Boller
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 27-08-09 21:04

ja jeg ved godt det næsten er pinligt at spørge i en gruppe med så mange
mennesker der ved noget om mad
nå men jeg har fået den ide at jeg vil til at bage boller hvorfor jeg har
bestilt noget gær mel æg og vist noget mælk

men så hut jeg visker fra skolen så er det noget med gær skal i vand der ca.
er hud temperatur så skal der noget sukker og salt
i også mel lader det hæve i 20 minutter også bager dem ved 220 grader passer
det ikke meget godt ?

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-08-09 21:25

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hi hi .... Hej
Verdens bedste boller.......

600gram mel
50gram gær
1tsk salt
40 gram sukker
1 æg
100 gram smør eller flydende becel

og bland det hele sammen ,når gæren er opløst....
Ælt godt og hæve 1 time ...ælt igen og skær bollerne ud og læg på pladen ½
time og så pensl med vand.......
Du kan komme rosiner i efter behag og bag dem i 12-13 minutter på 22o grader
nederst i ovnen.....
Hilsen Kim

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-08-09 21:52

kim rasmussen skrev:
> [...]
> 1 æg
> 100 gram smør eller flydende becel
>
> og bland det hele sammen ,når gæren er opløst....
Opløst i hvad

Det bliver vist nogle tørre boller - mangler der ikke lidt væde?

Bortset fra det plejer der at være opskrifter på de fleste melpakker..

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-08-09 22:22

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> Bortset fra det plejer der at være opskrifter på de fleste melpakker..

Og tusindvis, hvis man skriver boller i Google.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 27-08-09 23:41

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> time og så pensl med vand.......
> Du kan komme rosiner i efter behag og bag dem i 12-13 minutter på 22o

hej kim jeg printeter det du har skrevet ud også gør jeg det :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-08-09 12:44

In news:4a970b6e$0$332$14726298@news.sunsite.dk,
Bo Mørch Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
> "kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> hej kim jeg printeter det du har skrevet ud også gør jeg det :)

Hej Bo.

Hvis jeg var dig, ville jeg lige vente lidt inden jeg fulgte den opskrift,
for der mangler en meget vigtig ingrediens - nemlig mælk

Min opskrift, som er højt skattet af hele familien lyder.:

1 kg mel
50 g. gær
1 æg
½ ltr. mælk (gerne minimælk)
100 g. sukker
1 topteskefuld salt
125 gr. margarine eller endnu bedre 1-1/4 dl flydende Becel
100 g. rosiner (kan evt. udelades)

Mælk og Becel lunes i mikroovnen til det er håndvarmt. Kommes i en stor skål
(jeg bruger lerfad). Gær, sukker og ægget blandes i (pas på at mælken ikke
er for varm, det ødelægger gærcellerne). Når gæren er smeltet æltes dejen
med mel lidt ad gangen, når halvdelen af melet er kommet i tilsættes saltet.
Dejen hæver i skålen i en stor plastpose et lunt sted til dobbelt størrelse.
Derefter tages den ud på et melstrøet køkkenbord og slåes ned. Jeg ruller
gerne dejen til en stor pølse, som jeg deler i 4 stykker, og derefter hvert
stykke i 5, så får man 20 næsten lige store boller. Bollerne sættes på en
plade med bagepapir og efterhæver ca. ½ time oven på den tændte ovn.
Derefter pensler jeg bollerne med æggestrygelse (et æg med en lille smule
vand pisket let).

Bages ved ca. 200 grader i 10-12 minutter midt i ovnen. De skal være gyldne
i toppen.

Et ekstra tips. Pas på med ælte for længe, og pas på med melet - dejen må
kun lige slippe fadet.

Bollerne kan med fordel fryses ned.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kim

Dato : 28-08-09 13:40

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> In news:4a970b6e$0$332$14726298@news.sunsite.dk,
>
> 125 gr. margarine eller endnu bedre 1-1/4 dl flydende Becel

Er der ikke lige en eller anden der kan forklare mig fidusen ved at bruge
"erstatningsfedt" i stedet for smør ?

Mvh, Kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-08-09 13:50

"Kim" <No@mail.dk> writes:

> Er der ikke lige en eller anden der kan forklare mig fidusen ved at bruge
> "erstatningsfedt" i stedet for smør ?

Nogle af os synes det smager bedre. Sådan er det bare og det bliver
der aldrig enighed om i gruppen. Så erstat smør med margarine eller
margarine med smør, alt efter hvad du foretrækker.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kim

Dato : 28-08-09 14:30

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Nogle af os synes det smager bedre. Sådan er det bare og det bliver
> der aldrig enighed om i gruppen. Så erstat smør med margarine eller
> margarine med smør, alt efter hvad du foretrækker.

Fair nok... Det undrede mig bare :)

Mvh, Kim

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-08-09 21:33

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Er der ikke lige en eller anden der kan forklare mig fidusen ved at bruge
> "erstatningsfedt" i stedet for smør ?

ja altså jeg har før jeg kom på medicin et alm kolesterol tal på 13 og
tresyklideren var oppe på 19
og begge dele ska lige mellem 3 og 6 så derfor

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-08-09 21:32

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Bo.

