Guf til softice?
Fra : peter

Dato : 31-08-09 07:11

Hej

Da jeg var barn fik jeg softice med guf og syltetøj. Det smagte
herligt, men jeg kan ikke finde opskriften på guf. Det kom ovenpå isen
og så syltetøj ovenpå guf'en. Det havde en halvflydende konsisten,
lidt ligesom flødeskum. Smagen afslørede dog tydeligt, at det ikke var
flødeskum. Jeg har en ide om, at det er lavet af æggehvide og sukker.
Måske mere. Nogle der kan hjælpe med en liste over ingredienser og
fremgangsmåden? Måske en tidligere eller niuværende medarbejder i en
slikbutik?

Mvh og på forhånd tak for svaret!

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-08-09 14:30

In news:2fc6f377-677e-4130-a307-2bd944c62f33@n2g2000vba.googlegroups.com,
peter <peter900000@hotmail.com> typed:
> [...]
> Måske mere. Nogle der kan hjælpe med en liste over ingredienser og
> fremgangsmåden? Måske en tidligere eller niuværende medarbejder i en

Jeg vil tro at du kan bruge denne opskrift.:

http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1485

Det tror jeg da at jeg også vil forsøge mig med engang. Jeg kan nemlig også
huske det fra barndommen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Emil

Dato : 01-09-09 02:13

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote:

>Jeg vil tro at du kan bruge denne opskrift.:
>http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1485
>Det tror jeg da at jeg også vil forsøge mig med engang. Jeg kan nemlig også
>huske det fra barndommen.

Jo, dengang man altid og alle steder fik friskbagte, sprøde vafler og
rigtig flødeis o.s.v.

Den opskrift du linker til, vil jeg ikke anbefale nogen at prøve, da
den direkte ødelægger maden, og bagefter prøver at piske i ½ time for
at forsøge at rette op på problemet. Håbløs!

Den madteknisk korrekte fremgangsmåde er:

Pisk nogle _helt friske_ æggehvider til blødt, hvidt skum, som har
mange små bobler.
Tilsæt sirup med ca. en spsk af gangen, og pisk indimellem til skummet
bliver sejt og hvidt med mange små bobler.
Der skal bruges omkring en spsk sirup pr. æggehvide, men det halve
eller det dobbelte har kun indflydelse på produktets sødme.
Til slut piskes lidt videre, så man kan justere hvor stift/blødt
skummet skal være. Færdig.

Man kan godt bruge past. hvider, men - afhængigt af hvidernes
kvallitet - kræver de lidt mere sirup og måske også lidt vand - ca. en
tesk pr. hvide.

Tilsætning af sukker gør, at boblerne bliver mere holdbare = seje. Og
det er jo netop det, som kendetegner noget godt guf.

Tilsætning af vand tillader hviderne at danne størrer bobler, så det
syner af meget mere.

I stedet for sirup, kan man bruge lagen fra hjemmesyltede bær. Det
smager utroligt godt, men kan give store bobler; det er afhængigt af
vandindholdet i lagen, som man evt. kan koge lidt ind - og afkøle -
før anvendelsen.

Med lidt held kan man også lave luftige pynte-marengs til >12 personer
af en enkelt æggehvide og omkring en dl. lage. Ca. 3-4 sekunder pr.
stk. i microen.

m.v.h. Emil

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-09-09 12:05

In news:kgmo95pegudjmioavhf2leipm3p11d88fq@4ax.com,
Emil <emilsen@nowhere.invalid> typed:

> [...]
>
> Med lidt held kan man også lave luftige pynte-marengs til >12 personer
> af en enkelt æggehvide og omkring en dl. lage. Ca. 3-4 sekunder pr.

Mange tak Emil. Du er altid god for en superopskrift. Jeg havde nu heller
ikke selv prøvet den jeg linkede til, så det er rart at blive oplyst om
eventuelle ulemper.

Fra : Emil

Dato : 03-09-09 02:31

"Tove Krieger" wrote:

>Mange tak Emil. Du er altid god for en superopskrift.

Selv årsag, som vi siger her i det jydske.

Superopskriften er fundet på nettet, og den er velegnet til
hjemmeforsøg udført af børn, som en øjenåbner for de skjulte
muligheder, der gemmer sig i æggehvider.

Vi voksne kan selv brygge videre på mulighederne, og de er mange.
Extra tilsætning af smagsstoffer som f.eks. blendede krydderurter,
fintrevet peberrod eller karry vil gøre det bagte skum velegnet som
smagsgivende tilbehør med en overraskende anden textur, både til glæde
for ganen, tungen og øjet.

