Pandekagefest
Fra : Erik D

Dato : 26-08-09 16:34

Hej.

Jeg har aftalt med min datter, at vi skal afholde en pandekagefest alá
Rasmus Klump. Der kommer nok omkring 20-30 mennesker til seancen, så
100-150 pandekager er vel ikke helt ved siden af.
Man siger: "Du kan da bare bage pandekagerne i forvejen og så varme
dem op når de skal spises".

Hvordan opvarmer man bedst sådan en stak, uden at de bliver kedelige ?

Erik

Fra : Max

Dato : 27-08-09 06:51

Hej Erik

> Hvordan opvarmer man bedst sådan en stak, uden at de bliver kedelige ?

Ved ikke at gøre det. Pandekager skal laves samtidig med at de spises.

--
Mvh Max

Fra : Kirsten Marker

Dato : 27-08-09 09:04

Prøv at købe de færdige dessert pandekager der kan købes næsten overalt test
dem af med opvarmning ogv., så prøv din egen pandekageopskrift af, behandle
pandekagerne på samme måde som de købte for at se om de egner sig til
opvarmning eller du bliver måske nødt til at finde en hel anden opskrift der
er bedre egnet.

mvh/kirsten

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-08-09 09:12

On Wed, 26 Aug 2009 15:34:16 -0700 (PDT), Erik D
<erikdaugaard@gmail.com> wrote:

>Hej.
>
>Jeg har aftalt med min datter, at vi skal afholde en pandekagefest alá
>Rasmus Klump.

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål -- men det er dæleme en
god idé. Når min datter bli'r lidt større vil jeg slå et slag for at
afholde sådan en fest også! :)

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-09 09:36

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan opvarmer man bedst sådan en stak, uden at de bliver kedelige ?

Det bliver godt nok svært, hvis de skal være lidt sprøde (som jeg
foretrækker dem). Jeg ville nok "bage" dem næsten færdige i forvejen, og så
vende dem på en varm pande igen lige inden servering. Varmer du dem op i
ovnen, bliver de bløde. Du skal nok sikre dig, at de ikke er iskolde, når de
genopvarmes på panden, så opbevarer du dem i køleskab natten over, skal du
nok tage dem ud en times tid før genopvarming og servering.

Hvis du kommer godt med øl og smør i dejen, er jeg sikker på, du får et godt
resultat - også selvom de får en ekstra tur på panden lige inden servering.
Har du to eller tre pander, kan du hurtigt få langet mange pandekager over
disken.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-08-09 10:23

Erik D <erikdaugaard@gmail.com> wrote in

> Jeg har aftalt med min datter, at vi skal afholde en pandekagefest
> alá Rasmus Klump. Der kommer nok omkring 20-30 mennesker til
> seancen, så 100-150 pandekager er vel ikke helt ved siden af.

Ork... no problemo

Lavede mad i en vuggestue for en del år siden, og ind imellem tog jeg
tilløb og serverede pandekager en fredag eftermiddag. 43 børn og 15
voksne.

På et almindeligt husholdningskomfur med gang i 4 pander startede jeg
1 time før servering og fortsatte med bagningen efter serveringen var
startet. Ialt knapt 2 timers intens pandekagebagning.

Indtil servering holdt jeg pandekagerne varme i en ovn ved laveste
temperatur ca. 50-75 grader.

Pandekagerne blev stablet højt på en flad tallerken og med en omvendt
flad tallerken på toppen. I bunden af ovnen en bradepande med vand til
at holde fugtigheden oppe. I min ovn holdt det pandekagerne varme,
samtidig med at de bevarede en smule "sprødhed" i kanten.

Pandekager skal absolut helst spises direkte fra panden, men
ovenstående var et brugbart kompromis. Den rigtige sprødhed i kanterne
forsvinder dog uanset hvad man gør.

> Man siger: "Du kan da bare bage pandekagerne i forvejen og så varme
> dem op når de skal spises".

Det kan man også med en god bøf. I begge tilfælde bliver det derefter.

> Hvordan opvarmer man bedst sådan en stak, uden at de bliver kedelige

Det gør man slet ikke. Pandekager er nogle følsomme små fyre, der let
udtørrer hvis de genopvarmes. Selv varmholdning er en svær kunst.

De skal spises så hurtigt som muligt, og helst direkte fra panden.

Jeg har dog med held bagt pandekager på den ene side og derefter
frosset dem. Efter optøning bages de på den anden side og smager
stortset som friske. Det hjælper dog ikke meget i dit tilfælde, men
kan være en idé hvis man er typen der ind imellem får lyst til en
pandekage til kaffen, eller skal bruge et begrænset antal til dessert
eller andet.

Der findes mange opskrifter på pandekager, men efter min mening skal
der kardemomme og (hvidt)øl i og de skal bages i 2/3 smør og 1/3 olie
ved høj varme før de bliver helt rigtige.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Erik D

Dato : 28-08-09 07:50

On 27 Aug., 00:34, Erik D <erikdauga...@gmail.com> wrote:
> [...]
> dem op når de skal spises".
>
> Hvordan opvarmer man bedst sådan en stak, uden at de bliver kedelige ?

Tak til jer der har svaret på pandekagespørgsmålet. Meget
fyldestgørende svar må man sige og langt over hvad jeg havde
forventet. Tak.

Erik