vindmodstand
Fra : KWR

Dato : 29-08-09 14:37

Da jeg nu har skrottet min gamle kawa z650 og har anskaffet en honda cb500
er der mange ting, jeg skal vænne mig til: mere gearskift, anden
kørestilling og i det hele taget et andet bevægelsesmønster. Fint nok, det
bliver altsammen vane, men én ting undrer mig (og fruen): vindmodstanden,
hvadenten det er sidevind eller modvind, føles langt større. De eneste
forklaringer, vi kan forestille os er
ét: vi sidder højere.
To: det kan skyldes den grinagtige lille vindskærm, der sidder på
hondaen.(Kawaen havde slet ikke den slags)
Så nu overvejer jeg at pille den af.
Er der nogen, der har samme oplevelse?

vh KWR

Fra : S.B.

Dato : 29-08-09 19:03

"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ét: vi sidder højere.
> To: det kan skyldes den grinagtige lille vindskærm, der sidder på
> hondaen.(Kawaen havde slet ikke den slags)

Kan også være dit styr der er indstillet forkert
Kan huske i "gamle" dage når vi kørte til Spanien, og havde lange stræk på
motorvejen, der blev det lagt mere ned, så vindmodstanden på kroppen
opvejede det tryk der var på ens håndled.
Jo mere opret kørestillling du har, des større bliver dit vindtryk, find den
marchfart du helst vil køre med, og juster styret så vindmodstanden passer
til det

Søren

Fra : Western

Dato : 29-08-09 21:49

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev

> [...]
> Jo mere opret kørestillling du har, des større bliver dit vindtryk,
> find den marchfart du helst vil køre med, og juster styret så

Og hvordan vil du i praksis gøre det - altså justere styret? På et
traditionelt rør-styr (som på CB 500) kan man få en lidt anden vinkel på
håndledene, men det ændrer ikke rigtigt på vindmodstanden.

--

Leif Westen

Fra : Carsten

Dato : 29-08-09 21:58

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvordan vil du i praksis gøre det - altså justere styret? På et
> traditionelt rør-styr (som på CB 500) kan man få en lidt anden vinkel på
> håndledene, men det ændrer ikke rigtigt på vindmodstanden.

i gamle dage tog de rigtig seje styret af og vendte det rundt "på
hovedet", således at man nærmest hang hen over tanken. Det så totalt cool ud
sådan lige ligesom en racercykel fra samme årstal med gedebukkestyr.

Carsten

Fra : S.B.

Dato : 29-08-09 22:22

> [...]
> traditionelt rør-styr (som på CB 500) kan man få en lidt anden vinkel på
> håndledene, men det ændrer ikke rigtigt på vindmodstanden.

Tjae...
Den gang købte jeg et nyt styr som man kunne justere på...
Et standard styr på en CB900 kan heller ikke justeres ret meget
Men kan da godt være de ikke laver dem mere.

Søren

Fra : Western

Dato : 30-08-09 09:56

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev > Tjae...
> Den gang købte jeg et nyt styr som man kunne justere på...
> Et standard styr på en CB900 kan heller ikke justeres ret meget
> Men kan da godt være de ikke laver dem mere.

Ja, jeg har også haft et multijusterbart styr (et Brevettato, også
kaldet Laverdastyr), og det var rigtig godt. Problemet med mange af
dagens cykler er at enten tank eller kåbe (eller både og) giver store
begrænsninger i frihedsgraden.

--

Leif Westen

Fra : Hans T.

Dato : 30-08-09 10:26

Ka' ik lade være med at tænke at din gamle Kawa's speedometer viste 130 km/t
når den faktisk kørte 110km/t
Dvs. din nyere Honda's speedometer passer bedre end Kawa'ens. Bare en
tanke.......

Fra : Western

Dato : 30-08-09 11:53

"Hans T." <offroadalike@gmail.com> skrev

> Ka' ik lade være med at tænke at din gamle Kawa's speedometer viste
> 130 km/t når den faktisk kørte 110km/t
> Dvs. din nyere Honda's speedometer passer bedre end Kawa'ens. Bare en
> tanke.......

Jeg har nu aldrig haft en gammel Kawa

--

Leif Westen

Fra : KWR

Dato : 30-08-09 12:42

> "Hans T." <offroadalike@gmail.com> skrev

> Jeg har nu aldrig haft en gammel Kawa
>
> --
>
> Leif Westen

Næh. Men det har jeg, og hvor godt speedometeret virkede ved jeg nu heller
ikke, men det plejer at være sådan, at man kan dele medtrafikken op i dem,
der kører på hastighedsgrænserne, de der konsekvent kører 20-30 over, og de
der insisterer på at køre 10 under, og flere varianter selvfølgelig. Men
hvor jeg vil hen er, at man i reglen kan indrette sig efter dem man tror på.
Sagde ham, der ofte har kørt med gammelt skrammel. Men Kawa 650'en kørte nu
godt.

KWR

Fra : Armand

Dato : 02-09-09 19:05

Hans T. skrev:
> [...]
> når den faktisk kørte 110km/t
> Dvs. din nyere Honda's speedometer passer bedre end Kawa'ens. Bare en

Hæ!
Meget rationelt tænkt

--
Armand.

Fra : daniel

Dato : 29-08-09 14:22

hvad årgang ?
Jeg har lige købt en '97er og efter ca. 800 km i den sidste uges tid
må jeg sige jeg er overrasket over hvor meget vind modstand der er på
den.
Jeg havde engang en '72er Kawa og en NSU fra '53, og begge syntes jeg
havde problemer med vinden over 140 (NSU'en havde svært ved at komme
derop men den gjorde det) men på min "nye" Honda CB500 syntes jeg den
er starter allerede omkring de 100 med at blive "besværlig" kan også
værer fordi det ikke har været de bedste dage tila t kører MC, men
Kawa'en kørte jeg både om foråret og efteråret.

pt. leder jeg efter et godt vindskyts after at have blevet blæst i
stykker hele dagen idag.

Fra : KWR

Dato : 30-08-09 09:59

"daniel" <aplacebetweenhere@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er en 98'er
Jeg kan nu heller ikke se de store justeringsmuligheder på styret. Jeg er
selv en ældre årgang (1947), og jeg foretrækker afgjort en opret
kørestilling, som jeg da osse havde på z650'en. Det er svært at se logikken
i den betragtelige forskel i vindmodstand, hvis den ikke netop skyldes den
lille vindskærm. Men det er faldet mig ind, at den jo sagtens kunne have en
markant spoilereffekt, altså medvirke til at holde forhjulet på vejen, og
det er måske forklaringen på, at den i det hele taget er født på modellen.
Så jeg kan stadig ikke rigtig bestemme mig til om den skal af eller blive
på.
I øvrigt er det ganske rigtigt ved hastigheder over 100 km/t, det begynder
at føles ubehageligt.

vh KWR

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-09-09 08:21

KWR wrote:
> cb500
<snip>
> vindmodstanden

Jeg kører ER-5, som er meget lig cb500 i kørestilling.
Jeg har en pænt stor Givi-vindskærm, og har ikke problemer med vinden.

/jim