."

Leo: "You can't test enough".

Steve: "Well, yeah. You get into that virus/antivirus,
spyware/antispyware mode where it's like, okay, yes, I
could write LeakTest 3 or SuperLeakTest or LeakTestPro
or whatever you want to call it that does all these
things, does everything I can think of. The problem is
there's still going to be other ways to bypass a personal
firewall. I mean, it's Spy vs. Spy at that point. It's
something in your system, and because of the nature of
Windows there really isn't enough protection in the
system to prevent malware from just doing what it wants to."

http://www.grc.com/sn/sn-105.htm

--
Carl

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 08:41

> Jeg sidder bag en router og vil kun forhindre eventuelle
> slemme ting på min computer tage på rejse ud på nettet

Hvis man sidder bag en router, har man normalt en firewall der,
og hvis man også har windows firewall slået til,
hvad skal man så med mere.

Ja, ZoneAlarm fortæller jo om programmerne "ringer hjem" kaldet
"phoning home", og det vil jeg da gerne ha' styr på.

Men hvor sikker er routerens firewall mod indbrud (linksys fx)

Fra : emjeppesen

Dato : 03-09-09 09:42

Peter Sørensen asu <Peter Sørensen> skrev:

>Hvis man sidder bag en router, har man normalt en firewall der,
>og hvis man også har windows firewall slået til,
>hvad skal man så med mere.

Hvis man har firewall i sin router, skal man ikke have windows
firewall aktiveret samtidig.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 10:00

On Thu, 03 Sep 2009 10:42:10 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

> Hvis man har firewall i sin router, skal man ikke have windows
> firewall aktiveret samtidig.

Fordi at:

Fra : Vidal

Dato : 03-09-09 10:00

emjeppesen skrev:

> Hvis man har firewall i sin router, skal man ikke have windows
> firewall aktiveret samtidig.

Routeren forhindrer jo ikke uønskede udgående
meddelelser.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : emjeppesen

Dato : 03-09-09 11:35

Vidal skrev:

>Routeren forhindrer jo ikke uønskede udgående
>meddelelser.

Det gør windows firewall heller ikke.

Hvad skulle i øvrigt udløse uønskede udgående?

Hilsen emj

Fra : Vidal

Dato : 03-09-09 12:48

emjeppesen skrev:

> Det gør windows firewall heller ikke.

Derfor er den heller ikke noget værd.

> Hvad skulle i øvrigt udløse uønskede udgående?

Trojanere, f.eks.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : emjeppesen

Dato : 03-09-09 14:52

Vidal skrev:

>Trojanere, f.eks.

De når jo aldrig at komme ind

Hilsen emj

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 12:59

Trojanske heste som man har fået på forskellig vis: Via email, Via en
inficeret hjemmeside man besøger eller kammeraten har lige været forbi
med en USB nøgle.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 14:41

On Thu, 03 Sep 2009 13:58:44 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Trojanske heste som man har fået på forskellig vis: Via email, Via en
> inficeret hjemmeside man besøger eller kammeraten har lige været forbi
> med en USB nøgle.

Jeg gætter på at du ved meget om windows, så kan du fortælle om alle
disse sevices.exe kan sende noget uden om fx ZoneAlarm ...... ?
Dem kører der sommetider en bunke af.
Men Windows fortæller jo ikke noget af værdi.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-09 23:35

Det vil afhænge af hvilken service der køres.
Den største fare ligger i en trojaner der hæfter sig på en proces som
firewallen kender og har givet lov til at komme igennem.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Vidal

Dato : 02-09-09 21:13

Lone skrev:

> Hvorfor downloader du ikke bare en ny version af ZoneAlarm?
> Version 8 er ligesom de foregående versioner gratis og fungerer på den
> ønskede måde.

Nå, det var jeg ikke klar over. Tak. Det vil
jeg straks gøre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : /John

Dato : 02-09-09 23:29

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har gennem mange år kørt en ældgammel
> version af Zonealarm, men der er stigende
> problemer med den af en eller anden grund.

"Have you tried to reset ZA":

< http://forums.zonealarm.com/showthread.php?t=69939 >

John