MS Windows
briani 27239
Xp installation efter Vista
Fra : DerGolf

Dato : 30-08-09 10:34

Hej med jer!
Min bærbar kommer med Vista 64 bit.
Og jeg har brug for køre XP på samme maskine.
Hvordan klares dette lettest? Maskinen har to harddiske.
Findes der programmer til det?
mvh Mic

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-08-09 20:18

DerGolf skrev, Den 30-08-2009 11:34:
> [...]
> Min bærbar kommer med Vista 64 bit.
> Og jeg har brug for køre XP på samme maskine.
> Hvordan klares dette lettest? Maskinen har to harddiske.

En måde, det måske kan gøres på, er at starte med at rydde harddsisken
med Vista, dernæst installere XP på en del af disken og til slut
installere Vista. Men jeg ved ikke, om Vista-installationen kan finde på
at fjerne XP. Hvis det var en Vista købt særskilt ville det virke, men
en installationsdisk, som kommer med en computer, kan måske finde på at
rydde hele disken før installation.

På noget hardware skulle det kunne lade sig gøre at køre en kopi af XP i
en virtuel maskine (Windows XP mode) på Windows 7 Professional eller
Windows 7 Ultimate (mere info her:
http://community.winsupersite.com/blogs/paul/archive/2009/04/24/secret-no-more-revealing-virtual-windows-xp-for-windows-7.aspx)

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-09-09 14:01

"DerGolf" <no@no.no> wrote in message
> [...]
> Min bærbar kommer med Vista 64 bit.
> Og jeg har brug for køre XP på samme maskine.
> Hvordan klares dette lettest? Maskinen har to harddiske.

Det kan godt lade sig gøre, men det er lidt langhåret.

Første gang jeg selv prøvede, kom XP op med Vistas partitionen som
systemdisk (c:), men selve windows folderen lå på et drev k:

Først da jeg med noget diskpartitions software (acronis) satte vista
partitionen til hidden, forløb installationen perfekt.

Herefter installerede jeg en booteditor (vistabootpro) i Vista. Den fandt
XP partitionen, og satte det op, så jeg fik en fin boot menu

Det er absolut nemmere den anden vej rundt.

Inden du går igang, så check lige, at du kan skaffe drivere til XP.

Bjarne K.