Hej Tove

> [...]
> gyldne i toppen.
>
> Et ekstra tips. Pas på med ælte for længe, og pas på med melet - dejen må

jamen jeg vil også printe dig ud Tove problemet med det her er jeg ikke har
mælk jeg har godt nok yougurt men det er jo noget helt andet
sagen er jeg for ikke drukket mælk så jeg er holdt op med at købe det efter
en af mine venner kom forbi og skulle have mælk i kaffen
det var så godt nok fra slutningen af marts han spurgte om det var et kemi
forsøg - jeg spurgte om han var sikker på jeg havde mælk og jeg
var selv hænde og kikke og der var godt nok en eller anden der havde taget
en liter med :) FOR LÆNGE siden ... egentligt så skal jeg have lavet et
system med min rengøringskone
at hun lige går det hele igenem også kyler det ud der er for gammelt ...

Mv.
Bo

Fra : Kari Eiffert

Dato : 29-08-09 06:03

> [...]
> system med min rengøringskone
> at hun lige går det hele igenem også kyler det ud der er for gammelt ...

Du kan sagtens bruge halvt yoghurt og halvt vand Jeg bruger altid
yoghurt eller andet surmælksprodukt i bollerne. Synes de bliver mere
svampede og så er de slet ikke tørre dagen efter heller.

Jeg rører i øvrigt altid gær ud i salt.

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-09 10:05

In news:4a983ed2$0$327$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> lavet et system med min rengøringskone
> at hun lige går det hele igenem også kyler det ud der er for gammelt

Hej Bo

Du kan skam også bage boller med yoghurt. Jeg fandt denne opskrift op
nettet.:

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1488/Bagvaerk-opskrifter/Yoghurtboller

Jeg ved godt nok ikke hvordan de smager, men de er sikkert udmærkede.

P.S. M.h.t. besøgende og mælk i kaffen, så kan du jo købe flaskefløde som
har en meget lang holdbarhed. Man kan også bruge flødepulver til kaffen, det
er vist også ret godt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-08-09 22:28

Bo Mørch Mogensen skrev:

> men så hut jeg visker fra skolen så …

Jeg kan anbefale Pernilles protesevenlige boller:

· http://knoter.zone237.dk/2005/06/pernilles-protesevenlige-boller.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 28-08-09 06:26

Bo Mørch Mogensen wrote:
> [...]
> er hud temperatur så skal der noget sukker og salt
> i også mel lader det hæve i 20 minutter også bager dem ved 220 grader passer

1360g mel
7dl vand
1 æg
1 lille spsk salt
1 spsk sukker
50g smør
50g gær

Afmål alle ingredienser inden du går i gang.

Har du en langsom ovn - tænd den nu på 225grader - varmluft - ellers vent

Bring 3.5 dl vand i kog

Læg de 50g smør ( fra køleskab ) i et dejfad og hæld det kogende vand
over - rør med et piskeris til smørret er smeltet.

Hæld de sidste 3.5 dl vand ved - det skal være hanekoldt.

Tilsæt et æg og pisk det ud

tilsæt salt og sukker

Mærk med en lillefinger om ikke temperaturen er ca lillefingervarm - er
den det, smuldr da de 50g gær i væsken og pisk den ud.

Tilsæt melet, mens du rører med piskeris - når du ikke længere kan
rører, tilsætter du bare resten af melet og ælter godt.

Når det er gennemæltet stilles dejfadet med dejen til hævning i en halv
time.

Form nu 20 boller af hver 110g - 111g og læg dem på en plade.

Tænd for ovnen på varmluft 225grader, hvis ikke allerde gjort.

Sæt pladen med de 20 boller til hævning i ca. 20 minutter.

Pensl med vand og bag i midterste rille i 13-15 minutter afhængig af ovn.

Når de netop er så varme, at du kan holde på dem uden at brænde dig,
pakker du dem i poser - husk at skille dem ad.

Smid de stadig varme boller i fryseren - altså dem du ikke har tænkt dig
at spise med det samme - derved undgås at skorpen skiller fra selve
brødet og de smager nybagte, når du tager op og luner.

Frossen bolle lunes enten i microovn efter dens anvisninger eller sættes
i kold ovn, som så tændes på varmluft ca 200 grader og varmer i 15
minutter. - husk at børste eventuelt frost af bollen inden, den varmes,
så undgår du våde smattede dejsteder.

Mvh Christian

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-09 15:37

> 1360g mel
> 7dl vand
> 1 æg

1360 g ?? - det afhænger vel af hårdheden i vandet og størrelsen på
ægget

/karsten

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-08-09 21:06

Karsten Madsen wrote:

> 1360 g ?? - det afhænger vel af hårdheden i vandet og størrelsen på
> ægget

Ja :) Det gør det selvfølgelig - og sikkert også af melet.

Venligst

Christian

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-08-09 21:08

I øvrigt anvender jeg bagepapir på pladen - Jeg bruger det fra coop -
gerne det i ark, da det er let.

