Der hvor peberet gror - til Kasper B
Fra : Henrik

Dato : 31-08-09 18:21

Hej Kasper

Du har flere gange slået til lyd for forskellige peber sorter og enten er du
forud for din tid eller også sidder indkøbere for diverse supermarkeder og
følger med i trådene her

I denne uge har Netto "Spize" pebere på programmet
- Økologisk Malabar
- Økologisk Tellicherry
Kr 20,-/posen

og hos Bilka (og dermed sikkert også Føtex) har de i deres "princip!" serie
fået følgende
Tellicherry 72g refill
Paradiskorn 93g refill
Muntok Hvid peber 90g refill
Jamaican peber 45g refill
allesammen til 24,95 / posen

Som du sikkert har regnet ud, kan produkterne også købes med en kværn til ca
50,-/glasset

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 16.08.2009)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-09-09 20:52

> [...]
>forud for din tid eller også sidder indkøbere for diverse supermarkeder og

Hehe!

Hvo havde den magt! :)

Ovenpå tråden om forskellige pebre -- og pebres terroiregenskaber --
faldt jeg over et par gamle numre af Gastro, mener jeg, i et
sommerhus, vi lånte i sommerferien -- nå ja, min sætning blev igen for
lang -- de numre handlede om forskellige pebersorter.

Så fokus er ikke mit alene. Jeg tror, min interesse for forskellige
slags sort peber begyndte tidligt. Min mormor sværgede til hvid peber
i visse retter. Udbløde også grøn madagaskerpeber i fond til
pebersauce (til en god entrecote). Det er vel en 20-25 års tid siden
-- og det kan meget vel være noget, hun lærte hos af sin mor el.
bedstemor.

I Rhônedalen boede jeg for omkring10 år siden et sted, hvor der var
tilknyttet en god restaurant. Chefkokken var passioneret
krydderikender -- og det bar menuerne præg af. Peberkrydringen steg i
sammensætning og intensitet måltidet igennem.

Men det er da rart, at der er et (masse)marked for sagerne nu. Jeg vil
stadig anbefale The Spice Shop, som har fine varer og gode
leveringspriser.

>I denne uge har Netto "Spize" pebere på programmet
> - Økologisk Malabar
> - Økologisk Tellicherry
>Kr 20,-/posen

Ja -- jeg har lige købt et par poser i Netto i Ålsgårde, men ikke fået
dem smagt endnu. Men Tellicherry-peberen er sydindisk på linke med én
af mine yndlingspebre, nelig Kerala-peberen.

dem må jeg lige have kigget på! :)

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net/gastronomi (Bergholts opskrifter)