Ridser i cylinderstykke og stempler
Fra : Asbjørn

Dato : 25-08-09 12:07

Nu har jeg endelig fået adskilt motorblokkene på min CB450S.

"gummimenbranerne" til ventilerne var ikke rigtig smidig på nogen måde
mere. Sod/koks på de tre højre ventiler, koks på toppen af begge
stempler, samt ridser i cylinderbøsningerne og på den tilsvarende side
på stempler.

Hos Fyns Cylinder Service har jeg fået et tilbud på ½ mm honing af
cylinderne til 800 kr. - derefter skal der selvfølgelig nye og større
stempler til.

Min kammerat, der er lidt mere kyndig i emnet, foreslog at jeg evt.
kunne prøve at slibe cylinder og stempler ned med korn 1000 papir
eller den grønne side af en køkkensvamp - måske...

Er der kun den hårde vej som løsning, eller kan lidt tålmodig
finslibning fjerne ridser, så motoren også holder i længden?!

Mvh. Asbjørn

Fra : aksel_k

Dato : 25-08-09 12:15

On 25 Aug., 20:06, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der kun den hårde vej som løsning, eller kan lidt tålmodig
> finslibning fjerne ridser, så motoren også holder i længden?!

Hej
Der er kun den hårde vej, når en cylinder skal repareres, skal den
være helt rund når arbejdet er færdigt, og kun på den måde kan
stempelringe og olieringe fungere efter hensigten og slutte tæt mod
cylinderen. Hvis der kun håndslibes er der risiko for at slibe for
meget materiale væk på enkelte punkter, og stempelringene har derfor
risiko for at "glide" på nogle punkter og kan løbe varme, og har ikke
mulighed for at tætne.
Hvis en motorrenovering skal have succes uden risiko for havari efter
kort tid, er det vigtigt at arbejdet udføres rigtigt. - Beklager, men
der er kun 1 vej.....

mvh
Aksel

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-08-09 06:54

> [...]
>
> Er der kun den hårde vej som løsning, eller kan lidt tålmodig
> finslibning fjerne ridser, så motoren også holder i længden?!

ved at gøre det, fjerner du ikke evt. ovalitet i cylindrene, og det
kommer ikke til at passe rigtig godt.
Når du nu har det adskilt kan du ligeså godt lave det ordentligt.
Så skal du ikke bruge tid på adskillelse igen senere, et pakningssæt
mere osv osv.
Men det koster selvfølgelig.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-08-09 07:26

Asbjørn wrote:
> [...]
> mere. Sod/koks på de tre højre ventiler, koks på toppen af begge
> stempler, samt ridser i cylinderbøsningerne og på den tilsvarende side

Til orientering så er de paraplyer der er i fra M&P, og skiftet kort tid
før du købte maskinen - bare så du ikke sætter samme dårlige kvalitet i
igen Jeg troede nu at de var originale, men husker ikke indpakning osv.

--
vh
Torben