Der er kæmpestor kvalitetsforskel på bagepapir. Det billige i Netto og
bilka er møjirriterende, fordi det klæber til det, man bager. Det fra
COOP har slet ikke de problemer - det er nemt at få af.

Når jeg har bagt bollerne, rutcher jeg dem over på en rist og trækker
bagepapiret væk under dem, så de kan afkøle uden at blive sære.

Venligst

Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-09 13:34

Tove Krieger skrev:

> ½ ltr. mælk (gerne minimælk)

Der er i forvejen 125 g fedtstof i dejen, så det har næppe den
store betydning hvilken type mælk man vælger. ;)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-08-09 19:30

In news:h78isg$4ir$1@zdani.szn.dk,
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> typed:

> Der er i forvejen 125 g fedtstof i dejen, så det har næppe den
> store betydning hvilken type mælk man vælger. ;)
>
> Mvh,

Jeg tænkte såmænd bare på, at det kan bruges (også skummetmælk) hvis man
ikke har andet. Vi drikker kun minimælk, så det bruger jeg også til
bollerne - derfor.

Fra : Kim

Dato : 28-08-09 13:38

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ca. er hud temperatur så skal der noget sukker og salt
> i også mel lader det hæve i 20 minutter også bager dem ved 220 grader
http://tinyurl.com/mwv27d

Mvh, Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-08-09 17:07

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
tp://tinyurl.com/mwv27d
> Mvh, Kim
Eller måske bedre:

http://www.google.com/search?hl=da&q=opskrift+boller&btnG=S%C3%B8g&lr=

Jan

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 28-08-09 21:36

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse

hej Kim jeg kan godt google

> http://tinyurl.com/mwv27d

men jeg skal lige have nogen at diskutere resultatet med - det er ligesom
hvis en sender dig formlen på hvordan man splitter et atom så
så sætter du dig næppe i din bedste stol og bare gør det

Fra : Lasse Jensen

Dato : 28-08-09 18:30

On Thu, 27 Aug 2009 23:21:34 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> Og tusindvis, hvis man skriver boller i Google.

Man finder mange sjove ting hvis man søger efter det ord på google...

--
Lasse Jensen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 01-09-09 19:07

min bedre ½ del mente at det her var vejen frem

5 dl vand (evt sammen med yougyrt min egen tilføjelse)
1 spsk salt mindst
3/4 pk gær
600 g mel

Røres godt sammen i skålen. Skal være lidt klistret.
Der kan puttes mere mel i og æltes, hvis du bedre
kan lide det, det finder du ud af med tiden.
Står natten over i køleskab.
Hældes ud på pladen og bages i 30 min v. 220 grader midt i ovnen

Nå nu har jeg gjort det hele klart men - det er noget med det vand og gær
man sætter sammen til´starte skal have en bestemt temperatur ?

Fra : Hauge

Dato : 01-09-09 19:09

Bo Mørch Mogensen wrote:
> Nå nu har jeg gjort det hele klart men - det er noget med det vand og
> gær man sætter sammen til´starte skal have en bestemt temperatur ?

Ca. den temp. man har på lillefingeren..
Men kom til at tænke på, den mel du køber, køber du den i et supermarked
eller køber du 25kg's sække? Hvis det er i et supermarked, så er der for det
meste en opskrift incl. en vejledning

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-09-09 19:58

In news:4a9d62a8$0$279$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
>

> Nå nu har jeg gjort det hele klart men - det er noget med det vand og
> gær man sætter sammen til´starte skal have en bestemt temperatur ?

Jeg tror ikke at jeg vil kunne lide de boller du er i færd med at lave.
Der skal efter min mening både æg og sukker i også. Hvad mener du med at
hælde det hele ud på pladen ? Skal dejen ikke formes til boller ? Desuden er
mindst 1 spskf. salt alt for meget, det er jo ikke "trylledej" du skal lave.

Fra : Ralph

Dato : 12-09-09 13:54

> Jeg tror ikke at jeg vil kunne lide de boller du er i færd med at lave.
> Der skal efter min mening både æg og sukker i også.

Hver ting til sin tid, de sidste mange år har jeg bagt boller hver aften til
ungernes madpakker, og der er kun en enkelt forskellighed i forhold til Bos
opskrift, jeg kommer ting i, enten havregryn, grahamsmel, revet gulerod,
div. fuldkorn (sesamfrø, hørfrø, græskarkerner), soltørret tomat, oliven.

Og så hæver de kun 1 times tid, og bages ved 250 grader i ca. 10 minutter

til boller ? Desuden er
> mindst 1 spskf. salt alt for meget, det er jo ikke "trylledej" du skal
> lave.

Arh, en lille spsk. passer vel meget godt.

Jeg laver da også boller med æg og sukker, men kun til kaffegæster.

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 12-09-09 13:48

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Står natten over i køleskab.
med det vand og gær
> man sætter sammen til´starte skal have en bestemt temperatur ?

Jo, hvis man - som du - har tænkt sig at lade det stå natten over i køleskab
skal væsken være kold.
Men hvis du nøjes med at lade dem hæve en times tid skal væsken være lunken

--
Ralph