Trans alp som vintercykel ?
Fra : Peter Z

Dato : 31-08-09 13:10

overvejer at køre igennem på sådan en - er der noget særligt man skal
gøre/overveje inden sne'en falder ?

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 31-08-09 15:03

Peter Z skrev den 31 aug 2009 i

> overvejer at køre igennem på sådan en - er der noget særligt man
> skal gøre/overveje inden sne'en falder ?

Måske at den er rigelig højbenet til *hvis* der skulle komme sne og
sjap, og du derfor får brug for lidt mere kontant jordforbindelse med
fødderne

Fra : Anders Majland

Dato : 01-09-09 07:36

> Måske at den er rigelig højbenet til *hvis* der skulle komme sne og
> sjap, og du derfor får brug for lidt mere kontant jordforbindelse med
> fødderne

Afhænger måske lidt af årgang - men umiddelbart er da temmeligt lave
(sammenlignet med lignende cykler)

Jeg vil mener at det vigtgste man skal overveje er at den vilo komme til at
ligne lort og få et større værditab. Hvis man kan leve med det så go for it.

Det venter mange gode køreoplevelser i de kolde måneder

/A - helårskører fra 1998 til 2009. pt uden vintercykel (der kan køre)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-09-09 20:09

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Peter Z skrev den 31 aug 2009 i

> Måske at den er rigelig højbenet til *hvis* der skulle komme sne og
> sjap, og du derfor får brug for lidt mere kontant jordforbindelse med
> fødderne

Det kommer kun an på længden af benene

Kai, som snildt står med flad fod på begge sider af en TA eller Ténéré
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Kim Andersen

Dato : 31-08-09 15:27

Kør med lidt mindre dæktryk.

Smør kæden med noget rigtigt fedtet stads - ofte!

Få den beskyttet mod salt og rust!!!

Smør den ind i pava OVER det hele - Du bliver overrasket hvor hurtigt de
røde myrer kan gnave i din cykel.

En fordel ved pava er, at der er INGEN der vil stjæle den!!!

Taler af erfaring - har kørt om vinteren siden 1997.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-09 16:34

> [...]
>
> En fordel ved pava er, at der er INGEN der vil stjæle den!!!
>
> Taler af erfaring - har kørt om vinteren siden 1997.

Man kan få noget gennemsigtigt rustbeskyttelse (glasklar). Det er som
maling og kan ikke ses. Det har jeg brugt de seneste 4 vintre uden at
cyklerne har lidt synlig skade (R1100RS + CBR1K)

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-09-09 09:50

tp skrev:

> Man kan få noget gennemsigtigt rustbeskyttelse (glasklar). Det er som
> maling og kan ikke ses. Det har jeg brugt de seneste 4 vintre uden at
> cyklerne har lidt synlig skade (R1100RS + CBR1K)

Produktet er Tectyl, som fåes i både en brun og klar version. Virker
fint. Det trækker dog stadig godt med skidt, så det kan nu ret hurtig
ses

ScooterBo

Fra : H. P. Holm

Dato : 01-09-09 00:37

Peter Z skrev:

> overvejer at køre igennem på sådan en - er der noget særligt man
> skal gøre/overveje inden sne'en falder ?

Tag en masse tøj på, læg motorcyklen ned på siden i noget løst sand,
og prøv om du selv kan rejse den op igen.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 01-09-09 04:54

"Peter Z" <pzn@privat.dk> skrev i meddelelsen
> overvejer at køre igennem på sådan en - er der noget særligt man skal
> gøre/overveje inden sne'en falder ?

Som de andre skriver, så få den rigtig godt rustbeskyttet.
Ellers ville jeg personlig ikke vælge en sådan model som vintercykel.
En lavere cykel er langt mere sikker når først den begynder at skride ud i
sneen.
Du vil have en langt større risiko for at vælte når benene har langt ned til
jorden og skal hjælpe med at holde balancen.
Jeg har selv kørt vinterkørsel i nu 16 år og er væltet 2 gange. Begge gange
på offroadere.
Troede også, at en sådan cykel var det eneste rigtige.
Kører nu på en lille kineser. Den er langt mere væltesikker. Men ser ud af
helvede til. Men så er den billig.
Hilsen Matthias

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-09-09 07:27

Peter Z wrote:
> overvejer at køre igennem på sådan en - er der noget særligt man skal
> gøre/overveje inden sne'en falder ?

Udover at den er for stor og tung i glat føre, så vil jeg nævne
varmehåndtag og måske varmeplade i ryglommen. Jeg har ikke erfaring med
skidtet, men forventer at få det på min MZ 251 her til vinter

En af de største farer ved vinterkørsel er en frysende MC-ist IMHO.

--
vh
Torben

Fra : Kim Andersen

Dato : 01-09-09 18:03

Vedr. høje cykler:

Jeg kører selv på en off-roader Honda Xl350R og har ikke haft nogle uheld /
Styrt endnu i alle de år jeg har kørt.

Har været til Primus træf i Norge på den op til flere gange unden problemer
(Godt nok med pig dæk!).

En vintercykel behøver ikke at have ret mange heste - nogle gange er det en
fordel, da man bedre kan kontrollerer cyklen hvis den begynder at lave
numre.

Kim