Feder cola light?
Fra : S.B.

Dato : 25-08-09 23:01

Er ikke helt enig med en på mit job, hun påstår at man sagtes kan drikke en
masse cola bare det er en ligt udgave, så feder det ikke.
Mener nu et eller andet sted at have læst at det gør ingen forskel, rent
kalorie mæssig, så feder de lige meget

Hvem af os har ret?

pft
Søren

Fra : Mogens

Dato : 25-08-09 23:24

S.B. wrote:
> [...]
> masse cola bare det er en ligt udgave, så feder det ikke.
> Mener nu et eller andet sted at have læst at det gør ingen forskel, rent

Din kollega har ret. Men hvis man ud fra en eller anden finurlig
betragtning kan argumentere for at man hælder de sparede kalorier i sig
på anden vis, så kunne en Arne Astrup såmænd nok lave en videnskabelig
artikel om det modsatte.

Det er præcist som de folk der hævder at der bliver federe og federe og
stort set intet spiser. Den har jeg heller aldrig rigtigt troet på.

Fra : Linde

Dato : 26-08-09 09:00

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en masse cola bare det er en ligt udgave, så feder det ikke.
> Mener nu et eller andet sted at have læst at det gør ingen forskel, rent

Kollegaen. Jeg mener dog at have hørt, at aspartam/acesulfamkalium kan give
større sultfornemmelse, så man kommer til at spise mere. Men skulle det være
tilfældet, mon ikke det alligevel er bedre end at indtage sukker i de
mængder, den almindelige version indeholder.

Mvh
Linde

Fra : kjaer

Dato : 29-08-09 14:45

Linde wrote:
> [...]
> skulle det være tilfældet, mon ikke det alligevel er bedre end at
> indtage sukker i de mængder, den almindelige version indeholder.

Kan vi ikke droppe alt det det "har hørt" viden, og så vente til der kommer
en der ved noget?

Fra : Heidi

Dato : 29-08-09 16:37

kjaer wrote:

> Kan vi ikke droppe alt det det "har hørt" viden, og så vente til der
> kommer en der ved noget?

Jeg bliver generelt bare rigtig irriteret når alt det med øget
sultfornemmelse osv. skal blandes ind i det simple spørgsmål om cola
light feder eller ej. Samtlige gange jeg har set det spørgsmål et eller
andet sted, så begynder man at blande madvarer og sult ind i billedet, i
stedet for bare at konkludere, at en cola light indeholder færre
kalorier (nærmest ingen) end almindelig cola, og dermed feder den ikke
så meget - færdig. (Om den så er mere sund med sødestoffer er noget helt
andet).
Men det kan godt være det bare er mig der har det sådan

--
Heidi

Fra : Mogens

Dato : 29-08-09 16:38

Heidi wrote:

> [...]
> andet).
> Men det kan godt være det bare er mig der har det sådan

Nemlig. Hvor svært kan det være. 0 kalorier = 0 kalorier = feder ikke.

Fra : Emil

Dato : 29-08-09 17:15

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> wrote:

>Jeg bliver generelt bare rigtig irriteret når alt det med øget
>sultfornemmelse osv. skal blandes ind i det simple spørgsmål om cola
>light feder eller ej.

Det simple har du ganske ret i.

Men det er ikke smart at ignorere de dokumenterede bivirkninger. Og da
slet ikke når bivirkningerne er modsatrettede af den ønskede effekt.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-09 12:33

Emil skrev:

> Det simple har du ganske ret i.
>
> Men det er ikke smart at ignorere de dokumenterede bivirkninger. Og da
> slet ikke når bivirkningerne er modsatrettede af den ønskede effekt.
>

> m.v.h. Emil

Nu er "dokumenteret" et meget elastisk begreb - findes der evt. et
Cochrane review, der understøtter påstanden?

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : dufur

Dato : 26-08-09 18:56

S.B. skrev:
> [...]
> masse cola bare det er en ligt udgave, så feder det ikke.
> Mener nu et eller andet sted at have læst at det gør ingen forskel, rent

Der er ikke kalorier af betydning i light sodaen.
MEN
Det kunstige søde stads laver sjov med din krop.
Kroppen forventer at have modtaget en masse energi i form af sukker,
hvilket den ikke har...
Det kan (har selv prøvet det..) lede til forøget sult følelse og trang
til søde sager.

Har hørt at kroppen bliver forviret af info om en masse ekstra energi,
som den jo så skal lagre som fedt, at fedt dannelsen går igang, og da
det er på "falsk energi grundlag" ender man med at spise mere.

Fra : Mogens

Dato : 26-08-09 21:14

dufur wrote:

> Har hørt at kroppen bliver forviret af info om en masse ekstra energi,
> som den jo så skal lagre som fedt, at fedt dannelsen går igang, og da
> det er på "falsk energi grundlag" ender man med at spise mere.

Prøv at hælde cola lighten over på en tom Kildevæld flaske, og så vil
din krop tro at der er nul kalorier og det kun er kildevand, og dermed
narrer du kroppen til at tro at det ikke er cola light. Har selv prøvet
mange gange, og det virker :)

Fra : S.B.

Dato : 26-08-09 21:53

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> krop tro at der er nul kalorier og det kun er kildevand, og dermed narrer
> du kroppen til at tro at det ikke er cola light. Har selv prøvet mange

??
lyder underligt det der.....
nu ikke mig der har problemet, er vores kontordame der har en lidt bred mås,
for at sige det pænt, og hun tyller snildt en 1½ l. cola light ned hver dag
på jobbet, og hun påstår det ikke er den der er skyld i det

Søren

Fra : Max

Dato : 26-08-09 21:57

Hej S.B.

> [...]
> bred mås, for at sige det pænt, og hun tyller snildt en 1½ l. cola
> light ned hver dag på jobbet, og hun påstår det ikke er den der er

Jeg var engang et sted hvor der var en "stor" kantine dame som
klagede over vægten, jeg spiser ingen ting var hendes klage.
Hun glemte så at hun drak en kasse øl om dagen :)

--
Mvh Max

Fra : dufur

Dato : 26-08-09 22:03

Mogens skrev:

> [...]
> din krop tro at der er nul kalorier og det kun er kildevand, og dermed
> narrer du kroppen til at tro at det ikke er cola light. Har selv prøvet
grin