Honda CB500 twin motor, et spørgsmål
Fra : daniel

Dato : 29-08-09 14:28

Jeg har købt mig en Honda CB500 '97, og har været udsat for en smule
vandalisme, derved fået ødelagt et motor dæksel, på venstre side, det
store umbraco "kig hul".

Der kommer olie ud, efter at have gennemført ca. 400 km med skaden
hvor jeg konstant tjekker olie niveaut, da den drypper olie ud at
denne skrue, opdager jeg i Haynes manul'en at det er starter og
"alternator" (altså dynamo eller sådan noget på dansk) men der burde
da ikke komme olie ud dér ?

så....inden jeg skiller alt mulig ad og bestiller nye dele, hvordan
kan det værer der kommer olie ud _der_ ? (så vidt jeg kan se sidder
koblingen i den anden side (hvor koblingsarmen sidder)) kunne det tyde
på størrer problemer ?

uh hvor jeg bander de knægte der væltede min cykel langt væk disse
dage, den lille "drenge streg" har kostet mig meget allerede.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-09 21:51

On Sat, 29 Aug 2009 13:28:15 -0700 (PDT), daniel wrote:

> [...]
> denne skrue, opdager jeg i Haynes manul'en at det er starter og
> "alternator" (altså dynamo eller sådan noget på dansk) men der burde

Jo, det er normalt. Generatoren er i samme oliebad som resten af motoren.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : KWR

Dato : 30-08-09 10:35

"daniel" <aplacebetweenhere@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg føler med dig. Hvorfor fanden er der altid nogle lortehoveder, der skal
"more" sig med hærværk. Jeg har sjovt nok selv lige anskaffet en CB500 98,
og en af beboernes 16-årige afkom har holdt fest. Så om morgenen var mc'en
væltet, og geniet havde forsøgt at flå vindskærmen og blinklyset af. Da det
åbenbart var for svært, fik tanken et dybt hak med en skruetrækker eller
lignende. Jeg har så været så heldig at have bagageboxe siddende på, som har
taget af for andre ødelæggelser. Men en 3-4 tusind kommer det jo til at
koste mig....

vh KWR

Fra : daniel

Dato : 31-08-09 14:53

> Jo, det er normalt. Generatoren er i samme oliebad som resten af motoren.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08

Ligger generatorene i olie ? har haft 9 cykler af ældre dato, hvor
de altid skulle værer olie fri omkring generatorene, men ok ting kan
jo ændre sig.

i min googlen omkring idag fandt jeg nogen som havde samme problem på
en gammel CB500 four (altså fra 70'erne) hvor det var en
krumtapspakning der var gået, men jeg har ikke kunne finde billed af
motoren online nogen steder.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-09 06:37

On Mon, 31 Aug 2009 13:52:55 -0700 (PDT), daniel wrote:

> Ligger generatorene i olie ? har haft 9 cykler af ældre dato, hvor
> de altid skulle værer olie fri omkring generatorene, men ok ting kan
> jo ændre sig.

Jup, glem den antikke verden, stortset alle nye generatorer er uden kul, og
svømmer rundt i olien, i dit tilfælde sammen med starterdrev lige bag
rotoren i generatoren.

Første cykler med "våd" generator var engelske halvtredsercykler med
vekselstrøm.