MS Windows
briani 27239
ipconfig virker ikke ??
Fra : Ukendt

Dato : 30-08-09 22:35

Når jeg i cmd skriver ipconfig /all får jeg en meddelse om at filen ikke
findes.

Jeg tror genvejen er død, fordi filen findes hvor den normalt skal være og
den virker også fra det sted.

Hvordan får jeg rettet det op, køre XP med nyeste opdateringer.

Kimilar

Fra : Ole C

Dato : 31-08-09 00:33

kimilar skrev blandt andet:

> [...]
> være og den virker også fra det sted.
>
> Hvordan får jeg rettet det op, køre XP med nyeste opdateringer.

Jeg er ikke helt med på hvad du gør, men du anvender ingen genvej, når du
åbner en kommandoprompt og skriver "ipconfig". Det er tværtimod en kommando,
der direkte kalder filen "ipconfig.exe", som ligger i C:\Windows\System32
(evt. et andet drevbogstav).
Eksekvering af filen med et dobbeltklik i Stifinder kan ikke bruges tilo
noget, da det åbner en kommandoprompt, som omgående lukker igen.
Proceduren er at skrive CMD i Start>Kør - så får du åbnet en
kommandoprompt - og der kan du så skrive "ipconfig /all" (uden
anførselstegnene) og trykke Enter.

--
vh
Ole C

Fra : Brian H

Dato : 31-08-09 09:17

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Proceduren er at skrive CMD i Start>Kør - så får du åbnet en
> kommandoprompt - og der kan du så skrive "ipconfig /all" (uden

Du skriver jo nøjagtigt hvad "kimilar" skriver...

Fra : Ole C

Dato : 31-08-09 11:03

Brian H skrev blandt andet:

> Du skriver jo nøjagtigt hvad "kimilar" skriver...

Nå da. Du har da vist behov for et læsekursus.

--
vh
Ole C

Fra : Brian H

Dato : 31-08-09 11:19

> Nå da. Du har da vist behov for et læsekursus.

I lige måde!
Han skriver:
---
[...]

Altså nøjagtigt det samme

Fra : Ole C

Dato : 31-08-09 12:29

Brian H skrev blandt andet:

> [...]
> Han skriver:
> ---
> Når jeg i cmd skriver ipconfig /all får jeg en meddelse om at filen

Jeg er sikkker på, at han ikke får den besked, når han skriver ipconfig /all
i en kommandoprompt.
Ordlyden ville være:
"'ipconfig /all blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et
program eller en batchfil".
En ganske anden besked.

Se ovenfor.

--
vh
Ole C

Fra : Max

Dato : 31-08-09 15:33

Hej Ole

> [...]
> Ordlyden ville være:
> "'ipconfig /all blev ikke genkendt som en intern eller ekstern
> kommando, et program eller en batchfil".

Ja, men meldingen fortæller da tydeligt at filen ikke kan findes,
og det er netop problemet ved en PATH fejl.

--
Mvh Max

Fra : Ole C

Dato : 31-08-09 22:48

Max skrev blandt andet:

> Ja, men meldingen fortæller da tydeligt at filen ikke kan findes,
> og det er netop problemet ved en PATH fejl.

Citat fra kimilars oprindelige indlæg: "...får jeg en meddelse om at filen
ikke findes". Ordet "kan" er netop ikke med.
Da kimilar også skriver om "genveje" i kommandoprompten, ville jeg såmænd
bare i hjælpsomhedens navn prøve at få lidt klaring på sagerne - og det er
min erfaring, at det så er vigtigt at være præcis.
Som man kan se af et senere indlæg fra kimilar, er han ikke så fortrolig med
at arbejde i kommandoprompten....

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-09 18:38

> "'ipconfig /all blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
> et program eller en batchfil".

Det er lige den fejl jeg får.

Som skrevet ligger filen der hvor den skal ligge og det er i
c:\Windows\system32

Kimilar

Fra : Brian H

Dato : 01-09-09 10:13

"kimilar" <kimilar snabel a gmaill dot com> skrev i meddelelsen

> Det er lige den fejl jeg får.

.... og så blev Ole C pludseligt helt tavs

Fra : Ole C

Dato : 01-09-09 11:18

Brian H skrev blandt andet:

> ... og så blev Ole C pludseligt helt tavs

Nøh - men det havde jo været rart, hvis det var det, der stod i det
oprindelige indlæg, så man havde kunnet gå mere direkte til værks.
Det er ligesom når folk (ofte) skriver at de får en fejlmelding - men uden
at fortælle hvad der står i den....

--
vh
Ole C

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-08-09 11:10

"kimilar" <kimilar snabel a gmaill dot com> skrev i en meddelelse
> Jeg tror genvejen er død,

Som Ole er inde på, så bruger du ingen genveje i den forbindelse.

Der er umeddelbart 2 muligheder:

1: Filen ligger ikke hvor den skal ligge med korrekt navn og type - men
den har du åbenbart checket ?

2: Din path er smadret af et eller obskurt program, der lavet en ny path
?

Prøv i CMD at skrive den complette sti i stedet for bare Ipconfig så
burde det virke i dette tilfælde.

Hvis det virker må du finde ud af at få din path-opsætning korrekt
igen -den er defineret i miljøvariabler.....

Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-09 18:52

kimilar wrote:

> Som skrevet ligger filen der hvor den skal ligge og det er i
> c:\Windows\system32

SÃ¥ check din PATH.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-09 21:24

J wrote:

> Eller kør filen fra dens mappe. Men det er sikkert for let.

Nu er der andre nyttige programmer i c:\windows\system32, så PATH bør
være i orden.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-09 21:50

kimilar wrote:

> Hvordan ser man om denne PATH er ok.

Show me yours and...

Skriv "path" i en CMD-prompt og post resultatet her. SÃ¥ kan vi se hvad
der [måske] er galt.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-09 22:54

kimilar wrote:

> Det ser da underligt ud.
>
> PATH=;C:\Programmer\Smart Projects\IsoBuster_2

Tilføj dette i starten af PATH:
PATH=C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem

Gøres under:
Indstillinger -> Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Miljøvariabler

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 15:39

Nu virker det igen efter jeg har tilføjet dennne nye Path.

Undskyld jeg kaldte det for en dos vindue, det hedder da en kommando promp.

Kender da lidt til de forskellige kommandoer men er ikke en haj til det.

Har da rodet med dos i gamle dage, har stadig de gamle DOS 5.0 disketter.

Så tak for hjælpen til jer alle sammen.

Kimilar

Fra : Brian H

Dato : 01-09-09 15:45

> Nu virker det igen efter jeg har tilføjet dennne nye Path.
>
> Undskyld jeg kaldte det for en dos vindue, det hedder da en kommando
> promp.

Hvis man ikke forstår hvad der menes med "DOS vindue" så vil man enten bare
være på tværs eller så er man fra efter DOS-tiden :)

Fra : Jakob

Dato : 02-09-09 22:56

On Tue, 1 Sep 2009 16:44:49 +0200, Brian H wrote:

> "kimilar" <kimilar snabel a gmaill dot com> skrev i meddelelsen

> Hvis man ikke forstår hvad der menes med "DOS vindue" så vil man enten bare
> være på tværs eller så er man fra efter DOS-tiden :)

Hvis man forstår hvad der menes med et 'DOS vindue' så ved man hvad det
er, hvor det kan forekomme og hvor det ikke kan. Og at det ikke skal
forveksles med det generelle udtryk 'en kommando prompt'

--
/Jakob