Det oprindelige forsøg startede med piskning af et stk. æggehvide,
indtil der var opstået maximalt volumen, blødt skum, og det blev ikke
til meget skum, ca. 2-4 gange hvidens volumen, bedst for helt friske
hvider, da der ikke er fordampet megen væde fra dem.
Årsagen til at skummet ikke kunne vokse videre, var manglen på væde.

Efter tilsætning af et par spsk vand, kunne den videre piskning øge
volumen til over det dobbelte. Men så begyndte boblerne at briste,
Årsagen hertil var manglen på noget, som kunne styrke
overfladespændingen.

Det kunne tilsætning af sirup (sukker, glokose m.v.), og videre
piskning kunne atter mere end fordoble volumen.

Når boblerne brister tilsættes sirup, når de ikke vil vokse tilsættes
væde.

Ovenstående forsøg endte med, at en enkelt æggehvide kan give 3 - 4
liter skum. Tilsætning af krydderier kan ødelægge boblernes
overfladespænding, så udbyttet bliver mindre.

Skummet bages i micro-ovn i 3 - 4 sekunder for ca. 2 - 3 dl skum.
Konsistensen bliver næsten som flødeskum, blot en smule sejere.

>Jeg havde nu heller
>ikke selv prøvet den jeg linkede til, så det er rart at blive oplyst om
>eventuelle ulemper.

Mens jeg læste det, du havde linket til, forestillede jeg mig straks,
hvorledes det varme (> 110 grader C.) sukkervand ville koagulere det
nærmeste af hviderne, som koagulerer ved omkring de 60 grader, og
dermed danne klumper af koaguleret æggehvide.
At opskriften i sidste trin anbefaler piskning i en halv time, så
klumperne sønderdeles, må jeg, mildest talt, betegne som useriøs.

Når man Googler efter "guf til isvafler" eller "skum til isvafler"
kommer der mange links; de fleste er useriøse kopier af dårlige kopier
af dårlige opskrifter.

Frasorterer man opskrifter, hvor den varme sukkerlage tilsættes (også
dem hvor den tilsættes under omrøring, hvilket er mindre skadeligt),
og de, som forskriver tilberedning over dampbad (hvor varmen også vil
ødelægge hvidernes evne til at danne skum), så er der kun den
oprindelige opskrift tilbage.

Det eneste tip, tilsætning af eddike, havde jeg glemt i min opskrift -
næsten da. Lidt syre kan måske stabilisere skummet; men jeg har ikke
forsøgt. De gamle husråd foreskriver tilsætning af lidt citronsaft,
ca. en teske pr. 4 æggehvider.

Kære Tove, mit svar er ikke direkte til dig; men dit link fik mig til
at skrive ovenstående, så tak for det.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi

Dato : 03-09-09 21:11

Emil wrote:

Bare lige en enkelt kommentar - jeg har et par gange lavet skum efter
nogenlunde samme opskrift som der blev linket til - varm sukkerlage der
hældes langsomt i pasteuriseret æggehvide og piskes i lang tid. Og der
er ingen hvider der koagulerer og skummet bliver ganske udmærket, både
til is, og som skum til flødeboller, som var det jeg brugte det til.
Ikke dermed sagt at din metode ikke er bedre - men jeg synes nu ikke
andre skal afskrækkes fra at bruge denne opskrift af den grund.

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 03-09-09 23:15

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> wrote:

>Bare lige en enkelt kommentar - jeg har et par gange lavet skum efter
>nogenlunde samme opskrift som der blev linket til - varm sukkerlage der
>hældes langsomt i pasteuriseret æggehvide og piskes i lang tid.

Jeg prøver altid at læse hvad der rent faktisk står i en opskrift, og
ikke hvad min viden forskriver mig at gøre.
Hvis opskriften ikke tydeligt beskriver fremgangsmåden, er den ikke
egnet for begyndere, og de bør advares for de mulige fejlagtige
vejledninger.

>Ikke dermed sagt at din metode ikke er bedre - men jeg synes nu ikke
>andre skal afskrækkes fra at bruge denne opskrift af den grund.

Der er frit valg; men nu med viden om dét, som man vælger.

m.v.h. Emil

Fra : peter

Dato : 31-08-09 07:44

On 31 Aug., 15:30, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1485
>
> Det tror jeg da at jeg også vil forsøge mig med engang. Jeg kan nemlig også

Mange tak for svaret! Det lyder lige præcist som det, jeg søger!

Fra : Kim

Dato : 31-08-09 23:14

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1485
>
> Det tror jeg da at jeg også vil forsøge mig med engang. Jeg kan nemlig

Du skal nok koge vandet bort fra sukkermassen, altså varme den op
til 105-110 grader.

Mvh, Kim

Fra : Nana

Dato : 31-08-09 22:23

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

I flere butikker kan man købe en lille spand guf, som så bare skal piskes.
Det smager præcist som gammeldaws guf, uanset hvor kunstigt det nok er.